Nu willen wij graag de ervaringen weten die jij en of je vriend(in) hebben opgedaan tijdens het samenwonen en dan vooral gericht op dingen die niet direct met de relatie te maken hebben , mag wel maar liever toegespits op het wonen , verzekeringen en dingen waar je tegenaan liep.
Liepen dingen anders dan dat je ze van te voren ingeschat had
Hoe heb jij je erop voorbereid en waar kwam je later achter van dat je het vergeten was of over het hoofdgezien had.
alvast bedankt
Verder: degene op wiens naam de woning staat, krijgt de vervelende rekeningen: afvalstoffenheffing en dat soort dingen. Als je een gezamenlijke rekening opent, stort daar dan iedere maand een bedrag op dat ongeveer 50 Euro hoger ligt dan je totale vaste lasten. Aan het eind van het jaar heb je dan een beetje gespaard voor die belastingen, voor extra gas-, water-, licht-eindafrekeningen e.d. Geld dat je daar weer van over houdt, kun je mooi besteden aan een weekendje weg met zijn twee, of een nieuwe wasmachine of whatever
We wonen nu een half jaar samen en ik vind dat het nog steeds perfect gaat.
Wij zijn verzekerd via de woningbouwverening. WA zit daarbij, rook- en waterschade enzo. Een echtsbijstandverzekering zit er ook bij en nog iets geloof ik. Via de Dela hebben we een uitvaartverzekering die in
natura uitbetaald. (was eerst via mijn ouders verzekerd) We hebben een gezamelijke rekening waar we beiden geld op storten en daar betalen we de huur enzo van.
Het inrichten van een huis kost een heleboel geld. Dat
viel nog flink tegen. Onze flat is niet groot maar bijv. verf (alles is geschilderd) is duur. Gelukkig hoefden we niet de hele vloer opnieuw te leggen, maar het stukje slaapkamer was al duur genoeg.
Omdat ik al een paar jaar op mezelf woonde, hoefde ik niet te wennen aan het huishouden. Het was wel even wennen dat er nu weer iemand thuis is die 'op je wacht'. Een huisgenoot in een studentenhuis maakt het niet uit of ik 's nachts thuiskom.
Erg belangrijk: we hebben 2 pc's.
Barb heeft gelijk wat betreft het leuke-dingen-doen. Dat moet je niet vergeten!
Sluit een samenlevingscontract af. Het lijkt allemaal niet zo nodig, want uiteraard kunnen jullie nu nog samen door een deur, maar als het fout mocht gaan (war je natuurlijk niet vanuit gaat maar wat altijd kan gebeuren) is het toch wat fijn als er al zaken duidelijk op papier staan!
Hmm, ik zal nog eens verder denken
quote:samenlevingscontract was al een zeker punt voor ons , is soms ook vereist bij sommige dingen die je samen wil doen
Op maandag 11 maart 2002 15:06 schreef miss_sly het volgende:
Wonen jullie nu al in dezelfde stad/dorp?
zo niet, dan moet degene die van buiten komt een nieuwe huisarts en eventueel ook een nieuwe tandarts.Sluit een samenlevingscontract af. Het lijkt allemaal niet zo nodig, want uiteraard kunnen jullie nu nog samen door een deur, maar als het fout mocht gaan (war je natuurlijk niet vanuit gaat maar wat altijd kan gebeuren) is het toch wat fijn als er al zaken duidelijk op papier staan!
Hmm, ik zal nog eens verder denken
quote:dat is geen gemakkelijk iets , aangezien er tegenwoordig al wachtlijsten zijn voor tandartsen en huisartsen , wij wonen allebei dicht bij elkaar , maar net in 2 verschillende plaatsen. Ik denk dat er weinig problemen zijn met het behouden van onze huis- en tandartsen tot er een plek is vrijgekomen , het is ook helemaal afhankelijk waar wij leefruimte kunnen krijgen
Op maandag 11 maart 2002 15:06 schreef miss_sly het volgende:
Wonen jullie nu al in dezelfde stad/dorp?
zo niet, dan moet degene die van buiten komt een nieuwe huisarts en eventueel ook een nieuwe tandarts.
Dat samenlevingscontract is (iig bij mij en mijn vriendin) iets wat wij eerst niet wilden doen, je gaat er dan eigenlijk toch van uit dat áls het mis gaat je elkaar niet genoeg kan vertrouwen om het samen op te lossen. Wij hadden besloten om het niet te doen, totdat de notaris BIJ DE OVERHANDIGING VAN DE SLEUTEL! fijntjes opmerkte dat als wij geen samenlevingscontract hebben en een van ons beiden komt te overlijden dat er dan meer als 30% van de levensverzekering naar de belasting gaat ipv naar de hypotheek. Toch maar ff snel zo'n papier gaan halen dus
Verder is het ons hartstikke meegevallen, en genieten we nog iedere dag!
Veel succes met de voorbereidingen!
quote:was zeker schikken he
Op maandag 11 maart 2002 16:31 schreef Gellarboy het volgende:
Toen ik ging samenwonen liep ik tegen een gigantische stapel foto's van Oxazepam aan. Maar daar was wel overheen te komen.
quote:[beetje offtopic maar wel in het goede forum]
Op maandag 11 maart 2002 23:11 schreef shmoopy het volgende:
Gezien de openingspost heb ik hem even een zwiepje gegeven.
[/beetje offtopic maar wel in het goede forum]
quote:een bijna buurtgenoot van je , woont op de vleutenseweg
Op maandag 11 maart 2002 23:06 schreef Bluezz het volgende:
Morph!
Leuk voor je, wie is de gelukkige ?
enige waar we ons op verkeken is het geld wat in het inrichten gaat zitten. gaat echt hard, tafeltje hier, kastje daar, gordijnen , verf, hout, behang.. etc. etc.
suc6!
quote:Als je via familie etc. enig meubelmateriaal kunt scoren dan kan dat een hoop geld schelen, en dan heb je in ieder geval in het begin iets om op te zitten (later heb je nog tijd genoeg om het in te ruilen voor iets wat wat minder jaren-70 is
Op donderdag 14 maart 2002 17:09 schreef BDisOKE het volgende:
enige waar we ons op verkeken is het geld wat in het inrichten gaat zitten. gaat echt hard, tafeltje hier, kastje daar, gordijnen , verf, hout, behang.. etc. etc.
quote:bankje met kleedje eroverheen doet wonderen
Op vrijdag 15 maart 2002 09:01 schreef SigmundFreud het volgende:[..]
Als je via familie etc. enig meubelmateriaal kunt scoren dan kan dat een hoop geld schelen, en dan heb je in ieder geval in het begin iets om op te zitten (later heb je nog tijd genoeg om het in te ruilen voor iets wat wat minder jaren-70 is
).
quote:Dat wijf bleek niet te kunnen koken
Op maandag 11 maart 2002 14:13 schreef morpheus_at_work het volgende:
waar kwam je later achter van dat je het vergeten was of over het hoofdgezien had.
Veel succes en geniet van elkaar!
Lurky, ervaringsdeskundige
[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 18-04-2002 20:06]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |