In een enthousiaste bui heb ik pas allerlei soorten (gedroogde) bonen en peulvruchten gekocht. Alleen dan komt nu de vraag: wat kan ik er allemaal mee?
Ik heb de volgende soorten in mijn keukenkastjes liggen ondertussen:
- Kikkererwten (zowel gedroogd als in blik)
- Rode linzen
- Dal Chana (kleine kikkererwten)
- Soya bonen
- Aduki bonen
- Mung bonen (groen, niet gesplit)
- Mung bonen (geel, wel gesplit)
- Mixed Dall (gele en groene erwten, black eye beanse, rode linzen, moong en urid).
Chana Massala voor 2 personen
3 lepels olie verhitten in een pan. Doe er 1 lepel gehakte ui bij, 5 peperkorrels en 2 kruidnagels. Als de ui bruin kleurt, dan doe je er kikkererwten bij. 100 gram rauwe kikkererwten (die je natuurlijk een nachtje hebt laten staan in het water om te wellen) is gelijk aan 1 klein blikje kikkererwten.
Je voegt vervolgens een lepel uienpasta toe (is gewoon gepureerde ui) en dit laat je een minuut inkoken.
Vervolgens voeg je wat knoflook en gember en 1 lepel (vers) gepureerde tomatenpasta toe.
Apart maak je van een halve lepel chilipoeder, een halve lepel korianderpoeder, een kwart lepel zout, een snufje tumeric en een lepel yoghurt een mengsel wat je toevoegt aan de kikkererwten. Dit laat je 3 tot 4 minuten koken. Vervolgens voeg je een lepel tomatenketchup toe en een half glas water en dit laat je ook weer 2 minuten doorkoken en je hebt echt originele authentieke Chana Masala.
die tomatenpuree heb ik echt niet zelf verzonnen, kwam echt bij de kookles in Udaipur naar voren!Pompoensoep met linzen Ingrediënten (voor 2 personen en minimaal 2 eenpersoons porties extra, om in te vriezen voor noodgevallen)
1 kg schoongemaakte pompoen in stukjes
150 gr rode linzen
1,5 l groentebouillon
2 wortelen in stukjes
1 gesnipperde ui
2 teentjes fijngehakte knoflook
stukje gember, geschild en fijngehakt
2 theel kerrie
1 theel sambal
1 theel garam masala
1 laurierblaadje
2 djeroek poeroetblaadjes (limoenblad)
1 pijpje kaneel
rasp van 1 limoen of citroen
verse koriander
olie, zout, peper
- Verhit de olie in een flinke pan met stevige bodem. Fruit daarin de ui, knoflook en gember. Voeg kerrie, garam masala en eventueel wat sambal toe.
- Laat de (gewassen) linzen en de in stukjes gesneden wortelen even meebakken, doe er dan de pompoenblokjes bij en roer alles nog even op hoog vuur door.
- Voeg de bouillon toe, breng alles aan de kook en doe er nog de resterende ingrediënten bij: rasp van 1 limoen, 2 djeroek poeroetblaadjes, kaneelpijpje en 1 laurierblaadje.
- Laat alles een klein halfuurtje koken. Haal de kaneelstokjes en blaadjes laurier en djeroek poeroet eruit.
Pureer de soep desgewenst, maar het hoeft niet. Maak op smaak af met zout en peper en serveer met wat verse koriander.
Lekker is ook nog een scheutje kokosmelk er doorheen.
Wie heeft er nog meer geweldige recepten?