abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59152422


disclaimer'; Ik had geen zin om te wachten op topic en had niks te doen Je kan er ook de hele avond om gaan zeuren, maaar ik heb zelf maar ff wat in elkaar geflanst.

Historie


De Canadese Grandprix (Grand Prix du Canada) is een autorace gehouden in Canada sinds 1961. Vanaf 1967 maakt de race deel uit van het F1 wereldkampioenschap. De race werd eerst gehouden op Mosport Park in Bowmanville, Ontario voor het ging wisselen ten behoeve van de F1 met Circuit Mont-Tremblant, Quebec, het circuit waar Doornbos vorig jaar in de champcar een overwinning pakte. Na 1971 werd de race om veiligheidsredenen alleen nog op Mosport gehouden tot het in 1978 verhuisde naar de huidige lokatie, Île Notre-Dame in Montreal.

In 2005 was de Canadese Grandprix de best bekeken F1 race in de wereld. De race was 3e op overall lijst van sportevenementen waar het de Superbowl en de finale Champions League voor moest laten.

met dank aan wiki

Vorig jaar


De eerste overwinning van Lewis Hamilton is een feit. De McLaren-coureur reed in een bizarre race foutloos naar de winst. De Grand Prix van Canada stond bol van de incidenten en werd opgeschrikt door een zware crash van Robert Kubica. Nick Heidfeld werd knap tweede, voor de verrassende Alexander Wurz. Felipe Massa kreeg de zwarte vlag, terwijl Fernando Alonso niet verder kwam dan een zevende plaats.

Lewis Hamilton wist zijn pole-position met succes te verdedigen bij de start. De Brit remde op tijd voor de eerste bocht, in tegenstelling tot teamgenoot Alonso, die rechtdoor schoot. Alonso moest door het gras de baan weer op en kwam terug op het asfalt op de derde plaats, achter Heidfeld. Raikkonen raakte teamgenoot Massa even, maar beide Ferrari-coureurs konden door. De race duurde voor Jenson Button wel bijzonder kort. De Honda-coureur kwam niet van zijn plaats en werd teruggeduwd in de pitstraat. Het team probeerde de auto nog aan de praat te krijgen, maar tevergeefs.

De beginfase was spannend. Aan kop was het Hamilton die zonder veel problemen de leiding wist te behouden, maar iets daarachter ontstonden interessante gevechten. Vooral Mark Webber zorgde voor vuurwerk. Eerst haalde hij na zijn matige start Kubica in, maar bij deze poging spinde hij. De snelheid zat er daarna nog wel goed in en op het lange rechte stuk zette hij zijn Red Bull naast Rubens Barrichello, in een gevecht om de twaalfde plaats. Nu had de Australiër wel succes. Scott Speed deed het minder goed. Hij wilde Wurz inhalen, maar reed op de Oostenrijker, met een kapotte voorwielophanging tot gevolg. De Amerikaan kon uitstappen.

Voor Christijan Albers zette het zware weekend zich voort, al voor de start. De Spyker-coureur moest vanuit de pitstraat starten, nadat zijn auto op de startgrid niet uit de versnelling wilde. Na een paar ronden raakte hij tot overmaat van ramp ook nog eens de muur. Gelukkig voor hem bleef de schade beperkt en kon hij doorrijden.

De race begon erg lastig voor Fernando Alonso. De eerste bocht bleef een probleemgeval voor de Spanjaard. Hij miste, inclusief de start, drie keer dezelfde bocht, binnen vijftien ronden. Massa wist hiervan te profiteren en pakte de tweede plaats over, nadat Heidfeld zijn eerste stop had gemaakt. Ook Hamilton ging naar binnen. Plotseling werd alles anders, nadat Adrian Sutil zijn Spyker in de muur zette. Net op het moment dat Alonso zijn pitstop maakte, kwam de safety car naar buiten. Toen de pitstraat weer open was, moesten beide Ferrari-coureurs tegelijk naar binnen, waardoor Raikkonen even op Massa moest wachten.

Na een paar ronden ging de safety car weer naar binnen. Hamilton, Heidfeld en Alonso gingen weer aan de leiding, maar Alonso was net naar binnen gegaan toen de safety car naar buiten ging. Hiervoor kreeg hij, net als Nico Rosberg, een 'stop and go'-penalty. Maar dat leek ineens een heel klein incident, toen Robert Kubica een extreem zwaar ongeluk meemaakte. De Pool reed op de Toyota van Jarno Trulli en ging de lucht in, knalde op de muur, rolde een paar keer over de kop en kwam op de zijkant tegen de muur aan. Hij bleef stil liggen in zijn auto. De hulpdiensten snelden naar Kubica. Vanzelfsprekend kwam de safety car de baan weer op. Gelukkig kwam al snel het bericht dat de Pool geen serieuze verwondingen heeft.

Alle brokstukken werden opgeruimd en de race ging weer verder. Door de verschillende safety car-situaties, de pitstops en de uitgedeelde straffen, werd de stand flink door elkaar gegooid. Hamilton en Heidfeld bleven vooraan rijden, maar ineens was Christijan Albers terug te vinden op de negende plaats. Ook Ralf Schumacher, die zijn stop nog moest maken, reed even op de derde plaats rond. Fernando Alonso had een zware taak. Hij moest van achteraan weer de aansluiting met de kop vinden. Saaier werd het er in ieder geval niet op.

Het duurde niet lang voor Alonso weer in de punten reed. Bij Ferrari ging het minder makkelijk. Felipe Massa deed het nog redelijk met zijn vierde plaats, maar Raikkonen had het zwaar met Takuma Sato, die zesde lag. Mark Webber deed het ook prima. Hij vond zichzelf na de pitstop van Heidfeld terug op de tweede plaats. Christijan Albers zag zijn goede race in rook opgaan nadat hij van de baan schoot en zijn vleugel kapot reed. Hij wist wel terug te komen in de pitstraat, maar daar moest hij opgeven. De onderdelen van de Spyker lagen niet erg praktisch, waarop de wedstrijdleiding besloot voor de derde keer de safety car de baan op te sturen. De nieuwe regel dat de pitstraat direct sluit zodra de safety car ingezet wordt, zorgde voor veel verwarring. Giancarlo Fisichella en Felipe Massa maakten eerder in de race een grote fout. Zij reden de pitstraat uit, terwijl het licht op rood stond. De toen nog rijdende Kubica wachtte wel. De wedstrijdleiding moest het incident lang bekijken, maar besloot in de slotfase van de race toch om Massa en Fisichella te diskwalificeren. Beide coureurs kregen de zwarte vlag en mochten uitstappen.

Even ging de race weer van start. Webber gaf zijn tweede plaats op door de pitstraat in te gaan en Alonso ging voor de vierde keer rechtdoor in de eerste bocht. Vitantonio Liuzzi had de twijfelachtige eer om de safety car voor de vierde keer naar buiten te laten komen. Bij het opkomen van het rechte stuk reed hij in de beruchte muur en kon hij de baan oversteken, over die andere muur klimmen en uithuilen bij zijn team. Door alle incidenten werden de zero's van zaterdag plotseling hero's. Alexander Wurz, die als negentiende startte, lag met nog tien ronden te gaan derde. Kovalainen was het lachertje van de zaterdag, na een opgeblazen motor en zijn tweede crash van het weekend. In de race lag de Fin ineens vierde. Ook Ralf Schumacher had reden tot lachen. De onder druk staande Duitser reed in de punten, op plaats acht, en deed het ineens een stuk beter dan teamgenoot Trulli, die een domme fout maakte. De Italiaan reed uit de pitstraat op koude banden van de baan en crashte. Hij was de tiende uitvaller.

Door alle commotie zou de prestatie van Lewis Hamilton bijna vergeten worden. De jonge Brit reed zonder enig incident naar zijn eerste, meer dan verdiende overwinning. Teamgenoot Alonso kreeg in de laatste ronden nog even flink de deksel op de neus van een ontketende Takuma Sato, die op de hardere band reed. De Japanner werd vorig jaar keer op keer op een ronde gezet door Alonso, maar haalde hem nu prachtig in voor plaats zes.

De successen van Hamilton en Takuma Sato zijn maar een deel van de opvallende resultaten op deze zondagmiddag in Montreal. Wat te denken van de podiumplaatsen van Nick Heidfeld en Alexander Wurz of de vierde plaats van Kovalainen. Mark Webber is aan de andere kant één van de grote verliezers van de dag. De Red Bull-coureur reed een prima race, maar viel net buiten de punten door een mislukte strategie.
dank aan gpupdate


Laatste 10 winnaars

2007 Montreal L. Hamilton
2006 Montreal F. Alonso
2005 Montreal K. Raikkonen
2004 Montreal M. Schumacher
2003 Montreal M. Schumacher
2002 Montreal M. Schumacher
2001 Montreal R. Schumacher
2000 Montreal M. Schumacher
1999 Montreal M. Häkkinen
1998 Montreal M. Schumacher

Baaninfo

Montreal
Race Date: 08 Jun 2008
Number of Laps: 70
Circuit Length: 4.361 km
Race Distance: 305.270 km
Lap Record: 1:13.622 - R Barrichello (2004)



F1 TIMETABLE

Fri 06 June 2008
Friday Practice 1 16:00 - 17:30
Friday Practice 2 20:00 - 21:30

Sat 07 June 2008
Saturday Practice 16:00 - 17:00
Qualifying 19:00

Sun 08 June 2008
Race 19:00

Het weer

Montreal, Canada @ theweathernetwork

Donder en bliksem wordt verwacht

Game on!
Where facts are few, experts are many.
pi_59156525
amai, mooie OP! Hierbij een tvptje.
pi_59156623
Zou een mod dit topic in subtopic autosport kunnen plaatsen? Dank.
pi_59164876
Lijkt wel of topic geboycot wordt

Heb net me beide swf links gechecked om te zien of er weer live broadcast is over de net, maar ze doen t alletwee niet meer.. Althans, ze geven nu de hoofdpagina weer met een melding dat de gezochte url niet gevonden is.
Where facts are few, experts are many.
pi_59165043
Ah hier is het topic, hij staat niet in auto en motorsport, vandaar dat niemand hem kan vinden.

Mijn stream is ook dood. Weet iemand of er nog tv zenders zijn die de VT-en uitzenden? Normaal zendt DSF altijd wel de Europese uit, maar geen idee of deze ook worden uitgezonden.
pi_59165572
Ik heb request gedaan voor move in subforum
Where facts are few, experts are many.
pi_59165581
Canada

Meestal toch wel een mooie wedstrijd, en ook wel een lekker tijdstip
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_59166090
Canada, het circuit waar Jos Verstappen met een Oranje helm de sterren van de (regenachtige) hemel reed. Het circuit waar Jean Alesi zijn enige overwinning behaalde, en natuurlijk het circuit van de ongelukken: Panis, Wurz en Kubica.
Ook het circuit van de onvergeeflijke muur rechts van de chicane voor start en finish, die al vaak scherprechter was in de race.
(tvp )
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:47:58 #9
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_59166255
Even in auto en motorsport gezet
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:56:37 #10
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_59166479
De Grand Prix van Canada, ieder jaar weer een leuke GP om naar te kijken. Wanneer het weer gaat regenen kunnen we ons alvast opmaken voor een superrace. Hopen dat Sutil dan wel potten kan breken, dat hij het in zich heeft weten we nu onderhand wel allemaal.

Voorin wordt het ook spannend. McLaren of toch Ferrari. Ik durf het niet te zeggen. Op dit moment zeg ik McLaren, maar eerst maar eens kijken hoe de trainingen verlopen vanmiddag en vanavond.

En tot slot; de tijd wanneer de GP wordt verreden vindt ik de fijnste van het hele seizoen.
Nulla Tenaci Invia Est Via
  vrijdag 6 juni 2008 @ 10:59:57 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_59166575
Als het maar droog blijft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 6 juni 2008 @ 11:01:32 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_59166617
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 11:05:57 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_59166740
Ik heb vanochtend m'n bmw-chassis ingeruilt voor een Ferrari chassis
Hoop dat het een goede beslissing was, ik heb geen tijd om de vrije trainingen af te wachten
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_59167640
quote:
[b]Op vrijdag 6 juni 2008 10:41 schreef
Ook het circuit van de onvergeeflijke muur rechts van de chicane voor start en finish, die al vaak scherprechter was in de race.
(tvp )


[ Bericht 21% gewijzigd door sanger op 06-06-2008 12:08:54 ]
Where facts are few, experts are many.
pi_59168705
Mooie OP
Hopelijk heeft iemand straks een linkje om de vrije trainingen live te volgen
pi_59168821
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 10:41 schreef LeXX het volgende:
Canada, het circuit waar Jos Verstappen met een Oranje helm de sterren van de (regenachtige) hemel reed. Het circuit waar Jean Alesi zijn enige overwinning behaalde, en natuurlijk het circuit van de ongelukken: Panis, Wurz en Kubica.
Vergeet Ricardo Paletti niet.
quote:
Ook het circuit van de onvergeeflijke muur rechts van de chicane voor start en finish, die al vaak scherprechter was in de race.
(tvp )
Ah, de Wall of Champions. Waar al vele wereldkampioenen de muur raakten. (in 1999 zelfs 3, Schumacher, Villeneuve en Hill)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_59169198
DSF zendt de vrije training vna 16:00 iig live uit.
pi_59169518
Ik heb deze gevonden: http://stream.ra1kkonen.com/
pi_59169875
Ik vind dat elk circuit een vergelijkbare muur moet hebben.

Op die tyfus-tilke-rotzooi worden fouten niet bestraft en dat is een kwalijke zaak.

Dat het een beetje veilig moet zijn okay, maar je kan ook overdrijven.
Tegenwoordig loop je nog meer gevaar als je in de laagste divisie van de sjoelvereniging van schubbekutteveen speelt dan dat je F1 coureur bent

Ik hoop dat we er weer een paar in zien knallen. Prachtige muur als je het mij vraagt
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_59169917
Ow fuck! Ik bedenk me net dat ik godverdomme de qualify niet kan zien!!

Mooie boel. Normaal schuif ik alles aan de kant voor F1, maar om nou het feest van mn beste kameraad die 30 word in het honderd te laten lopen omdat ik de quali wil kijken gaat me dan ook net weer wat te ver
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_59170158
Welk feest waar jij naartoe gaat is dan ook al bezig om 19.00 Vorige keer al race gemist, nu qualify.. gaat goed met jou.
Where facts are few, experts are many.
pi_59172050
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 13:01 schreef vosss het volgende:
Ik vind dat elk circuit een vergelijkbare muur moet hebben.

... tyfus-tilke-rotzooi ...
Mooie voor de Fok Wikipedia: Tyfus-Tilke-Tering-Tracks : Nieuwerwetse banen ontworpen door Herman Tilke, welke een Wall Of Champions missen. Kenmerkend zijn de saaie races...

Overigens heb ik een "date" die zaterdagavond, dus mis de kwali ook. Maar ik heb het er wel voor over....
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 11:38 schreef Atreidez het volgende:

[..]

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DCRLbE6YejI&hl=en"></param><embed data-src="http://www.youtube.com/v/DCRLbE6YejI&hl=en" style="visibility:hidden;" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:21 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Vergeet Ricardo Paletti niet.
[..]
Paletti; voor mijn tijd, maar moet absoluut genoemd worden. Net zoals Ratzenberger een "vergeten" F1-dode, wiens dood overschaduwt werd door een legende, in zijn geval Villeneuve. Ik heb overigens nog een interessant artikel gevonden (telegraaf gezien de auteur) hierover (graphic content), ook in het licht van de huidige problemen in de F1. Wat dat betreft was 1982 ook een rampjaar. Ook zie je in jouw filmpje een cameraman filmen voor de cockpit, zijn filmpje is ook op youtube te vinden (ook schokkend).
P.S. Admins: ik post dit vanwege historische interesses, wanneer de links te schokkend zijn, voel je vrij ze te verwijderen uit deze post.
pi_59172586
Ratzenberger werd overschaduwt door de dood van Senna trouwens. Interessant knipsel Dat laatste filmpje is wel confronterend, niet het ongeluk dus maar de aftermath bij de auto, al is het maar heel kort.
Where facts are few, experts are many.
pi_59173171
Met een beetje mazzel zenden ze hier de VT's uit:

http://www.tvchannelsfree.com/watch/4289/Eurosport-France.html
  vrijdag 6 juni 2008 @ 15:33:40 #25
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_59174114
Wall Of Champions.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')