Deze heb ik vanmiddag op mijn hyve gezet:
Wij waren té vaak de allerbesten Vrijdagmiddag 12:10 uur Het stuk wat ik net geschreven heb is toch wel heel zwartgallig. Ik lees het nog een keer door en besluit het niet te plaatsen op mijn hyve. Nederland speelt goed, er is geen vuiltje aan de lucht en we worden gewoon kampioen.
Zondagmiddag 15:47 uur We liggen eruit. Ik kan het nog steeds niet geloven. Het stuk van vrijdag was toch niet onterecht. Daarom mijn blog van vrijdag.
quote:
Wij zijn hier te vaak geweest
Het is weer zover. Nederland heeft een paar leuke wedstrijden gespeeld en langzaam bekruipt met het gevoel dat we eventueel misschien wel kampioen kunnen worden. Zeker nu Portugal eruit ligt, lijkt de weg naar Wenen open. Maar toch, hoe vaak zijn we hier al niet geweest?
Ik ben van 1985. Ik ben de oudste van de generatie ná ’88. Je weet wel, dat jaar toen we kampioen werden. Voor mij zijn alle kampioenschappen op één grote deceptie uitgelopen. Slechte scheidsrechters, gemiste penalty’s, huilende Portugezen en Branco.
Op het WK in Frankrijk zijn wij de beste. Zo simpel is het voor mij als chauvinistische Nederlander. De weergaloze goal van Bergkamp, het doelpunt van Davids en de 5-0 van Zuid-Korea. In de finale hadden we de favoriete Fransen ook makkelijk onder de guillotine gelegd.
In 2000 is het EK in ons eigen landje. Oké, het toernooi is ook in België, maar die overleven de groepsfase niet eens. We spelen weergaloos. Moeiteloos verslaan we Denemarken, Tsjechië. In de kwartfinale wordt Joegoslavië op een zondagavond ook nog eens als een amateurteam in de hoek gezet: 6-1.
Twee keer lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Ik ben er heilig van overtuigd dat wij die beker meenemen. Het verhaal is bekend. In Frankrijk verliezen we op penalty’s van Brazilië. Maar het hoeft helemaal niet op penalty’s aankomen. Pierre van Hooijdonk wordt in de blessuretijd namelijk heel duidelijk vastgehouden in het strafschopgebied.
Het verhaal over Nederland – Italië uit 2000 behoeft helemaal geen uitleg. Het gaat de boeken in als het penaltydrama. Als ik er nog aan denk, begrijp ik het nog steeds niet.
En nu zijn we in 2008 weer de besten van het toernooi. Ik wil zo graag geloven dat we kampioen worden, maar het verleden blijft knagen. Wat heeft het lot nu nog in petto voor ons. Een slechte grasmat, arbitrale dwalingen, penalty’s of eigen doelpunten. Ik wil er niet aan denken, maar dat wilde ik in 1998 en 2000 ook niet. Wij zien hier simpelweg te vaak geweest.