abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 14:21:14 #1
145738 superworm
is erbij
pi_59116117
Hoi! Ik zag in het EK-liedjestopic een linkje naar dat liedje van Reinhard Mey, van de reclame van Nationale Nederlanden twee jaar geleden. Ik weet nog heel goed hoe ik die reclame zag toen we hadden verloren tegen Portugal, en schreef er destijds een column over. Leek me leuk om die opnieuw te plaatsen.

Natuurlijk is het de bedoeling dat n.a.v. het EK columns, stukjes, betogen en weetikveelwat hier geplaatst kunnen worden! Wellicht hebben mensen nog wel pareltjes van vroeger, of leiden de groepswedstrijden tot dusdanige frustraties, blijdschap of ongenoegen dat er nieuwe bijkomen.

Oftewel: het EK-columns-topic!

PS: Ik ben dus van FOK!columns, en dat wil zeggen dat de leuke stukjes geplaatst worden als extra EK-columns op de Frontpage. Maandag is nu van tong80, maar verder nog niks! Sturen maar

TS trapt af:

Als de dag van toen

Als de dag van toen, hou ik van jou
Misschien oprechter en bewuster trouw
Want toch steeds weer is een dag zonder haar
Een verloren dag met stil verlangen naar

De eerste keer dat ik de reclame van de grootste verzekeringsmaatschappij zag, met daarin een compilatie van al onze WK- en EK-hoogtepunten, versterkte mijn vaderlandsliefde meer dan alle koninginnedagen die ik meemaakte bij elkaar. Als de dag van toen deed tranen in mijn ooghoeken komen, zó mooi vond ik het. En miljoenen met mij. Nederland is statistisch gezien het dichtst gekluisterd aan de kijkbuis als we spelen. Tweederde van het land zag de wedstrijd, zondag. En tweederde was meegegaan in de oranjegekte. Behalve onze dominee natuurlijk, die meerdere keren de wedstrijd zondag tegen ("Ik geloof Polen, maar dat weet ik niet zeker") aanhaalde en waarschuwde voor het wereldse gevaar wat erin schuilde en de duivel die het allemaal begonnen was. Maar ik had alles, weet je. Alles. Ik had een oranje staalhelm, ik had een sjaal van een bekend hamburgerrestaurant met Land, Hup Hup Hol erop, een Nederland-cape van een bekend chipsmerk, ik had een tot een brultoeter uitschuifbare alpenhoed verkregen bij een elftal bierblikjes, ik had een grote wup, een arsenaal kleine wuppen, ik had de Nederlandse vlag in mijn kamer uitgehangen, ik had twee oranje t-shirts met de nationale leeuw erop, een oranje boxershort...

Ik was niet de enige die met de jolige wuppie-reclame meebrulde, die Als de dag van toen van Reinhard Mey meteen downloadde, die hoopte dat een oranje boxer aantrekken ons hielp aan winst. Elke wedstrijd had ik die onderbroek aan, vanaf drie wedstrijden in de kwalificatiereeks tot onze laatst gespeelde match zondag. Zes wedstrijden werd er verre van geweldig gespeeld, maar het leek wel alsof dat stukje ondergoed die bal steeds weer in het net dúwde. Ik was heilig overtuigd van het broekje.

Zondagavond speelde Oranje in de achtste finale tegen Portugal. Dat de wedstrijd nog het meest leek op een slecht gerepeteerde uitvoering van de slag bij Verdun, hoef ik niet te vertellen. Dat we verloren, hoef ik ook niet te vertellen. Dat ik mijn oranje boxershort van te voren bewust niet had aangetrokken, moet ik wél vermelden. Als de gebeten hond constateerde ik 's avonds welk leed ik had veroorzaakt. Met een hol gevoel in mijn buik ging ik slapen, maar niet voordat ik Van der Sar, een volwassen vent van 35 jaar oud, had zien huilen op het veld. Niet voordat ik hem met een brok in z'n keel hoorde zeggen "Zoveel jaren... zoveel jaren...". Niet voordat ik de verwijten richting middenveld had zien gaan. Niet voordat Van Basten zei dat wij "sterker" waren, maar zij "slimmer". Niet voordat die verzekeringsmaatschappij nog één keer die reclame uitzond, na de nabeschouwing. Om half twaalf hoorde ik de stem van Reinhard weer door mijn slaapkamer schallen. Ik zocht zo snel als mijn vermoeide voetjes me dragen konden de afstandsbediening en zapte weg. Ik kon even niet meer.

Geen enkel uur is er dat ik berouw
Al geld voor mij als troost, slechts een herinnering
Nog meer dan gisteren wacht ik nu op jou
Maar minder nog dan morgen als de dag begint

De volgende ochtend trok ik mijn oranje onderbroek aan, maar het mocht niet meer baten. Niet meer.

[ Bericht 3% gewijzigd door superworm op 04-06-2008 22:44:51 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_59116884
Hopen weer op Brusselmans dit jaar, net als op het WK van Duitsland.
  woensdag 4 juni 2008 @ 16:14:34 #3
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_59119831
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 14:44 schreef Spaulding het volgende:
quote:
'Zeker weten: we gaan prachtig voetbal zien'

Het is een natuurwet: als tv-toestellen alom worden afgeprijsd, dan komt er een groot voetbaltoernooi aan. Het EK 2008 mag dan in Zwitserland en Oostenrijk plaatsvinden, voor ons Belgen speelt het zich uitsluitend op beeldbuizen dan wel flatscreens af. Rode Duivels zullen daar niet op te zien zijn, maar wie of wat dan wél?

Om u terdege op drie weken internationaal topvoetbal voor te bereiden, hebben we een team connaisseurs en ervaringsdeskundigen samengefloten: Gert Verheyen, Gui Polspoel, Youri Mulder, Daniël Zitka, Steven Defour en Herman Brusselmans.
Bron

Laten we hopen dat hij idd weer columns gaat doen
  Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 18:09:28 #4
145738 superworm
is erbij
pi_59122730
Van onze eigenste columnhoek:

De leeuwenmoed verspreidt zich over het ganse land!
Column - door Patrick (binsmeister) op 04-06-2008 16:00

Een leuk boekje dat ik eens op een boekenmarkt heb gekocht, ´Opdat wij nooit zullen vergeten,´ typeert het nationale gevoel in Nederland van net na de Tweede Wereldoorlog. Het verhaalt over de leeuwenmoed van de Nederlandse soldaten op de Grebbeberg en de moedige strijd die het opperbeste Neerlandse leger leverde met de Duitsers. Daarnaast wordt er een pleidooi gehouden om zo snel mogelijk orde op zaken te stellen in Nederlands-Indië, omdat ´onze gele broeders nog lang niet op eigen benen kunnen staan.´ De schrijver, een basisschooldirecteur, gaat uiteraard niet in op het feit dat musea werden leeggehaald voor oude kanonnen en dat men serieus overwoog half Nederland onder water te zetten, alsof natte voetjes de Blitzkrieg een halt hadden kunnen toeroepen. Een generatie geschiedenisboekjes later is nationalisme ineens een vies woord geworden, internationalisme is nu het devies. Toch is het nationale gevoel in Nederland nog zeer aanwezig. Weliswaar moet het dan wel Koninginnedag zijn of moet het Nederlands elftal op een internationaal toernooi spelen, maar nationalisme is dan eventjes geen vies woord meer. Een nuchter volkje verandert dan in een massa oranje randdebielen.

Ik weet nog goed dat Nederland verloor van Ierland in de laatste beslissende kwalificatiewedstrijd voor het WK 2002. Die avond bezocht ik ' Bierstock' , de boerse variant van Woodstock alwaar er kratten bier verkocht worden in een weiland nabij het dorpje Rumpt, om het nationale verdriet op gepaste wijze te verdrinken. Toen mijn toenmalige vriendin de opmerking: "Wat ben je chagrijnig, doe eens normaal, het is maar voetbal hoor," maakte, heb ik een vol biertje in haar gezicht uitgespuugd en het gedaan gemaakt, zoals de Belgen dat zo leuk uitdrukken. Mensen dump je namelijk niet, dat doe je met afval, maar dit terzijde. Het Nederlands elftal speelt niet gewoon een spelletje voetbal. Het is zoals de Generaal het eens zo passend uitdrukte: ´Voetbal is oorlog!´

Tijdens de wedstrijden van het komende EK zal een waar volksfeest losbarsten. Straten zullen oranje kleuren, mensen van alle lagen der bevolking zullen zich hullen in oranje kledij en bedrijven als Albert Heijn en Heineken doen ook een duit in het oranje zakje. Leve de ´trom-pet´ en de ´welpie!´ Een doorgaans nuchter volkje verandert in een grote delegatie randdebielen. En het gekke is, dat ik ook één van die randdebielen word en ik vind het nog leuk ook. Ik eet al twee weken geen Italiaans meer, ik veracht het Franse volk en ik hoop op een afgang voor Duitsland. De Roemeense voetballers zijn in mijn gedachte slechts plaatselijke slagers, postbodes en broodbakkers, die het leuk vinden om een balletje te trappen.

Ik dank God op mijn blote knieën dat gedurende het EK zijn dienaren op aarde het rookverbod nog niet van kracht hebben doen laten gaan. Dit terwijl God niet eens bestaat. Tijdens een WK of EK ben ik het spoor bijster. En dan bedoel ik ook echt het spoor bijster. Gehuld in mijn oranje gelukspolo en ´geluks-melkmeisje-hoedje´ paf en drink ik mij gelijk een junk door de wedstrijden heen. Na de wedstrijd staat de rest van de avond en nacht in het teken van drinken. Het vieren van een overwinning of het verwerken van een verlies kent voor een nationalistische randdebiel namelijk nauwelijks verschil. Zal Nederland ver komen op het EK? De oranje randdebiel in mij zegt me dat Nederland in de finale komt. De ´niet-oranje-randdebiel´ in mij zegt me dat ik mij niet zo druk moet maken om het Nederlands elftal en dat ik mijn tijd en energie beter kan steken in het voorbereiden van tentamens. Ik vrees echter dat de oranje randdebiel het gaat winnen naarmate de eerste wedstrijd dichterbij komt. De leeuwenmoed verspreidt zich over het ganse land, zoals de basisschooldirecteur uit de jaren ´50 het zou uitdrukken.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 20:49:09 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_59127344
Finale EK-2008, Nederland-Duitsland

Het voorteken was slecht. Na de overwinning tegen de Italianen in de halve finale met 3-0 waren er 3 spelers geschorst voor de finale wegens hun tweede gele kaart. Robben, van Persie en van Nistelrooij lieten zich gaan, en kregen alle drie hun tweede gele kaart wegens het uittrekken van het shirt nadat ze hadden gescoord.
Wie moesten in hemelsnaam de doelpunten gaan maken ? Vennegoor en Kuijt ? 2 voorhoede spelers idd. De middenvelders moesten aan de zijkanten aansluiten.
Sneijder en vd Vaart speelden dus een cruciale rol.
De entourage van de finale was gelukkig indrukwekkend. In het stadion zaten 30.000 Nederlandse suporters die massaal hun kaartje op de zwarte markt hadden gekocht. De 3000 Duitsers vielen in het niet. Bij het Wilhelmus waar Engelaar de uitblinker op dit toernooi z'n hardste stem opzette stond het kippenvel al op ieders armen.

De Duitsers begonnen zoals verwacht furieus en zochten massaal de aanval. Het was een wonder dat het na 30 minuten nog 0-0 stond. De Duitse doelman had het Oranje shirt alleen vanaf 50 meter gezien. Toen eindelijk begon Nederland mee te voetballen, maar dat zul je altijd zien, bij de eerste de beste aanval van Oranje slaan de Duitsers toe. O-1 door een perfect uitgevoerde counter. Natuurlijk tikte Klose de bal achter van der Sar. Terechte voorsprong natuurlijk maar op het meest ongelukkige moment zo vlak voor rust. Met gebogen hoofden verlieten de Oranje leeuwen dan ook het veld om van de Oostenrijkse thee te gaan nippen. De hoempapa van de Duitsers overstemde de pollonaise van de Nederlandse suporters.

Marco van Basten de bondscoach kon niks anders doen dan wisselen. Hij bracht de op het laatste moment opgeroepen Boularouz in het veld. En onmiddellijk was er meer vuur in het spel van Oranje. Gedreven door de hardstocht van de mannetjeputter ging Oranje massaal in de aanval. Maar nog steeds werden onze spitsen niet in stelling gebracht. De Duitsers verdedigden met even veel passie als dat ze de aanval kunnen zoeken. Na een kwartier was dan ook de Oranje-golf overgewaaid en namen de Duitsers het heft weer in handen.

Even gemakkelijk als de 0-1 viel dan ook de 0-2. Een perfecte vrije trap op het hoofd van Schweinsteiger was genoeg om het legioen te doen verstommen. Alleen in de ogen van Boularouz bleef het vuur vlammen en wat ie vroeger vaker deed deed ie nu op het hoogste plafond. De bal op eisen en het initiatief weer nemen. De andere spelers waaronder Van Nistelrooij werden gedwongen mee te gaan in de strijd. En het had resultaat de Duitsers inmiddels freewheelend zagen plots Dirk Kuijt alleen voor hun keeper verschijnen, en in de korte hoek scoren. 1-2. Alles was weer mogelijk, en het legioen scandeerde massaal de naam van Boularouz en zong in koor het Wilhelmus.

De Nederlandse spelers gesteund door de suporters geloofden weer in hun missie en in de geest van Johan Cruijff en Rinus Michels bleven ze aanvalsgolfen afsturen op het doel van de Duitsers. En 5 minuten voor tijd gebeurde het onmogelijk geachte. De mee opgekomen André Ooijer sprong de lucht in bij de zoveelste corner en prikte de bal met zijn hoofd in de verste kruising. Iedere voetballiefhebber die keek kon alleen maar juichen bij deze goal. Eindelijk werd Oranga Magica beloond op het hoogste niveau. De Duitsers snakten naar het laaste fluitsignaal.
Ook de Nederlanders waren aan het einde van hun latijn. Met dit verschil dat de Oranje Brigade zo snel mogelijk een derde goal wilde maken

Toen gebeurde het onwaarschijnlijke. Marco van Basten de meester himself. Trok zijn colbertje uit, deed zijn pantalon afglijden stroopte zijn mouwen op en riep de vierde man bij zich. Daar stond ie dan de man die even groot had kunnen worden als Pele Maradona of Johan Cruijff. Zijn voetbalschoenen strikkend wisselde hij Van Nistelrooij voor zichzelf. Het werd muisstil in het stadion. Maar na 10 seconden begrepen de toeschouwers en de miljarden TV-kijkers wat hier gebeurde. San Marco wisselde zichzelf. Posteerde zich in de aanval. En bezorgde iedereen kippenvel. Wat een geweldig beeld. De elegante statische majesteuze verschijnig daar tussen het witte Duitse blok.

Duitsland raakte in paniek en kon niet anders meer doen dan de ballen blind naar voren schieten. Dit was precies hetgeen de briljante bondscoach voor ogen had. Sluw liet ie zich afzakken naar het middenveld, wachtend op zijn kans. En toen ja toen gebeurde het. 89ste minuut en de Duitsers waren weer eens gedesorienteerd. Van Basten had de verdedigers verlaten om op het middenveld de bal op te pakken. Vrijgelaten rond de middenstip kreeg ie de bal. Klose probeerde hem te tacklen, mislukte en met een wipje omspeelde hij de meeverdedigende aanvaller. Schweinsteiger de snelste speler op het veld kapt ie uit met een magistrale souplesse die deed terugdenken aan zijn hoogtij dagen. Nu op randje strafschopgebied had ie nog maar één verdediger tegen zich. Wat moest ie doen ? Dat weten we nu. Hij zag de Duitse doelman 2 meter voor zijn doel staan. En met een geniale ingeving alleen de allergrootsten gegeven kwam het grote gebeuren.

Nooit is er een lob met binnenkant voet mooier in de kruising beland. En weer was het stil in het stadion. Ongeloof bij iedereen, zien we echt wat we zien ? Totdat het bij iedereeen doordrong. We hebben het doelpunt van de eeuw gezien in de finale van de eeuw. De oorverdovende stilte veranderde in een orkaan van geluid. San Marco had zich alsnog gevoegd bij de beste spelers ooit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_59127534
Tong Fantastisch

Maar Van Nistelrooij had toch rood gekregen? Dan kon vBasten er toch nooit meer in?
pi_59127826
Die laatste alinea, over het meespelen van Van Basten, heb ik al vaker gezien tong
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 21:14:40 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_59128101
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:05 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Die laatste alinea, over het meespelen van Van Basten, heb ik al vaker gezien tong
Heb er een nieuwe versie van gemaakt

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 21:15:21 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_59128122
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 20:54 schreef andre347 het volgende:
Tong Fantastisch

Maar Van Nistelrooij had toch rood gekregen? Dan kon vBasten er toch nooit meer in?
Z'n rode kaart werd hem kwijtgescholden

Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 21:35:59 #10
145738 superworm
is erbij
pi_59128828
Tong, als je die submit plaatsen we 'm maandagavond, wanneer we tegen Italië spelen, op de Frontpage
op FOK!
op Facebook
op de website
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 21:38:47 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_59128908
Wat is submit ?

Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 21:39:38 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_59128935
Of hoe moet dat

Kunnen jullie hem niet gewoon plaatsen ik ben erg slecht met die rare dingen.

woensdag 4 juni 2008 @ 21:42:17 #13
131603 Afwazig
Serious business
  Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 21:42:46 #14
145738 superworm
is erbij
pi_59129040
http://frontpage.fok.nl/submit/form vink 'column' aan, vul de vakjes in en you're good to go! Wij fiksen de rest.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 21:44:56 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_59129112
Heb het gedaan.

Is het gelukt ?

Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 21:58:43 #16
145738 superworm
is erbij
pi_59129619
Columns - Submit
Hier zijn alle ingestuurde columns te zien. Aantal gevonden entries :0
Columns in de columnsubmit
Geen submits in de columnsubmit
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 22:14:15 #17
145738 superworm
is erbij
pi_59130140
nee dus, heb ff gekeken, je hebt het als 'nieuws' gesubmit. je moet 'column' aanvinken
op FOK!
op Facebook
op de website
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 22:28:28 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_59130679
Nu wel gelukt ?

Redactie Frontpage woensdag 4 juni 2008 @ 22:40:20 #19
145738 superworm
is erbij
pi_59131131
Jup, wil je een spellingscheck?
op FOK!
op Facebook
op de website
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juni 2008 @ 22:47:00 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_59131356
Ja doe maar

woensdag 4 juni 2008 @ 23:05:24 #21
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_59131938
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 14:44 schreef Spaulding het volgende:
Die columns van Brusselmans waren idd erg grappig. Lach vaak dubbel toen.
  woensdag 4 juni 2008 @ 23:38:54 #22
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_59132891
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 23:05 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Inderdaad

Voor de mensen die ze terug willen lezen http://blogs.humo.be/blogs/2006/06/ onderaan beginnen
  donderdag 5 juni 2008 @ 03:12:23 #23
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_59135290
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 23:05 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Ik heb toen ook genoten idd. Hopelijk dit toernooi weer.
pi_59135310
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 21:35 schreef superworm het volgende:
Tong, als je die submit plaatsen we 'm maandagavond, wanneer we tegen Italië spelen, op de Frontpage
No offense hoor, maar dit ga je toch niet op de FP plaatsen .

[ Bericht 0% gewijzigd door Da_Sandman op 05-06-2008 03:57:02 ]
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Trouwste user 2022 donderdag 5 juni 2008 @ 03:54:07 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_59135405
Briljant stukje proza Sandman

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')