abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59102904
Hi,

Als eerste even: Ik ben niet iemand die veel geplaagd wordt of gepest, ik ben ook geen aansteller (probeer het niet te zijn iig), en waarschijnlijk ook niet iemand waarvan je deze vraag zou verwachten wanneer je me irl zou kennen (helaas moeten dit soort dingen op fok altijd even ) :

Mijn vraag nu dan. Ik heb eigenlijk zo lang als ik me kan herinneren al last er van dat ik slecht om kan gaan met de humor op het werk. Ik ben geen prater, dus veel lullen doe ik niet, maar ik maak wel flauwekul met de collega's waar ik het goed mee kan vinden. Ik merk echter dat bepaalde dingen me 1. persoonlijk lijken te raken terwijl ze niet zo bedoeld zijn, en 2. ik totaal niet assertief en niet adrem ben.

Het is moeilijk om een voorbeeld te noemen, maar de collega's onderling maken elkaar wel eens voor de lol belachelijk. Dat is verder niet bedoeld om die ander zich klote te laten voelen ofzo, maar tis gewoon 'hun humor'. En ik vind het ook wel lache en doe er zelf ook wel aan mee. Wat mij alleen opvalt is dat anderen zich vaak wel weten te verdedigen, ze laten of blijken dat ze het niet leuk vinden, of ze lachen het weg, of ze maken een scherpe opmerking terug. Ik voel me altijd ofwel aangevallen, ofwel sta ik met mijn mond vol tanden te proberen iets te verzinnen om terug te zeggen.

Ik dacht vroeger altijd dat dit iets met intelligentie te maken had, wanneer je goed was in adrem reageren. Maar buiten dat ik op HBO niveau zit (nee ik zeg niet dat dat uber is, maar wel bovengemiddeld), merk ik ook dat ik in een discussie bijvoorbeeld prima adrem kan zijn. Alleen met specifiek deze humor lukt me dat heel slecht. En ik vind dat vervelend want mensen verwachten sowieso soms van je dat je ook eens iets terug zegt voor de lol, en ik zou het ook fijn vinden om mezelf te kunnen verdedigen voor het behoud van mijn ego om het zo maar even te verwoorden Anders voel je je al snel op je plek gezet, als je altijd met de bek vol tanden staat.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk, wat kun je hier in godsnaam aan doen?? is dit aan te leren op welke manier dan ook? AUB geen reacties ala 'accepteer jezelf zoals je bent', want i've tried that and it didn't work
pi_59103569
Hmm, iemand misschien ook nog iets zinnigs te zeggen?
pi_59103606
accepteer het maar, het gaat je toch niet lukken(dus niet je bent zoals je bent )
Ik ken het zelf ook wel, zo a fen toe kan ik ad rem een geweldige opmerking plaatsen, maar meestal lach ik het maar een beetje weg ofzo, of geef een half-slappe opmerking terug.

Je zou natuurlijk voor alle situaties achteraf kunnen gaan bedenken wat je had moeten zeggen en die antwoorden opslaan voor komende situaties
Al is dat waarschijnlijk onbegonnen werk.
Beneath the gold, bitter steel
  dinsdag 3 juni 2008 @ 22:50:51 #4
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_59103667
-opzouten-

[ Bericht 97% gewijzigd door Re op 03-06-2008 22:52:42 ]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 22:52:59 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59103738
Klagen over baggeren is geen goed begin!
MANNETJE!
[KNE]-Mod
pi_59103792
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:52 schreef ThE_ED het volgende:
Klagen over baggeren is geen goed begin!
MANNETJE!
Notificeren en klagen =/=
  dinsdag 3 juni 2008 @ 22:56:32 #7
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_59103843
Weet je de nadelen van je collega's?
voorbeeld 1:

Ja natuurlijk heb ik het straks af, ik ben die slome Whenitrains niet. (oid)
Moet jij zeggen gore achterbakse tyfuslijer. Je mocht willen dat je een ex had, het enige vrouwelijke creatuur dat jou bemint is je moeder vanwege de kinderbijslag die je opleverde!

Maar mijn echte advies is gewoon opletten als ze elkaar belachelijk maken. Ik gebruik dat ook om daarop in te springen. Maakt iemand een opmerking, spring daarop in met iets waar diegene mee gepest wordt. Let alleen wel op je eigen woorden, veel mensen hebben namelijk een kort lontje.

Het verhaal over gekwetst voelen enzo komt trouwens belachelijk bekend voor.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_59103849
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:49 schreef Fingon het volgende:
accepteer het maar, het gaat je toch niet lukken(dus niet je bent zoals je bent )
Ik ken het zelf ook wel, zo a fen toe kan ik ad rem een geweldige opmerking plaatsen, maar meestal lach ik het maar een beetje weg ofzo, of geef een half-slappe opmerking terug.

Je zou natuurlijk voor alle situaties achteraf kunnen gaan bedenken wat je had moeten zeggen en die antwoorden opslaan voor komende situaties
Al is dat waarschijnlijk onbegonnen werk.
Dat herken ik trouwens wel ja. De opmerkingen die er uit komen zijn meestal ook wel vrij goed maar tis alleen zo minimaal (als in: hoe vaak het voor komt dus)
  dinsdag 3 juni 2008 @ 22:57:52 #9
158899 GasTurbine
pi_59103883
Om het verhaal hierboven korter te maken: gebruik andermans woorden of maak belachelijk goede woordgrapjes. Die doen het namelijk ook goed.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  dinsdag 3 juni 2008 @ 22:58:32 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59103908
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:54 schreef Whenitrains het volgende:

[..]

Notificeren en klagen =/=
Dit was je kans op een gevatte reactie!

Maar ontopic: gewoon je bij je eigen humor houden, en als menigeen daar niet in mee gaat: fok it.
[KNE]-Mod
  dinsdag 3 juni 2008 @ 23:01:15 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59103998
--->P&P

en we houden de bagger dus lekker buiten, het is al benauwd genoeg...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 3 juni 2008 @ 23:01:19 #12
158899 GasTurbine
pi_59104006
Je moet misschien een beetje het gevoel van gekwetst voelen wegdrukken, want dat zorgt er voor (bij mij dan) dat ik minder snel reageer.
pi_59104034
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:56 schreef GasTurbine het volgende:
Weet je de nadelen van je collega's?
voorbeeld 1:

Ja natuurlijk heb ik het straks af, ik ben die slome Whenitrains niet. (oid)
Moet jij zeggen gore achterbakse tyfuslijer. Je mocht willen dat je een ex had, het enige vrouwelijke creatuur dat jou bemint is je moeder vanwege de kinderbijslag die je opleverde!

Maar mijn echte advies is gewoon opletten als ze elkaar belachelijk maken. Ik gebruik dat ook om daarop in te springen. Maakt iemand een opmerking, spring daarop in met iets waar diegene mee gepest wordt. Let alleen wel op je eigen woorden, veel mensen hebben namelijk een kort lontje.

Het verhaal over gekwetst voelen enzo komt trouwens belachelijk bekend voor.
Mja is waarschijnlijk wel een beetje dubbel van mijn kant i guess... Ik vind het dan weer zo ver gaan om helemaal te gaan opletten en bijhouden wat iedereen over elkaar zegt en weet, en daar op in te spelen. Dan heb ik wel zoiets van...: waar doe je het voor? gaat dit niet wat ver? En dat omdat zij zo graag grappig willen zijn

Mja i know, ben een zeikerd en maak het mezelf alleen maar moeilijk Kan het gewoon eens een tijdje proberen natuurlijk... misschien gaat het wel bevallen na een tijd ofzo.
pi_59104077
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 23:01 schreef GasTurbine het volgende:
Je moet misschien een beetje het gevoel van gekwetst voelen wegdrukken, want dat zorgt er voor (bij mij dan) dat ik minder snel reageer.
Juistem. Misschien stiekem toch wel onzekerheid die ik liever niet wil toegeven. Het gekwetste gevoel komt toch ergens vandaan he
pi_59104850
Ik ben vroeger veel gepest en werd daar heel snel en scherp van in reacties, misschien moet je 'n pestkop opzoeken
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
  dinsdag 3 juni 2008 @ 23:30:46 #16
158899 GasTurbine
pi_59104889
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 23:02 schreef Whenitrains het volgende:

[..]

Mja is waarschijnlijk wel een beetje dubbel van mijn kant i guess... Ik vind het dan weer zo ver gaan om helemaal te gaan opletten en bijhouden wat iedereen over elkaar zegt en weet, en daar op in te spelen. Dan heb ik wel zoiets van...: waar doe je het voor? gaat dit niet wat ver? En dat omdat zij zo graag grappig willen zijn

Mja i know, ben een zeikerd en maak het mezelf alleen maar moeilijk Kan het gewoon eens een tijdje proberen natuurlijk... misschien gaat het wel bevallen na een tijd ofzo.
Dat valt reuze mee hoor. Ik bedoel: het is nou ook niet echt een inspanning. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.
pi_59105007
Je moet humor en bijtende spot wel uit elkaar houden, en hoe dat overkomt is ook weer per persoon verschillend.
pi_59105027
Jezelf en het leven niet zo serieus nemen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_59105409
Je hebt het over jezelf verdedigen, maar mijn tip voor je is om het tegenovergestelde te doen. Gooi er een schepje bovenop als ze je 'belachelijk' maken, dan is 1) de lol er snel af om het te doen (het deert je kennelijk niet), 2) je houdt de touwtjes zelf in handen, 3) je 'ego' komt een stuk sterker over dan bij jezelf verdedigen. Beetje zelfspot kan geen kwaad en je kan de teksten over de onderwerpen die ze zouden kunnen gebruiken (en over punten die gevoelig bij je liggen) van tevoren verzinnen.

Voorbeeldje: ik ben zelf altijd nogal mager geweest en kreeg daar regelmatig 'grappige' opmerkingen over: "Bij jou valt een röntgenfoto te maken door een gloeilampje achter je te houden" etc... Ik reageerde dan bijvoorbeeld met: "Ja, onder de douche sta ik ook altijd met mijn armen wijd omdat ik anders bang ben door het putje heen te zakken". Er werd wat gelachen en de volgende was weer aan de beurt. Klaar!
pi_59105838
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 23:56 schreef Mammietje het volgende:
Je hebt het over jezelf verdedigen, maar mijn tip voor je is om het tegenovergestelde te doen. Gooi er een schepje bovenop als ze je 'belachelijk' maken, dan is 1) de lol er snel af om het te doen (het deert je kennelijk niet), 2) je houdt de touwtjes zelf in handen, 3) je 'ego' komt een stuk sterker over dan bij jezelf verdedigen. Beetje zelfspot kan geen kwaad en je kan de teksten over de onderwerpen die ze zouden kunnen gebruiken (en over punten die gevoelig bij je liggen) van tevoren verzinnen.

Voorbeeldje: ik ben zelf altijd nogal mager geweest en kreeg daar regelmatig 'grappige' opmerkingen over: "Bij jou valt een röntgenfoto te maken door een gloeilampje achter je te houden" etc... Ik reageerde dan bijvoorbeeld met: "Ja, onder de douche sta ik ook altijd met mijn armen wijd omdat ik anders bang ben door het putje heen te zakken". Er werd wat gelachen en de volgende was weer aan de beurt. Klaar!
En in bed lig je met je benen wijd omdat je bang bent door het bed te zakken?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_59106156
Wat Mammietje zegt kan inderdaad goed helpen, en ja, voor de rest... Ad rem reageren is op zich wel aan te leren (oefening baart kunst noemen ze dat geloof ik ), maar sommige mensen kunnen dat van zichzelf natuurlijk al wat beter dan anderen.

Hoe dan ook denk ik niet dat je jezelf moet dwingen om in 'hun' humor mee te gaan. Ik bedoel, je kan leuk proberen te reageren op bepaalde opmerkingen, maar als die te geforceerd overkomen maak je de situatie er natuurlijk niet beter op voor jezelf. Naast woordkeuze is timing zo'n beetje het belangrijkste wat bij 'grappige' opmerkingen komt kijken, en ik denk dat je op beide punten volledig de plank mis gaat slaan als je niet bij je eigen humor blijft. (en je je dus eigenlijk 'verlaagt' tot hun humor)

Iedereen heeft een ander soort humor, logisch dus dat verschillende soorten humor niet altijd met elkaar matchen. Lijkt me niet echt iets om van wakker te liggen verder...
pi_59111899
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:30 schreef Whenitrains het volgende:
-knip-
Je neemt anderen én jezelf veeeeel te serieus. Lighten up!
pi_59112259
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 00:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En in bed lig je met je benen wijd omdat je bang bent door het bed te zakken?
Vertel, wat begrijp je niet aan het afvoerputje verhaal?
A little bit hateful
  woensdag 4 juni 2008 @ 12:26:35 #24
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_59112842
Pfffff, vermoeiend van die mensen die niks kunnen hebben
zzz
pi_59123978
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 12:26 schreef L.Denninger het volgende:
Pfffff, vermoeiend van die mensen die niks kunnen hebben
Nice try, ik moet zeggen dat ik verleid was