quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:28 schreef Daniel1976 het volgende:
Je hebt zeker wel rechten als huurder. Je moet even bij een wetswinkel informeren hoe of wat in dit specifieke geval.
Tenzij daar iets over in het huurcontract staat dan mag het dus weer niet.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:37 schreef nachtdier2 het volgende:
Wat let je om hetzelfde te doen? Zal ie ook leuk vinden.
Jij voor 300 een kamer huren per maand en dat elke dag verhuren voor 50 euro
Oh ja, natuurlijkquote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:40 schreef existenz het volgende:
Hij kan vast de contracten opzeggen. Bovendien moet hij al een ontheffing hebben om jullie er te mogen huisvesten. Een b&b ervan maken is niet eens zo'n grote stap vanuit een studentenhuis...
quote:Grondslag 5
Wat is opzegging op grond van verwezenlijking van een geldend bestemmingsplan?
Deze opzeggingsgrond komt in de praktijk haast niet voor. Het verwezenlijken van een bestemmingsplan door de verhuurder kan een geldige reden zijn om de huurovereenkomst op te zeggen en de rechter te vragen de huur te beëindigen. De rechter kan, als hij de vordering toewijst, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen als tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.
Ja, dat vind ik niet heel vreemd. Ik vind het wel vreemd als je een gemengd bestemmingsplan hebtquote:Op dinsdag 3 juni 2008 19:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou het bestemmingsplan van het pand even goed nakijken, want op grond daarvan kan hij het huurcontract beëindigen.
[..]
Dat is nog een stuk minder lastig dan je zou denken.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:53 schreef Fliepke het volgende:
Gewoon even een contract voor onbepaalde tijd voor een huurder opzeggen. Lijkt me fantastisch reeel van je
Je staat niet hiertussen, toch?quote:Op dinsdag 3 juni 2008 19:11 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik niet heel vreemd. Ik vind het wel vreemd als je een gemengd bestemmingsplan hebt
Daarnaast lijkt het me ook raar dat het bestemmingsplan van een pand zomaar kan wijzigen als er nog huurders inzitten, ik neem aan dat je wel iets meer rechten dan dat hebt .... hoop ik
Alleen als er nu geen woonbestemming op het pand ligt. En die kans is niet zo groot natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 19:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou het bestemmingsplan van het pand even goed nakijken, want op grond daarvan kan hij het huurcontract beëindigen.
[..]
B&B past niet binnen een woonbestemming.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:07 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Volgens mij hoef je geen horecabestemming te hebben voor een b&b, alleen een woonbestemming.
Ik kan me wel voorstellen dat je er zelf moet wonen om een b&b te kunnen runnen.
Vraag het eens na bij de gemeente, zou ik zeggen.
Ik ken meerdere mensen met een B&B, en die hebben allemaal geen horeca-bestemming voor hun huis.quote:
Ik werk bij een gemeente (milieu-aspecten bij bestemmingsplannen). Kwam een jaartje geleden een verzoek langs voor oprichten B&B waarvoor vrijstelling van het bestemmingsplan nodig was.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:46 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Ik ken meerdere mensen met een B&B, en die hebben allemaal geen horeca-bestemming voor hun huis.
En wat ik zoal via Google kon vinden is dat ook niet nodig.
Kan je mij het linkje naar de jurisprudentie geven?
Of het kan natuurlijk bij jouw kennissen dat in dat bestemmingsplan B&B specifiek is toegestaan, maar dat is niet iets wat ik verwacht in de binnenstad van Nijmegen (parkeerprobleem).quote:Uit een uitspraak van de Raad van State1 blijkt dat het aanbieden van Bed and Breakfast strijdig is
met een woonbestemming, indien regelmatig een aantal personen tegen betaling gebruik maakt van
de aangeboden mogelijkheid van Bed and Breakfast in het pand. Daarbij gaat het om een steeds
wisselend publiek dat voor een korte periode, namelijk een tot enkele nachten, ter plaatse verblijft
en dat voor de Bed and Breakfast activiteiten wordt geadverteerd. In dat geval is de afdeling van
mening dat de activiteiten bedrijfsmatig van karakter zijn en niet binnen een woonbestemming
passen, tenzij expliciet anders in het betreffende bestemmingsplan is geregeld.
Ik had dan weer dit pdf-je gevonden, waaruit blijkt dat het bestemmingsplan niet per se gewijzigd hoeft te worden, maar dat de eigenaar wel zelf in het pand moet wonen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:53 schreef Wombcat het volgende:
Even wat opgezocht (niet van de gemeente waar ik werk):
http://www.valkenburg.nl/(...)t_beleidsnotitie.pdf
[..]
Daarin staat het toch ook:quote:Op woensdag 4 juni 2008 09:18 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Ik had dan weer dit pdf-je gevonden, waaruit blijkt dat het bestemmingsplan niet per se gewijzigd hoeft te worden, maar dat de eigenaar wel zelf in het pand moet wonen.
Het lijkt me dat de huisbaas eerder een pension op het oog heeft, en daarvoor is wel een bestemingsplan-wijziging nodig.
Al met al is het niet al te duidelijk wat wel en niet mag, en het verschilt vast ook nog eens per gemeente.
Als ik TS was zou ik eens naar de Stadswinkel gaan (ligt aan de Marienburg).
Kortom: mag niet, tenzij het specifiek in het bestemmingsplan is geregeld.quote:Een woning is volgens de begripsbepalingen
van de meeste bestemmingsplannen ‘een (gedeelte van een) gebouw dat dient voor de zelfstandige
huisvesting van een huishouden’. Bed & breakfast kan niet onder deze begripsbepalingen worden
geschaard, aangezien de personen aan wie onderdak wordt geboden, geen onderdeel uit maken van
het huishouden van de oorspronkelijke bewoners. Bovendien zijn de activiteiten bedrijfsmatig van
karakter en binnen een woonbestemming in principe niet toegestaan (tenzij dit als zodanig in het
bestemmingsplan is geregeld).
Ja dat laatste zijn ze heel vaag over, maar we zullen het wel zien als er weer iemand uit huis gaat. Wie weet wat er dan gebeurt...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:38 schreef baskick het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar iets is me niet geheel duidelijk.
Huisbaas wil die kamer tijdens de vierdaagse verhuren en van het gehele huis een B&B maken? M.a.w. alle huurders eruit? Dat laatste lijkt me knap lastig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |