abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:11:58 #1
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59095880
Natuurlijk ontzettend leuk voor hem, maar ja, wij wonen hier nog. Inmiddels is 1 kamer leeg en die wil hij ook niet meer vullen met een student. Sterker nog, hij wil deze vierdaagse (ja het gaat hier om Nijmegen) de lege kamer gaan vullen met lopers (a 50 e per nacht ofzoiets)

Daar zijn wij als bewoners natuurlijk niet heel blij mee, want we delen immers allemaal de voordeur, de gangen, de wasruimtes, etc etc. Daar hebben die mensen natuurlijk ook gewoon toegang toe en dus krijgen we niet alleen vreemden over de vloer, maar ook een veiligheidsrisico voor onze spullen.

Ik vind het allemaal maar een vreemd verhaal en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het uberhaupt mag. Het pand (boven de winkel) heeft immers naar mij dunkt een woonbestemming en geen horecabestemming.
Ik ga morge eens bellen met de flapdrol met zijn dwaze ideeen.

Heb ik of hebben we uberhaupt een poot om op te staan als we dit willen voorkomen? Huurcommissie lijkt me fantastisch leuk alleen zijn die enorm traag en hebben wij daar denk ik weinig aan voor de vierdaagse.

P.s. de lopers zijn er vast ook niet blij mee, want hier is het dan de hele tijd een grote bende

[ Bericht 0% gewijzigd door Fliepke op 03-06-2008 18:17:24 ]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:28:16 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_59096201
Je hebt zeker wel rechten als huurder. Je moet even bij een wetswinkel informeren hoe of wat in dit specifieke geval.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:30:02 #3
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59096233
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:28 schreef Daniel1976 het volgende:
Je hebt zeker wel rechten als huurder. Je moet even bij een wetswinkel informeren hoe of wat in dit specifieke geval.

Ik hoop een beetje dat iemand er net wat meer over kan vertellen dan dat
pi_59096303
Zal idd niet zomaar mogen volgens het bestemmingsplan.
Je kunt de gemeente inlichten, maar iha lopen die ook niet heel erg hard bij handhavingsverzoeken.
En aangezien het hier gaat om een voornemen van de eigenaar is er nog niet veel te handhaven.

Hoeveel lopers wil 'ie trouwens in die kamer proppen?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:34:34 #5
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59096325
4 of 5
pi_59096349
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:34 schreef Fliepke het volgende:
4 of 5
Die zullen dan lekker uitgerust aan de volgende etappe beginnen.
pi_59096359
Tja mooi klote.
Google ads
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:36:30 #8
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59096368
Ik denk het ook

Eigenlijk is het superlullig voor die mensen, maar ja van de andere kant is het natuurlijk ook echt niet mijn probleem dat zij overlast hebben....
pi_59096403
Wat let je om hetzelfde te doen? Zal ie ook leuk vinden.

Jij voor 300 een kamer huren per maand en dat elke dag verhuren voor 50 euro
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:39:17 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_59096452
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:37 schreef nachtdier2 het volgende:
Wat let je om hetzelfde te doen? Zal ie ook leuk vinden.

Jij voor 300 een kamer huren per maand en dat elke dag verhuren voor 50 euro
Tenzij daar iets over in het huurcontract staat dan mag het dus weer niet.
pi_59096480
Hij kan vast de contracten opzeggen. Bovendien moet hij al een ontheffing hebben om jullie er te mogen huisvesten. Een b&b ervan maken is niet eens zo'n grote stap vanuit een studentenhuis...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:43:54 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_59096574
GEBREKENREGELING
De verhuurder heeft juridisch gezien een drietal verplichtingen. Hij moet:
– het verhuurde ter beschikking stellen;
– het onderhoud laten plaatsvinden; en
– de huurder een rustig genot verschaffen.

http://www.google.nl/url?sa=t&ct=res&cd=5&url=http%3A%2F%2Fhome.orange.nl%2Fadriaansen%2FHuurrecht.doc&ei=CnRFSI26BqOGwAHYrtHKBw&usg=AFQjCNGMnPviPv9jV64HLBe-j3E4RfkE6A&sig2=hxaPqMgrr9616vnbAKFslQ

of

http://www.google.nl/search?q=huurrecht+verhuurder+wil+bestemming+wijzigen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
  dinsdag 3 juni 2008 @ 18:53:20 #13
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59096806
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:40 schreef existenz het volgende:
Hij kan vast de contracten opzeggen. Bovendien moet hij al een ontheffing hebben om jullie er te mogen huisvesten. Een b&b ervan maken is niet eens zo'n grote stap vanuit een studentenhuis...
Oh ja, natuurlijk
Gewoon even een contract voor onbepaalde tijd voor een huurder opzeggen. Lijkt me fantastisch reeel van je
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:02:44 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_59097029
Ik zou het bestemmingsplan van het pand even goed nakijken, want op grond daarvan kan hij het huurcontract beëindigen.
quote:
Grondslag 5
Wat is opzegging op grond van verwezenlijking van een geldend bestemmingsplan?

Deze opzeggingsgrond komt in de praktijk haast niet voor. Het verwezenlijken van een bestemmingsplan door de verhuurder kan een geldige reden zijn om de huurovereenkomst op te zeggen en de rechter te vragen de huur te beëindigen. De rechter kan, als hij de vordering toewijst, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen als tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:11:42 #15
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59097237
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:02 schreef Dagonet het volgende:
Ik zou het bestemmingsplan van het pand even goed nakijken, want op grond daarvan kan hij het huurcontract beëindigen.
[..]

Ja, dat vind ik niet heel vreemd. Ik vind het wel vreemd als je een gemengd bestemmingsplan hebt
Daarnaast lijkt het me ook raar dat het bestemmingsplan van een pand zomaar kan wijzigen als er nog huurders inzitten, ik neem aan dat je wel iets meer rechten dan dat hebt .... hoop ik
pi_59097283
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:53 schreef Fliepke het volgende:
Gewoon even een contract voor onbepaalde tijd voor een huurder opzeggen. Lijkt me fantastisch reeel van je
Dat is nog een stuk minder lastig dan je zou denken.

* rekenwonder heeft het empirisch ondervonden.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:19:58 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_59097430
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:11 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik niet heel vreemd. Ik vind het wel vreemd als je een gemengd bestemmingsplan hebt
Daarnaast lijkt het me ook raar dat het bestemmingsplan van een pand zomaar kan wijzigen als er nog huurders inzitten, ik neem aan dat je wel iets meer rechten dan dat hebt .... hoop ik
Je staat niet hiertussen, toch?
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_59097500
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]

Alleen als er nu geen woonbestemming op het pand ligt. En die kans is niet zo groot natuurlijk.
De kans is overigens nog kleiner dat er toevallig wél een horecabestemming op ligt.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:34:38 #19
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59097848
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:19 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Je staat niet hiertussen, toch?
Hoe bedoel je "tussen"?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:38:57 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_59097986
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 19:34 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Hoe bedoel je "tussen"?
Oh, link vergeten
http://www2.nijmegen.nl/n(...)B34AAD90B2EF8E78B38D
  dinsdag 3 juni 2008 @ 19:44:50 #21
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59098156
nope
pi_59102177
Volgens mij hoef je geen horecabestemming te hebben voor een b&b, alleen een woonbestemming.
Ik kan me wel voorstellen dat je er zelf moet wonen om een b&b te kunnen runnen.

Vraag het eens na bij de gemeente, zou ik zeggen.
pi_59102711
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:07 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Volgens mij hoef je geen horecabestemming te hebben voor een b&b, alleen een woonbestemming.
Ik kan me wel voorstellen dat je er zelf moet wonen om een b&b te kunnen runnen.

Vraag het eens na bij de gemeente, zou ik zeggen.
B&B past niet binnen een woonbestemming.
pi_59103510
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:24 schreef Wombcat het volgende:

B&B past niet binnen een woonbestemming.
Ik ken meerdere mensen met een B&B, en die hebben allemaal geen horeca-bestemming voor hun huis.
En wat ik zoal via Google kon vinden is dat ook niet nodig.
Kan je mij het linkje naar de jurisprudentie geven?
pi_59103748
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:46 schreef vergeetmewelletje het volgende:

[..]

Ik ken meerdere mensen met een B&B, en die hebben allemaal geen horeca-bestemming voor hun huis.
En wat ik zoal via Google kon vinden is dat ook niet nodig.
Kan je mij het linkje naar de jurisprudentie geven?
Ik werk bij een gemeente (milieu-aspecten bij bestemmingsplannen). Kwam een jaartje geleden een verzoek langs voor oprichten B&B waarvoor vrijstelling van het bestemmingsplan nodig was.

Het kan natuurlijk zijn dat die mensen die je kent er illegaal zitten.

Even wat opgezocht (niet van de gemeente waar ik werk ):
http://www.valkenburg.nl/(...)t_beleidsnotitie.pdf
quote:
Uit een uitspraak van de Raad van State1 blijkt dat het aanbieden van Bed and Breakfast strijdig is
met een woonbestemming, indien regelmatig een aantal personen tegen betaling gebruik maakt van
de aangeboden mogelijkheid van Bed and Breakfast in het pand. Daarbij gaat het om een steeds
wisselend publiek dat voor een korte periode, namelijk een tot enkele nachten, ter plaatse verblijft
en dat voor de Bed and Breakfast activiteiten wordt geadverteerd. In dat geval is de afdeling van
mening dat de activiteiten bedrijfsmatig van karakter zijn en niet binnen een woonbestemming
passen, tenzij expliciet anders in het betreffende bestemmingsplan is geregeld.
Of het kan natuurlijk bij jouw kennissen dat in dat bestemmingsplan B&B specifiek is toegestaan, maar dat is niet iets wat ik verwacht in de binnenstad van Nijmegen (parkeerprobleem).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2008 22:57:09 ]
pi_59104899
Ik denk dat je het heel algemeen moet zien, los van of er al dan geen bestemmingsplan is wat ene B&B zou toestaan.

Het gaat er hier om of TS tekort wordt gedaan in zijn genotsrecht van de huur van de kamer doordat zijn huisbaas een B&B wil openen in hetzelfde pand.

Want zelfs al zou een B&B toegestaan zijn volgens het bestemmingsplan, dan houdt dat nog niet in dat TS de gevolgen die het met zich mee brengt (elke dag andere mensen in huis, verlaagd gevoel van veiligheid) alleen daarom hoeft te dulden.

Ik zou dit zeker met al je huisgenoten voor een huurcommissie brengen TS. Wees er wel op bedacht dat elke juridische aktie tegen je huisbaas hem zal frustreren wat uiteindelijk in jouw nadeel kan werken. Bespreek het eerst met hem en leg hem uit dat je het niet redelijk vindt dat hij ten koste van jullie woongenot zoiets wil opzetten.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_59104988
En wat betreft de traagheid van de huurcommissies: je kan in het ergste geval altijd een kort geding starten. Maar dat moet je gewoon als laatste troef achterhouden, voor het geval je huisbaas schijt aan jullie geeft
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_59108506
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:53 schreef Wombcat het volgende:

Even wat opgezocht (niet van de gemeente waar ik werk ):
http://www.valkenburg.nl/(...)t_beleidsnotitie.pdf
[..]
Ik had dan weer dit pdf-je gevonden, waaruit blijkt dat het bestemmingsplan niet per se gewijzigd hoeft te worden, maar dat de eigenaar wel zelf in het pand moet wonen.
Het lijkt me dat de huisbaas eerder een pension op het oog heeft, en daarvoor is wel een bestemingsplan-wijziging nodig.

Al met al is het niet al te duidelijk wat wel en niet mag, en het verschilt vast ook nog eens per gemeente.
Als ik TS was zou ik eens naar de Stadswinkel gaan (ligt aan de Marienburg).
pi_59109323
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 09:18 schreef vergeetmewelletje het volgende:

[..]

Ik had dan weer dit pdf-je gevonden, waaruit blijkt dat het bestemmingsplan niet per se gewijzigd hoeft te worden, maar dat de eigenaar wel zelf in het pand moet wonen.
Het lijkt me dat de huisbaas eerder een pension op het oog heeft, en daarvoor is wel een bestemingsplan-wijziging nodig.

Al met al is het niet al te duidelijk wat wel en niet mag, en het verschilt vast ook nog eens per gemeente.
Als ik TS was zou ik eens naar de Stadswinkel gaan (ligt aan de Marienburg).
Daarin staat het toch ook:
quote:
Een woning is volgens de begripsbepalingen
van de meeste bestemmingsplannen ‘een (gedeelte van een) gebouw dat dient voor de zelfstandige
huisvesting van een huishouden’. Bed & breakfast kan niet onder deze begripsbepalingen worden
geschaard, aangezien de personen aan wie onderdak wordt geboden, geen onderdeel uit maken van
het huishouden van de oorspronkelijke bewoners. Bovendien zijn de activiteiten bedrijfsmatig van
karakter en binnen een woonbestemming in principe niet toegestaan (tenzij dit als zodanig in het
bestemmingsplan is geregeld).
Kortom: mag niet, tenzij het specifiek in het bestemmingsplan is geregeld.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 16:05:27 #30
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59892057
Kleine update ik heb dus nog gebeld met de pandeigenaar en die beviel het niet dat ik zulke kritische vragen stelde. Hij wist het allemaal niet blablaba en als mensen een nachtje blijven slapen dan huren ze toch ook de kamer?

Enniewees er staat nu op het knopje voor die kamer "hotelkamer"
Zal zo even de foto hierneerzetten. Even namen eraf filteren
  vrijdag 4 juli 2008 @ 16:13:45 #31
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59892273

Leuk detail! Vanwege de lekkage op de kamer, die veroorzaakt wordt door de douche er direct boven (op de verdieping waar ik zit) hebben ze die douche gewoon compleet afgesloten.
Ik heb erg de neiging om de brandslang in die douche te hangen tijdens de vierdaagse
Dat wordt nog lachen.
Zielige zielige "hotelkamer" huurders
  vrijdag 4 juli 2008 @ 16:44:19 #32
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_59893009
Gewoon tijdens de vierdaagse wat huisfeestjes plannen (als in tot diep in de nacht met diverse vrienden harde muziek draaien en veel bier drinken)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 16:45:01 #33
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59893028
business as usual
  vrijdag 4 juli 2008 @ 20:38:17 #34
51385 baskick
Juist ja!
pi_59897139
Het kan aan mij liggen, maar iets is me niet geheel duidelijk.

Huisbaas wil die kamer tijdens de vierdaagse verhuren en van het gehele huis een B&B maken? M.a.w. alle huurders eruit? Dat laatste lijkt me knap lastig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 4 juli 2008 @ 21:13:01 #35
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_59897924
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 20:38 schreef baskick het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar iets is me niet geheel duidelijk.

Huisbaas wil die kamer tijdens de vierdaagse verhuren en van het gehele huis een B&B maken? M.a.w. alle huurders eruit? Dat laatste lijkt me knap lastig.
Ja dat laatste zijn ze heel vaag over, maar we zullen het wel zien als er weer iemand uit huis gaat. Wie weet wat er dan gebeurt...
pi_59900433
Je eruit zetten gaat sowieso niet gebeuren, daar moeten zwaarwegende redenen voor zijn (zoals huisbaas zit financieel aan de grond en moet zelf in het pand wonen).

Huisbaas zal op een vrij subtiele manier het huis leegmaken: alle vertrekkende huisgenoten worden niet meer vervangen. Of tijdelijk door een halve junk vervangen (die hij natuurlijk netjes volgens de regels laat oprotten als jullie klagen).
Kan even duren voor de de huisbaas, maar dan is het woongenot snel over en geven de meesten het verzet wel op...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')