abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 september 2012 @ 16:37:20 #26
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_116309263
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2008 20:28 schreef rinzzz het volgende:
tof, bedankt
bedankt voor je reactie!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_116333134
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:06 schreef Piktussendedeur het volgende:

[..]

Inderdaad, zijn er hier meer mensen die graag dit soort documentaires kijken?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Horizon_episodes
Ja Horizon volg ik al jaren. Zitten vaak erg goeie docu's tussen :) Aanraders inderdaad.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_116333953
Huh, raar dit ik dit topic nog niet gezien heb, hoewel ik dit soort documentaires geweldig vindt :) Through the Wormhole en BBC Horizon zijn ook prachtig ^O^
  maandag 3 september 2012 @ 01:12:05 #29
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_116334650
Dit komt in mijn kijk-lijst.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_116397069
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2008 22:17 schreef Flashwin het volgende:
Kaku is een genie. Hoewel hij vanuit de theoretische natuurkunde opereert, beschouw ik hem als een van de grootste hedendaagse filosofen.
Heel erg mee eens! Ik heb al zijn documentaires met veel plezier bekeken!
pi_119113467
Op zich een leuke serie in de stijl van Visions of the Future:

Er zijn vijf delen. In de omschrijving van het eerste deel kun je de overige delen terugvinden. Niet alles vond ik even interessant, maar de delen zijn zeker de moeite waard om eens te kijken.
  maandag 12 november 2012 @ 14:22:34 #32
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_119124349
Dit is onderhand Visions of the past geworden
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 13 november 2012 @ 12:43:38 #33
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_119160576
Probleem is natuurlijk dat zaken als die self-replicator pas een 'revolutie' teweegbrengen wanneer ze mainstream worden. Dat is natuurlijk ook het probleem met die geweldige visies; de mens lijkt veelal meer moeite te steken in mondiale zelfkastijding :')

Vandaar dat de geweldige toekomstvisies uit de jaren '60-'70 het vaak net niet zijn geworden. Niet dat de hedendaagse ontwikkelingen minder snel gaan, maar ze gaan toch een andere richting uit. Tegenwoordig lijkt het optimisme over de toekomst zich dan ook vooral in de marge af te spelen.

Zie ook een artikel in The Baffler, verwoordt veel van mijn zorgen hierover erg goed.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_119177772
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 12:43 schreef finsdefis het volgende:
Probleem is natuurlijk dat zaken als die self-replicator pas een 'revolutie' teweegbrengen wanneer ze mainstream worden. Dat is natuurlijk ook het probleem met die geweldige visies; de mens lijkt veelal meer moeite te steken in mondiale zelfkastijding :')

Vandaar dat de geweldige toekomstvisies uit de jaren '60-'70 het vaak net niet zijn geworden. Niet dat de hedendaagse ontwikkelingen minder snel gaan, maar ze gaan toch een andere richting uit. Tegenwoordig lijkt het optimisme over de toekomst zich dan ook vooral in de marge af te spelen.

Zie ook een artikel in The Baffler, verwoordt veel van mijn zorgen hierover erg goed.
Niet mee eens. De voorspellingen van die tijd, waar waren die op gebaseerd? Waren die voorspellingen in zichzelf wetenschappelijk? Er zat er veel "gedroom" tussen?

In principe hebben we nu ook al vliegende auto's, het probleem is dat die dingen niet te besturen zijn voor de gewone man. Wat men in die tijd zich niet besefte, is dat we eerst het digitale tijdperk moesten ontwikkelen omdat je een enorme rekenkracht nodig hebt voor veel uitvindingen, die compact en goedkoop is.

Ik denk dat men zich dat in die tijd niet helemaal besefte.

En wat men ook mis had in die tijd, is dat simpele handelingen voor mensen niet zomaar te programmeren zijn voor robots. Het klinkt heel simpel, een robot je koffie laten brengen, maar in werkelijkheid is dat softwarematig een monumentale taak. Pas sinds kort kunnen we met zelflerende geavanceerde algoritmes een robot een koffiemok laten herkennen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 21:55:43 #35
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_119182041
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 20:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Niet mee eens. De voorspellingen van die tijd, waar waren die op gebaseerd? Waren die voorspellingen in zichzelf wetenschappelijk? Er zat er veel "gedroom" tussen?

In principe hebben we nu ook al vliegende auto's, het probleem is dat die dingen niet te besturen zijn voor de gewone man. Wat men in die tijd zich niet besefte, is dat we eerst het digitale tijdperk moesten ontwikkelen omdat je een enorme rekenkracht nodig hebt voor veel uitvindingen, die compact en goedkoop is.

Ik denk dat men zich dat in die tijd niet helemaal besefte.

En wat men ook mis had in die tijd, is dat simpele handelingen voor mensen niet zomaar te programmeren zijn voor robots. Het klinkt heel simpel, een robot je koffie laten brengen, maar in werkelijkheid is dat softwarematig een monumentale taak. Pas sinds kort kunnen we met zelflerende geavanceerde algoritmes een robot een koffiemok laten herkennen.
En zo denk ik dus dat we momenteel in nóg grotere mate de obstakels van de toekomst onderschatten. Het temmen van nanotechnologie bijvoorbeeld, of het plafond waar we met onze huidige generatie aan computers tegenaan lopen, evenals de uitdagingen en problemen die inherent zijn aan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen (die m.i. niet 1,2,3 omgezet kan worden naar een duurzame economie "zodra het écht nodig is").
- Thucydides
pi_119182274
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:55 schreef finsdefis het volgende:

[..]

En zo denk ik dus dat we momenteel in nóg grotere mate de obstakels van de toekomst onderschatten. Het temmen van nanotechnologie bijvoorbeeld, of het plafond waar we met onze huidige generatie aan computers tegenaan lopen, evenals de uitdagingen en problemen die inherent zijn aan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen (die m.i. niet 1,2,3 omgezet kan worden naar een duurzame economie "zodra het écht nodig is").
En waarom denk je dat?
  dinsdag 13 november 2012 @ 22:32:44 #37
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_119183962
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En waarom denk je dat?
Het is enigszins paradoxaal. Aan de ene kant blijven we vastklampen aan de vanzelfsprekendheid van technologische vooruitgang, in ieder geval op het gebied van entertainment en gemak. Maar aan de andere kant ontbreekt het aan projecten met visie en worden de projecten die wél visie tonen nou niet echt met overtuiging gesteund. Er zijn een paar uitzonderingen zoals de LHC, maar zaken zoals ITER en ruimtevaart krijgen w.m.b. te weinig steun. Dit uit zich ook in dalende onderzoeksbudgetten in het Westen. Deze twee conflicterende patronen (één van verwachting, de ander van de werkelijkheid) doen mij vermoeden dat de vooruitgang die we de afgelopen decennia gehad hebben al aan het afstompen en stagneren is en dat we onderschatten wat voor investeringen daadwerkelijk revolutionaire technologieën vereisen, en dan vooral de praktische inzet hiervan.
- Thucydides
  woensdag 14 november 2012 @ 19:07:24 #38
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_119209616
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 22:32 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Het is enigszins paradoxaal. Aan de ene kant blijven we vastklampen aan de vanzelfsprekendheid van technologische vooruitgang, in ieder geval op het gebied van entertainment en gemak. Maar aan de andere kant ontbreekt het aan projecten met visie en worden de projecten die wél visie tonen nou niet echt met overtuiging gesteund. Er zijn een paar uitzonderingen zoals de LHC, maar zaken zoals ITER en ruimtevaart krijgen w.m.b. te weinig steun. Dit uit zich ook in dalende onderzoeksbudgetten in het Westen. Deze twee conflicterende patronen (één van verwachting, de ander van de werkelijkheid) doen mij vermoeden dat de vooruitgang die we de afgelopen decennia gehad hebben al aan het afstompen en stagneren is en dat we onderschatten wat voor investeringen daadwerkelijk revolutionaire technologieën vereisen, en dan vooral de praktische inzet hiervan.
Ik heb hier een filmpje voor jullie van Neil deGrasse Tyson.

Hij stipt exact aan dat gene aan waar je het over hebt...
Hij probeert het ingekakte zooitje daar in Amerika wakker te schudden om meer te investeren in NASA.

Geniale man en erg leuk om hem te horen spreken. Zeker de moeite waard. :Y

[ Bericht 9% gewijzigd door MaxiTitan op 14-11-2012 19:14:40 ]
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
  woensdag 14 november 2012 @ 23:13:37 #39
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_119222071
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 19:07 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]

Ik heb hier een filmpje voor jullie van Neil deGrasse Tyson.

Hij stipt exact aan dat gene aan waar je het over hebt...
Hij probeert het ingekakte zooitje daar in Amerika wakker te schudden om meer te investeren in NASA.

Geniale man en erg leuk om hem te horen spreken. Zeker de moeite waard. :Y
Ben bekend met de beste man. En het is net zoals Carl Sagan een enorme held.
- Thucydides
  woensdag 14 november 2012 @ 23:41:19 #40
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_119223295
Alles ligt altijd 20 jaar in de toekomst.
pi_119261015
Tvp
pi_119264903
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 22:32 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Het is enigszins paradoxaal. Aan de ene kant blijven we vastklampen aan de vanzelfsprekendheid van technologische vooruitgang, in ieder geval op het gebied van entertainment en gemak. Maar aan de andere kant ontbreekt het aan projecten met visie en worden de projecten die wél visie tonen nou niet echt met overtuiging gesteund. Er zijn een paar uitzonderingen zoals de LHC, maar zaken zoals ITER en ruimtevaart krijgen w.m.b. te weinig steun. Dit uit zich ook in dalende onderzoeksbudgetten in het Westen.
Dat heeft ook een beetje te maken met de media denk ik.

Er zijn de laatste tien jaar enorme stappen vooruit gedaan op het gebied van nanotechnologie, steeds efficientere zonnecellen, zelfrijdende auto's, de robotica, artificiele intelligente, 3D printers, biotechnologie en nog vele andere zaken. En de reden dat ik dat weet, is niet omdat ik dat meekrijg via de mainstream media.

Wij praten bijv. nog steeds over het vergrijzingsprobleem als een enorme dreiging, maar vreemd genoeg wordt daarbij niet gekeken naar landen waar robots al worden ingezet in bejaardentehuizen om nuttige taken te verrichten.

Ik lees zelf dagelijks de site www.zeitnews.org en ik ben er al helemaal aan gewend dat er wekelijks zeer interessante en af en toe ook grote doorbraken worden gedaan op allerlei gebieden.

En het genoom project was een groots en gedurfd project destijds en supercomputer Watson is een enorme opgave geweest en een enorme mijlpaal. Toch vreemd dat Deep Blue destijds in het NOS nieuws voorbij kwam af en toe maar dat we van Watson weinig hebben gehoord.

Verder hebben we de X-price gehad waarbij private bedrijven de ruimte ingingen en dit nu binnenkort commercieel gaan uitvoeren en het ISS is toch ook een enorme prestatie geweest? En we hebben nu al de Kepler telescoop en straks de Webb (?) telescoop. We vinden nu bij bosjes exoplanten om andere sterren en de methodes hiervoor worden steeds geavanceerder. Ook de vorige marsrovers en de huidige zijn toch ook enorme prestaties?

quote:
Deze twee conflicterende patronen (één van verwachting, de ander van de werkelijkheid) doen mij vermoeden dat de vooruitgang die we de afgelopen decennia gehad hebben al aan het afstompen en stagneren is en dat we onderschatten wat voor investeringen daadwerkelijk revolutionaire technologieën vereisen, en dan vooral de praktische inzet hiervan.
Ben je bekend met het werk van Ray Kurzweil? Kurzweil laat heel simpel aan de hand van trendanalyses zien dat de technologische vooruitgang juist alleen maar aan het toenemen is en niet te stoppen is.

We zijn misschien ook een beetje verwend geraakt. Als je nagaat dat de rekenkracht van je mobieltje 20 jaar terug miljoenen euro's kostte en enorm veel ruimte in beslag nam, dan is dat in principe ook een enorme doorbraak. Maar we zijn zo gewend aan het alsmaar sneller, goedkoper en kleiner worden van computers, dat we het als normaal zien.

[ Bericht 7% gewijzigd door Probably_on_pcp op 16-11-2012 06:30:22 ]
  vrijdag 16 november 2012 @ 19:14:56 #43
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119286109
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 06:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat heeft ook een beetje te maken met de media denk ik.

Er zijn de laatste tien jaar enorme stappen vooruit gedaan op het gebied van nanotechnologie, steeds efficientere zonnecellen, zelfrijdende auto's, de robotica, artificiele intelligente, 3D printers, biotechnologie en nog vele andere zaken. En de reden dat ik dat weet, is niet omdat ik dat meekrijg via de mainstream media.

Wij praten bijv. nog steeds over het vergrijzingsprobleem als een enorme dreiging, maar vreemd genoeg wordt daarbij niet gekeken naar landen waar robots al worden ingezet in bejaardentehuizen om nuttige taken te verrichten.

Ik lees zelf dagelijks de site www.zeitnews.org en ik ben er al helemaal aan gewend dat er wekelijks zeer interessante en af en toe ook grote doorbraken worden gedaan op allerlei gebieden.

En het genoom project was een groots en gedurfd project destijds en supercomputer Watson is een enorme opgave geweest en een enorme mijlpaal. Toch vreemd dat Deep Blue destijds in het NOS nieuws voorbij kwam af en toe maar dat we van Watson weinig hebben gehoord.

Verder hebben we de X-price gehad waarbij private bedrijven de ruimte ingingen en dit nu binnenkort commercieel gaan uitvoeren en het ISS is toch ook een enorme prestatie geweest? En we hebben nu al de Kepler telescoop en straks de Webb (?) telescoop. We vinden nu bij bosjes exoplanten om andere sterren en de methodes hiervoor worden steeds geavanceerder. Ook de vorige marsrovers en de huidige zijn toch ook enorme prestaties?

[..]

Ben je bekend met het werk van Ray Kurzweil? Kurzweil laat heel simpel aan de hand van trendanalyses zien dat de technologische vooruitgang juist alleen maar aan het toenemen is en niet te stoppen is.

We zijn misschien ook een beetje verwend geraakt. Als je nagaat dat de rekenkracht van je mobieltje 20 jaar terug miljoenen euro's kostte en enorm veel ruimte in beslag nam, dan is dat in principe ook een enorme doorbraak. Maar we zijn zo gewend aan het alsmaar sneller, goedkoper en kleiner worden van computers, dat we het als normaal zien.
Helemaal mee eens. Vooral met dat laatste. Wij zijn enorm verwend geraakt.

Veel mensen beseffen niet, dat we op dit moment in een unieke tijd zitten. Een tijd waarin verandering zo normaal wordt gevonden dat we het allemaal maar langzaam vinden gaan als het niet steeds sneller gaat.

Er zijn maar weinig generaties in de hele geschiedenis van de mens geweest waar 'verandering' zo centraal stond in hun leven als nu. Kijk eens naar het 8 uur journaal. Bijna alle items hebben wel te maken met iets wat komt door de snelle veranderingen. Onze hele samenleving is aangepast op het concept dat alles zo snel veranderd. Of dat nu bedrijven zijn die elk jaar betere producten moeten maken om te overleven, of gewoon de gedachte dat 'het over 10 jaar vast wel anders zal zijn'.

Dit lijkt allemaal heel gewoon. Maar DUIZENDEN jaren lang had je als mens vrijwel geen verandering in je leven. Alles bleef hetzelfde. Je ging je stukje land verbouwen, dag in dag uit. Met dezelfde gereedschappen. Af en toe werd er iets nieuws bedacht en dat was dan een hele happening.

Kan je je het voorstellen? Dat er 50 jaar lang niets veranderd qua techniek? Ik kan me dat niet voorstellen. Toch was dat 90% van de tijd dat de mens bestaat heel normaal.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_119300933
Als ik nu aan de toekomst denk, is het nu meestal in connectie met de klimaatverandering problematiek.
Overigens als ik aan het verleden denk (en dan heb ik het over de laatste paar miljard jaar) ook.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_119454234
Ugh, Michio Kaku...

Ik moet vooral hieraan denken:

Het opvallende aan zijn soort futuristen is dat alles, altijd, "10 a 50 jaar" in de toekomst ligt.
pi_119454305
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 07:54 schreef Kiyoaki het volgende:
Ugh, Michio Kaku...

Ik moet vooral hieraan denken:

Het opvallende aan zijn soort futuristen is dat alles, altijd, "10 a 50 jaar" in de toekomst ligt.
We kunnen redelijk zien wat er met 5 jaar aan zal komen, maar de technologische vooruitgang is al een tijd aan het versnellen en daardoor moeilijk te voorspellen.

De klacht normaal gesproken is dat "alles 20 jaar in de toekomst ligt. En nu is jouw klacht dat het 10 a 50 jaar in de toekomst ligt. Wat wil je dan? Dat er precieze jaartallen worden genoemd?
pi_119454366
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

We kunnen redelijk zien wat er met 5 jaar aan zal komen, maar de technologische vooruitgang is al een tijd aan het versnellen en daardoor moeilijk te voorspellen.

De klacht normaal gesproken is dat "alles 20 jaar in de toekomst ligt. En nu is jouw klacht dat het 10 a 50 jaar in de toekomst ligt. Wat wil je dan? Dat er precieze jaartallen worden genoemd?
Nee, het probleem is dat er uberhaubt uitgegaan wordt van zo'n lineaire progressie van de ene naar de andere technologie. Het is een Disney-idee van hoe de toekomst eruit ziet: geidealiseerd en vrij van antagonismen en problemen. Leuk is het wel, en ook niet helemaal nutteloos, maar allerminst realistisch.

Kijk naar iets als Epcot of eerdere toekomstbeelden, weinig ervan is werkelijkheid geworden (vliegende auto's), of is op zo'n manier werkelijk geworden dat de originele voorstelling totaal belachelijk lijkt (iedereen heeft een iphone met camera). Vaak wordt uitgegaan van lineair toenemende capaciteit, zoals bij de gebroeders Das die steeds grotere vliegtuigen verwachtten, uiteindelijk blijkt de kleinere Boeing 787 succesvoller dan de Airbus A380. Ik denk dat dat soort toekomstbeelden uitgaan van een soort geidealiseerd kapitalisme, waarin de markt conformeert aan de wens van ons wereldbeeld.
pi_119473107
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 08:12 schreef Kiyoaki het volgende:

[..]

Nee, het probleem is dat er uberhaubt uitgegaan wordt van zo'n lineaire progressie van de ene naar de andere technologie. Het is een Disney-idee van hoe de toekomst eruit ziet: geidealiseerd en vrij van antagonismen en problemen. Leuk is het wel, en ook niet helemaal nutteloos, maar allerminst realistisch.

Kijk naar iets als Epcot of eerdere toekomstbeelden, weinig ervan is werkelijkheid geworden (vliegende auto's), of is op zo'n manier werkelijk geworden dat de originele voorstelling totaal belachelijk lijkt (iedereen heeft een iphone met camera). Vaak wordt uitgegaan van lineair toenemende capaciteit, zoals bij de gebroeders Das die steeds grotere vliegtuigen verwachtten, uiteindelijk blijkt de kleinere Boeing 787 succesvoller dan de Airbus A380. Ik denk dat dat soort toekomstbeelden uitgaan van een soort geidealiseerd kapitalisme, waarin de markt conformeert aan de wens van ons wereldbeeld.
Dus jij verwacht van futuristen dat ze elke ontwikkeling tot op het detail precies voorspellen wat er gaat komen? Jij neemt de gebroeders Das kwalijk dat ze niet inzagen dat er een boeing 787 en een airbus 380 ontwikkeld zouden worden en dat de kleinere meer succesvol zou zijn? Wat is succesvol in deze? Er zijn genoeg mensen die genieten van de A380. Ik snap niet wat je nou precies verwacht van futuristen.

En waar heeft Kaku het over een Disney beeld van de toekomst? In de docu uit de OP worden ook gewoon de eventuele negatieve gevolgen belicht. Bij nanotech wordt bijv. het Grey goo scenario behandeld en dat is niets anders dan een nachtmerrie.

En zoals ik al eerder aangaf, vliegende auto's bestaan al alleen ze zijn niet te besturen voor de gewone man en ze kosten teveel brandstof. Wat er in de vorige eeuw is gedroomd was niet zonodig gebaseerd op iets gefundeerds, het was meer wishful thinking. Inmiddels zijn we iets verder en kunnen we wat beter geinformeerde voorspellingen maken.

Kijk naar het voorspellen van het weer, daarin zijn we ook veel en veel beter geworden in de laatste 100 jaar maar nog steeds kunnen we geen 100% accurate voorspellingen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')