Is een journalist er voor de sfeer dan?quote:Op donderdag 12 juni 2008 09:49 schreef JJasperO het volgende:
Zucht, alweer die Maalderink...
Mensen prijzen 'm omdat ie informatie loskrijgt. Nou geweldig hoor. Iedereen kan informatie loskrijgen, gewoon inhoudelijk correcte vragen stellen. Maalderink kan dat echter op de één of andere manier niet zonder de helft van Nederland inclusief de geinterviewde te irriteren. Elke keer als er een persconferentie is zit ik tenenkrommend te kijken of hij de sfeer weer eens gaat verpesten. Het is gewoon een irritante kerel, klaar. Ok, de dag van Oranje weergeven kan hij dan wel zonder irriatieopwekking.
@hierboven, goede analyses.
Nee, maar ik vind ook niet dat journalisten invloed moeten hebben op die lieve vrede. Ze moeten verslaan wat er gebeurt, een oorlogscorrespondent moedigt de vechtende partijen ook niet aan om er nog een paar bommen bij op te gooien.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Is een journalist er voor de sfeer dan?
En het is geen enkel probleem dat hij irritant is. Journalisten zijn er niet voor de lieve vrede.
quote:Kritische, atypische volger van Oranje
Door ANNEMART VAN RHEE
LAUSANNE - Zelfs in de tsunami van euforie na de magistrale winst op Italië weet NOS-voetbalverslaggever Bert Maalderink met een welgemikte vraag John Heitinga's mondhoeken even omlaag te toveren in de catacomben van het Stade de Suisse. Een fantastische zege.
Gefeliciteerd. Maar had de speler wel verwacht dat hij niet in de basis stond? Waarop de zichtbaar balende Heitinga zuinig antwoordt dat hij 'best wel een beetje teleurgesteld is'.
De woorden 'in de bondscoach' laat hij diplomatiek achterwege, maar ze hangen overduidelijk in de lucht. Bert Maalderink ten voeten uit. De journalistieke pijndokter van Oranje die in de mixed-zone en op persconferenties de gevoelige voetbalzenuw openprakt.
Vooral op het gebied van intermenselijke verhoudingen, keuzes en selectiemethodes. En vaak met dezelfde licht ironische ondertoon waarmee wijlen glamourkenner en inspiratiebron Gert-Jan Dröge stoute vragen aan hoogwaardigheidsbekleders stelde. Bondscoach Van Basten liet gisteren op zijn persconferentie wel doorschemeren dat hij de manier van ondervragen intussen wel wat voorspelbaar vindt.
In Maalderinks observerende reportages spelen zelfs de boom waarachter Arjen Robben geblesseerd raakte - 'kijk, daar moet het zijn gebeurd' - en de tafel waaraan bondscoach Marco van Basten mogelijk een sms'je stuurde naar Johan Cruijff een belangrijke rol. Want: alles op zo'n toernooi is belangrijk, in al zijn relativiteit, luidt het motto.
Maalderink heeft een atypische stijl die hem niet altijd in dank wordt afgenomen. Tijdens Euro 2004 leverde hem dat ruzie met liefst zeven Oranje-spelers en een lawine aan nationale haatmail en verwensingen op.
Maalderink: ,,In Portugal had ik meer te maken met gearriveerde vedetten. Voetballers met grillen zoals Davids die weigerden mij te woord te staan. Nu is het makkelijker, het team is veel vriendelijker. Het zijn over het algemeen jonge, gretige spelers en een aantal is nog niet zoveel gewend.
,,Bovendien lijkt de generatie-Sneijder niet zo licht geraakt en bleken deze editie de verwachtingen stukken lager dan in 2004. Oranje zit toch in de poule met oud-winnaars van het EK en WK. Destijds waren het sterren die de titel bijna niet kon ontgaan. Gebeurt dat toch, dan is het auw! Ook voor het fanatieke publiek. En dan heb je het al snel gedaan wanneer je een kritische kanttekening plaatst.
,,Het gaat om het doorvragen, dat op een gegeven moment irritatie opwekt. Ik wil altijd proberen tot de kern door te dringen, ook al voel ik dat dat pijn doet. In Portugal had je de concurrentiestrijd tussen Van Nistelrooy en Kluivert. Ondanks zijn goede vorm en voorbereiding leek Dick Advocaat uiteindelijk toch niet voor Van Nistelrooy te kiezen. Ik bleef erop hameren hoe hij dat vond en toen ontplofte hij. Hij wilde nooit meer met me praten!
,,Ik zal dat ook nu weer doen wanneer er zaken binnen de ploeg spelen, maar dan ben ik wel zo dat ik het een ervaren man als Edwin van der Sar moeilijker zal maken dan Demy de Zeeuw.''
Maalderink – eveneens schaatsverslaggever voor de NOS – krijgt wel eens te horen dat zijn berichtgeving vanaf het ijs milder is dan die vanuit de voetbalstadions. Zelf bestrijdt hij die aanname. ,,Ten eerste zijn voetballers niet gewend om kritiek te krijgen. Kijk naar de Italiaanse of Spaanse sportpers, dat lijkt wel de fanclub van het nationale team. Verder zijn schaatsers totaal andere mensen: het zijn vaker winnaars, ze zijn provincialer en geen miljonair.
,,Ik bedoel: er zijn meer landen die geen Europees kampioen worden dan wel en bij het schaatsen kan je altijd een of andere titel binnenhalen. En een verhaal met een winnaar heeft een andere toon dan een verhaal met iemand die net een nederlaag voor zijn kiezen kreeg.''
In zijn werk stelt Maalderink zich op als de Ferry Mingelen van het voetbal. Net als de parlementaire verslaggever kiest hij er bewust voor geen enkel sociaal contact te onderhouden met de personen die hij volgt. Zelfs een onschuldig praatje op de luchthaven om de tijd te doden gaat hij liever uit de weg.
,,Ik wil niet socializen met de spelers, dat voelt geforceerd. Als ik eerst aardig doe en even daarna een harde vraag stel, denkt iemand meteen: wat vreemd. Dat werkt niet. Bovendien loop je gevaar onderdeel van het wereldje te worden.''
Maar door zijn toon – door sommigen aangeduid als Bert Maalderink-folklore – maakt hij allang deel uit van het circus van Oranje. Tegen wil en dank.
,,Ja daar zit ik niet op te wachten. Dat ik een soort Eddy Wally van het voetbal word. Want ik vind mezelf een serieuze journalist die goed is in het maken van items die ook interessant zijn voor mensen die niet van het spel houden.
,,Na dit toernooi wil ik daarom door. Er zit straks een andere bondscoach, wat betekent dat er nieuwe kansen en invalshoeken komen. Maar ja: ook Van Marwijk heeft al een keer geroepen dat hij nooit meer met me wil praten. Sommigen dingen veranderen dus nooit.''
Het is gewoon vragen naar de bekende weg. Wat kan Heitinga anders zeggen?quote:Gefeliciteerd. Maar had de speler wel verwacht dat hij niet in de basis stond? Waarop de zichtbaar balende Heitinga zuinig antwoordt dat hij 'best wel een beetje teleurgesteld is'.
De woorden 'in de bondscoach' laat hij diplomatiek achterwege, maar ze hangen overduidelijk in de lucht. Bert Maalderink ten voeten uit. De journalistieke pijndokter van Oranje die in de mixed-zone en op persconferenties de gevoelige voetbalzenuw openprakt.
Wat een loser, m.a.w. Ik vind het ook een eikel, maar ik ben te laf om daar iets rechtstreeks over te zeggen"quote:Op woensdag 11 juni 2008 23:18 schreef Bartoli het volgende:
Maalderink is irritant. Tom Egbers vanmiddag op de radio over een vraag wat die van Maalderink vond "Ik laat me niet uit over collega's. maar ik kan me voorstellen dat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt"
Een journalist gaat op onderzoek uit en als blijkt dat het andere bommen zijn dan afgesproken, dan meldt hij dat. Als hij merkt dat de generaal geen draagvlak heeft bij zijn mannen, dan vraagt hij daar op door en meldt hij dat. En journalist is meer dan alleen iemand die feitelijk weergeeft wat er gebeurt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:53 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Nee, maar ik vind ook niet dat journalisten invloed moeten hebben op die lieve vrede. Ze moeten verslaan wat er gebeurt, een oorlogscorrespondent moedigt de vechtende partijen ook niet aan om er nog een paar bommen bij op te gooien.
Tsja, dus dat Kluivert geen minuut heeft gespeeld daar is aan hem te danken? Toch grappig dat Kluivert geen seconde heeft geklaagd, dat er geen minuutje ruzie was in 2004. Maar ja, daar hoor je bertje niet over.quote:,, In Portugal had je de concurrentiestrijd tussen Van Nistelrooy en Kluivert. Ondanks zijn goede vorm en voorbereiding leek Dick Advocaat uiteindelijk toch niet voor Van Nistelrooy te kiezen. Ik bleef erop hameren hoe hij dat vond en toen ontplofte hij. Hij wilde nooit meer met me praten!
Dit lijkt me een leugentje, af en toe sart ie ook mensen als De Cler etc.quote:,,Ik zal dat ook nu weer doen wanneer er zaken binnen de ploeg spelen, maar dan ben ik wel zo dat ik het een ervaren man als Edwin van der Sar moeilijker zal maken dan Demy de Zeeuw.''
Dat was volgens mij niet Maalderink, maar een wat grotere (dikkere) verslaggever, maar zeker weten doe ik het niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 01:19 schreef schaap001 het volgende:
[..]
Nee, dat zei 'ie echt zo. Hij was overstuur van een zuigende kutvraag (maar die ben ik dus ff kwijt...).
Als het gaat om journalistiek betreffende bijvoorbeeld politieke zaken, nee. Als het gaat om Europees voetbal, ook al noemen sommigen voetbal oorlog, dan nog niet maar dient hij deze zeker niet te verpesten. En dat kan prima zonder dat je journalistieke waarde verliest. Punt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 11:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Is een journalist er voor de sfeer dan?
En het is geen enkel probleem dat hij irritant is. Journalisten zijn er niet voor de lieve vrede.
Die verslaggever destijds was Peer Ulijn, en niet onze held Bertje Maalderink.quote:Op donderdag 12 juni 2008 12:50 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Dat was volgens mij niet Maalderink, maar een wat grotere (dikkere) verslaggever, maar zeker weten doe ik het niet.
"Volgens mij hebben jullie wel verstand van geld.... (?)" en daar reageerden ze direct geirriteerd op "dat is toch geen normale vraag" "stel dan een normale vraag" etc. Zij dachten dat het over hun riante salaris ging.
Ajax ging naar de beurs, en hij wou alleen maar weten van broertjes de boer hoe zij die beursgang zagen, misschien wel een beetje ongelukkig geformuleerd gezien het feit dat het profvoetballersalaris ook toen een onderwerp was in de media.
[ontopic]
Maalderink heeft zo zijn eigen stijl, en die werkt soms wel en soms niet. Het mag inderdaag een tikkeltje intelligenter.
Bijvoorbeeld:
Aan de ene kant wilt hij ons laten weten dat hij toch echt niet de geheime training zal laten zien, want anders kunnen de Fransen meekijken, maar aan de andere kant kan het hem niks uitmaken als hij Marco en zijn spelers een nieuwe media-irritatie doet ontwikkelen, als hij maar journalistiek (_! ) kan bedrijven. Een beetje huigelachtig dus.
Ook is hij in principe toch een soort spreekbuis/vertegenwoordiger van de oranje-fan, hij vraag wat wij willen weten.
Precies, ik vind dat Van Basten er altijd wel goed mee omgaat. Bert staat altijd flink in zijn hemd.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:30 schreef TheVulture het volgende:
Bert vindt vooral zichzelf erg gevat en bijdehand... en als hij zijn vragen eens wat minder suggestief zou stellen zonder al voor de geïnterviewde te antwoorden zou hij veel meer resultaat boeken dan elke keer die simpele conflict-items van 'm zonder enige nieuwswaarde
Ja dat was gisteren ook schitterend.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:30 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Precies, ik vind dat Van Basten er altijd wel goed mee omgaat. Bert staat altijd flink in zijn hemd.
Op een gegeven moment was Bert door de antwoorden van Van Basten de kluts kwijt, en wist hij zijn eigen vraag niet meerquote:Op donderdag 12 juni 2008 14:34 schreef Longmen het volgende:
[..]
Ja dat was gisteren ook schitterend.
Maalderink: Wil je misschien nog iets kwijt over de training
Marco: Nee
Maalderink: Ik bedoel valt er nog iets over te melden:
Marco: Nee
Maalderink: Robben zou dus pas na Roemenie kunnen spelen
Marco: Dat maken jullie ervan
Maalderink: Nee nee nee ik bedoel (zn stopwoord) dat staat op een liesblessure
Marco: Of korter, je weet het niet
Etc.
Zeer matige vragen dus die Marco zo de kiem in smoort!
Ook die discussie of zijn vraag nou een feit was of een vraag. Ik weet niet meer precies welke uitspraak van bert het was maar van basten dacht dat het een feit was en bert plakte er een vraagteken achter.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:35 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Op een gegeven moment was Bert door de antwoorden van Van Basten de kluts kwijt, en wist hij zijn eigen vraag niet meer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |