quote:Op zondag 1 juni 2008 00:22 schreef Gellius het volgende:
Yep. Die heb ik nog net uit kunnen zien. En ik heb Eternal Sunshine of the Spotless Mind gezien.
quote:Op zondag 1 juni 2008 01:42 schreef Claudia_x het volgende:
Eens in de zoveel tijd spreekt een wildvreemde me via MSN aan om te praten over mijn longembolie. Dat blijft toch best fijn. Voor alle anderen is het iets wat me ooit overkomen is, maar ik denk er nog elke dag aan. Ik wil alles onthouden.
Al jullie plaatjes heb ik ook bewaard. Dit vond ik het leukste plaatje:
[ afbeelding ]
Je hebt nog mazzel gehad dan. Met wat minder geluk waren ook weerstandjes op je moederbord doorgebrand, of je harde schijven vernield door de bliksem. Ook dat kan namelijk. Ik zet daarom standaard mijn computer maar uit als het te erg tekeer gaat in de atmosfeer.quote:Op zondag 1 juni 2008 00:42 schreef ShadyLane het volgende:
Vorig jaar heeft de bliksem de voeding van mijn PC verwoest. Dat kan dus blijkbaar.
Ik waarschuw maar even.
En wat is dat dan precies?quote:Op zondag 1 juni 2008 01:43 schreef wonderer het volgende:
Jullie gebruiken geen surgeprotectors voor je waardevolle electronische apparaten?
Ik heb niet het idee dat ik méér geniet van het leven. Je hoort mensen vaak zeggen dat ze zich minder druk maken om dingen die er niet toe doen. Ik kijk er anders tegenaan: ik maak me nog steeds druk om kleine dingen, en ik ben dolblij dat ik dat kan doen. Die gewone dingen zijn juist heel fijn.quote:Op zondag 1 juni 2008 09:28 schreef mane het volgende:
Geniet je nu ook meer van het leven? Is dat de reden om het te willen onthouden? Ik kan me er weinig bij voorstellen, de impact van zo'n gebeurtenis.
Ik heb de laatste tijd veel interviews met leerlingen. Dan stel ik de vraag: "Stel je eens voor dat we een lijstje zouden maken van dingen die bij [naam van leerling] horen, wat voor soort dingen zouden er dan helemaal bovenaan dat lijstje staan?" Dan krijg je antwoorden als: vrienden, familie, voetbal, computerspellen, geloof, school. Maar er zitten ook leerlingen tussen die nergens enthousiast van kunnen worden. Ik vind dat zo vreselijk. Als dat maar geen gedeprimeerde volwassenen worden.quote:Gisteravond was ik eten bij een vriendin die enorm worstelt, haar hele leven al, met depressie&zwaarmoedigheid. Die geniet dus eigenlijk van niets in het leven. Ja, eten kan ze nog wel waarderen en koken vindt ze 'wel leuk' om te doen (ze kan het ook heel goed). Maar verder.. Ik probeer me voor te stellen hoe dat moet zijn, maar ik begrijp het niet.
Als ik lesgeef, kan ik me ook heel gelukkig voelen. Ook als ik chagrijnig ben of als het in het privé leven niet zo lekker gaat. Dan sta ik voor de klas en dan ben ik vanzelf wel blij. Dus naar Robbeneiland moeten ze gewoon dertig pubers meesturen, dan komt het wel goed.quote:Op zondag 1 juni 2008 10:21 schreef ShadyLane het volgende:
Behalve door sport en door heel toffe muziek kan ik eigenlijk vooral gelukkig worden van dingen die je met andere mensen doet. Dat zijn ergens gevaarlijke dingen om gelukkig van te worden, want die mensen moeten ook maar net voorhanden zijn en hetzelfde willen. Als ik ooit 27 jaar lang word vastgezet op Robbeneiland heb ik een probleem.
Zoals ik de vraag stel, gaat het niet zozeer om geluk maar om identiteit. Daarom staan er bovenaan het lijstje niet alleen maar leuke dingen, maar ook belangrijke dingen.quote:Op zondag 1 juni 2008 10:25 schreef mane het volgende:
Het is ook maar wat je gewend bent en/of geleerd hebt. Met mijn zwaar calvinistische opvoeding was ik ook helemaal niet gewend om over 'genieten in het leven' te praten of over geluk. Als mij als puber dat soort vragen was gesteld, had ik waarschijnlijk ook heel verbaasd gekeken en lang moeten nadenken.
Een stekkerdoos die beschermt tegen plotselinge pieken in het stroomnet. Het is een soort zekering. Ik heb hem gelukkig nooit nodig gehad nog, maar de accu die ik gebruik wel (mijn PC is nogal gevoelig en in ons appartement viel de stroom regelmatig een seconde uit).quote:
Het Dutch Design Center was vandaag ook open. Allemaal (nou ja, toch voor een flink deel) mooie meubels.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:20 schreef Gellius het volgende:
Gezegend zijn zij die om de hoek een boekhandel hebben die 's zondags open is.
Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden, duh. Maar ik ben geen superemotioneel type, vrij gelijkmatig wat gevoel betreft, en gelukkig is dat tevredenheid/geluk.quote:Op zondag 1 juni 2008 18:05 schreef k_man het volgende:
Altijd 'redelijk gelukkig'? Nooit teneergeslagen, nooit boos, nooit overvallen door een spontaan gevoel van ultiem geluk?
Wat een vreselijk saai leven leid je dan.
Dat klinkt mij dan weer wat hedonistisch in de oren. (Al zul je dat vast niet zo bedoelen.)quote:Op zondag 1 juni 2008 18:58 schreef k_man het volgende:
Er is dus geen permanent gevoel van redelijk geluk, zoals je eerder zei. Er zijn uitschieters. Waarschijnlijk heb je wel een idee waardoor die uitschieters veroorzaakt (kunnen) worden, zodat je die situaties kunt opzoeken of vermijden. Niet dat dat altijd lukt natuurlijk.
Wat ik bedoel is dat je niet snel een verre reis zult gaan maken als je weet dat je je ver van huis altijd diep ongelukkig voelt. Of dat je je best zult doen om bij het verjaardagsfeestje van je zoontje te zijn, omdat je weet dat je altijd erg van die kinderpartijtjes geniet. Dan kan het nog best zo zijn dat je zoontje tijdens dat feestje op z'n muil gaat en al z'n tanden breekt. Een en al ellende en helemaal geen gelukkig gevoel. Een gelukig gevoel is dus nooit gegarandeerd, maar je kunt wel je best doen om het een handje te helpen, of omgekeerd. Als iemand je vraagt van welke dingen je erg gelukkig kunt worden, is daar best een antwoord op mogelijk. Niet een alomvattend antwoord, maar als je helemaal niks kunt noemen lijkt me dat toch zorgwekkend.quote:Op zondag 1 juni 2008 19:03 schreef Claudia_x het volgende:
Dat klinkt mij dan weer wat hedonistisch in de oren. (Al zul je dat vast niet zo bedoelen.)
Op deze manier klinkt het eenvoudig. Het kan ook zo zijn dat je graag iemand zou willen zijn die iets van de wereld heeft gezien, ookal weet je dat je je thuis het fijnst voelt. Misschien vind je kinderfeestjes vreselijk, maar ga je er naartoe om je zoontje blij te maken. Geluk zit niet alleen in het opzoeken van situaties van gelukzaligheid, maar ook in het algehele gevoel dat je hebt over de manier waarop je je leven vormgeeft.quote:Op zondag 1 juni 2008 19:10 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat je niet snel een verre reis zult gaan maken als je weet dat je je ver van huis altijd diep ongelukkig voelt. Of dat je je best zult doen om bij het verjaardagsfeestje van je zoontje te zijn, omdat je weet dat je altijd erg van die kinderpartijtjes geniet.
Tuurlijk kan dat, maar als dat geval is zal de kans dat je bij die gelegenheden momenten van puur geluk ervaart toch een stuk kleiner zijn, lijkt mij.quote:Op zondag 1 juni 2008 19:15 schreef Claudia_x het volgende:
Op deze manier klinkt het eenvoudig. Het kan ook zo zijn dat je graag iemand zou willen zijn die iets van de wereld heeft gezien, ookal weet je dat je je thuis het fijnst voelt. Misschien vind je kinderfeestjes vreselijk, maar ga je er naartoe om je zoontje blij te maken.
Natuurlijk, mijn post hierboven is een beetje kort door de bocht, maar ik blijf dezelfde mening toegedaan. Misschien moet je het niet eens geluk noemen, misschien is dat een te zwaar begrip. Laten we het dan 'genieten van' noemen. Als je mensen vraagt waar ze nou écht van kunnen genieten en er komt geen antwoord, dan is er toch iets zorgwekkends aan de hand, of niet?quote:Geluk zit niet alleen in het opzoeken van situaties van gelukzaligheid, maar ook in het algehele gevoel dat je hebt over de manier waarop je je leven vormgeeft.
En de geur van regen en patchoulli?quote:Op zondag 1 juni 2008 20:14 schreef Tha_Erik het volgende:
De geur van regen (het wordt minder als ik ergens naartoe en er doorheen moet) en boven iemand anders verkozen worden
.
Om er maar twee te noemen. maar het is lastig om het zo op te sommen.
Waarom is zoiets zorgwekkend? Wie ben jij om te bepalen of de afwezigheid van een antwoord zorgelijk is? Misschien vind die mensen je gewoon een zak, of vinden ze het een stomme vraag die ze niet willen beantwoorden met een stom antwoord, of misschien hebben ze een heel ander geluksbegrip, of misschien zijn ze helemaal niet zo bezig met 'gelukkig' zijn, maar zijn ze geabsorbeerd in datgene waar ze op dat moment mee bezig zijn (converseren, een film bekijken, dansen). Vragen naar geluk is altijd vragen naar een representatie van dat begrip in iemands leven, terwijl de ervaring van geluk misschien alleen schuilt in momenten waarin iemand iets absoluuts ervaart en niet in staat is daar een adequate represenatie voor te vinden in het eigen leven.quote:Op zondag 1 juni 2008 20:02 schreef k_man het volgende:
Als je mensen vraagt waar ze nou écht van kunnen genieten en er komt geen antwoord, dan is er toch iets zorgwekkends aan de hand, of niet?
Oh, er zijn zat dingen waar ik van kan genieten, een aantal die ik op kan zoeken en een aantal die me overkomen.quote:Op zondag 1 juni 2008 20:02 schreef k_man het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, maar als dat geval is zal de kans dat je bij die gelegenheden momenten van puur geluk ervaart toch een stuk kleiner zijn, lijkt mij.
[..]
Natuurlijk, mijn post hierboven is een beetje kort door de bocht, maar ik blijf dezelfde mening toegedaan. Misschien moet je het niet eens geluk noemen, misschien is dat een te zwaar begrip. Laten we het dan 'genieten van' noemen. Als je mensen vraagt waar ze nou écht van kunnen genieten en er komt geen antwoord, dan is er toch iets zorgwekkends aan de hand, of niet?
Stel je niet zo aan. Je snapt best dat ik het niet zo eng bedoel als jij het kennelijk wilt opvatten. Het gaat er helemaal niet om of ik die vraag aan iemand stel, of om het moment waarop.quote:Op zondag 1 juni 2008 20:59 schreef zodiakk het volgende:
Waarom is zoiets zorgwekkend? Wie ben jij om te bepalen of de afwezigheid van een antwoord zorgelijk is? Misschien vind die mensen je gewoon een zak, of vinden ze het een stomme vraag die ze niet willen beantwoorden met een stom antwoord, of misschien hebben ze een heel ander geluksbegrip, of misschien zijn ze helemaal niet zo bezig met 'gelukkig' zijn, maar zijn ze geabsorbeerd in datgene waar ze op dat moment mee bezig zijn (converseren, een film bekijken, dansen). Vragen naar geluk is altijd vragen naar een representatie van dat begrip in iemands leven, terwijl de ervaring van geluk misschien alleen schuilt in momenten waarin iemand iets absoluuts ervaart en niet in staat is daar een adequate represenatie voor te vinden in het eigen leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |