Peter van Heemst is fractievoorzitter voor de PvdA in Rotterdam en oud-Tweede Kamerlid voor de PvdA.quote:Timmermans wil overlast Polen niet zien
Peter van Heemst.
Frans Timmermans was voor de EU-uitbreiding, maar de daardoor ontstane overlast van de Polen en Roemenen wil hij niet zien, betoogt
Staatssecretaris Frans Timmermans was vorige week op werkbezoek in Rotterdam. En dat is mooi. Haagse heren (en dames) zijn hier van harte welkom om te zien en te horen hoe we in Rotterdam werken aan een stad waarin iedereen zich thuis voelt.
Voor deze staatssecretaris is de komst van Polen, Bulgaren en Roemenen naar Rotterdam natuurlijk het onderwerp bij uitstek om de Haagse papieren werkelijkheid te vergelijken met de praktijk van een stad die heel veel werknemers uit de voormalige Oostbloklanden binnen haar grenzen heeft.
Maar ook om andere redenen moet het juist voor hem een belangrijke kwestie zijn. Als lid van de Tweede Kamerfractie van de PvdA was hij eind jaren negentig een enthousiast pleitbezorger van de uitbreiding van de EU. De voordelen van die uitbreiding wist hij altijd uitgebreid over het voetlicht te brengen. De nadelen kwamen ook wel, maar dan mondjesmaat, aan de orde. Dat zou dus een interessante vraag moeten zijn:Wat is er in de praktijk van alledag anno 2008 terechtgekomen van de mooie verwachtingen die er in 1999 bestonden?
In Rotterdam is dat goed te zien.
Deze stad staat model voor de situatie die we in Nederlandse gemeenten aantreffen. Niet voor niets werd hier vorig jaar – op initiatief van PvdA-wethouder Hamit Karakus – de zogeheten Polen-top gehouden. Een belangrijk overleg van wethouders en burgemeesters uit zo’n veertig Polengemeenten.
Dat ging niet alleen over de positieve kant van de instroom, maar ook over de vervelende bijverschijnselen.
De Volkskrant schetst een inktzwart beeld van de ravage die huisjesmelkers in de Eindhovense wijk Woensel-West aanrichten: ze verdienen goud aan het verhuren van kamers aan onder meer Poolse werknemers (Binnenland, 26 mei).
De gemeente is veel tijd, energie en geld kwijt om overbewoning, vervuiling, overlast en brandgevaar aan te pakken.
In Rotterdam verblijven volgens de gemeentelijke basisadministratie bijna 5.000 Polen, Roemenen en Bulgaren. Dat is de groep die zich inschrijft omdat ze hier drie maanden wil komen wonen. Dan is er een minstens even grote groep die zich niet wil inschrijven of zich niet hoeft in te schrijven, omdat ze hier korter dan drie maanden is. Een betrouwbare raming is lastig. Maar het zijn er nu zeker meer dan 10.000. En de vervelende bijverschijnselen van deze toestroom zijn niet misselijk.
Ik som ze kort op.
Er is een hoge concentratie in de oudere wijken, die toch al kwetsbaar zijn. Vaak gaat dat gepaard met overbewoning of huisvesting in illegale (en brandgevaarlijke) pensions.
We hebben te maken met overlast.
Mensen werken hard. En sluiten de dag af met een stevige hoeveelheid bier. Dat loopt wel eens lelijk uit de hand.
Er zijn veel taalproblemen. Poolse werknemers zijn de Nederlandse taal niet machtig en spreken geen of mondjesmaat Duits of Engels.
We zien ook dat vrouw en kinderen steeds vaker onze kant opkomen.
En dus zitten Rotterdamse basisscholen met kinderen die een enorme taalachterstand hebben.
Dat vraagt extra inzet door én extra aandacht van leraren die toch al onder behoorlijk grote druk staan.
Rotterdam heeft daar zijn handen vol aan. De landelijke politiek kiest voor een EU-uitbreiding. Lokaal zie je wat daarvan de gevolgen zijn en die ga je ‘in goede banen leiden’.
Dat kost veel moeite en dat kost veel geld. Wie de goede redenen voor uitbreiding van de EU niet combineert met een goede aanpak van de lokale bijeffecten, laat de samenleving – en met name de wijken die al zwak staan – lelijk in de steek. Juist de PvdA zou sterk moeten zijn in zo’n dubbele aanpak.
Timmermans’ bezoek aan Rotterdam was een gemiste kans. Hij is vertrokken zonder Rotterdam de helpende hand toe te steken.
Bijvoorbeeld door de vervelende bijverschijnselen luid en duidelijk op een rij te zetten én Rotterdam van geld te voorzien om ze nog beter aan te pakken.
De PvdA vraagt zich – zo lees ik in de krant – de laatste tijd af wat een herkenbaar en geloofwaardig eigen geluid is. Hoe ze overtuigend haar positie ten opzichte van populistisch links en rechts kan markeren.
Juist bij de toestroom van werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten is daar veel, heel veel te winnen.
Door duidelijk te maken dat ze voor onze economie veel betekenen.
Ze werken hard en zijn dus welkom. Maar ook door duidelijk te maken dat gemeenten financieel steun krijgen om de vervelende bijverschijnselen aan te pakken.
Zodat we lokaal kunnen werken aan een stad waarin iedereen zich thuis voelt.
Nee.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:46 schreef Aoristus het volgende:
wat ik wel mis in het verhaal is hoe het zit met de rechten die Polen en Roemenen hebben,
Krijgen ze stemrecht in Nederland?
Dat hangt ervan af.quote:Moeten zij bijvoorbeeld dezelfde zorgpremie betalen als wij of betalen ze naar Poolse maatstaven, ook als zij een dure operatie nodig hebben in een Nederlands ziekenhuis?
Bouwen ze pensioenrechten op, of worden ze een excuus om de vergrijzingsleugens te stimuleren?
Zonder Nederlands paspoort mag je niet voor de tweede kamer stemmen. Wel voor de gemeente (en provincies (geloof ik)).quote:Op vrijdag 30 mei 2008 11:46 schreef Aoristus het volgende:
Krijgen ze stemrecht in Nederland?
Ik het het artikel gaat het over de PvdA en de huidige staatsec. Daar zit geen VVD-er tussen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd. Let op: rond 2040 krijgt links hiervan de schuld terwijl de enige echte boef deze VVD'er is:
[ afbeelding ]
Zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Knikkers verdienen is op dit moment belangrijker dan huisvesting en scholing.quote:Ik heb het al vaker gezegd. Let op: rond 2040 krijgt links hiervan de schuld terwijl de enige echte boef deze VVD'er is:
De vijfde generatie moslims klaagt dan over die lastige tweedegeneratie kutpooltjes. Ondertussen halen we dan goedkope Amerikanen binnen, die onze straten komen leggen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 13:34 schreef OldJeller het volgende:
En wie zijn de mensen die straks het meest klagen?
Juist, de mensen die de laatste jaren ook over voormalig gastarbeiders en hun nakomelingen klagen en op partijen stemmen of in de partij zelf zitten die ook groot voorstander waren en hoofdverantwoordelijk zijn voor het hierheen halen van Oostblokkers om hier te werken.
VVD e.d.
quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd. Let op: rond 2040 krijgt links hiervan de schuld terwijl de enige echte boef deze VVD'er is:
[ afbeelding ]
Henk van Hoofquote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben het van harte met je eensquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:00 schreef Klopkoek het volgende:
Zijn we het daar ook over eens EchtGaafIk stem nog liever Verdonk of de liberale cognitieve kleuters van D'66 dan op de VVD.
Welke voorwaarden zijn daar voor nodig?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:23 schreef Klopkoek het volgende:
Tja, je moet dat in EU-verband aanpakken ben ik bang.
Polen hebben volgens het EU verdrag gewoon het recht hier te komen wonen als ze dat willen. Dus de overheid heeft helemaal niks toe te staan of te verbieden. En Nederlands leren is ook helemaal niet verplicht voor EU-burgers (de gemiddelde NL'er in Spanje leert ook echt geen Spaans).quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:10 schreef Napalm het volgende:
Het is links dat er weer sociaal mee wil omgaan met vervolgimmigratie en zielige mensen die zoooooo ingeburgerd zijn dat je ze onmogelijk terug kan sturen. Zelfs al spreken ze amper Nederlands..
En hoe had je dat gedacht? De rest van de EU laat zich echt niet door Nederland de wet voorschrijven.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:23 schreef Klopkoek het volgende:
Tja, je moet dat in EU-verband aanpakken ben ik bang.
Veel Polen werken hier als zzp'er. Dat betekent dat ze als kleine zelfstandigen geen werknemers premies hoeven te betalen (en ook geen uitkeringsrechten opbouwen) en vrij zijn om hun eigen tarieven te bepalen (mag ook onder het minimumloon). Ze zijn daardoor voor werkgevers zeer aantrekkelijk, vergeet niet dat de gemiddelde NL'er juist zo duur wordt door alle secundaire voorrzieningen uit de CAO.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 12:18 schreef Igen het volgende:
Als ze wit werken voor een Nederlands bedrijf, werkt alles hetzelfde als voor Nederlanders. Dus inclusief Basisverzekering, minimumloon, en het opbouwen van een Nederlands pensioen. Volgens mij moeten ze dan ook de Nederlands belastingen betalen.
Als ze werken voor een Pools bedrijf, werkt alles hetzelfde als in Polen. Dan komen ze dus in het Poolse ziekenfonds en moeten ze in Polen een pensioen opbouwen. Ze kunnen dan wél (met de gratis European Health Insurance Card) naar een Nederlands ziekenhuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |