even geknipt en geplakt uit een live 'tutorial' die ik laatst aan memmel gaf:
kies een leuke foto van het kind in kwestie.
en een kleurplaat
open de foto én de kleurplaat in Photoshop.
knip hoofd kind uit met lassotje. toverstokje kan er ook handig bij zijn.
dit komt nogal precies allemaal. kopieer het mooi 'uitgeknipte' hoofd naar een nieuw document met een transparante achtergrond.
zorg dat beide documenten even ver ingezoomd zijn.
kijk of de maat van 't hoofd enigszins in verhouding is.
met de rest van de tekening.
zoniet: pas grootte aan van het hoofd. (image-size).
save bestand in goede grootte
dan nog eens hoofd kopiëren en plakken in de tekening.
de lagen apart houden. ga in de laag van de tekening staan. waar je wil dat het petje of de feesthoed weer over het hoofd van het kind komt, selecteer je dat gedeelte, kopieert het, en plakt het opnieuw als nieuwe laag boven op het hoofd.
het wordt vanzelf een nieuwe laag, in het menuutje (bij mij rechts) kun je de volgorde van de layers veranderen door ze boven of onder elkaar te slepen.
het kan leuk zijn om het hoofd vanhet kind beter in de tekening te laten passen door hetgezicht met zwarte lijntjes te omlijnen.
gewoon met tekentooltje, juiste dikte & kleur selecteren en doen.
zorg wel dat je in de goede laag zit als je dat doet.
soms moet je danook nog wat lijntjes bij tekenen om het geheel vloeiend in elkaar over te laten lopen.
tot slot: maak een toepasselijke tekst in een eventuele ballon of op de feestmuts. kies zelf een geschikt lettertype, evt. ook 'dubbel', zodat het in te kleuren is, of juist dat wel in kleur.
en dan kun je alle lagen evt. nog mergen en opslaan als .jpg bestand. printen op A4 formaat, en klaar is klara!
ik heb de kleurplaat zelf nog wel eens opgeleukt met een randje kleurige potloodjes boven en onder. maar dat is niet echt supernoodzakelijk.
zie bijv.
dezebij deze had ik dus wel wat meer dan alleen het hoofd nodig.
althans, ik had ook 't lijf van 't poppetje kunnen gebruiken, maar vond dit leuker.