Dat is het hele dilemma, je kan zo'n beest er niet van weerhouden dat het z'n instinct achterna gaat. Doe je dit wel, dan is dit vaak erg verwarrend voor zo'n beest.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 23:35 schreef SHE het volgende:
Vind ik ook, en ja dat klinkt hypocriet uit de mond van een kattenhoudster.
Toch meen ik elk woord, ik heb er echt moeite mee om de kat boven de vogel te plaatsen. Ik vind ze beiden even belangrijk.
Mijn kat doet echter niets 'fout'
Precies.quote:
echt waar, katten lachen mensen uit. accepteer het maar. de natuur is wreed en katten zijn nog wreder voor mensenquote:Op woensdag 28 mei 2008 11:19 schreef noekje het volgende:
[...] Volgens mij lachen ze mij dan uit. [...]
Ja en als je het niet aankunt gewoon weglopen. In ieder geval geen interesse tonen in haar of de prooi. Misschien helpt het ook als je wanneer zij binnen komt zonder prooi haar lief begroet en even aanhaalt, en haar dus compleet negeert als ze met een hapje aankomt. Je riskeert daarmee denk ik wel dode vogels op je hoofdkussen want die kat zal eerst denken dat het aan jou ligt (baasje wordt blind) en dan heel veel later pas dat het misschien aan haar ligt.quote:Op woensdag 28 mei 2008 11:12 schreef SHE het volgende:
Dat klinkt zinnig..negeren dus.
Weet iemand of er behalve kattenbellen nog andere methodieken zijn die haar zullen belemmeren een vogel te vangen?
Precies. Juist omdat je van die beesten houdt, wil je niet temmen. Dat jij een watje bent die niet tegen dode beestjes kan, hoef je je kat niet op te leggen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:21 schreef KWAKje het volgende:
echt waar, katten lachen mensen uit. accepteer het maar. de natuur is wreed en katten zijn nog wreder voor mensen
en anders kijken ze je aan met zo'n blik van "ach jij kan het ook niet helpen dat je maar een mens bent". werkelijk.
ja, ik ben gek op katten! maar temmen doe ik niet.
Je begrijpt er niet zoveel van he?quote:Op woensdag 28 mei 2008 14:59 schreef mane het volgende:
[..]
Precies. Juist omdat je van die beesten houdt, wil je niet temmen. Dat jij een watje bent die niet tegen dode beestjes kan, hoef je je kat niet op te leggen.
Dat cadeautje is ook kul, ze zit ermee te kutten en weigert dat beest aan mij te geven.quote:Op woensdag 28 mei 2008 17:45 schreef Feitosa het volgende:
Als een kat binnenkomt met een dood beest in de bek geeft ie je in feite een cadeautje. Als je dat bestraft , snapt ie er niks van natuurlijk.
Voorkomen kan je wel vergeten. Heel mijn leven hebben we thuis katten gehad en deze brachten van allerlei halfverminkte dieren naar binnen : muizen, vogels en zelfs konijnen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 17:47 schreef SHE het volgende:
Nou, vertel eens Martin, laat je kitty psychology eens over mij schijnen. Ik hunker naar jouw kennis!
Het gaat niet om dode dieren, het gaat om levende en doorgaans verminkte/geshockeerde dieren.
Ze eet ze nooit op en ze maakt ze ook niet dood, dat heb ik ook nergens geschreven.
Ik wil het vangen van allerhande spul graag voorkomen.
Nee , jij hebt dierenkennis, komop zeg.quote:Op woensdag 28 mei 2008 17:50 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat cadeautje is ook kul, ze zit ermee te kutten en weigert dat beest aan mij te geven.
Ze komt echt niet binnen met een vogel met een strik erom.
Het is HAAR prooi en HAAR speledingetje. Dat kreng is echt veel te selfabsorbed voor cadeautjes. Dat willen domme mensen altijd opgeven als verklaring, zodat een kat wat minder wreed lijkt.
Een kat leeft om te jagen, niet om jou cadeautjes te geven. Die denkt niet in zulke termen.
Die van jou maakten ze ook niet dood?quote:Op woensdag 28 mei 2008 17:52 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Voorkomen kan je wel vergeten. Heel mijn leven hebben we thuis katten gehad en deze brachten van allerlei halfverminkte dieren naar binnen : muizen, vogels en zelfs konijnen.
1x zelfs een compleet bloedspoor door het gehele huis aangezien het slachtoffer niet dood was en probeerde te ontsnappen.
Je geeft zelf het antwoord al.quote:
Inderdaad.quote:Op woensdag 28 mei 2008 13:24 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Kan mezelf er niet toe dwingen dit niet grappig te vinden
Zit ook wel wat in trouwens.quote:Voor veel mensen is dit ook ongewenst gedrag. Het is een kat echter moeilijk af te leren, want het behoort tot het normale gedragspatroon.
Het jachtgedrag van een kat heeft weinig te maken met de behoefte aan voedsel. Binnenshuis kan een kat langdurig bezig zijn met de jacht op een speelgoedmuis of een propje papier.
Als er buiten gejaagd kan worden op iets dat uit zichzelf beweegt dan zal poes het niet kunnen laten om te proberen die prooi te vangen.
Een goed doorvoedde kat zal een gevangen muis of vogeltje niet meteen opeten. Wat is dan een betere bestemming dan de prooi thuis te brengen en aan te bieden aan iemand die misschien wel honger heeft.
Of de kat binnen houden, dan kan 'ie niets meer vangen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 20:51 schreef Laton het volgende:
het enige dat helpt is proberen de andere beesten zo veel mogelijk kans te geven. ik heb ook regelmatig de katten naar buiten gelaten wetende dat ik daarbij een aantal schattige muisjes ter dood veroordeelde. en ja ik heb het ook moeilijk met verminkte dieren afmaken. geen leuk werk..
feit is dat een kat is wat ie is. je kunt hier niks tegen doen behalve belletje.
Ja lekker...dat is fijn voor zo,n beest. Schiet em dan gelijk af, da,s vriendelijker.quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Of de kat binnen houden, dan kan 'ie niets meer vangen.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:19 schreef Feitosa het volgende:
[..]
Ja lekker...dat is fijn voor zo,n beest. Schiet em dan gelijk af, da,s vriendelijker.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:14 schreef Watuntrik het volgende:
Op de eerste plaats is die poes niet opstandig maar haar baasje.
Bij dieren is het netzo als bij mensen, je hebt zowel o.a. sterke, zwakke, slimme, domme, voorzichtige en roekeloze mensen als dieren. De kat help in de natuurlijke selectie gewoon mee aan het overlevingsproces ze vangt alleen maar de onvoorzichtige of zwakke vogeltjes. En dat de winstmarge voor de kat tijdens het broedseizoen wat hoger ligt is nogal wiedes en zijn het vooral de onervaren, onstuimige en of zwakkere jonge uitvliegers die het eerst het loodje leggen.
Door het gehele jaarheen helpt zo'n kattenbelletje dus eigenlijk "wel" voor vogeltjes die bij de les blijven..
En daarbij wil het niet zeggen dat als je de kat binnenhoud dat je daarmee vogelleventjes spaart.
Het is gewoon uitstel van executie en zal het vogeltje wanneer ze onverzichtig door blijft scharrelen wel aan een andere rover ten prooi vallen.
Heb je er al eens over nagedacht dat er heel veel kuikens uit jaloezie en vraatzucht hun kleinere en zwakkere broertjes en zusjes het nest uit kieperen. Dus zo lief zijn al die vogeltjes helemaal niet, voor hun geldt de zelfde regel, Oog om Oog, Tand om Tand.. Vreten of gevreten worden,,
quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:17 schreef SHE het volgende:
[..]
Ze vangt dus niet alleen zwakke of onvoorzichtige vogels. Ze vangt alles.
Ik heb al 30 jaar katten in huis en het tempo waarmee deze etter met dieren naar huis komt is niet meer normaal.
De vogelopvang heeft ook mij ook gewezen op het feit dat ze gezonde vogels vangt en dat we daar iets aan moeten doen , zeker omdat in onze omgeving behoorlijk wat vogels vliegen die al dun bezaaid zijn.
Ik ben VOOR natuurlijke selectie, maar TEGEN genocide.
Ze komt naar huis met vogels, vleermuizen, egels, ratten, hermelijnen, veldmuizen en alles in de insecten-orde.
Ik ben de ziekenboeg hier wel een beetje zat.
Als ze haar vangst nu zou doden, dan is er niets aan de hand..maar dat doet ze niet.
Ze blijft ermee spelen tot het van ellende/pijn of verwondingen sterft en daar kunnen wat dagen overheen gaan.
Ook al ontsnapt een dier, ze komt ermee terug...is het niet dezelfde dag, dan wel de volgende.
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand in dit topic is die dat 'grappig' of 'lekker natuurlijk' vind.
Ze is pas net 1 jr, dit gaat natuurlijk alleen maar erger worden.
Ons terras loopt over in een kloostertuin van 1000m2...op het terras zou er geen plaats voor zijn en daarnaast...een ren? Het voelt alsof ik haar dan in een kippenhok zou duwen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:41 schreef nein het volgende:
[..]
Je hoeft je in elk geval niet zorgen te maken over dr eten als je een weekendje weg gaat![]()
Maar serieus, zoals ik hierboven ook al zei, een kattenren, is dat geen optie?
Ja, ze is begin deze maand 1 geworden. Ze ziet er ook nog uit als een kitten.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:44 schreef Lienekien het volgende:
Ze is pas net 1 jaar, schrijf je. Ze is al 'geholpen'? Je kat is met twee jaar volwassen. Mijn ervaring is dat geholpen exemplaren daarna een stuk bedaarder worden. Daar heb je alleen nu nog even niks aan.
Die van mij heeft in vier jaar tijd één muisje gevangen en één vleermuisje. Ik prijs me gelukkig en kan me indenken hoe rot jij je onder al die slachtoffers voelt.
Ik kon uit je OP echt niet opmaken dat het zo extreem was. Het kwam in eerste instantie over als een poes die af en toe met een hapje thuiskomt. En jouw reactie daarop leek wat buitensporig; alsof je jouw huisdier inderdaad ziet als puber die jij perse in het gareel wilt houden. Dat de vogelopvang je aanspreekt op het gedrag zou inderdaad reden zijn om eens na te denken wat je kunt doen om het te voorkomen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:17 schreef SHE het volgende:
De vogelopvang heeft ook mij ook gewezen op het feit dat ze gezonde vogels vangt en dat we daar iets aan moeten doen , zeker omdat in onze omgeving behoorlijk wat vogels vliegen die al dun bezaaid zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand in dit topic is die dat 'grappig' of 'lekker natuurlijk' vind.
Dit ziet er echt fantastisch uit; ze zal voor schut gaan, maar dit gaat ons wel de lente door helpen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 21:57 schreef Dipkip het volgende:
Als je voor LEDjes gaat let dan op dat je er een neemt (maakt) met knipperende nightrider stand. Ik heb het gevoel dat dat meer beestjes wegjaagt omdat het beweging geeft in plaats van langzaam dichterbij sluipend licht.
[ afbeelding ]
Ik had hetzelfde met mijn kat toen ie jong was. Naarmate die ouder werd, werd het stukken minder! Dan zijn ze niet meer zo jong en snel hequote:Op donderdag 29 mei 2008 10:17 schreef SHE het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:23 schreef Aoristus het volgende:
waarom wil je eigenlijk voor god spelen?
quote:Op zondag 1 juni 2008 16:53 schreef SHE het volgende:
[..]
Omdat mijn narcistische persoonlijkheid dat faciliteert natuurlijk.
Die stukken elastiek helpen niet echt tegen de grote ongelukken (ophanging, voorpoot erdoor). Je kunt beter een zgn. 'catsafe'-bandje aanschaffen, met een kliksluiting die losschiet als er spanning op komt te staan.quote:Op maandag 2 juni 2008 12:16 schreef Dipkip het volgende:
Oh dus je kat een halsbandje omdoen is dierenmishandeling?![]()
Dr zit een elastisch stuk in die bandjes hoor, beestje hangt zich heus niet zomaar op.
[...]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |