quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 00:28 schreef juniz het volgende:Sinds 1 april heb ik met mijn vriendin een bovenwoning gekocht (beter nog: het recht op het gebruik van het appartement).
De Vereniging van Eigenaren (met de benedenwoning) is echter niet actief. Aangezien dit wel moet wil ik hem opwekken, vanaf 1 mei 2008 is het immers verplicht een reservefonds te hebben als VvE. Dit ook om te voorkomen dat wanneer het dak vernieuwd moet worden, de benedenburen opeens geen geld hebben.
NB: Het gaat dus om een VvE met twee leden.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Is het voldoende om een bankrekening te openen op naam van de VvE en hier wat geld op te zetten?
En vervolgens samen om de tafel te gaan zitten wanneer we welk onderhoud willen doen?
- Zijn (maandelijke) servicekosten verplicht?
- Hoe wijs je iemand aan als voorzitter?
- Moet ik hiervoor naar een notaris?
Hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen

-Ga eerst op zoek naar de splitsingsacte. Hierin staan de basiszaken vermeld voor de v.v.e.. Waarschijnlijk heb je die bij de koopspullen (via de notaris)
-Waarschijnlijk zul je, om een bankrekening te kunnen openen, moeten kunnen aan tonen dat jij dat namens de v.v.e. doet en dat je de v.v.e. dus formeel representeert.
Ik heb dat bij ons gedaan door notulen van de eerste v.v.e.-vergadering op te stellen en te laten tekenen doort beiden partijen (ook v.v.e. met 2 leden). In deze notulen hebben we vastgesteld wie het bestuur van de v.v.e. zou gaan vormen dat eerste jaar.
-Je hoeft in principe niet langs de notaris, behalve als je splitsingsacte onvindbaar zou blijken te zijn. Het vaststellen van een voorzitter, penningmeester etc. doe je in de v.v.e. vergadering, waarbij deze besluiten allemaal in de notulen terecht gan komen.
-maandelijkse servicekosten zijn niet verplicht, maar hoe denk je dat de reserves opgebouwd worden? Verder zul je moeten nagaan (in de splitsingsacte) welke zaken jouw v.v.e. tot gezamelijk rekent. In principe moet je deze 'gezamelijke' zaken dus samen onderhouden, en ws zal dat leiden tot een stukje maandelijkse kosten.
Voorbeeld: onze maandelijkse bijdrage bestaat uit 3 delen
-bijdrage in de jaarlijkse kosten van de v.v.e. (lidm. vereniging eigen huis, bankkosten)
-opstalverzekering (is vastgelegd in onze splistingsacte)
-bijdrage aan reservepotten (m.n. schilder- en onderhoudsreservering)
De maandelijkse bijdrage kan inderdaad ook vervangen worden door een grotere eenmalige storting, maar misschien denken jouw onderburen daar wel heeeel anders over. Ga eens met ze praten.
Succes
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)