abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58931922
Sinds 1 april heb ik met mijn vriendin een bovenwoning gekocht (beter nog: het recht op het gebruik van het appartement).
De Vereniging van Eigenaren (met de benedenwoning) is echter niet actief. Aangezien dit wel moet wil ik hem opwekken, vanaf 1 mei 2008 is het immers verplicht een reservefonds te hebben als VvE. Dit ook om te voorkomen dat wanneer het dak vernieuwd moet worden, de benedenburen opeens geen geld hebben.
NB: Het gaat dus om een VvE met twee leden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Is het voldoende om een bankrekening te openen op naam van de VvE en hier wat geld op te zetten?
En vervolgens samen om de tafel te gaan zitten wanneer we welk onderhoud willen doen?
- Zijn (maandelijke) servicekosten verplicht?
- Hoe wijs je iemand aan als voorzitter?
- Moet ik hiervoor naar een notaris?

Hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen
pi_58932015
Deze wil ik wel even volgen. Ik heb interesse in een huis met een niet actieve VVE maar wel wat geld in kas.
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
pi_58933484
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 00:28 schreef juniz het volgende:
Sinds 1 april heb ik met mijn vriendin een bovenwoning gekocht (beter nog: het recht op het gebruik van het appartement).
De Vereniging van Eigenaren (met de benedenwoning) is echter niet actief. Aangezien dit wel moet wil ik hem opwekken, vanaf 1 mei 2008 is het immers verplicht een reservefonds te hebben als VvE. Dit ook om te voorkomen dat wanneer het dak vernieuwd moet worden, de benedenburen opeens geen geld hebben.
NB: Het gaat dus om een VvE met twee leden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
- Is het voldoende om een bankrekening te openen op naam van de VvE en hier wat geld op te zetten?
En vervolgens samen om de tafel te gaan zitten wanneer we welk onderhoud willen doen?
- Zijn (maandelijke) servicekosten verplicht?
- Hoe wijs je iemand aan als voorzitter?
- Moet ik hiervoor naar een notaris?

Hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen
-Ga eerst op zoek naar de splitsingsacte. Hierin staan de basiszaken vermeld voor de v.v.e.. Waarschijnlijk heb je die bij de koopspullen (via de notaris)

-Waarschijnlijk zul je, om een bankrekening te kunnen openen, moeten kunnen aan tonen dat jij dat namens de v.v.e. doet en dat je de v.v.e. dus formeel representeert.
Ik heb dat bij ons gedaan door notulen van de eerste v.v.e.-vergadering op te stellen en te laten tekenen doort beiden partijen (ook v.v.e. met 2 leden). In deze notulen hebben we vastgesteld wie het bestuur van de v.v.e. zou gaan vormen dat eerste jaar.

-Je hoeft in principe niet langs de notaris, behalve als je splitsingsacte onvindbaar zou blijken te zijn. Het vaststellen van een voorzitter, penningmeester etc. doe je in de v.v.e. vergadering, waarbij deze besluiten allemaal in de notulen terecht gan komen.

-maandelijkse servicekosten zijn niet verplicht, maar hoe denk je dat de reserves opgebouwd worden? Verder zul je moeten nagaan (in de splitsingsacte) welke zaken jouw v.v.e. tot gezamelijk rekent. In principe moet je deze 'gezamelijke' zaken dus samen onderhouden, en ws zal dat leiden tot een stukje maandelijkse kosten.

Voorbeeld: onze maandelijkse bijdrage bestaat uit 3 delen
-bijdrage in de jaarlijkse kosten van de v.v.e. (lidm. vereniging eigen huis, bankkosten)
-opstalverzekering (is vastgelegd in onze splistingsacte)
-bijdrage aan reservepotten (m.n. schilder- en onderhoudsreservering)

De maandelijkse bijdrage kan inderdaad ook vervangen worden door een grotere eenmalige storting, maar misschien denken jouw onderburen daar wel heeeel anders over. Ga eens met ze praten.

Succes
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_58933635
Essebes heeft al een hoop punten genoemd, verder moet je ook minimaal 1 keer per jaar vergaderen.

Je zou ook eens bij vereniging eigenhuis kunnen informeren, als je nog geen lid bent gewoon worden, of op internet rondneuzen. Wellicht kan je zelfs een VVE beheerbureau in de arm nemen, hoewel dat voor 2 appartementen wellicht wat overdreven is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58934065
Dank Essebes.
Bij VEH heb ik ook al t een en ander gelezen, maar het is lastig om eruit te halen wat écht nodig is en wat alleen handig. Helemaal omdat het maar om 2 leden gaat... Een VVE-beheerbureau is daarvoor wellicht een beetje overdreven.

Eerst vergaderen dus en vastleggen wie welke rol gaat spelen binnen de VVE en hoe we de kosten gaan regelen (maandelijks een klein bedrag of jaarlijks een paar duizend euro in de pot storten) en dan naar bank / verzekeraar.

Essebes heb jij je VVE ook ingeschreven in het handelsregister? (zie website Vrom)
quote:
Inschrijving in het Handelsregister up to date
Uit de praktijk is gebleken dat VvE's regelmatig grote bedragen besteden aan onderhoud en woningverbetering. De overheid vindt het dan ook van belang dat het voor een ieder duidelijk is wie de bestuurder van een VvE is. Het nieuwe Handelsregister start per 1 juli 2008. Nieuwe VvE's zijn verplicht zich vanaf 1 juli 2008 in te schrijven in dit Handelsregister. Ook de wijzigingen binnen de VvE, zoals bestuurswisselingen en wijzigingen in de statuten zullen moeten worden doorgegeven aan het Handelsregister.
Reeds bestaande VvE's krijgen 1,5 jaar om zich te registreren. Dus uiterlijk 1 januari 2010 moeten alle VvE's zijn ingeschreven in het Handelsregister.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 17:44:11 #6
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_58945587
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 07:04 schreef Essebes het volgende:
-Je hoeft in principe niet langs de notaris, behalve als je splitsingsacte onvindbaar zou blijken te zijn.
Ook in dat geval hoef je niet langs de notaris. De splitsingsakte kan je namelijk zelf bij het Kadaster opvragen.
pi_58952050
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 17:44 schreef Cottleston-Pie het volgende:

[..]

Ook in dat geval hoef je niet langs de notaris. De splitsingsakte kan je namelijk zelf bij het Kadaster opvragen.
De splitsingsakte heb ik. Al kon het Kadaster de splitsingstekeningen niet vinden ,
maargoed op basis van de akte is wel duidelijk wie voor welk onderhoud moet betalen.

Iemand ervaringen met het inschrijven van de VvE bij t handelsregister?.
pi_58955746
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 08:38 schreef juniz het volgende:
....
Essebes heb jij je VVE ook ingeschreven in het handelsregister? (zie website Vrom)
[..]
Nee, onze v.v.e. is niet ingeschreven bij het handelsregister.
Ik heb begrepen dat v.v.e.'s daar niet ingeschreven mogen staan, maar dat dat misschien binnenkort gaat veranderen in een wettelijke plicht om daar wel ingeschreven te staan.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken....kan nu geen VEN/Sligropas aanvragen
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_58975351
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 06:41 schreef Essebes het volgende:

[..]

Nee, onze v.v.e. is niet ingeschreven bij het handelsregister.
Ik heb begrepen dat v.v.e.'s daar niet ingeschreven mogen staan, maar dat dat misschien binnenkort gaat veranderen in een wettelijke plicht om daar wel ingeschreven te staan.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken....kan nu geen VEN/Sligropas aanvragen
Hmzzz, na 1 juli dan maar snel inschrijven om zo die Makro-pas te bemachtigen. Goedkoop bbq-en
pi_58979983
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 22:48 schreef juniz het volgende:

[..]

Hmzzz, na 1 juli dan maar snel inschrijven om zo die Makro-pas te bemachtigen. Goedkoop bbq-en
tnx voor je opmerking over de KvK. Ik wist dat men bezig was alle V.V.E.'s te verplichten zich in te schrijven, maar ik wist nog niet dat dit nu definitief was en dus per 1-7-2008 ingaat

[Kom ik zo toch nog aan die Sligro-pas ]
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')