abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59605421
2x^2 +5x+20

werkt de som product regel ook op de formule hierboven?

6*(x+2)^2=24

welke volgorde? eerst vermenigvuldigen met 6? of later pas? of eerst kwadratiseren? (x+2)(x+2)

wie kan me dit uitleggen?
Redacted
pi_59605698
quote:
Op zondag 22 juni 2008 16:33 schreef cablegunmaster het volgende:
2x^2 +5x+20

werkt de som product regel ook op de formule hierboven?

6*(x+2)^2=24

welke volgorde? eerst vermenigvuldigen met 6? of later pas? of eerst kwadratiseren? (x+2)(x+2)

wie kan me dit uitleggen?
Ik weet niet wat je precies wilt, leg eens wat duidelijker uit aub.

Bedoel je iets van: 2(x+1,25)^2 = -135/8 --> geen oplossingen
pi_59606011
de vraag is


6*(x+2)^2=24
6*(x+2)(x+2)=24

of
6*(x+2)^2=24
(6x+12)^2 =24

welke van die 2 mag ik toepassen/gebruiken.


de eerste vraag is als je Ax^2+Bx+C

en dan A = 2 of meer mag je dan ook de som product toe passen?
Redacted
  zondag 22 juni 2008 @ 17:05:44 #154
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_59606034
Je moet hier de eerste methode toepassen, machtsverheffen gaat voor
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  zondag 22 juni 2008 @ 17:24:26 #155
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59606343
quote:
en dan A = 2 of meer mag je dan ook de som product toe passen?
Ik weet niet wat je met 'de som product' bedoelt, maar door de hele vergelijking door A te delen zie je het antwoord misschien zelf al.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59606604
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:04 schreef cablegunmaster het volgende:
de vraag is


6*(x+2)^2=24
6*(x+2)(x+2)=24

of
6*(x+2)^2=24
(6x+12)^2 =24

welke van die 2 mag ik toepassen/gebruiken.


de eerste vraag is als je Ax^2+Bx+C

en dan A = 2 of meer mag je dan ook de som product toe passen?
]

Je plaatsing van je eigen haken vertellen het antwoord toch al?

Eerst machtverheffen, daarna vermenigvuldigen. Anders zou er (6(x+2))^2 staan.
pi_59609541
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:39 schreef McGilles het volgende:

[..]

]

Je plaatsing van je eigen haken vertellen het antwoord toch al?

Eerst machtverheffen, daarna vermenigvuldigen. Anders zou er (6(x+2))^2 staan.
dankje dat zocht ik even
Redacted
pi_59609814
Meneer Van Dale wacht op antwoord.

Oftewel:
Machtsverheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
en
Aftrekken

Dat is dus de volgorde waarin je dingen moet toepassen als er geen haakjes staan. Echter staan optellen en aftrekken stiekem op hetzelfde niveau. Dus 2 - 3 + 5 is iets anders als 2 - (3 + 5).
  zondag 22 juni 2008 @ 21:33:01 #159
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59611461
En worteltrekken moet direct na machtsverheffen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59626562
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 16:46 schreef GlowMouse het volgende:
Het is helemaal niet zo simpel als geschetst.

n=210, X = 7.2 en SXgem = 2.4

Als je dat met een t-verdeling gaat fitten, dan heb je een probleem omdat de t-verdeling niet ophoudt bij de 10 en je schaal wel. Met name de grote SXgem maakt dat je gewoon 6,8% van de verdeling buiten het gebied valt. Daar kom je zelf ook achter omdat je bij 11.15 komt. De t-verdeling is dus absoluut niet van toepassing hier.


Verder geldt dat SX = wortel(n) * SXgem =~35. Dat terwijl een kind inziet dat de grootste SX die je ooit kunt krijgen hier zeker kleiner is dan 10. De opgave kan de prullenbak in, want de gegevens kloppen gewoon niet.

Zou n kleiner zijn zodat de opgave realistisch wordt, dan kun je met chebyshev een BI vinden, maar dat is zeker wijder dan het BI dat je met de t-verdeling vond.

mrbombastic: als econometrist stel je me teleur als je al aan de rechterkant dingen wegknipt, maak het interval links dan wat langer, anders is het wel een erg conservatief BI.
Ik had ook kunnen aankomen met de multinomiale verdeling, maar daar heeft ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord.
En wat betreft dat BI, zo heb ik het nu eenmaal geleerd.
pi_59626760
quote:
Op zondag 22 juni 2008 20:24 schreef HuHu het volgende:
Meneer Van Dale wacht op antwoord.

Oftewel:
Machtsverheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
en
Aftrekken

Dat is dus de volgorde waarin je dingen moet toepassen als er geen haakjes staan. Echter staan optellen en aftrekken stiekem op hetzelfde niveau. Dus 2 - 3 + 5 is iets anders als 2 - (3 + 5).
Dit is al lang achterhaald.
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:33 schreef GlowMouse het volgende:
En worteltrekken moet direct na machtsverheffen.
Volgens mij moet je eerst worteltrekken en dan pas machtsverheffen, zie ook http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=5118&j=2002

De goede volgorde:
Hoe Wil Men Dat Vraagstuk Anders Oplossen?
  maandag 23 juni 2008 @ 17:24:08 #162
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59630206
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:58 schreef mrbombastic het volgende:
En wat betreft dat BI, zo heb ik het nu eenmaal geleerd.
Zo met het afkappen? Kan ik mij niet voorstellen.
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:07 schreef mrbombastic het volgende:
Volgens mij moet je eerst worteltrekken en dan pas machtsverheffen
Nee, ziehier, onder Rational powers of positive real numbers.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59631966
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:24 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, ziehier, onder Rational powers of positive real numbers.
De twee operatoren zijn gelijkwaardig volgens de wiki:
quote:
De moderne volgorde is:

(haakjes)
machtsverheffen en worteltrekken
vermenigvuldigen en delen
optellen en aftrekken
Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
Volgens mij is er geen voorbeeld te bedenken waarbij de volgorde van de operatoren machtsverheffen en worteltrekken kan leiden tot een verschillende uitkomst.

[ Bericht 8% gewijzigd door mrbombastic op 23-06-2008 18:54:03 ]
  maandag 23 juni 2008 @ 20:15:22 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59634342
In R maakt het wel uit: de wortel hoeft daar niet te bestaan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59643499
de persoon in kwestie heeft een 6,0 gehaald met jullie hulp ^^ ipv van een 4

Glowmouse eerder met jouwn hulp een 7,9 op wiskunde SE gehaald
en een 7,5 :p

maarja nu ben ik geslaagd havist zoals je mss eerder op de voorpagina las
Redacted
  dinsdag 24 juni 2008 @ 09:36:33 #166
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59644667
Mooi om te horen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_59733367
Ik heb (ook) een aantal wiskunde-opgaven die ik niet snap... Voel me stiekem wel een beetje dom, maar goed =)

Vereenvoudig:

a^2 - 2ab + b^2
-------------------
a^2 - b


Ik heb em zo:

(a-b)(a-b)
------------ (uitgeschreven in van die merkwaardige producten)
(a+b)(a-b)

a - b
----- (gedeeld door (a-b)
a + b


En die uitkomst klopt dus niet, want het zou moeten zijn:
a + b
------
a - b


Ikke: huh? Waarom omgedraaid?

[ Bericht 0% gewijzigd door SterreMarit op 27-06-2008 15:58:24 ]
pi_59733489
Volgende vraag...

Vereenvoudig:

(a^2 + 1) (a^2 - 1)
-------- - ---------
(a - 3) (a + 3)


Ik heb de noemers gelijk gemaakt door de linker breuk te vermenigvuldigen met (a+3) en de rechter met (a-3). Dan krijg je:

(a^3 + 3a^2 + a + 3) (a^3 - 3a^2 - a + 3)
---------------------- - --------------------------
(a^2 - 9) (a^2 - 9)

*edit: damn, wat verspringt dat! Zijn iig twee breuken...hopelijk is dat te zien?*

Dat wordt:

6a^2 + 2a
-------------
a^2 - 9


En volgens t antwoordenboekje moet de noemer (a - 9) zijn...ikke: why?
pi_59733644
...en nummertje 3. Zelfde opdracht...vereenvoudig, waar mogelijk mbv merkwaardige producten, en schrijf uit:

(b) (a)
------ + --------
(a - b) (b - a)

Als ik die noemers gelijk maak, krijg ik:

(b^2 - ab) (a^2 - ab)
------------ + ------------
(-a^2 - b^2) (-a^2 - b^2)

a^2 + b^2 - 2ab
------------------
-a^2 - b^2

...en dat laatste moet dus -1 worden? Aldus het antwoordenboek...

[ Bericht 4% gewijzigd door SterreMarit op 27-06-2008 16:00:56 ]
pi_59733773
...en zo heb ik nog een aantal opgaven die ik niet snap. Steeds dezelfde opdracht...uitwerken in haakjes en daarna deze zover mogelijk vereenvoudigen.

De opgaven:

1)
(a^2 - 1) (a^2 + 1)
---------- - ----------
(a - 1) (a + 1)

Antwoord moet zijn:
2a
-----
a+1


2)
(a) (2)
--------- - ---------
(a^2 - 4) (4 - a^2)

Antwoord moet zijn:
1
----
a - 2


Iemand die me kan uitleggen hoe dit werkt? Want de andere opgaven van dit gedeelte begrijp ik wel, beetje vreemd dus dat ik hier niet uitkom!
pi_59733824
*dubbel...knip*
  vrijdag 27 juni 2008 @ 17:58:41 #172
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_59735992
1 & 2 heeft het antwoordenboek fout.
3 gelijk maken noemers gaat fout. Het gaat sneller als je ziet dat die tweede breuk gelijk is aan -a/(a-b).
4.1: schrijf de eerste breuk als (a+1)(a-1)/(a-1), dat is dus a+1, ofwel (a+1)˛/(a+1), en dan tel je hem zo op.
4.2: zelfde trucje als bij 3.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 28 juni 2008 @ 14:23:31 #173
87694 Robin__
letitredno
pi_59753098
Na de uitstekende tips van vorige keer ben ik nu weer tegen een probleem aangelopen in mn oefentoets (echte toets is maandag), vooral omdat er niet bijstaat of het nu met of zonder grm gedaan moet worden.

Er word mij gevraagd het bereik (dus het hoogste punt op de yas en het laagste punt op de y-as) te bepalen van de volgende functie: .5*sin(.5*X-Pi)-3

kan ik het bereik alleen bepalen door te stellen .5*sin(waarde) is maximaal -0.5 of 0,5 en dit word met drie omlaag verschoven naar -3,5 tot -2,5? of is er een andere manier?

En hoe kies ik vervolgens de juiste waardes voor in mijn tabel zodat ik weet dat ik ook daadwerkelijk alle hoogste en laagste punten pak?
pi_59755600
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 14:23 schreef Robin__ het volgende:
Na de uitstekende tips van vorige keer ben ik nu weer tegen een probleem aangelopen in mn oefentoets (echte toets is maandag), vooral omdat er niet bijstaat of het nu met of zonder grm gedaan moet worden.

Er word mij gevraagd het bereik (dus het hoogste punt op de yas en het laagste punt op de y-as) te bepalen van de volgende functie: .5*sin(.5*X-Pi)-3

kan ik het bereik alleen bepalen door te stellen .5*sin(waarde) is maximaal -0.5 of 0,5 en dit word met drie omlaag verschoven naar -3,5 tot -2,5? of is er een andere manier?

En hoe kies ik vervolgens de juiste waardes voor in mijn tabel zodat ik weet dat ik ook daadwerkelijk alle hoogste en laagste punten pak?
Het bereik van sin(x) is -1<y<1 inclusief grenzen

dus het bereik van 0.5*sin(x) = -0.5<y<0.5 inclusief grenzen

dus het bereik van 0.5*sin(x) - 3 = -3,5<y<-2,5 inclusief grenzen

Een sinus is maximaal bij x = 1/2pi dus 0,5x-pi = 0,5pi dus x = 3pi mod 4pi
Een sinus is minimaal bij x = -1/2pi dus 0,5x-pi = -0,5pi dus x = pi mod 4pi

[ Bericht 2% gewijzigd door McGilles op 28-06-2008 16:54:43 ]
pi_59768618
Heeft iemand een impllementatie van het AKS algoritme of een variant ervan? AKS is een niet oud algortime die bepaalt van een getal n of het priem of geen priem is. Klopt de complexiteit van de implementatie met die van het algortime? Het liefst in C++ of maple of een niet al te moeilijke taal..Alvast bedankt.


http://en.wikipedia.org/wiki/AKS_primality_test
verlegen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')