abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2008 @ 11:10:42 #1
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58915019
quote:
Luís Filipe Madeira Caeiro Figo (Lissabon, 4 november 1972), beter bekend als Luís Figo, is een Portugese profvoetballer. Hij speelt sinds 2005 als aanvallende middenvelder bij het Italiaanse Internazionale.

Figo is getrouwd met Zweeds supermodel Helen Svedin en zij hebben drie dochters, Daniela, Martina en Stella. Figo is in Portugal ambassadeur voor Unicef.

Figo groeide op in Almada, een arbeiderswijk van Lissabon in Portugal en begon al op jonge leeftijd met voetballen op straat. Op 10-jarige leeftijd ging hij voor het eerst bij een club spelen, Barrocas. Vanwege zijn tengere gestalte kreeg Figo al snel de bijnaam Figuinho (Kleine Figo). Na twee jaar vertrok de Portugees naar het grotere Os Pastilhas. Deze club werd echter twee jaar later opgeheven vanwege financiële problemen en de topclubs SL Benfica en Sporting Lissabon wilden het talent opnemen in hun jeugdelftallen. Hoewel Figo's vader al jarenlang een groot fan is van Benfica, koos hij toch voor Sporting. Bij deze club maakte hij in 1989 op 16-jarige leeftijd zijn debuut in het eerste elftal. In 1995 won Figo met Sporting de Taça de Portugal.

Na een aantal jaren te hebben gespeeld voor Sporting Lissabon, was Figo toe aan een nieuwe uitdaging. Hij tekende in de zomer van 1995 een voorcontract bij zowel Juventus als AC Parma, waardoor een conflict tussen beide Italiaanse clubs ontstond. De Europese voetbalbond UEFA verklaarde beide contracten niet geldigen en geen van beide clubs mocht Figo een nieuw contract aanbieden. FC Barcelona met Johan Cruijff als trainer profiteerde en wist de Portugees te contracteren. Bij FC Barcelona groeide Figo in de loop der jaren uit tot een sterspeler en bovendien reserve-aanvoerder achter clubicoon Josep Guardiola. De Portugees veroverde met de Catalaanse club de Europa Cup II (1997), de UEFA Supercup (1997), tweemaal de Spaanse titel (1998, 1999) en tweemaal de Copa del Rey (1997, 1998).

Nadat in 2000 in de pers uitlekte dat wisselspeler Jari Litmanen meer verdiende dan superster Figo bij FC Barcelona, wilde de Portugees graag salarisverhoging als tegenprestatie voor zijn prestaties voor de club. Als dwangmiddel besloot Figo een voorcontract te tekenen bij Florentino Pérez, kandidaat voor het presidentschap van FC Barcelona's aartsrivaal Real Madrid, met de gedachte dat Pérez het nooit zou kunnen winnen van zittend Real-president Lorenzo Sanz. Pérez won echter verrassend, hield Figo aan het getekende voorcontract en betaalde de vastgelegde afkoopsom van 10 miljard peseta's (135 miljoen gulden) aan FC Barcelona. Door dit transferbedrag mocht Figo zich een jaar lang de duurste voetballer ooit noemen, totdat de transfer van zijn nieuwe clubgenoot Zinedine Zidane het record verlegde naar 150 miljoen gulden. Bij Real Madrid werd Figo de eerste Gálactico oftewel superster en de Portugees won met de Madrileense club twee Spaanse titels (2001, 2003) en de Champions League (2002). In het seizoen 2004/05 zat Figo steeds vaker op de reservebank en vervolgens vertrok hij in augustus 2005 naar Internazionale. In zijn eerste seizoen bij de Italiaanse club was Figo een vaste waarde. In het seizoen 2006/2007 was hij opnieuw erg belangrijk voor Inter. In 2007 wilde hij de club verlaten om in een minder zware competitie te gaan spelen. Hij kwam echter terug op zijn besluit en denkt erover na om nog een seizoen te blijven op aandringen van de fans die hem graag in het komende jaar weer willen zien in het blauw/zwarte tenue.

Nationaal elftal
Figo won in 1991 het WK Onder-20, samen met onder meer Manuel Rui Costa en João Pinto. In hetzelfde jaar debuteerde Figo in de nationale ploeg van Portugal en in de loop der jaren speelde hij vele interlands (127 interlands en 32 doelpunten). Zijn eerste grote internationale toernooi was het EK 1996 in Engeland. In 2000, op het toppunt van zijn carrière, leidde Figo zijn land naar een verrassende plaats in de halve finale van het EK in Nederland en België. In een groep met Duitsland, Engeland en Roemenië werd Portugal redelijk gemakkelijk groepswinnaar. Figo scoorde tegen Engeland met een mooi afstandsschot. In de kwartfinale werd Turkije verslagen, maar in de halve finale werd Figo met Portugal uitgeschakeld door Frankrijk na een omstreden strafschop voor de Fransen in de verlengingen. Het WK 2002 werd een groot drama voor Figo en de Portugezen met uitschakeling in de groepsronde in een poule met Polen, Zuid-Korea en de VS, alle drie geen internationale topploegen. Het EK 2004 in eigen land verliep voor Portugal een stuk beter en de de finale werd gehaald. Deze werd echter met 1-0 verloren van Griekenland. De prestaties van Figo zelf op dit EK vielen enigszins tegen en alleen in de halve finale tegen Nederland haalde hij zijn niveau. Na het EK van 2004 stopte Figo samen met generatiegenoten Fernando Couto en Manuel Rui Costa als international, maar in 2005 stelde hij zich weer beschikbaar voor het nationale elftal om deel te nemen aan het WK 2006. Dit WK verliep een stuk beter dan die van 2002 en Portugal werd pas in de halve finale uitgeschakeld door Frankrijk. Uiteindelijk eindigden de Portugezen als vierde, aangezien de "troostfinale" met 3-1 verloren ging tegen Duitsland. Figo speelde alle zeven wedstrijden van Portugal op het WK 2006. De wedstrijd om de derde plaats was de laatste wedstrijd van Figo als international.

Voetballer van het Jaar
Figo werd vijf jaar op rij verkozen tot Portugees Voetballer van het Jaar (1995-1999). In 2000 kreeg Figo van het tijdschrift France Football de Gouden Bal voor Europees Voetballer van het jaar. Een jaar later werd de Portugees door de wereldvoetbalbond FIFA uitgeroepen tot Wereldvoetballer van het Jaar 2001.
quote:
Shirt Figo geveild voor 100.000 euro
Uitgegeven: 26 mei 2008 10:33
Laatst gewijzigd: 26 mei 2008 10:33

BOEKAREST - Een shirt van de Portugese voetballer Luis Figo heeft op een benefietgala in Boekarest 100.000 euro opgebracht. De voorzitter van Steaua Boekarest Gigi Becali is de nieuwe eigenaar. Figo gaat het tricot eerst nog dragen tijdens een benefietwedstrijd maandag in de Roemeense hoofdstad.

De wedstrijd is georganiseerd door Figo en de Roemeense oud-spelers Gheorghe Hagi en Gheorghe Popescu. De Portugees stelde zelf een team samen dat het opneemt tegen de ‘oude Roemeense glorie’. De opbrengst van de veiling en het duel gaat naar minderbedeelde kinderen.

De veiling van in totaal dertig voetbalshirts heeft ongeveer 500.000 euro opgebracht. Die van Hagi en Popescu gingen voor respectievelijk 60.000 en 50.000 euro weg. Het tricot van de Portugese spits Pedro Pauleta bracht 9000 euro op.
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_58916611
Speler op zijn retour.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_58916755
Symathieke man
Ik ben hier niet om vrienden te maken
pi_58916805

Judas!

Onvergetelijk... onvergeeflijk

[ Bericht 60% gewijzigd door pinow op 26-05-2008 12:51:12 ]
pi_58918043
Een cunt van een speler.
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
  maandag 26 mei 2008 @ 13:28:45 #6
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58918080
Een held, één van de grote smaakmakers van de afgelopen tien jaar.
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
  maandag 26 mei 2008 @ 14:31:03 #7
194154 BigKahuna
De Eindbaars.
pi_58919528
Goed als voetballer, vreselijk als persoon.
><(({°>
  maandag 26 mei 2008 @ 14:46:49 #8
125344 gitaarsnaar
Sterker Door Strijd
pi_58919819
in het veld echt zum kotsen, maar buiten het veld klinkt ie wel redelijk sympathiek.
Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten.
Feyenoord: RR
pi_58919922
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:31 schreef BigKahuna het volgende:
Goed als voetballer, vreselijk als persoon.
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:46 schreef gitaarsnaar het volgende:
in het veld echt zum kotsen, maar buiten het veld klinkt ie wel redelijk sympathiek.
Worden jullie het eens?
pi_58921733
Ik haat hem echt met zijn flinstones hoofd
AFC AJAX
  maandag 26 mei 2008 @ 16:32:51 #11
125344 gitaarsnaar
Sterker Door Strijd
pi_58921809
quote:
Op maandag 26 mei 2008 14:52 schreef pinow het volgende:

[..]

[..]

Worden jullie het eens?
Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten.
Feyenoord: RR
  dinsdag 27 mei 2008 @ 03:03:18 #12
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_58933024
.
Mooi dat ie binnen no time stopt.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 04:17:00 #13
154173 Schimpie
RJC RJC RJC
pi_58933192
Ik wou vroeger van mijn oma een shirt van Portugal met Figo achterop voor mijn verjaardag maar ze weigerde me eentje te kopen.
pi_58933248
Wie herinnert zich nog de fan die het veld oprent en een Barcelona shirt tegen Figo aangooit
pi_58934214
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 04:42 schreef DrDentz het volgende:
Wie herinnert zich nog de fan die het veld oprent en een Barcelona shirt tegen Figo aangooit
Die foto staat in mijn post hierboven

Het is een vlag btw.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 11:00:26 #16
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_58936719
quote:
Op maandag 26 mei 2008 12:25 schreef EnGCatjuh het volgende:
Speler op zijn retour.
Mag ook wel op die leeftijd
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  dinsdag 27 mei 2008 @ 11:27:28 #17
113682 WeebI
Wee Bull
pi_58937286
Geweldige speler, geweldig persoon, en (helaas) ook briljant acteur.

Luís
Real Madrid CF | Getafe CF | Rayo Vallecano de Madrid | Liverpool FC | Udinese Calcio
Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
  woensdag 28 mei 2008 @ 12:57:47 #18
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58961848
quote:
Figo is even goed als Cruijff

Door ROBERT OUDMAYER, EK-lezerscorrespondent

[LEZERSBIJDRAGE PORTUGAL] Gefeliciteerd! U bent geselecteerd als lezerscorrespondent voor Portugal. Tja, heel erg leuk, maar hoe nu verder?

Ik lees en spreek dan wel aardig Portugees, maar toch niet voldoende om kranten uit te pluizen, Portugezen te interviewen, en ik heb toch ook niet die echte Portugese emotie om de details van de voetbalgekte hier te begrijpen.

Zijn wij Nederlanders dol op voetbal, de Portugees beschouwt voetbal bijna als religie. Op maandagmorgen komen ze binnen. Ofwel glunderend en met een grote mond, ofwel zuur klagend over het onrecht dat hun club is aangedaan. Eén ding is zeker, voetbal domineert de maandag.

Maar goed, hoe nu verder? Mijn eigen team van voetbalexperts! Ikzelf ben de aanvoerder, en ik heb tien Portugezen om me heen geselecteerd, die mij de komende weken met raad, daad en emotie zullen bijstaan om mijn tijdelijk correspondentenwerk goed te vervullen.

Een mooie mix. Acht mannen en twee vrouwen. Drie Sporting-fanaten, vier Porto-gekken, twee Benfica-adapten en een die vol passie voor Belenenses is, een klein team uit Lissabon. Ze zijn het nooit met elkaar eens, ook niet als het over het nationale team gaat. We gaan drie keer per week bij elkaar zitten en bomen over voetbal, over Portugal, over het EK.

En we (ze) gaan de kranten uitpluizen naar leuk nieuws, naar interviews, maar meningen. En we gaan de straat op, sfeer proeven. Ik mag het daarna opschrijven.

De eerste grote discussie hebben we al gehad. Wie is de beste Portugese voetballer ooit. Geen misverstand, Eusebio natuurlijk. Ze waren het eens, zelfs de Sporting-fanaten moesten enigszins zuur toegeven dat Eusebio de grootste is (hij speelde altijd bij Benfica).

Maar toen begon het. Eusebio was volgens mijn team ook de beste speler ooit in Europa. Of zelfs in de wereld, hoewel hij deze eer met Pele moet delen. Maar Europa, daar is Eusebio niet de beste, riep ik.

Dat is natuurlijk Johan Cruijff. Verhitte discussie. Cruijff staat voor mijn Portugese vrienden net in de top-5. Achter Platini, achter Beckenbauer en zo ongeveer naast Figo. Wat? Naast Figo? Die hoort in dit rijtje absoluut niet thuis!

En zo zijn we nog een uurtje doorgegaan. Argumenterend, emotioneel. Een mooie start van mijn team. Want zo moet het zijn. Discussie op het scherpst van de snede.

Bron: AD.nl
pi_59459025
Figo
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
  maandag 18 mei 2009 @ 05:34:34 #20
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_69139951
quote:
Luis Figo eindigt voetbalcarrière na titel
17/05 Luis Figo stopt na 20 jaar met voetballen. Dat maakte de Portugese middenvelder bekend. Figo werd zaterdag met zijn ploeg Inter Milaan kampioen in Italië.

"Het is gedaan. Ik vertrek op een hoogtepunt, met een nieuwe titel op zak. Ik kom niet terug op deze beslissing, wat het mogelijke aanbod ook zal zijn. Behalve misschien als ik ergens buiten Europa aan de slag kan", zei de 36-jarige Figo.

Figo speelde zijn eerste wedstrijd bij Sporting Lissabon in 1989. In 1991 won hij al de Wereldbeker bij de min 20-jarigen. Daarna won Figo nog verscheidene titels en prijzen. Zo werd hij vier keer kampioen in Spanje en vier keer in Italië. In 2000 won hij de Gouden Bal en een jaar later werd hij verkozen tot FIFA-speler van het jaar.
Tot ziens vervelende Portugees
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_69139953
Ga cashen in Qatar joh.
pi_69139955
Eindelijk, had ie 19 jaar eerder moeten doen.
pi_69139957
quote:
.....al de Wereldbeker bij de min 20-jarigen.
pi_69139959
Oh, wacht: "Behalve misschien als ik ergens buiten Europa aan de slag kan"

Qatar!
  maandag 18 mei 2009 @ 06:53:46 #25
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_69140130
quote:
Op maandag 18 mei 2009 05:38 schreef Ruud het volgende:
Eindelijk, had ie 19 jaar eerder moeten doen.

Inderdaad..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')