Creed - Himalaya![]()
Ik heb dit geurtje gisteravond in een warme en benauwde omgeving aangehad en wil mijn ervaringen met jullie delen. Veel mensen noemen het populaire Green Irish Tweed het 'all-round toepasbare geurtje' van Creed die in vrijwel alle situaties werkt, maar ik ben toch geneigd te zeggen dat die eer waarschijnlijk aan Himalaya ten deel valt.
Waarom? Green Irish Tweed heeft een heel herkenbare component in de top notes, die blijft hangen tot in de Basenotes. En dan heb ik het over die typische note die mensen aan Davidoff Cool Water doen denken - mensen die een van beide hebben geprobeerd weten wat ik bedoel. Dat maakt Green Irish Tweed herkenbaar.
Himalaya daarentegen, vind ik een hele anonieme geur. Typisch een geur die je ruikt en denkt: "Hm, lekker." Maar als je een kwartier later aan iemand vraagt of die het geurtje kan beschrijven, dat dan de associatie met een lekker frissig geurtje wel op komt zetten, maar dat er verder niets zinnigs over te zeggen valt. Himalaya is een typische woody oriental. Standaard citrusopening, kruidige houtige midden en een ambergris/musk base. Wel een erg goed uitgevoerde woody oriental.
Topnotes: Vind ik het minst lekkere gedeelte aan Himalaya. Een hele, hele standaard citrusopening met de bergmarmot die over je huid gaat scharrelen, mandarijnen en citroenen.
Middle notes: Wanneer de scherpe citrusgeuren gaan liggen, verschijnen er toch wel een hele fijne middle notes, die als basis een zacht crèmige, ietwat kruidige, peperige sandelhout hebben. Dat zachte maakt Himalaya geschikt voor zowel overdag als 's avonds, voor zowel temperaturen boven de 30 graden als onder het vriespunt.
Sommige mensen op Basenotes

zeggen er de bergen in te ruiken. Of sneeuw. Onzin denk ik dan, ze hebben gewoon de verpakking gelezen en zien dat het geurtje 'Himalaya' heet. Cognitieve dissonantie. Op de Himalaya is er boven de boomgrens geen hout te ontdekken en sneeuw ruikt niet kruidig of oriëntaals.
Basenotes: In de basenotes vinden we de typische Creed-drydown weer terug. Misschien minder uitgesproken als bij GIT of Millesime Imperial, maar diezelfde ambergris is er zeker weer. Dat vind ik jammer aan Creed. Het geheel wordt aangevuld met een laagje (white) musk, die de cremige sandelhout een vervolg geeft. Doet mee een beetje denken aan Burberry Touch for Men.
Oordeel: geen hele bijzondere geur, maar wel verassend draagbaar in menig verschillende situaties. Lijkt erg op Paco Rabanne XS, alhoewel Creed's Himalaya iets luxueuzer aanvoelt door de ingrediënten in de basenotes.