Ik moest voor Godsdienst 40 (!) vragen maken die ik aan een gelovige kan, en over een week ook móét vragen.
Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet is om mijn werk te laten controleren door jullie. Echt niet. Ik vraag dat dan ook niet en als je nog adviezen wil geven, natuurlijk wil ik die hebben! Het doel van dit topic is echter anders.
Ik heb die vragen dus net even gebrainstormd. Ik heb voor mezelf de vragen in groepen ingedeeld (al dan niet verspreid). Te weten: Ruimtevaart en ruimteverkenning, Kerk, wat zou god doen, persoonlijk en geloof in het hiernamaals.
Ik ga ze posten omdat ik wel eens de antwoorden wil weten van gelovigen hiero, of gewoon simpel van theologen en mensen met een mening

Ik gebruik kritiek en antwoorden om vragen te kunnen verbeteren en te kunnen vervormen.
Ik ga jullie reacties echt niet in de opdracht gebruiken als antwoorden. (hulp en verbeteringen uiteraard wel)
Dit kan ook niet, aangezien ik ze aan een gelovige op school moet vragen waar de lerares bij is.
Ik vraag niet om alle 40 vragen te beantwoorden. Als je gewoon enkele boeiende vragen tegenkomt kan je erop reageren undso.
Hier komen ze:
quote:
1. In welke god geloof je en waarom doe je dat?
2. Verwacht u positieve dingen na de dood?
3. Waarom is de hele wereld zo’n zooi terwijl er, volgens u, een god is? Zou die dan niet ingrijpen?
4. Hoe zou die dan ingrijpen, doormiddel van vergeving of vervolging?
5. Denkt u echt dat de wereld +/- 3000 jaar is geschapen door god?
6. Hoe verklaart u dan de fossielen die zijn gevonden die duidelijk véél ouder zijn?
7. Volgens sommige mensen is het speciaal daar neergelegd door god, om de mens te testen op het geloof. Bent u het daarmee eens?
8. Denkt u dat het heelal ophoudt? Wat komt daarna?
9. Denkt u dan dat daar de hemel is, of is de hemel écht niet waarneembaar voor mensen?
10. Zou god andere wezens op andere planeten hebben geschapen?
11. Zou god toestaan als er toevallig contact tussen deze 2 soorten is?
12. Er bestaan meer planeten en sterren dan er zandkorrels zijn. Er zijn situaties op andere planeten waar men nog geen verklaring voor heeft, laat staan wéét wat daar aan de hand is. Denkt u dat die planeten en álle massa door god geschapen zijn?
13. Hoe zou god überhaupt over ruimte-exploratie denken?
14. Bijna alle oorlogen gaan om geloof, je zou dus kunnen zeggen dat geloof het slechtste is wat er bestaat. Hoe denkt u daarover?
15. De rest van de oorlogen gaan om geld en macht. Volgens de bijbel is de mens god’s evenbeeld. Je zou dus kunnen stellen dat god ook hebberig en ‘machtsgeil’ is. (excuus voor de benaming)
16. Wat betekent de kerk voor u?
17. Veelal worden er verboden door de kerk opgelegd aan volgelingen. Zoals het kijken naar TV, het openstaan voor theorieën die anders zijn dan die van discipelen, masturberen en seks hebben tegen betaling. Als god ertegen was dat je die dingen zou doen, zou hij dan niet de ontwikkeling van de TV, wetenschap en prostitutie tegen hebben gehouden?
18. Maar als te vaak komt het in het nieuws: een priester, dominee of missionaris die jonge kinderen misbruikt. Is het toeval dat het in die kringen enorm veel voorkomt?
19. Gereformeerde mensen dragen ‘s zondags zwarte kleding, mogen niet autorijden en mogen geen TV kijken. In de tijd van Jezus en daarvoor was er helemaal geen TV, laat staan auto’s. Men reed toen rond op kamelen en ezels. Waarom zou je nu ineens niet mogen autorijden?
20. De kerk is veel te machtig geworden door de jaren heen. Nu merk je het ook weer in het kabinet. Regels waar alleen gelovigen van zijn gediend worden aan iedereen opgelegd. ‘Seksfeesten’ en drugs wordt aan banden gelegd. Waarom zou men dat uit religieus oogpunt doen?
21. Bent u het überhaupt eerder eens met Christelijke partijen dan met andere partijen?
22. Moslims hebben enorm strenge wetten. Hoofddoekjes, het eten van ‘onrein vlees’ en het onthoofden van ongelovigen. Hoe kijkt u daar tegenaan? Ziet u ze als mensen die nog moeten worden ‘verlicht’, koestert u uit bijbels oogpunt geen wrok tegen hen of heeft u een hekel aan die geloven.
23. Gelooft u dat er een hel is waar een wezen genaamd de ‘duivel’ regeert, en alleen maar mensen pijnigt.
24. Gelooft u dat die over x jaar ‘weer’ naar de aarde komt om mensen te pijnigen?
25. Zou god ingrijpen en zou de strijd tussen goed en kwaad voor mensen te zien zijn, of zouden wij juist vechten aan zo’n kant.
26. De laatste tijd zijn steeds meer mensen ‘Ietsist’ of Atheïstisch. Is het een slechte ontwikkeling of denkt u dat de wereld uiteindelijk beter af is: mensen hebben dan geen onenigheid met elkander qua geloof, mensen kijken ruimer tegen theorieën aan.
27. Bent u zelf gelovig opgevoed?
28. Was/is uw familie overwegend christelijk?
29. Waar denkt u het eerste aan als u ‘kerk’ hoort?
30. God is harteloos. Mensen slachten elkaar af voor een zak rijst, mensen blazen zichzelf op en regeringen buiten burgers uit. Dit alles gebeurt zonder dat god er wat aan doet. Is god inderdaad harteloos? Als je iets hebt gemaakt/gekocht (kind, huisdier) moet je er toch op letten?
31. In de bijbel staan teksten die men kan opvatten als bijzonder gewelddadig: vreemdgaan staat de steniging op, Adam deed het met zijn eigen kinderen en met dieren werd omgegaan alsof het gebruiksvoorwerpen zijn. Wat is uw kijk daarop?
32. Over dieren gesproken: bent u het eens met het offeren van dieren om god te pleasen?
33. Soms trekken hele bevolkingsgroepen zich terug in dorpjes of grotten omdat ze geloven dat het zo moet. Mensen leggen zichzelf rare verboden op en denken niet aan het grootste goed wat wij hebben gekregen van god, vrijheid.
34. Heeft u zich al uw hele leven aan de 10 geboden gehouden?
35. Vindt u de 10 geboden niet gewoon logisch? Aan die geboden moet men zich toch wel houden wilt men een gezonde samenleving creëren.
36. Beschouwt u atheïsten als mindere mensen?
37. Vindt u het echt zo erg als er wordt gevloekt? Een vloek is voor veel mensen een manier om af te koelen. Als sommige mensen niet af kunnen koelen worden ze gewelddadig. Denkt u niet dat god wel voor zichzelf kan zorgen? Een scheldkanonnade deert de man die de wereld heeft geschapen niet, toch?
38. Als iemand een vloek uitspreekt doelt diegene op een situatie, en niet op een godsdienst of een groep gelovigen. Veelal wordt er toch moeilijk over gedaan. Er is zelfs een heuse bond tegen het vloeken. Is dat niet gewoon enorm overdreven?
39. Zou u ook uw kinderen offeren als god dat zou vragen?
40. Alle gelovigen zijn slimmer dan ongelovigen, omdat ze de waarheid weten! Bent u het daarmee eens?