abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 mei 2008 @ 00:17:06 #1
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_58890346
Ik moest voor Godsdienst 40 (!) vragen maken die ik aan een gelovige kan, en over een week ook móét vragen.
Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet is om mijn werk te laten controleren door jullie. Echt niet. Ik vraag dat dan ook niet en als je nog adviezen wil geven, natuurlijk wil ik die hebben! Het doel van dit topic is echter anders.

Ik heb die vragen dus net even gebrainstormd. Ik heb voor mezelf de vragen in groepen ingedeeld (al dan niet verspreid). Te weten: Ruimtevaart en ruimteverkenning, Kerk, wat zou god doen, persoonlijk en geloof in het hiernamaals.

Ik ga ze posten omdat ik wel eens de antwoorden wil weten van gelovigen hiero, of gewoon simpel van theologen en mensen met een mening Ik gebruik kritiek en antwoorden om vragen te kunnen verbeteren en te kunnen vervormen.

Ik ga jullie reacties echt niet in de opdracht gebruiken als antwoorden. (hulp en verbeteringen uiteraard wel)
Dit kan ook niet, aangezien ik ze aan een gelovige op school moet vragen waar de lerares bij is.

Ik vraag niet om alle 40 vragen te beantwoorden. Als je gewoon enkele boeiende vragen tegenkomt kan je erop reageren undso.

Hier komen ze:
quote:
1. In welke god geloof je en waarom doe je dat?
2. Verwacht u positieve dingen na de dood?
3. Waarom is de hele wereld zo’n zooi terwijl er, volgens u, een god is? Zou die dan niet ingrijpen?
4. Hoe zou die dan ingrijpen, doormiddel van vergeving of vervolging?
5. Denkt u echt dat de wereld +/- 3000 jaar is geschapen door god?
6. Hoe verklaart u dan de fossielen die zijn gevonden die duidelijk véél ouder zijn?
7. Volgens sommige mensen is het speciaal daar neergelegd door god, om de mens te testen op het geloof. Bent u het daarmee eens?
8. Denkt u dat het heelal ophoudt? Wat komt daarna?
9. Denkt u dan dat daar de hemel is, of is de hemel écht niet waarneembaar voor mensen?
10. Zou god andere wezens op andere planeten hebben geschapen?
11. Zou god toestaan als er toevallig contact tussen deze 2 soorten is?
12. Er bestaan meer planeten en sterren dan er zandkorrels zijn. Er zijn situaties op andere planeten waar men nog geen verklaring voor heeft, laat staan wéét wat daar aan de hand is. Denkt u dat die planeten en álle massa door god geschapen zijn?
13. Hoe zou god überhaupt over ruimte-exploratie denken?
14. Bijna alle oorlogen gaan om geloof, je zou dus kunnen zeggen dat geloof het slechtste is wat er bestaat. Hoe denkt u daarover?
15. De rest van de oorlogen gaan om geld en macht. Volgens de bijbel is de mens god’s evenbeeld. Je zou dus kunnen stellen dat god ook hebberig en ‘machtsgeil’ is. (excuus voor de benaming)
16. Wat betekent de kerk voor u?
17. Veelal worden er verboden door de kerk opgelegd aan volgelingen. Zoals het kijken naar TV, het openstaan voor theorieën die anders zijn dan die van discipelen, masturberen en seks hebben tegen betaling. Als god ertegen was dat je die dingen zou doen, zou hij dan niet de ontwikkeling van de TV, wetenschap en prostitutie tegen hebben gehouden?
18. Maar als te vaak komt het in het nieuws: een priester, dominee of missionaris die jonge kinderen misbruikt. Is het toeval dat het in die kringen enorm veel voorkomt?
19. Gereformeerde mensen dragen ‘s zondags zwarte kleding, mogen niet autorijden en mogen geen TV kijken. In de tijd van Jezus en daarvoor was er helemaal geen TV, laat staan auto’s. Men reed toen rond op kamelen en ezels. Waarom zou je nu ineens niet mogen autorijden?
20. De kerk is veel te machtig geworden door de jaren heen. Nu merk je het ook weer in het kabinet. Regels waar alleen gelovigen van zijn gediend worden aan iedereen opgelegd. ‘Seksfeesten’ en drugs wordt aan banden gelegd. Waarom zou men dat uit religieus oogpunt doen?
21. Bent u het überhaupt eerder eens met Christelijke partijen dan met andere partijen?
22. Moslims hebben enorm strenge wetten. Hoofddoekjes, het eten van ‘onrein vlees’ en het onthoofden van ongelovigen. Hoe kijkt u daar tegenaan? Ziet u ze als mensen die nog moeten worden ‘verlicht’, koestert u uit bijbels oogpunt geen wrok tegen hen of heeft u een hekel aan die geloven.
23. Gelooft u dat er een hel is waar een wezen genaamd de ‘duivel’ regeert, en alleen maar mensen pijnigt.
24. Gelooft u dat die over x jaar ‘weer’ naar de aarde komt om mensen te pijnigen?
25. Zou god ingrijpen en zou de strijd tussen goed en kwaad voor mensen te zien zijn, of zouden wij juist vechten aan zo’n kant.
26. De laatste tijd zijn steeds meer mensen ‘Ietsist’ of Atheïstisch. Is het een slechte ontwikkeling of denkt u dat de wereld uiteindelijk beter af is: mensen hebben dan geen onenigheid met elkander qua geloof, mensen kijken ruimer tegen theorieën aan.
27. Bent u zelf gelovig opgevoed?
28. Was/is uw familie overwegend christelijk?
29. Waar denkt u het eerste aan als u ‘kerk’ hoort?
30. God is harteloos. Mensen slachten elkaar af voor een zak rijst, mensen blazen zichzelf op en regeringen buiten burgers uit. Dit alles gebeurt zonder dat god er wat aan doet. Is god inderdaad harteloos? Als je iets hebt gemaakt/gekocht (kind, huisdier) moet je er toch op letten?
31. In de bijbel staan teksten die men kan opvatten als bijzonder gewelddadig: vreemdgaan staat de steniging op, Adam deed het met zijn eigen kinderen en met dieren werd omgegaan alsof het gebruiksvoorwerpen zijn. Wat is uw kijk daarop?
32. Over dieren gesproken: bent u het eens met het offeren van dieren om god te pleasen?
33. Soms trekken hele bevolkingsgroepen zich terug in dorpjes of grotten omdat ze geloven dat het zo moet. Mensen leggen zichzelf rare verboden op en denken niet aan het grootste goed wat wij hebben gekregen van god, vrijheid.
34. Heeft u zich al uw hele leven aan de 10 geboden gehouden?
35. Vindt u de 10 geboden niet gewoon logisch? Aan die geboden moet men zich toch wel houden wilt men een gezonde samenleving creëren.
36. Beschouwt u atheïsten als mindere mensen?
37. Vindt u het echt zo erg als er wordt gevloekt? Een vloek is voor veel mensen een manier om af te koelen. Als sommige mensen niet af kunnen koelen worden ze gewelddadig. Denkt u niet dat god wel voor zichzelf kan zorgen? Een scheldkanonnade deert de man die de wereld heeft geschapen niet, toch?
38. Als iemand een vloek uitspreekt doelt diegene op een situatie, en niet op een godsdienst of een groep gelovigen. Veelal wordt er toch moeilijk over gedaan. Er is zelfs een heuse bond tegen het vloeken. Is dat niet gewoon enorm overdreven?
39. Zou u ook uw kinderen offeren als god dat zou vragen?
40. Alle gelovigen zijn slimmer dan ongelovigen, omdat ze de waarheid weten! Bent u het daarmee eens?
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_58890530
Jezus

verder wens ik je alle succes toe.
  zondag 25 mei 2008 @ 00:28:45 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58890599
Ik proef uit je vragen dat het niet zo zeer om willekeurige welke gelovige gaat, als wel om een Christen. Ik vind je vragen ook erg gekleurd. Ik zou vragen: ‘Wat is uw mening over atheïsten?’ Niet al een antwoord suggereren in de vraag. Dit doe je in meer vragen.

Overigens geloven Christenen die Genesis letterlijk nemen in een ouderdom van ongeveer 6000 van de aarde, niet 3000.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 25 mei 2008 @ 00:31:38 #4
158899 GasTurbine
pi_58890649
quote:
Op zondag 25 mei 2008 00:28 schreef Iblis het volgende:
Ik proef uit je vragen dat het niet zo zeer om willekeurige welke gelovige gaat, als wel om een Christen. Ik vind je vragen ook erg gekleurd. Ik zou vragen: ‘Wat is uw mening over atheïsten?’ Niet al een antwoord suggereren in de vraag. Dit doe je in meer vragen.

Overigens geloven Christenen die Genesis letterlijk nemen in een ouderdom van ongeveer 6000 van de aarde, niet 3000.
Maar zulke vragen krijgen wij ook altijd in de tegenovergestelde richting. Ik zal even kijken of ik er een paar wat objectiever kan plaatsen.

Bedankt Dat laatste aangepast in de uiteindelijke versie

en de eerste vraag móést. Ik weet echter nu al dat er een ex-non naar onze school komt.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  zondag 25 mei 2008 @ 00:38:46 #5
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_58890795
Ik als Moslim onthoofdt dagelijks ongelovigen.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 25 mei 2008 @ 00:39:16 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_58890801
Geen vragen over het Spaghetti monster?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_58890855
quote:
Op zondag 25 mei 2008 00:38 schreef Super7fighter het volgende:
in je dromen
  zondag 25 mei 2008 @ 00:49:37 #8
158899 GasTurbine
pi_58891008
quote:
Op zondag 25 mei 2008 00:38 schreef Super7fighter het volgende:
  zondag 25 mei 2008 @ 00:50:46 #9
158899 GasTurbine
pi_58891032
Ik heb het in het origineel anders neergezet ja Bedankt
  zondag 25 mei 2008 @ 00:54:13 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58891108
Ik denk dat een non wel een wat verfijnder theologisch besef heeft dan de prototype gelovige dat jij voor je schat te hebben in je vraagstelling. Een paar pittiger vragen zijn dan b.v.

• In het verhaal van Abraham en Izaäk draagt God Abraham op Izaäk te doden. Abraham gehoorzaamt hem, niet wetende dat een lam het uiteindelijke offer zal innemen, omdat God hem dit opdraagt, terwijl normaliter het doden van iemand een grove zonde is. In opdracht van God wordt hier een zeer waardevol ethisch beginsel aan de kant geschoven. Is Abrahams daad nu goed te noemen, alhoewel het ethische wetten schendt? Strekt de plicht tot gehoorzaamheid aan God inderdaad voorbij het ethische?

• De traditionele lezing van Jezus' kruisiging is dat God de mensheid zo liefheeft dat hij zijn eniggeboren zoon stuurt, om ’s mensen schuld in te lossen, en dat Jezus daad van ultieme zelfopoffering de mensen tot voorbeeld strekt: wat zegt u echter van de lezing dat het niet de schuld van de mensheid was die bij God ingelost werd, maar de schuld van God die bij de mensheid ingelost werd, als boete voor alle lijden en onrecht in de wereld?

• Het verhaal van Adam en Eva verhaalt dat God hun verbiedt van een boom te eten. Als zij het toch doen zegt de Here dat zij als Hem geworden zijn: kennende goed en kwaad? Doch, hoe kun je een verbod snappen zonder besef van goed en kwaad? Was de Here het zelf niet die, door een verbod uit te vaardigen de mens al van goed en kwaad heeft doen beseffen?
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 25 mei 2008 @ 01:09:36 #11
    137593 Zeus1981
    Homines quod volunt credunt
    pi_58891331
    Als je deze vragen in deze volgorde gaat stellen zal het voor je geinterviewde een heel vervelend gesprek worden. Het is nog net geen gestapoverhoor en bij bijna al je vragen krijg ik het idee dat de geinterviewde van jou verantwoording moet afleggen voor alle slechte dingen van het geloof. Ik weet niet of dit de bedoeling was van de opdracht van je godsdienstdocent.

Als dat de opdracht dus niet is en je gewoon een interview moet houden, waarbij je probeert te achterhalen wat de drijfsveren zijn voor deze 'exnon', zou ik het proberen om het veel positiever en vriendelijker te benaderen. Mensen geloven echt niet alleen omdat het moet, ze zijn ervan overtuigd dat dit de beste manier van leven is.

Je mag best kritisch zijn en die vragen die je stelt zijn ook niet noodzakelijk slecht, maar je zou denk ik meer punten scoren als je je vragen zo kunt maken dat ze met plezier beantwoord worden. Nu dwing je haar zo enorm in de verdediging, dat haar antwoorden zo kort mogelijk zullen zijn. Het is zo duidelijk dat je zelf niks met geloof hebt en om één van je vragen op jou toe te spitsen:
    40. Alle gelovigen zijn slimmer dan ongelovigen, omdat ze de waarheid weten! Bent u het daarmee eens?

Al je andere vragen komen nu zo over dat JIJ jezelf slimmer vindt dan een gelovige. Een goed interview is volgens mij een interview dat de geinterviewde in zijn of haar waarde laat. Waarin de interviewer open staat voor een andere mening.

Ik ben zelf overigens niet gelovig, dus het is niet dat ik me persoonlijk aangevallen voel ofzo
    Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
    - Albert Einstein -
      zondag 25 mei 2008 @ 01:13:51 #12
    158899 GasTurbine
    pi_58891389
    Bedankt voor jullie feedback. Zelf ben ik ook niet gelovig maar heb er wel slechte ervaringen mee. Tijdens het brainstormen had ik niet zosnel door hoé ik ze stelde, als ik ze maar stelde in mijn oogpunt!

Vooral bedankt Zeus.
      zondag 25 mei 2008 @ 01:31:02 #13
    137593 Zeus1981
    Homines quod volunt credunt
    pi_58891593
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 01:13 schreef GasTurbine het volgende:
    Bedankt voor jullie feedback. Zelf ben ik ook niet gelovig maar heb er wel slechte ervaringen mee. Tijdens het brainstormen had ik niet zosnel door hoé ik ze stelde, als ik ze maar stelde in mijn oogpunt!

Vooral bedankt Zeus.
    Ik vond zelf de reactie van Iblis ook wel goed. Alleen kun je zijn vragen op deze manier niet gebruiken, omdat je daar toch een redelijke bijbelkennis voor nodig lijkt te hebben . Je zit niet op hetzelfde 'kennisniveau' als die non en moet ook niet gaan doen alsof je dat wel zit. Dan val je heel snel door de mand. Je vragen zullen dus altijd van het niveau 'leek' zijn en dat is niet erg.

En als je zelf vervelende ervaringen hebt met geloof loop je inderdaad het risico dat je dat te veel laat leiden in je vraagstelling. Pas daar mee op

Oh, en ik ben ook wel benieuwd naar de definitieve vragen, die je je uiteindelijk overhoudt.
    Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
    - Albert Einstein -
      zondag 25 mei 2008 @ 10:43:11 #14
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_58893672
    Uit je vragen blijkt dat je weinig onderzoek hebt gedaan naar differentiatie binnen een geloofstroming. Op dat punt zou je allicht nog een en ander kunnen verbeteren door hier een klein beetje onderzoek naar te doen.
    pi_58897423
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 00:28 schreef Iblis het volgende:

6000 denk wel langer hoor als je in genisis leest zie je dat de zonen en kleinkinderen en achterkleinkinderen van adam en eva zo'n 900 jaar oud werden
      zondag 25 mei 2008 @ 14:19:07 #16
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_58897875
    Je vragenlijst blinkt uit in atheïstisch radicalisme. Probeer je meer te verdiepen in de denkwereld van een gelovige, in hoe hij de mens en wereld bekijkt.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_58897982
    Dit is toch wel mijn favoriet:
    quote:
    19. Gereformeerde mensen dragen ‘s zondags zwarte kleding, mogen niet autorijden en mogen geen TV kijken. In de tijd van Jezus en daarvoor was er helemaal geen TV, laat staan auto’s. Men reed toen rond op kamelen en ezels. Waarom zou je nu ineens niet mogen autorijden?
      zondag 25 mei 2008 @ 14:27:45 #18
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_58898057
    Een vrij onzinnige vraag, gaat voorbij aan de onderliggende gedachte van zondagsrust.
      zondag 25 mei 2008 @ 14:33:43 #19
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_58898199
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 14:27 schreef Scaurus het volgende:
    Een vrij onzinnige vraag, gaat voorbij aan de onderliggende gedachte van zondagsrust.
    Maar die rust was toch bedoeld om God te eren? Als dat nou beter gaat met auto en tv lijkt me het gedrag van de zwarte kousen een beetje dom.
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      zondag 25 mei 2008 @ 14:41:01 #20
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_58898361
    Vraag het aan een gereformeerde. Mij is het ook altijd een raadsel geweest waarom ze met de benenwagen naar de kerk gaan ipv met de auto. Door te lopen span je je toch meer in? En je auto is toch niet gelijk 'os, ezel, dienstknecht of dienstmaagd'?
      zondag 25 mei 2008 @ 15:36:53 #21
    107058 Lord_of_the_String
    vechter voor waarheid
    pi_58899544
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 13:55 schreef JEFFreal het volgende:

[..]

6000 denk wel langer hoor als je in genisis leest zie je dat de zonen en kleinkinderen en achterkleinkinderen van adam en eva zo'n 900 jaar oud werden
    Ja, en die levens ovelappen elkaar dus.. Adam heeft de vader van Noah nog gekend kunnen hebben, dacht ik..

er zijn wel eens berekeningen gedaan aan de hand van stamboomlijsten in de bijbel, waarbij van Adam tot Jezus ongeveer 4500 jaar geduurd zou moeten hebben. Als adam inderdaad de eerste mens is, dan is hij dus op de zesde dag geschapen, en zou de evolutietheorie in de prullenbak kunnen, maar daar trap ik teveel mensjes mee op hun tenen denk ik
    "Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
    beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
    pi_58900026
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 14:41 schreef Scaurus het volgende:
    Vraag het aan een gereformeerde. Mij is het ook altijd een raadsel geweest waarom ze met de benenwagen naar de kerk gaan ipv met de auto. Door te lopen span je je toch meer in? En je auto is toch niet gelijk 'os, ezel, dienstknecht of dienstmaagd'?
    't Is ook niet zo dat alle gereformeerden dat doen trouwens.

*zelf Geref.-Vrijgemaakt geweest is
    pi_58901620
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 15:36 schreef Lord_of_the_String het volgende:

[..]

Ja, en die levens ovelappen elkaar dus.. Adam heeft de vader van Noah nog gekend kunnen hebben, dacht ik..

er zijn wel eens berekeningen gedaan aan de hand van stamboomlijsten in de bijbel, waarbij van Adam tot Jezus ongeveer 4500 jaar geduurd zou moeten hebben. Als adam inderdaad de eerste mens is, dan is hij dus op de zesde dag geschapen, en zou de evolutietheorie in de prullenbak kunnen, maar daar trap ik teveel mensjes mee op hun tenen denk ik
    Nee hoor, iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil. 't Komt soms alleen niet al te snugger over. Stel je es voor dat mensen Newton's zwaartekrachtswetten in de prullenbak zouden willen gooien na het lezen van het verhaal over Icarus.
      zondag 25 mei 2008 @ 17:17:25 #24
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58901758
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 15:36 schreef Lord_of_the_String het volgende:

[..]

De bekendste is de Ussher-Lighfoot chronologie, maar ook Newton, Kepler en anderen hebben zich hieraan gewaagd. Ussher komt op 4004 voor Christus uit als scheppingsdatum. Het idee was vroeger wel (staat ook in het artikel) dat de aarde hooguit 6000 jaar oud zou worden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 25 mei 2008 @ 17:21:32 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_58901845
    quote:
    Op zondag 25 mei 2008 14:41 schreef Scaurus het volgende:
    Er is ook een idee dat je geen invloed uitoefent op je omgeving. Het jodendom kent dit nog sterker. Bekend waren van vroeger, de buurjongetjes die op de sabbath bij de Joodse buren op bezoek kwamen om de lamp aan te doen, of de kachel op te stoken. Tegenwoordig toen strenge Joden al de dag van te voren het fornuis aan, om deze pas de dag erna uit te doen.

In Joodse zieken- en verzorgingstehuizen kan de lift in Sabbath-stand, d.w.z. dat deze automatisch op elke verdieping stopt en de deuren opengaan: op de knop drukken om aan te geven naar welke verdieping je wilt wordt als werk gezien.

Vandaar ook dat een auto of fiets besturen automatisch afvalt. Lopen mag dan ook alleen voor het hoogst noodzakelijke: naar de dienst gaan, en eventueel naar een familielid. Maar hele wandeling op zaterdag houden kan niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')