quote:Gray's warning on 'torture' music
Singer David Gray has warned that US interrogators playing loud music as a form of "torture" - including his own song Babylon - was no laughing matter.
"Only the novelty aspect of this story gets it noticed... Guantanamo greatest hits," he said.
"What we're talking about here is people in a darkened room, physically inhibited by handcuffs, bags over their heads and music blaring at them."
His track Babylon is reportedly a favourite of US interrogators in Iraq.
Repeatedly playing loud music to suspected terrorist detainees is also a standard interrogation technique in Guantanamo and other US bases.
"That is torture," the singer-songwriter told BBC Radio 4's The World Tonight.
"That is nothing but torture.
"It doesn't matter what the music is - it could be Tchaikovsky's finest or it could be Barney the Dinosaur.
"It really doesn't matter, it's going to drive you completely nuts."
He said such torture formed part of a US "retaliation to a few terrorist acts".
"No-one wants to even think about it or discuss the fact that we've gone above and beyond all legal process and we're torturing people," he added.
Babylon - from his White Ladder album - was Gray's breakthrough single, reaching number five in the UK in 2000.
White Ladder reached number one in the UK and number 35 in the US.
Het wordt wel weer eens tijd ja.quote:Op maandag 13 juli 2009 08:42 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Bij een nieuw album hoort een nieuwe tour toch?
Er zijn weer nieuwe concertdata bijgekomen, maar helaas alleen in Noord Amerika dusver.quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:49 schreef Frenkel het volgende:
Hoop dat hij inderdaad snel weer komt (effenaar!) , 013 was heel erg mooi toen!
quote:Op woensdag 9 september 2009 21:49 schreef Marky_Mark01 het volgende:
Leuke verrassing vanmorgen toen ik in de auto naar 3FM aan het luisteren was: David was te gast bij Giel.
Met voorproefjes van het nieuwe album.![]()
![]()
Maar nog niks over een eventueel optreden hier.
Artiest DAVID GRAYquote:Op vrijdag 11 september 2009 09:26 schreef Numbie het volgende:
Welk label brengt z'n nieuwe plaat eigenlijk uit hier?
quote:Singer-songwriters staan niet altijd bekend vanwege hun productiviteit. In hoeveel woonkamers zal men dagelijks de wens voor een nieuw Damien Rice album uitspreken? Voor David Gray geldt ongetwijfeld hetzelfde aangezien zijn laatste plaat alweer uit 2005 dateert.
Bij luisterbeurt nummer één lijkt het echter al of Gray nooit is weggeweest. Zijn vertrouwde en doorleefde stem voelt als thuis. De plaat is gebalanceerd, maar kent wel een paar flinke uitschieters.
Zo is vooral het begin ontzettend sterk. Het is dan ook niet uitgelsloten, of eigenlijk niet meer dan logisch dat dit album een nieuwe Babylon of This Years Love voortbrengt.
Gray keert op Draw The Line terug naar de basis. Terug naar het tijdperk A Century Ends en Flesh dus. De akoestische gitaar en piano vullen samen grotendeels de muzikale ondersteuning. Tezamen met de indrukwekkende stem van de Brit is dat ook meer dan genoeg.
Raak
Vanaf de piano-intro op openingsnummer Fugutive is het raak. Het simpele tromgeroffel, de piano eroverheen en vervolgens Gray zelf om het af te maken. De lat ligt hoog.
Draw The Line kan zich vervolgens makkelijk meten met bovengenoemde. Gray zorgt voor kippenvel als hij 'Help me draw the line' zingt dan wel schreeuwt. Wederom vooral begeleid door de piaono en akoestische gitaar klinkt het meer dan ooit ontzettend breekbaar.
Duet
De plaat kent twee duetten: Kathleen met Jolie Holland, en Full Steam met Annie Lennox. Voooral met Holland is de chemie voelbaar. De samenwerking doet denken aan het memorabele duo Lisa Hannigan / Damien Rice. Helaas blijft het beperkt tot één nummer.
Nog een nummer met Holland was wellicht een beter idee geweest dan de samenwerking met Lennox. De stemmen sluiten niet goed bij elkaar aan. Als het nummer dan ook nog bombastische vormen aanneemt, inclusief trompetten, is het maar goed dat de plaat daarna afgelopen is.
Mix
Al met al is Draw The Line een prachtig, gevarieerd en bovendien goed uitgebalanceerd album. Van verstilde en minimale nummers als Translation tot nummers met meer invloeden uit rock zoals Stella The Artist.
Niet geheel toevallig staan de twee karakteriserende nummers onder elkaar op de tracklist. Gray blijft juist dankzij deze wissels in stijl de hele plaat boeiend.
Na vijf jaar wachten mogen de fans van de singer-songwriter in hun handen knijpen. Engelands meest sympathieke zanger stelt niet teleur. Van singles tot intieme liedjes waar herrineringen op gemaakt moeten worden. Dit was het wachten waard.
8/10
Jeuhhh!!!quote:Op woensdag 23 september 2009 12:27 schreef Felixa het volgende:
Hij komt op 6 oktober naar de Melkweg, Oude Zaal.
Voorverkoop begint morgen.
http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp?artikelid=157393&disciplineid=muziek
Ik checkte om 12.45 uur en toen was het dus al uitverkocht.quote:Op donderdag 24 september 2009 22:05 schreef Jojogirl het volgende:
Is het dan toch nog zo snel gegaan?
Couldn't agree more.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:09 schreef Jojogirl het volgende:
Grr. Marktplaats eikels, daar heb ik zo'n hekel aan. Maar nu ik dit hoor ben ik nog blijer dat ik ze wel heb. 2006 in 013 was echt zo tof.
Ik heb nog even gekeken, mijn drie kaarten zijn besteld om 11.18 uur. Oftewel... Ik ben een lucky bastard.quote:Op vrijdag 25 september 2009 08:14 schreef Felixa het volgende:
Ik keek gisteren om 10.07u en toen waren er al geen kaarten meer.
Maar Yozzz schrijft dat hij om 11u nog kaarten had dus misschien waren er toen nog wat kaarten vrijgegeven van mensen die de betaling niet op tijd rond kregen o.i.d.
En in de Oude Zaal gaan zelfs maar 700 mensen dus dat is echt erg weinig.
Als die Bob uit Tilburg nog steeds meeleest en toevallig wéér een kaartje over heeft: ondergetekende is nog op zoek.quote:Op vrijdag 25 september 2009 18:23 schreef Jojogirl het volgende:
Oja, voor 2006 wil ik Bob uit Tilburg nog bedankenDie las hier toen dat het me niet gelukt was kaartjes te kopen (voorverkoop totaal niet gezien en vergeten met m'n zwangere hoofd) en mailde me toen dat ik de kaartjes die hij overhad kon kopen. Echt superlief van een volslagen vreemde
Als je nog steeds meeleest:
![]()
superactie
![]()
quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:07 schreef Marky_Mark01 het volgende:
[..]
Als die Bob uit Tilburg nog steeds meeleest en toevallig wéér een kaartje over heeft: ondergetekende is nog op zoek.
quote:Let op: dit concert is verplaatst naar The Max en daarom niet uitverkocht zoals eerder werd aangekondigd. De extra kaarten gaan op donderdag 1 oktober om 10.00 uur in de verkoop via Ticket Service.
http://www.melkweg.nl/artikelpagina.jsp?language=nederlands&batchno=2&offset=12&artikelid=157393&disciplineid=muziek&agendaitemid=157392
Mijn dag is weer helemaal goed.quote:
Oude Zaal heeft een capaciteit van 700, the Max 1.500.quote:Op woensdag 30 september 2009 19:59 schreef Yozzz het volgende:
Schelen de Oude Zaal en The Max veel qua aantal toeschouwers? Ik ben eigenlijk nog nooit in de Oude Zaal geweest
In 2006 speelde hij in de Dommelsch Zaal in 013. Daar kunnen 2200 mensen in en dat vond ik toch ook redelijk 'intiem'.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:43 schreef Yozzz het volgende:
In dat geval is het jammer dat er een intiem David Gray-concert aan me voorbij gaat
Ik denk dat hij in 2010 ook nog wel gaat touren en dan waarschijnlijk Europa.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 09:08 schreef Yozzz het volgende:
Ik loop ook maar een beetje te zeuren. Ik vind het nog steeds absurd dat iemand als David Gray slechts één concertje in Nederland speelt, en dan ook nog eens in de Melkweg
Houd ticketmaster nog even in de gaten, wellicht dat er nog een paar kaartjes vrijkomen.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 19:17 schreef Yozzz het volgende:
Reeds uitverkocht
Dat alle opkopers op marktplaats maar met hun kaartjes blijven zittenWat een late kaartverkoop trouwens, dat concert is dinsdag al!
Ik doel ook op het feit dat de kaartverkoop pas vorige week wasquote:Op donderdag 1 oktober 2009 19:21 schreef Marky_Mark01 het volgende:
[..]
Houd ticketmaster nog even in de gaten, wellicht dat er nog een paar kaartjes vrijkomen.
Concert is verplaatst naar een grotere zaal, waarschijnlijk vanwege de redelijk grote vraag (en natuurlijk de zeer goede recensies die Draw the Line heeft ontvangen), vandaar dat er nog extra kaartjes beschikbaar kwamen.
Vaag? Ik hoorde wel van een collega dat hij de nieuwsbrief van de Melkweg waar het in stond net donderdagsavonds gekregen had terwijl de voorverkoop die ochtend was begonnen, ook lekker onhandig dus.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:26 schreef Grovie het volgende:
Als er hier iemand nog kaartjes heeft (uiteraard tegen kostprijs) ik hou me aanbevolen voor een tot drie stuks. Kwam er pas vandaag achter dat hij naar de Melkweg komt, niet chill. Ik sta gewoon op de mailinglijst, heb over alle optredens honderd e-mails gehad, maar hierover niet...
Toch niet, maar wat een gaaf concert weer.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:54 schreef Jojogirl het volgende:
Misschien ineens toch wel. Zou de vorige keer in 013 volgensmij ook niet zijn en toen stonden Rodrigo y Gabriela er ineens als voorprogramma (die zijn trouwens tof, dit jaar ook gezien op Werchter en ga in november ook weer in Rotterdam).
Yep, klonk echt super!! (net als Slow Motion trouwens)quote:Op woensdag 7 oktober 2009 23:23 schreef conleche het volgende:
Ik was er echt graag bijgeweest!!Heeft hij The Other Side gespeeld?
Waar kom ik jou nou altijd tegen @ FOK? Hebben we dezelfde muzieksmaak ofzo?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 10:55 schreef Frenkel het volgende:
[..]
Yep, klonk echt super!! (net als Slow Motion trouwens)
Setlist: 1. Fugitive 2. First Chance 3. Sail Away 4. Jackdaw 5. The Other Side 6. You're The World To Me 7. Everytime 8. Draw The Line (acoustic) 9. This Years Love 10. Kathleen 11. Babylon 12. Stella The Artist 13. The One I Love 14. Slow Motion
Encore: 15. Nemesis 16. Please Forgive Me
waarschijnlijk hebben we beide een goede muzieksmaak jaquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:14 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Waar kom ik jou nou altijd tegen @ FOK? Hebben we dezelfde muzieksmaak ofzo?
Is.. perfect!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 10:55 schreef Frenkel het volgende:
[..]
Yep, klonk echt super!! (net als Slow Motion trouwens)
Setlist: 1. Fugitive 2. First Chance 3. Sail Away 4. Jackdaw 5. The Other Side 6. You're The World To Me 7. Everytime 8. Draw The Line (acoustic) 9. This Years Love 10. Kathleen 11. Babylon 12. Stella The Artist 13. The One I Love 14. Slow Motion
Encore: 15. Nemesis 16. Please Forgive Me
Ik heb gisteren een kaartje geboekt, maar nu staat er inderdaad item currently out of stock, dus dan moet je waarschijnlijk tot zaterdag wachten als ze in de verkoop gaan.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:18 schreef Yozzz het volgende:
Krijgen jullie kaartjes te pakken? Bij mij staat er steeds "the quantity is not available" als ik twee kaartjes doe.
Dat moet je niet zeggen...quote:Op donderdag 12 november 2009 20:03 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Zo'n vaart loopt het meestal niet toch? Geen Robbie Williams-achtige toestanden.
Als je White Ladder goed vind dan vind je Draw the Line zeker ook de moeite waard.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:12 schreef K-Girly het volgende:
Leer David Gray nu pas een beetje kennen![]()
''Fugitive" is n geweldig nummer dus meteen even zn oudere cd besteld ''white ladder'' las zo'n goed recencies en eerlijk hij is erg goed!!
Hoe is de nieuwste CD? Deze ook de moeite waard?
Ken het probleem. De meeste mensen zegt David Gray niet zoveel.quote:Op zondag 15 november 2009 20:21 schreef Ternerito het volgende:
Heb ook een kaartje voor VredenburgGa ik hem eindelijk voor de eerste keer eens live zien. Voor de 2e keer in mijn leven maar 1 kaartje gekocht
Ik krijg toch niemand mee
Fijn dat je het postte!!quote:Op woensdag 18 november 2009 11:51 schreef peedy82 het volgende:
Er zijn raar genoeg weer kaartjes verkrijgbaar via de officiële site: www.ticketmaster.nl!
Dat denk ik ook wel.quote:Op zondag 13 december 2009 18:27 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Vredenburg is nu in ieder geval uitverkocht. Wordt een gezellige boel in februari.
quote:In a recent interview for an issue of Hot Press released on 3 December 2009, Gray revealed to Jackie Hayden that he is already fast to work on his next album, which is to be titled Foundling. Gray also revealed that one of the tracks will be called "The Old Chair." According to Gray, "It features just a drum kit and me on my Steinway piano. It's very quiet."
Wie weet komt hij dit jaar weer naar Pinkpop of een ander festival.quote:Op zondag 10 januari 2010 19:06 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Heb inmiddels andere plannen gemaakt. Wel jammer.
Absoluut. Ik hoop dat het weer ook een beetje meezitquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:01 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Iedereen klaar voor woensdag?
heeft hij het niet toevallig nog over festivals gehad ?!quote:Op donderdag 4 februari 2010 09:22 schreef Abbadon het volgende:
geweldig concert!! ik heb echt enorm genoten!!
Nope, sorryquote:Op donderdag 4 februari 2010 10:29 schreef Frenkel het volgende:
[..]
heeft hij het niet toevallig nog over festivals gehad ?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |