hmmm.. en daarmee kom je op het volgende probleem: hoe kun je een antwoord weten op een vraag die per definitie onbeantwoordbaar is?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 00:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
In zekere zin, maar het is denk ik voor kazakx geen ‘weten’ waar hij genoegen mee neemt. Ik heb hun al eens gevraagd wat hun mening was of God b.v. ook wist of de continuümhypothese geldig was, of God de oplossing voor het haltingprobleem wist (fundamenteel onoplosbaar) of God ook niet-berekenbare getallen wist te berekenen, etc. Het antwoord was een volmondig ja. God weet alles namelijk.
Devotie voor God laat kennelijk het gezond verstand soms achter. Die drang om God vooral niks tekort te doen; ik vind het een bizar verschijnsel, maar misschien kan ik het wel niet bevatten met m'n Frieze nuchterheid.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 00:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
In zekere zin, maar het is denk ik voor kazakx geen ‘weten’ waar hij genoegen mee neemt. Ik heb hun al eens gevraagd wat hun mening was of God b.v. ook wist of de continuümhypothese geldig was, of God de oplossing voor het haltingprobleem wist (fundamenteel onoplosbaar) of God ook niet-berekenbare getallen wist te berekenen, etc. Het antwoord was een volmondig ja. God weet alles namelijk.
Hoe definieer jij gezond verstand?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Devotie voor God laat kennelijk het gezond verstand soms achter. Die drang om God vooral niks tekort te doen; ik vind het een bizar verschijnsel, maar misschien kan ik het wel niet bevatten met m'n Frieze nuchterheid.
Nou, da's nogal een subjectief begrip, dat snap ik. Maar het begrip "alwetend" is logisch gezien volgens mij nogal een miskleun. Maar 't is wel een eigenschap die sommigen zo ontzettend graag aan God willen toedichten, omdat ze Hem waarschijnlijk anders "te weinig eer aan zouden doen". En dan moet er maar wat van het begrip gemaakt worden.quote:
Hij kan het gebied waarover hij claimt alwetend te zijn inperken.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:49 schreef Bensel het volgende:
Hmm.. zou God een smoes kunnen bedenken omn alwetend te zijn, die wel logisch gezien steek houd?![]()
Wat ik vaker gezien heb is dat sommige gelovigen met hun kennis en intellect dingen sommige dingen niet begrijpen of nog niet in staat zijn het te begrijpen en daarom bepaalde eigenschappen ontkennen van God. Wat later voor zichzelf of voor de mensen na hem onmogelijk word om in zo een God te geloven. En waardoor ze hun geloof kwijtraken.quote:Op donderdag 29 mei 2008 02:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, da's nogal een subjectief begrip, dat snap ik. Maar het begrip "alwetend" is logisch gezien volgens mij nogal een miskleun. Maar 't is wel een eigenschap die sommigen zo ontzettend graag aan God willen toedichten, omdat ze Hem waarschijnlijk anders "te weinig eer aan zouden doen". En dan moet er maar wat van het begrip gemaakt worden.
Tenminste, da's wat ik al vaker gezien heb hier.
Juist, en daarom zei men: Stel nu, dat er toch een getal i is, zodat i2 = -1. Wat zou dit betekenen? En mee verder rekenen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:01 schreef kazakx het volgende:
Iets wat ogenschijnlijk lijkt hoeft niet perse zo te zijn. Bijvoorbeeld de wortel van (-1) leek ook heel lang onlogisch totdat de irrationele getallen werd uitgevonden.
Hoe bedoel je dat? Ik kan het getal ook in het wortel-twee-tallig-stelsel schrijven: 10. Echter, ik kan ook bewijzen dat het getal in een geheel-tallig stelsel niet als breuk te schrijven is van twee gehele getallen. Ik kan namelijk zeggen: ‘stel dat het wel kon, dan…’ en dan loop ik de consequenties af, en zie ik dat ik op een tegenspraak uitkom.quote:Of de wortel van 2 die je nooit en te nimmer kan uitschrijven in het eindige. Alleen kan je dit getal wel tekenen. En dan is hij dus wel degelijk eindig.
Het kan best dat God in een vier-dimensionale ruimtelijke wereld ‘midden in ons’ kan kijken. We zouden ons ook kunnen voorstellen wat er gebeurt als er een hyperkubus de 3-dimensionale ruimte doorklieft. (Eerst met een vlak, of eerst met een hoekpunt, of wat dan ook.) En ook dat wij niet kunnen zien dat dit een tegenspraak oplevert.quote:Of een eendimensionaal wereld waarbij kleine lijntjes van leven en bewustzijn op een oneindige lijn leven. Elk lijntje zou altijd dezelfde buren hebben. Als een van die lijntjes zou zeggen "het is onmogelijk dat een buurman van mijn aan de ene kant van mij, kan verplaatsen naar mijn andere kant" dan is dit waar in hun eendimenstionale wereld. Maar als ze zouden zeggen "God kan dit niet verwezenlijken dus is hij niet almachtig(?!)" dan is dit alleen maar omdat zij niks anders weten met hun beperkte eendimensionale kennis en ervaring. Terwijl als er uit een 2 dimensionale wereld iemand die eendimensionale wezens via een beweging in de 2e dimensie hun zou verplaatsen, zou het wel mogelijk zijn.
Stel dat God twee gehele getallen a/b kan bedenken, zodat a/b = wortel(10). Dan zou dat betekenen dat (a/b)2 = 10. Ofwel, a2 = 10b2. Aangezien een kwadraat altijd in een even aantal (of nul) nullen eindigt, hebben we dus links een getal met een even aantal nullen, en rechts een getal met een oneven aantal nullen. Het is onmogelijk dat die getallen aan elkaar gelijk zijn. Dus daarom, God kan niet twee gehele getallen geven zodat a/b = wortel(10).quote:Dus kunnen wij met onze beperkte denkvermogen uitsluiten dat er geen almachtig mogelijk is? Absoluut niet!
En wat jij beweerd over gezond verstand zijn jouw ervaringen die beperkt is met jou kennis! Daarmee kan je absoluut niet concluderen dat er geen almacht is.
Ik heb nog zo m'n twijfels.quote:God is almachtig, en zie voor de logica mijn eerdere posts hierover.
Mijn post was ook niet naar jou bedoeld. Jij bekijkt alle posts in de zin van er is geen God dus hoe kan ik alles onderuit halen. Terwijl Haushofer wel in een God gelooft en bekijkt van hoe kan de informatie wel begrijpen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:18 schreef Iblis het volgende:
[Je mist mijn punt informatie/opmerkingen]
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:01 schreef kazakx het volgende:
Iets wat ogenschijnlijk lijkt hoeft niet perse zo te zijn. Bijvoorbeeld de wortel van (-1) leek ook heel lang onlogisch totdat de irrationele getallen werd uitgevonden. Of de wortel van 2 die je nooit en te nimmer kan uitschrijven in het eindige. Alleen kan je dit getal wel tekenen. En dan is hij dus wel degelijk eindig.
Of een eendimensionaal wereld waarbij kleine lijntjes van leven en bewustzijn op een oneindige lijn leven. Elk lijntje zou altijd dezelfde buren hebben. Als een van die lijntjes zou zeggen "het is onmogelijk dat een buurman van mijn aan de ene kant van mij, kan verplaatsen naar mijn andere kant" dan is dit waar in hun eendimenstionale wereld. Maar als ze zouden zeggen "God kan dit niet verwezenlijken dus is hij niet almachtig(?!)" dan is dit alleen maar omdat zij niks anders weten met hun beperkte eendimensionale kennis en ervaring. Terwijl als er uit een 2 dimensionale wereld iemand die eendimensionale wezens via een beweging in de 2e dimensie hun zou verplaatsen, zou het wel mogelijk zijn.
Dus kunnen wij met onze beperkte denkvermogen uitsluiten dat er geen almachtig mogelijk is? Absoluut niet!
En wat jij beweerd over gezond verstand zijn jouw ervaringen die beperkt is met jou kennis! Daarmee kan je absoluut niet concluderen dat er geen almacht is.
Welke God claimt alwetend te zijn in de zin dat hij alles weet? (Ook het onweetbare dus)quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij kan het gebied waarover hij claimt alwetend te zijn inperken.B.v. God weet van elke stelling uit de propositielogica of deze waar is, en hoe deze in zo'n geval te bewijzen is. Gezien de volledigheid van de propositielogica kan dat.
Het onweetbare zal niet bestaan voor God, omdat hij alles weet. Alles weten en niet alles weten sluiten elkaar uit.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Welke God claimt alwetend te zijn in de zin dat hij alles weet? (Ook het onweetbare dus)
Die van kazakx volgens mijn intrepretatie van kazakxs interpretatie.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Welke God claimt alwetend te zijn in de zin dat hij alles weet? (Ook het onweetbare dus)
Starla de vrouw met altijd heel veel inhoud in haar postsquote:Op donderdag 29 mei 2008 12:55 schreef starla het volgende:
[..]
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Je nam gewoon de moeite om mijn profiel te bekijken? Wat een eer!quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:11 schreef kazakx het volgende:
[..]
Starla de vrouw met altijd heel veel inhoud in haar posts![]()
Zo haal ik ook wel 21 posts per dag.
Als ik het goed begrepen heb, zijn sommige dingen fundamenteel niet te bepalen. Daarvan kun je niet zeggen dat je ze weet, want daarmee kieper je de logica overboordt. Dan hangt het er net vanaf of je vindt dat God aan de regels van onze logica moet voldoen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:08 schreef starla het volgende:
[..]
Het onweetbare zal niet bestaan voor God, omdat hij alles weet. Alles weten en niet alles weten sluiten elkaar uit.
En als je dus vind dat God zich moet houden aan onze logica dan beperk je hem (misschien onbewust) in de beperkingen van je eigen logica. Want was is logica? Is die niet begrensd (en opgebouwd) door een verzameling van je eigen ervaringen? Omdat die ervaringen beperkt zijn is dus ook je logica begrensd.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb, zijn sommige dingen fundamenteel niet te bepalen. Daarvan kun je niet zeggen dat je ze weet, want daarmee kieper je de logica overboordt. Dan hangt het er net vanaf of je vindt dat God aan de regels van onze logica moet voldoen.
Eerst behandel je formele wiskunde, en daarna ga je het volledig uit het verband rukken. Waar jij het over hebt in het begin van je post, is de verzameling van getallen uitbreiden. Hoe ik een getal kan opschrijven of uittekenen heeft 0,0 met de algebraische eigenschappen ervan te maken.quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:01 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat ik vaker gezien heb is dat sommige gelovigen met hun kennis en intellect dingen sommige dingen niet begrijpen of nog niet in staat zijn het te begrijpen en daarom bepaalde eigenschappen ontkennen van God. Wat later voor zichzelf of voor de mensen na hem onmogelijk word om in zo een God te geloven. En waardoor ze hun geloof kwijtraken.
Hoe zit het met de feitelijkheid van de existentie van irrationele getallen?quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:24 schreef kazakx het volgende:
Dit is ook trouwens een algemene fout waat mensen (voornamelijk ongelovigen) maken. Feitelijkheden zijn niet afhankelijk van kennis. Kennis is afhankelijk van feitelijkheden. Subtiel verschil die je even moet doorhebben.
Ik denk dat ze feitelijk zijn in hun eigen dimensie.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe zit het met de feitelijkheid van de existentie van irrationele getallen?
Probeer de analogie erin te zien. Dat was mijn punt.quote:Op donderdag 29 mei 2008 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Eerst behandel je formele wiskunde, en daarna ga je het volledig uit het verband rukken. Waar jij het over hebt in het begin van je post, is de verzameling van getallen uitbreiden. Hoe ik een getal kan opschrijven of uittekenen heeft 0,0 met de algebraische eigenschappen ervan te maken.
Het is een conclusie van de beredenering. Wat onmogelijk lijkt in een dimensie (check de voorbeeld van de 1 dimensionale leven die ik eerder gaf) kan wel in een andere dimensie. Wat voor jou onmogelijk lijkt hoeft voor God niet onmogelijk te zijn. Je kan Gods almacht niet beperken met jou begrensde kennis en logica. Wat is er zo vreemd aan deze gedachte?quote:Wat jij in mijn ogen zegt is: God is zo almachtig, dat-Ie elke flauwekuluitspraak waar kan maken. Waarom wil je God dergelijke zinloze eigenschappen toedichten ?
We kunnen God misschien niet begrijpen (aangezien je allerlei eigenschappen aan hem kan hangen, zonder verantwoording af te hoeven leggen), maar wel het begrip alwetendheid. En die eigenschap blijkt gewoon niet te kunnen, omdat je per definitie dan op paradoxale dingen uitkomt, en, mocht God daadwerkelijk bestaan, de wereld niet kan verklaren zonder van God een 'slechte heerser' te makenquote:Op donderdag 29 mei 2008 13:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Probeer de analogie erin te zien. Dat was mijn punt.
[..]
Het is een conclusie van de beredenering. Wat onmogelijk lijkt in een dimensie (check de voorbeeld van de 1 dimensionale leven die ik eerder gaf) kan wel in een andere dimensie. Wat voor jou onmogelijk lijkt hoeft voor God niet onmogelijk te zijn. Je kan Gods almacht niet beperken met jou begrensde kennis en logica. Wat is er zo vreemd aan deze gedachte?
Mijn laatste paar posts gingen over het feit dat je God niet kan inperken met je eigen beperkte kennis en logica en dat je dan tot de conclusie komt dat hij niet zus en zo kan zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2008 14:16 schreef Bensel het volgende:
[..]
We kunnen God misschien niet begrijpen (aangezien je allerlei eigenschappen aan hem kan hangen, zonder verantwoording af te hoeven leggen), maar wel het begrip alwetendheid. En die eigenschap blijkt gewoon niet te kunnen, omdat je per definitie dan op paradoxale dingen uitkomt, en, mocht God daadwerkelijk bestaan, de wereld niet kan verklaren zonder van God een 'slechte heerser' te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |