Een creditcard is een verkapte vorm van een doorlopend krediet.quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:59 schreef Light het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens gelezen dan iemand die een hypotheek wilde wel eerst even z'n creditcard(s) op moest zeggen. Die dingen hebben dus wel een bepaalde (negatieve) code. Net als de mogelijkheid tot rood staat bij de bank trouwens.
Waarbij opzeggen niet meer per se hoeft. De aanbieders van CC's kunnen hem tijdelijk bevriezen zodat de BKR notering weg is.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:07 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Een creditcard is een verkapte vorm van een doorlopend krediet.
Volgens mij hier: Regeling vaststelling toetstermen examens financiële dienstverlening Wft (geldend op: 26-05-2008)quote:Op maandag 26 mei 2008 10:53 schreef Pappie_Culo het volgende:
Heeft iemand enig idee waar ik in het wetboek moet zoeken mbt de daadwerkelijke registratie bij het BKR?
Het BKR zelf zegt dat Primeline mij niet mag registreren, zojuist aan de telefoon. Primeline zegt dat ze verplicht zijn dit te doen. De meneer aan de andere kant van de lijn kon me niet echt op weg helpen....
'ik ken het wetboek niet uit m'n hoofd' zegt ie
quote:Bijlage 3
Toetstermen Consumptief krediet 2006
Nummer toetsterm
Termen
T
Eindterm
2a: De personen zijn in staat met betrekking tot consumptief krediet ten behoeve van een juist en verantwoord advies de kredietbehoefte van de consument vast te stellen in termen van wensen en mogelijkheden, mede op basis van diens toekomstige situatie.
2a.1
De kandidaat kan benoemen welke elementen een rol kunnen spelen bij het bepalen van het klantprofiel.
K
2a.2
De kandidaat is in staat aan de hand van het huidige en eventueel toekomstige inkomen en het (toekomstige) vermogen de financiële positie van de klant in kaart te brengen.
Ti
2a.3
De kandidaat kent het verband tussen de economische looptijd van het te financieren object en de looptijd en restantschuld van het krediet en kan dit in een gegeven situatie toepassen.
Tp
Eindterm
2b: De personen zijn in staat met betrekking tot consumptief krediet te bepalen of voor het realiseren van het financieringsdoel alternatieve oplossingen mogelijk zijn.
2b.1
De kandidaat kan in een gegeven situatie de eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van alternatieve financieringsvormen, rekening houdend met bestaande vermogensbestanddelen, onderscheiden en toepassen.
Ti
Eindterm
2c: De personen zijn in staat met betrekking tot consumptief krediet de benodigde informatie te verzamelen om alle relevante aspecten te kunnen meenemen in het advies.
2c.1
De kandidaat kan de elementen van een kredietaanvraag omschrijven.
K
2c.2
De kandidaat kan de inkomsten en uitgaven ordenen en herberekenen tot gegevens die uitgangspunt voor de beoordeling zijn.
Tp
Eindterm
3a: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de wettelijke regels met betrekking tot financiële dienstverlening alsmede de voorschriften ingevolge zelfregulering toe te passen.
3a.1
De kandidaat kan de reikwijdte en regelgeving van de Wfd en de uitwerking daarvan in het Bfd, alsmede de VFN-gedragscode, uitleggen.
B
3a.2
De kandidaat kan de pre- en postcontractuele informatieverplichtingen benoemen en verklaren.
B
3a.3
De kandidaat kan op grond van de wettelijke regels en zelfregulering de do’s en don’ts in een bepaald geval vaststellen.
Tp
Eindterm
3b: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet op basis van de beschikbare informatie te bepalen welke kredietvorm aansluit op de gegeven situatie.
3b.1
De kandidaat kan de verschillende categorieën geld- en goederenkrediet benoemen.
K
3b.2
De kandidaat kan de verschillende kredietproducten omschrijven en uitleggen.
B
3b.3
De kandidaat kan het aanbod en de marktpositie van de verschillende categorieën kredietverleners en de rol en functie van het intermediair beschrijven.
K
3b.4
De kandidaat kan in een gegeven situatie de relatie leggen tussen het kredietproduct en de wensen van de consument.
Ti
Eindterm
3c: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet te bepalen welke (extra) zekerheden vereist zijn teneinde de gevolgen hiervan voor de consument duidelijk te maken.
3c.1
De kandidaat kan de bij consumptief krediet toe te passen zekerheden omschrijven.
K
3c.2
De kandidaat kan de gevolgen van de toe te passen zekerheden in kaart brengen en onderling vergelijken.
B
Eindterm
3d: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de regels ten aanzien van beschikkingsbevoegdheid toe te passen.
3d.1
De kandidaat kan de relevante wettelijke regels inzake handelingsbekwaamheid en toestemmingsvereiste omschrijven.
K
3d.2
De kandidaat kan een gegeven situatie beoordelen ten aanzien van de aspecten handelingsbekwaamheid en toestemming.
Ti
Eindterm
3e: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet invulling te geven aan de variabelen looptijd en termijnbedrag zodat de (maand) lasten bij de gevraagde kredietsom voor de consument inzichtelijk worden.
3e.1
De kandidaat kan in een gegeven situatie aan de hand van een aantal bekende gegevens de kredietsom, de limiet, de maandtermijn, het contractbedrag of de looptijd berekenen.
Tp
Eindterm
3f: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de fiscale gevolgen van het kredietvoorstel in te schatten zodat de bruto- en nettolasten op de juiste wijze kunnen worden berekend, ook ingeval van een krediet bestemd voor de eigen woning.
3f.1
De kandidaat kan in essentie de fiscale behandeling van kredieten in box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting uitleggen.
B
3f.2
De kandidaat kan in een gegeven situatie het belastingvoordeel berekenen.
Tp
Eindterm
3g: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de consument te informeren over de relevante krediettechnische aspecten.
3g.1
De kandidaat kan de in de praktijk ter bepaling van de aflossingsvorm gebruikte begrippen beschrijven.
K
3g.2
De kandidaat kan in een gegeven situatie de krediettechnische kenmerken van de verschillende aflossingsvormen ordenen en adviseren.
Ti
Eindterm
3h: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet het rentetarief en eventuele andere kosten te verklaren zodat de consument dit kan plaatsen ten opzichte van andere kredietproducten.
3h.1
De kandidaat kan de verschillende componenten van de kredietvergoeding omschrijven.
K
3h.2
De kandidaat kan de kredietvergoeding van de verschillende kredietvormen onderling vergelijken.
B
Eindterm
3i: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet een aanvraag vooraf te beoordelen zodat een inschatting terzake de acceptatie kan worden gemaakt.
3i.1
De kandidaat kan benoemen welke factoren een rol kunnen spelen bij de beoordeling van een kredietaanvraag.
K
3i.2
De kandidaat kan uitleggen hoe de leencapaciteit van een aanvrager wordt beoordeeld.
B
3i.3
De kandidaat kan in een gegeven situatie de regelgeving toepassen ter voorkoming van overcreditering.
Tp
3i.4
De kandidaat kan in een gegeven situatie de leencapaciteit berekenen, c.q. bepalen of deze toereikend is.
Tp
Eindterm
3j: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet met de consument een aanvraagformulier voor een consumptief krediet in te vullen, dan wel een reeds ingevuld formulier te controleren.
3j.1
De kandidaat kan de relevante gegevens en stukken ten behoeve van de aanvraag benoemen.
K
3j.2
De kandidaat kan de verschillende soorten identiteitsbewijzen opsommen.
K
3j.3
De kandidaat kan de aanvraaggegevens interpreteren en uitleggen waarom deze voor het krediet relevant zijn.
Ti
Eindterm
3k: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de consument duidelijk te maken hoe het aanvraagproces verloopt.
3k.1
De kandidaat kan de achtereenvolgende stappen in het aanvraag-, beoordelings- en verstrekkingsproces benoemen.
K
3k.2
De kandidaat kan de procedure en werkwijze van het Bureau Krediet Registratie (BKR) alsmede van het Verificatie Informatie Systeem (VIS) en de Externe Verwijzings Applicatie ( EVA) uitleggen.
B
3k.3
De kandidaat kan een toetsantwoord van BKR interpreteren.
Ti
Eindterm
3l: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet het resultaat van de kredietaanvraag naar de consument terug te koppelen waarbij inzicht wordt verschaft in de afwegingen die bij de beoordeling een rol hebben gespeeld.
3l.1
De kandidaat kan de factoren die bepalend zijn bij afwijzing van een aanvraag uitleggen.
B
Eindterm
3m: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de kredietovereenkomst en andere relevante stukken te interpreteren en vragen van de consument hierover te beantwoorden.
3m.1
De kandidaat kan de reikwijdte en werking van de Wet op het consumentenkrediet (WCK) beschrijven.
K
3m.2
De kandidaat kan de wijze waarop de wettelijke bepalingen van de WCK in de kredietovereenkomst zijn opgenomen, illustreren.
Ti
Eindterm
3n: De personen zijn in staat met betrekking tot het bemiddelen in en adviseren over consumptief krediet de betekenis van het arbeidsongeschiktheidsrisico in het kader van de kredietovereenkomst uit te leggen en het risico te vertalen in een correct advies over de aan het krediet gekoppelde arbeidsongeschiktheidsverzekering.
3n.1
De kandidaat kan de mogelijkheid van het koppelen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan het krediet uitleggen en berekenen.
Tp
Eindterm
4a: De personen zijn in staat met betrekking tot het beheer en mutatie van de overeenkomst inzake consumptief krediet op grond van signalen of periodieke revisie in te schatten of aanpassing van het krediet wenselijk is zodat de verstrekking ook op langere termijn passend is.
4a.1
De kandidaat kan in een gegeven situatie aan de hand van nieuwe informatie bepalen wat de eventuele consequenties zijn voor de lopende financiering.
Ti
Eindterm
4b: De personen zijn in staat met betrekking tot het beheer en mutatie van de overeenkomst inzake consumptief krediet de belangrijkste begrippen uit het kredietbeheer toe te lichten zodat in voorkomende gevallen de consument hierover kan worden geïnformeerd.
4b.1
De kandidaat kan de procedures en gevolgen toelichten van de administratieve afhandeling en mutaties in het kader van kredietbeheer.
B
Eindterm
4c: De personen zijn in staat met betrekking tot het beheer en mutatie van de overeenkomst inzake consumptief krediet in een situatie van extra aflossing op basis van de beschikbare gegevens de renterestitutie en administratiekosten voor de consument te berekenen.
4c.1
De kandidaat kan ingeval van algehele en gedeeltelijke aflossing aan de hand van de gegevens uit de administratie het bedrag aan te restitueren rente en kosten voor vervroegde aflossing berekenen.
Tp
Eindterm
4d: De personen zijn in staat met betrekking tot het beheer en mutatie van de overeenkomst inzake consumptief krediet de consument duidelijk te maken hoe en wanneer vertragingsrente in rekening wordt gebracht.
4d.1
De kandidaat kan de wettelijke regels in het kader van achterstalligheid en het ontstaan van non-betaling omschrijven.
K
Eindterm
4e: De personen zijn in staat met betrekking tot het beheer en mutatie van de overeenkomst inzake consumptief krediet de consument te informeren over de mogelijke consequenties van non-betaling.
4e.1
De kandidaat kan het (wettelijke) traject voor schuldsanering beschrijven.
K
4e.2
De kandidaat kan de mogelijkheden van de kredietgever van beslaglegging en uitwinning benoemen.
Hmm, interessant.quote:Op maandag 26 mei 2008 10:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarbij opzeggen niet meer per se hoeft. De aanbieders van CC's kunnen hem tijdelijk bevriezen zodat de BKR notering weg is.
Dat is wat die mannekes moeten weten voor op hun eindexamenquote:Op maandag 26 mei 2008 11:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Volgens mij hier: Regeling vaststelling toetstermen examens financiële dienstverlening Wft (geldend op: 26-05-2008)
[..]
quote:Betreft: reactie op uw brief van 22 mei 2008 (Pappie_Culo)
Amsterdam, 28 mei 2008,
Geachte heer/mevrouw,
In uw brief van 22 mei jongstleden (reactie op mijn brief d.d. 21 mei 2008 - beide kopieen toegevoegd) stelt uw organisatie letterlijk het volgende:
"Bij de aanvraag van de Lease overeenkomst heeft Mammie_Culo aangegeven samenwonend te zijn met u. Wanneer u samenwonend bent betekend dit ook dat u een financiele eenheid bent."
Welnu, ik verneem graag van u op grond van welk wetsartikel u meent dat niet-geregistreerde partners een “financiele eenheid” vormen! Uw organisatie blijft maar schermen met deze vage term. Een term die mij doet vermoeden dat uw organisatie doelt op economische gemeenschap zoals deze bestaat bij gehuwden, alsmede bij geregistreerde partnerschappen.
Nergens zult u in het Nederlands Wetboek een passage vinden die stelt dat niet-geregistreerd samenwonende partners op enigerlei wijze in een gemeenschap van goederen verkeren. Het is derhalve volstrekt ondenkbaar dat de handtekening van mijn vriendin mij, als haar partner, bindt aan uw Algemene Voorwaarden. Primeline en Pappie_Culo hebben geen enkele overeenkomst met elkaar gesloten.
Met betrekking tot de registratie bij het BKR stelt uw organisatie letterlijk het volgende:
"Om deze reden staat u terecht op de overeenkomst als partner vermeld…… Wij zijn verplicht om dit ook te melden bij het BKR. Zodoende staat u ook bij het BKR geregistreerd voor deze aankoop"
Een telefoontje richting BKR leert dat u gerechtigd bent mijn registraties bij het BKR te toetsen. U bent volgens het BKR echter geenszins gerechtigd mij te laten registreren. Reden hiervoor zijn de volgende feiten:
1. Ik heb u hiervoor geen toestemming verleend (u zult dan ook nergens een handtekening van mijn persoon aantreffen)
2. Mevrouw Mammie_Culo is niet gemachtigd u hiervoor namens Pappie_Culo toestemming te verlenen.
3. Pappie_Culo heeft geen overeenkomst met PrimeLine en is op geen enkele wijze hoofdelijk aansprakelijk voor het door Mammie_Culo afgesloten krediet.
Artikel 8 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt het volgende:
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
Oftewel: zowel PrimeLine als het BKR zijn in overtreding van de wet. Immers: ik heb geen toestemming verleend en mevrouw Mammie_Culo is niet gevolmachtigd om dit namens mij te doen. Daarnaast ben ik geen partij in de overeenkomst tussen Mammie_Culo en PrimeLine.
U bent dus in overtreding van artikel 8 van de Wet Bescherming Persoonsgevens.
Voorts stelt artikel 33, lid 1 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens:
“Indien persoonsgegevens worden verkregen bij de betrokkene, deelt de verantwoordelijke vóór het moment van de verkrijging de betrokkene de informatie mede, bedoeld in het tweede en derde lid, tenzij de betrokkene daarvan reeds op de hoogte is.”
Ik ben niet eens aanwezig geweest toen mevrouw Mammie_Culo deze overeenkomst aanging, laat staan dat ik op enig moment kennis heb kunnen nemen van de inhoud hiervan, danwel de manier waarop u om zou gaan met de door mijn vriendin verstrekte gegevens over mijn persoon. Zodoende bent u óók in overtreding van artikel 33 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Met betrekking tot mijn volledig gerechtvaardigde eis tot schadeloosstelling stelt u letterlijk het volgende:
"Daar wij conform de overeenkomst hebben gehandeld ga ik niet akkoord met uw verzoek om het bedrag van 19,70 Euro te restitueren en de registratie bij BKR ongedaan te maken."
Een vreemd statement. Ik heb werkelijk niets te maken met de overeenkomst waar u zich op beroept, ik heb te maken met de Nederlandse wet. Ik heb in deze brief uiteengezet waarom uw claim dat ik op enigerlei wijze partij ben in uw overeenkomst met mevrouw Mammie_Culo je reinste nonsens is.
Wat u daar verder in uw Algemene Voorwaarden over wenst te schrijven interesseert mij geen sodemieter, daar ik geen overeenkomst met u heb en als zodanig niet aan uw Algemene Voorwaarden ben gebonden.
Doordat Primeline op onrechtmatige wijze meent mij te kunnen betrekken in deze overeenkomst is het niet meer dan fatsoenlijk dat u mij het door mij gevraagde bedrag (nu dus inclusief de kosten van deze tweede aangetekende brief) vergoedt. U treft onderaan de brief een nieuw overzicht van het door Primeline aan Pappie_Culo verschuldigde bedrag.
U moet niet vergeten dat Primeline in dit conflict de partij is welke mij betrekt in een juridische molen waar ik part noch deel aan wens te hebben. Ik kom echter wel op voor mijn rechten. Daarnaast is het Primeline dat stelt dat klachten enkel via de aangetekende post kunnen worden verstuurd. Telefonisch of via de e-mail afhandelen is niet mogelijk. Via uw site kan ik alleen worden geholpen met een klantnummer welke op de door mij niet gewenste (en reeds terug gestuurde) credit card stond.
Samenvattend:
1. Ik eis dat PrimeLine mij relevante wetsartikelen, danwel relevante jurisprudentie toont waaruit blijkt dat uw volgende claims gerechtigd zijn:
- “Mammie_Culo en Pappie_Culo zijn een financiele eenheid.”
- “Pappie_Culo is gebonden aan de overeenkomst gesloten en slechts ondertekend door Mammie_Culo”
- “PrimeLine is verplicht een registratie bij het BKR te doen ten name van Pappie_Culo, hoewel PrimeLine op geen enkele wijze toestemming heeft gekregen van Pappie_Culo om dit te doen”
Doet u dit niet, dan mag worden aangenomen dat uw claims iedere wettelijke basis missen.
In dat geval kunt u uiteraard rekenen op openbaarmaking van uw manier van handelen, alsmede officiele klachten bij de diverse instanties. U licht klanten dan immers bewust verkeerd voor en werkt dan tevens met Algemene Voorwaarden die strijdig zijn met de wet.
Ik geef Primeline tot uiterlijk vrijdag 6 juni om mij te voorzien van de door mij gevraagde documentatie.
2. Ik eis tevens dat PrimeLine de onrechtmatige registrering bij het BKR met terugwerkende kracht ongedaan maakt. Oftewel: het verdwijnt, komt nooit meer terug en is tevens nooit meer vindbaar voor derden.
Doet PrimeLine dit niet, dan ben ik wederom genoodzaakt kosten te maken om uw onrechtmatig handelen ongedaan te krijgen, en wel in de vorm van de geschillencommissie van het BKR. U snapt zelf ondertussen ook wel dat die kosten gewoon op Primeline zullen worden verhaald zodra die commissie mij in het gelijk stelt.
3. Ik eis een vergoeding van de kosten die ik tot op heben heb moeten maken om uw onrechtmatige handelingen ongedaan te krijgen. Deze kosten bedragen op het moment dat u deze brief ontvangt:
kosten aangetekende brief 21 mei 2008: 7,80 Euro
1 uur gemiste werktijd (afgeven aangetekende post 21 mei 2008): 12,75 Euro
kosten aangetekende brief 28 mei 2008 7,80 Euro
1 uur gemiste werktijd (afgeven aangetekende post 28 mei 2008): 12,75 Euro
Totale Kosten: 41,10 Euro
Bijgevoegd treft u een kopie van de bonnen van het postkantoor, alsmede een kopie van mijn arbeidsovereenkomst bij XXXXXXXXX B.V.
Zoals u ziet mats ik u nog voor een Eurootje per gemist werkuur. U kunt het door Primeline verschuldigde bedrag overmaken op rekeningnummer123456789 ten name van Pappie_Culo, te Amsterdam.
Met vriendelijke groet,
Pappie_Culo
Nee, dan moet ik allerlei dingen opvragen en meesturen, dat komt dus na het antwoord van de firma PedoKredietquote:Op dinsdag 27 mei 2008 14:32 schreef sanger het volgende:
Goede brief
Doe je meteen een kopie aan de geschillencommissie?
Dat krijg je toch terug van die tokoquote:Op dinsdag 27 mei 2008 14:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee, dan moet ik allerlei dingen opvragen en meesturen, dat komt dus na het antwoord van de firma PedoKrediet
Kost ook weer centen enzo he?
Heeft de foute kredietverstrekker ondertussen alweer van zich laten horen?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 14:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee, dan moet ik allerlei dingen opvragen en meesturen, dat komt dus na het antwoord van de firma PedoKrediet
Kost ook weer centen enzo he?
Als het een slim bedrijf is wel. Maar er zijn ook zat bedrijven die een flinke plaat voor hun voorgevel hebben.quote:Op donderdag 5 juni 2008 19:59 schreef heiden6 het volgende:
Goed topic. Ik vermoed dat zo'n brief als je nu hebt geschreven wel terecht komt bij iemand die het inzicht heeft om te begrijpen dat jij niet het type bent om het erbij te laten zitten (understatement) en dat je gewoon gelijk hebt.
Het terug eisen en terug krijgen zijn twee dingen. En als ik de opmerkingen over die toko zo lees, zullen dat ook wel twee dingen blijven.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 15:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat krijg je toch terug van die toko
Ben benieuwd naar de reactie.
Terugvindpost. Zodat het topic in je My Active Topics terechtkomt en je het ziet wanneer er nieuwe posts zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 17:29 schreef Xaobotnik het volgende:
Interesse van een ex-PL-medewerker; tvp (waar staat 'tvp' eigenlijk voor?)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |