abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58822087
Voetballers en coaches zijn vooral na nederlagen klagers eerste klas. De scheidsrechter is altijd mikpunt nummer 1, af en toe zijn er ook klachten over het veld. De klachten over kunstgras zijn er ook, maar daar richt ik me in dit topic niet op.

Het is vaak behelpen op matten die er last minute in zijn gelegd, omdat de grasstukken nog niet genoeg tijd hebben gehad om te hechten. Zo was gisteren was het veld in Moskou van invloed op het wedstrijdverloop van de Championsleague finale. Bij de 1-1 van Lampard glipte Van der Sar weg en ook de grip van Terry bij zijn strafschop was niet optimaal. In de Braziliaanse 2e klasse moet je zelfs kraters ontwijken: http://www.vi.nl/web/show/id=309929/langid=43/contentid=151541

Het lijkt me leuk om dit topic de grasmatten (geen kunstgras) die we zo gedurende het voetbalseizoen zien (op tv, de tribune) onder de loep te nemen. (klagen mag uiteraard, maar leg dan wel uit wat er mis is) Waar ligt de grens, wat is verantwoord en wat niet?

Waar blijft de grasmat tot het einde uitstekend en waar is het na een maand of twee alweer huilen met de pet op? Misschien kunnen de vaste volgers van buitenlandse competities gaandeweg een mooie overview maken van hun indrukken van de diverse velden.

Alles over de grasmatten hier dus!
That's all folks!
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:47:33 #2
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_58822197
Gras moet je kunnen ruiken!
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
pi_58822244
Wel een leuk idee Maar ik snap alle ophef over het gras van gister niet. Het regent al dagen in Moskou en ook gister kwam het er weer met bakken uit de lucht. Er is geen plek op de wereld waar je dan geen glibberige grasmat hebt. En waar je het in de competitie nog weleens kunt afgelasten gaat dat met een CL-finale wat lastiger...

Verder is het gras op de Nederlandse velden niet best. Over de Arena wordt vaak (terecht geklaagd) maar het niveau bij de clubs die het rechterrijtje bevolken is het vaak ook om te huilen. En De Graafschap mag je geeneens gras noemen, dat is meer een omgeploegde akker.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_58823630
Ja, een of andere opvalvariant.
That's all folks!
pi_58823750
quote:
Waar blijft de grasmat tot het einde uitstekend
Hendriks Graszoden doen eht doorgaans erg goed heb ik begrepen. Die leveren veel voor CL en EK en WK wedstrijden.

Of ze dat gras in Moskou ook geleverd hadden weet ik niet
pi_58823882
Ik vind het raar dat veel clubs in Nederland er niet in slagen om een goede grasmat te preparen. Bij heel veel clubs speelt alleen de 1e selectie op het hoofdveld, dat betekent dat er slechts 1 wedstrijd in 2 weken tijd gespeeld wordt.

Als ik dan kijk naar de velden die ik afgelopen seizoen heb gezien dan schrik ik toch wel een beetje. De laatste maanden zagen de velden er bij onder andere de Graafschap en Willem II er totaal niet uit en een soepel combinatiespel was er niet echt op mogelijk. Het is dan toch raar dat vele amateurverenigingen waar per weekend een wedstrijd of 4 op het hoofdveld gevoetbald wordt een betere mat hebben dan eredivisieclubs?

Gelukkig worden clubs met dramatische velden soms verplicht om maatregelen te nemen, anders zou een club als bijvoorbeeld de Graafschap die het moet hebben van strijd kunnen overwegen om een veld bewust niet te onderhouden wanneer het slecht draait en men puur op strijd wil gaan voetballen. Dat is natuurlijk competitievervalsing.
pi_58823934
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 13:53 schreef NED het volgende:

[..]

Hendriks Graszoden doen eht doorgaans erg goed heb ik begrepen. Die leveren veel voor CL en EK en WK wedstrijden.

Of ze dat gras in Moskou ook geleverd hadden weet ik niet
Interessante site wel. In Moskou moest er eerst een kunstgrasveld uit, dat helpt niet zo mee.

Het is inderdaad vreemd Blawh, dat het allemaal zo verschilt van elkaar. Is het de grond, deugt het onderhoud niet, is de mat van slechte kwaliteit, hoe kan dat?

Hoe is het veld in De Vliert Robbie?
That's all folks!
pi_58824407
In het Emirates stadion ligt een prachtmat
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_58825358
quote:
[b]Kwaliteitsinjectie grasmat Abe Lenstra Stadion[/b

20 mei 2008
Voor goed voetbal zijn goede voetballers nodig, maar ook een uitstekende grasmat is een vereiste voor een leuke pot voetbal. sc Heerenveen is daarom op dit moment bezig met een ingrijpende veldrenovatie. De grasmat, toplaag en onderliggende verwarming, beregening- en afwateringssystemen worden vervangen. In juli moet er een nieuwe grasmat liggen. Eind augustus kan er weer gevoetbald worden in het Abe Lenstra Stadion. sc Heerenveen krijgt het puikje van de zalm. ,,Er ligt straks een mat die kwalitatief kan tippen aan het veld van PSV,’’ vertelt terreinmeester Henk Schreuder.

De grondige opknapbeurt voor de grasmat in het Abe Lenstra Stadion is geen overbodige luxe. Al bij de aanleg van het stadion in de jaren negentig van de vorige eeuw is het fout gegaan. Bij de bouw is puin in de grond terecht gekomen, maar meest complicerende factor is een verkeerde grondlaag die bijna geen water doorlaat. ,,Noem het een storende laag,’’ aldus terreinmeester Henk Schreuder.

De zogenaamde ‘storende laag’ heeft tot consequentie dat bij hevige regenval het water niet goed en niet snel genoeg wordt afgevoerd. Gevolg is dat het veld bij nat weer, maar ook in de winterperioden flink te lijden heeft. De mindere kwaliteit van de grasmat is voor de directie van de club al een aantal malen aanleiding geweest om de grasmat in zijn totaliteit, of zoals begin dit jaar, gedeeltelijk te vervangen.

De eerdere vervangingen van de grasmat waren echter, omdat het ware euvel dieper zit, niet meer dan een lapmiddel. Daarom is ditmaal besloten rigoureus in te grijpen. ,, Zolang je die verkeerde grondlaag laat zitten, kan het water nooit goed wegkomen. Dus pakken we het nu goed aan,’’ aldus Henk Schreuder. Een kostbare ingreep, maar: ,,Dan ben je ook in één keer van alle ellende af.’’

De werkzaamheden zijn uitbesteed aan Oranjewoud. Het ingenieursbureau heeft de regie in handen, maar wordt bijgestaan door Henk Schreuder en Kees Smit van sc Heerenveen. Vorige week, meteen nadat bekend was geworden dat sc Heerenveen zeker is van deelname aan Europees voetbal, zijn de werkzaamheden van start gegaan. Grasmat en onderliggende lagen en installaties worden systematisch één voor één weggehaald.

,,Eerst is de grasmat afgefreesd,’’ legt Henk Schreuder uit. ,,Daaronder ligt het zogenaamde grasmaster, dat is het kunstgras dat enkele jaren geleden aangelegd is. Dan moeten we bijna veertig kilometer verwarmingsbuis weghalen. Vervolgens is de verkeerde laag aan de beurt. Hierin zitten drainage en beregeningsinstallatie verwerkt. Al met al wordt alles tot ongeveer tachtig centimeter diepte weggehaald.’’

Vervolgens wordt alles in omgekeerde volgorde weer aangelegd. Eerst wordt een laag zand in de bak van het stadion gestort. ,,Dat is speciaal, goed waterdoorlatend zand,’’ vertelt Henk Schreuder. Daarna worden de drainage en beregeningsinstallatie opnieuw aangelegd en dan volgt de veldverwarming. Vervolgens komt de firma Agterberg in beeld. Agterberg legt de nieuwe toplaag van het veld aan. Deze laag is mede opgebouwd uit fibreturf, een kunststofvezel die zorgt voor een betere doorlaatbaarheid van water en een stabielere grasmat.

In de toplaag is ook het zogenaamde AXIS toegevoegd, een soort vulkanische korrel. AXIS zorgt onder meer voor een verbeterde drainerende werking, een efficiënter gebruik van het water, een betere doorluchting en betere beworteling. ,,Bij PSV wordt het ook gebruikt,’’ vertelt Henk Schreuder. ,,De ervaringen met dit nieuwe product zijn erg positief.’’

De renovatie van het veld vergt de komende maanden alle aandacht van Henk Schreuder en Kees Smit. Als in juli de mat ligt, zijn bovendien de werkzaamheden nog niet voorbij. ,,Dan moeten we het veld in topconditie zien te krijgen,’’ aldus Henk Schreuder. De terreinmeester verwacht echter dat de inspanningen de moeite waard zullen zijn. ,,We krijgen een heel goede grasmat. Te vergelijken met die van PSV. Daar kunnen we straks best trots op zijn.’’

pi_58832119
Had het uitglijden van Terry nou zo veel te maken met het gras? Betwijfel dat. Die vent had maar schoenen aan moeten doen met stalen pinnen. Dan was het hem vast niet overkomen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 22 mei 2008 @ 20:01:30 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_58832714
sinds ze bij PSV begonnen zijn met de extra belichting ligt de mat er over het algemeen goed bij, zeker in de winter
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_58845287
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 20:01 schreef rubbereend het volgende:
sinds ze bij PSV begonnen zijn met de extra belichting ligt de mat er over het algemeen goed bij, zeker in de winter
Bij AZ hebben ze ook van die speciale lichtbakken die ze op het veld zetten en ook daar ligt de mat er gehele jaar door keurig bij. Pas de laatste wedstrijden van het seizoen, toen ook jong AZ en de dames er moesten spelen omdat het veld bij het jeugdcomplex niet goed genoeg was, kwamen er wat lichte plekken hier en daar, maar nog steeds een mooier veld om te zien dan bij veel andere clubs.
pi_61081904
quote:
Verbeek boos over slechte staat veld

Gert-Jan Verbeek was na afloop van het verloren duel om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV (2-0) ontevreden over de staat van het veld. De trainer van Feyenoord haalde uit naar de Nederlandse voetbalbond (KNVB), omdat zij het duel in de Amsterdam ArenA lieten spelen.

"Als de voetbalbond deze wedstrijd serieus neemt, moeten ze ervoor zorgen dat de grasmat in orde is. Volgens mij huren ze het stadion voor dit soort wedstrijden. Dan mag de KNVB niet accepteren dat het gras zo lang is. De spelers gleden daardoor continu uit", foeterde een boze Verbeek.

Een woordvoerder van de KNVB reageerde met de woorden: "We laten ons adviseren door de grasexperts van de ArenA. Dat zijn dezelfde mensen die ook het gras verzorgen rond wedstrijden van Ajax en het Nederlands elftal."

FOK! Sport
Natuurlijk is het erg vreemd dat er na een lange zomerstop geen normaal veld geprepareerd kan worden voor de Johan Cruijff schaal. Als de KNVB daadwerkelijk opkomt voor de kwaliteit van het voetbal en de veiligheid van de spelers, dan zal men toch echt wel een keer een signaal, waarschuwing of boete in de richting van Ajax mogen sturen als het veld er bij aanvang van de competitie er niet beter bij ligt.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 24 augustus 2008 @ 22:14:32 #15
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_61096121
het was echt een drama
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_66116384
Weer een aantal ongelooflijke baggervelden in de eredivisie, ongelooflijk. Er wordt vaak gesproken over de kwaliteit van het voetbal, een aantal velden komt het in ieder geval niet ten goede.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 16 februari 2009 @ 13:31:27 #17
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_66117086
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:07 schreef Blawh het volgende:
Weer een aantal ongelooflijke baggervelden in de eredivisie, ongelooflijk. Er wordt vaak gesproken over de kwaliteit van het voetbal, een aantal velden komt het in ieder geval niet ten goede.
Been vertelde ook dat hij de tactiek aanpaste nu het veld er slecht bij lag
DeLuna vindt me dik ;(
pi_66117381
quote:
Op maandag 16 februari 2009 13:07 schreef Blawh het volgende:
Ja, het was bedroevend. De Eredivisie kan wel integreren met het Beach Soccer op deze manier.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_66118492
Beter dit dan kunstgras.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')