abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:12:59 #1
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58819867
Kaartverkoop tegen woekerprijs verbieden via wet
quote:
DEN HAAG - De SP en het CDA hebben donderdag een initiatiefwet ingediend die ervoor moet zorgen dat kaartjes voor concerten en sportevenementen niet meer tegen een woekerprijs mogen worden doorverkocht.
Waarom komen ze daar nu pas mee!? Deze discussie wordt steeds bij het EK of WK voetbal weer opgerakeld. En het EK begint over 3 week al, dus ze zijn er weer nogal laat mee.

Dubieuze ticketbureaus zoals Ticket Unlimited doen niet anders dan kaartjes opkopen en met winst doorverkopen. Voor het WK in Duitsland bijv. werden kaartjes van 60 a 100 euro doorverkocht voor 500 a 1000 euro

En nou niet zeggen dat die prijzen "marktconform" zijn en dat het "gewoon marktwerking" is, want die ticketbureaus en handelaren creëren een schaarste die ze uitbuiten. Ze manipuleren de marktwerking puur in hun eigen voordeel en benadelen de echte fans.

Ik vind het een goed wetsvoorstel zo snel mogelijk invoeren!
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_58820081
Maar wat willen ze er dan tegen doen? Iedereen aanklagen die dat doet of boete of?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:22:49 #3
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58820158
Trouwens dit geldt natuurlijk niet alleen voor voetbalwedstrijden, maar ook voor concerten, theater, cabaretiers etc.

Deze discussie is wel vaker gevoerd hier op fok, zie ook
speculeren met toegangskaartjes, triest..
f*ckers die kaartjes kopen om te verkopen...
concertkaartjes voor woekerprijzen
tv not rot brain..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_58820386
Hulde, hulde, hulde. Hoe eerder deze oplichters en profiteurs aangepakt worden, des te beter. Als bedrijven samenspannen en onderlinge prijsafspraken maken om de prijzen op te drijven, is dat ook strafbaar en heet het kartelvorming. Ik zie dan ook niet in waarom deze prijsopdrijvende praktijken NIET strafbaar zouden zijn. Wat dergelijke ticketbureaus doen, is kunstmatige schaarste creëren en absurd hoge prijzen voor tickets vragen, zonder dat daarvoor een aanwijsbare dienst wordt geleverd.

Ik hoop dat andere partijen zich snel achter dit voorstel scharen en dat dit soort oplichtingspraktijken snel tot het verleden behoort.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:33:08 #5
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_58820445
Het is een goed plan lijkt me, ben alleen bang dat het niet haalbaar is.
Particulier hou je het immers toch niet tegen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_58820623
Wat mij betreft laten ze mensen die zo stom zijn veel geld te betalen voor een kaartje dat lekker doen. Het is niet een of ander grondwettelijk recht om naar bepaalde concerten of wedstrijden te kunnen voor een bepaalde prijs. Als de aanbieders er problemen mee hebben dat zorgen ze maar dat die kaartjes op naam dienen te worden besteld ofzo.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_58820880
Wat ik nou niet snap he: hoe komen die buro's aan zoveel kaarten als de max meestal op 4 of 6 per persoon staat?
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:55:01 #8
185631 Guncta
En un momento dado
pi_58820990
Korfbal

Wat ik me wel afvraag: hoe willen ze dat met die sponsors oplossen?
Overal een prijsvraag voor uitschrijven zie ik ook niet als oplossing.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  donderdag 22 mei 2008 @ 11:55:11 #9
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58820994
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:40 schreef Monolith het volgende:
Wat mij betreft laten ze mensen die zo stom zijn veel geld te betalen voor een kaartje dat lekker doen. Het is niet een of ander grondwettelijk recht om naar bepaalde concerten of wedstrijden te kunnen voor een bepaalde prijs. Als de aanbieders er problemen mee hebben dat zorgen ze maar dat die kaartjes op naam dienen te worden besteld ofzo.
Niet mee eens, neem nou het WK 2006 bijvoorbeeld. Toen had een Nederlands ticketbureau 10.000 kaartjes opgekocht. Het bedrijf vroeg 500 tot 2000 euro voor de kaartjes, terwijl ze normaal tussen de 60 en 100 euro kosten (bron).

Ze gijzelen als het ware die kaartjes en vragen er losgeld voor (om het maar even dramatsich te stellen ). Dat vind ik niet normaal en daar mag best een wet tegen komen.

En als je kaartjes alleen op naam kan bestellen, moet je dus ook identiteits controle bij de ingang hebben. Dat lijkt me ook niet echt praktisch bij een drukbezochte wedstrijd met duizenden toeschouwers, neemt nogal veel tijd in beslag.
tv not rot brain..
pi_58821276
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:33 schreef ondeugend het volgende:
Het is een goed plan lijkt me, ben alleen bang dat het niet haalbaar is.
Particulier hou je het immers toch niet tegen.
Ik zou niet weten waarom niet. Stel bijvoorbeeld een 10 procent-regel in. Je mag een concertkaartje dan doorverkopen voor maximaal 10 procent meer dan de toegangsprijs. Wie op Marktplaats of elders kaartjes tegen hogere prijzen aanbiedt, is dan strafbaar. Simpel een kwestie van opsporen en vervolgen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:07:13 #11
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_58821286
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:50 schreef Whatashockr het volgende:
Wat ik nou niet snap he: hoe komen die buro's aan zoveel kaarten als de max meestal op 4 of 6 per persoon staat?
Studenten daarvoor inzetten. Laat gewoon 20 studenten in een uur in de rij staan en geef die daarvoor geld. Als je maximaal 5 kaarten mag bestellen heb je dan 100 kaarten tot je beschikking die je weer door kunt verkopen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:07:46 #12
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_58821304
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet. Stel bijvoorbeeld een 10 procent-regel in. Je mag een concertkaartje dan doorverkopen voor maximaal 10 procent meer dan de toegangsprijs. Wie op Marktplaats of elders kaartjes tegen hogere prijzen aanbiedt, is dan strafbaar. Simpel een kwestie van opsporen en vervolgen.
Dat lijkt me nu juist een vorm die lastig door de overheid te regelen is.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:08:40 #13
185631 Guncta
En un momento dado
pi_58821321
quote:

[..]

Dan verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door.

Op papier dan.

Er moet gewoon een simpel systeem komen wat niet te veel mankracht kost om te checken.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:10:23 #14
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58821356
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:50 schreef Whatashockr het volgende:
Goeie vraag, volgens mij kopen ze die van particulieren. Ik las net het volgende op nujij.nl
quote:
door Jan-Pieter
Ik heb zelf voor de kassa gelegen bij U2's Elevation tour. Er was daar een mannetje, die 6 kaartjes kocht voor (ik geloof) EUR 80 per stuk. Hij verkoopt ze door aan zo'n internetbedrijf voor EUR 160 per stuk. Hij was naar eigen zeggen geen U2 fan. Toch EUR 480 dikke winst. Het bedrijf doet er nog eens een flink percentage bovenop. En niet alleen bij U2, maar bij allerlei artiesten.
tv not rot brain..
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:11:15 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_58821377
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:07 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Studenten daarvoor inzetten. Laat gewoon 20 studenten in een uur in de rij staan en geef die daarvoor geld. Als je maximaal 5 kaarten mag bestellen heb je dan 100 kaarten tot je beschikking die je weer door kunt verkopen.
en waarom zou een student uren in de kou staan om 5 kaartjes te kopen die hij daarna afstaat voor iets van 15eu per uur terwijl hij ze zelf voor het 10voudige kan verkopen?
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:14:11 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_58821442
quote:

[..]

Ach nee. Je zet hem voor 5 of 10% hoger en vervolgens gaan de biedingen in de mail verder. Dat zou allemaal zo makkelijk te omzeilen zijn. De ticketburo's zijn makkelijker aan te pakken. Maar onderhands zal je het niet in kunnen binden.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_58821499
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 11:12 schreef BdR het volgende:
Ik vind het een goed wetsvoorstel zo snel mogelijk invoeren!
Een goed wetsvoorstel is ook een uitvoerbaar wetsvoorstel. Ben benieuwd hoe dit verboden gaat worden.

Het bedrijven van de handel an sich kun je niet verbieden; elk bedrijf koopt iets, doet er wat mee en verkoopt het voor meer geld door. Ook het eenvoudiger beschikbaar maken van de kaarten op een website die niet overbelast is, is een activiteit.

Het beperken v/d opslag gaat nergens over omdat er dan idd steeds maar doorverkocht wordt.

Misschien het verbieden van doorverkoop tegen een prijs die op 150% van het kaartje ligt? Dan zul je vervolgens wel weer zien dat je bij het kaartje een verplicht eenmalig lidmaatschap moet kopen ofzo.

Ik vind het nog niet echt een haalbaar wetsvoorstel.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58821815
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:07 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Dat lijkt me nu juist een vorm die lastig door de overheid te regelen is.
Lijkt me juist erg makkelijk. Wie een concertkaartje verkoopt voor meer dan 110 procent van de waarde die erop staat, is strafbaar bezig. Kost je kaartje 50 euro, dan mag je het voor maximaal 55 euro doorverkopen. Wil je het daarna doorverkopen aan een ander, dan blijft de prijs maximaal 55 euro. Vraag je 60 euro, dan ben je strafbaar.
pi_58821893
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:14 schreef ondeugend het volgende:
Ach nee. Je zet hem voor 5 of 10% hoger en vervolgens gaan de biedingen in de mail verder. Dat zou allemaal zo makkelijk te omzeilen zijn. De ticketburo's zijn makkelijker aan te pakken. Maar onderhands zal je het niet in kunnen binden.
Onderhands aanpakken is lastiger dan bovenhands, maar dat hoeft aan de strafbaarheid niks af te doen. Voorbeeld, ter vergelijking: Als een jongen van 19 verliefd wordt op een meisje van 15 en daar seks mee heeft, is hij feitelijk ook strafbaar. Wil niet meteen zeggen dat dat meisje dan meteen aangifte doet, maar ALS ze dat wil, kan dat.

Wil jij via een onderhands biedingencircuit een woekerprijs betalen? Dan kies je daar willens en wetens voor en dan WEET je dus ook dat je te veel geld betaalt. Als verkopende partij moet je dan maar hopen dat de koper jou niet aanklaagt, want ALS hij dat wil, dan kan dat.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:35:40 #20
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58821922
Het moet inderdaad nog blijken hoe effectief de wet in de praktijk is.. maar iets is beter dan niets.

Vorig jaar november trad Herman Finkers in Groningen op, maar ik wist het helaas te laat pas. Nu hoorde ik dat hij a.s. september weer optreedt, maar het is alweer uitverkocht. Op marktplaats worden nu al kaartjes aangeboden en de aanbieder zet er doodleuk bij "bieden vanaf 70 euro". Parasieten zijn het! Hufters!
tv not rot brain..
pi_58822001
Vanochtend was een nogal arrogant klinkende woordvoerder van Tickets Unlimited op de radio te horen, met de opmerking dat ze de mazen in de wet wel zouden vinden. Dat valt natuurlijk ook wel te verwachten, maar met gericht beleid moet daar veel aan te doen zijn.

Stel dat het kaartje 50 euro kost en dat ze (in mijn voorbeeld) maximaal 55 euro mogen vragen omdat dat 110 procent van de prijs is, dan is dat dus de maximale prijs. Een eenmalig lidmaatschap afsluiten van bijvoorbeeld 25 euro? De consument kan dan zelf bepalen of hij zo gek is. Bovendien zou je kunnen eisen dat de aanbieder van dat lidmaatschap dan inzichtelijk maakt wat de geleverde dienst is. Dat is namelijk geen enkele.
pi_58822006
Wat mij betrefd maken ze eerst een wet dat de servicekosten die onze monopolistische vrienden van ticketservice rekenen beperkt. Dat gaat echt nergens over dat je voor sommige kaartjes 4 euro servicekosten moet betalen terwijl er andere kaartjes zijn waar maar 1 euro op zit. de service is bij beide kaartjes 1 druk op de knop van de kaartjesverkoop medewerker.

Bij werchter probeert men de illegale verkoop wat in de dammen door maximaal 4 kaartjes per persoon te verkopen en deze dan op naam te zetten.
  donderdag 22 mei 2008 @ 12:44:46 #23
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_58822132
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:38 schreef Elfletterig het volgende:
Vanochtend was een nogal arrogant klinkende woordvoerder van Tickets Unlimited op de radio te horen, met de opmerking dat ze de mazen in de wet wel zouden vinden.
Nogal krakemikkige bedrijfsvoering dus, als de core business al afhankelijk is van mazen in de wet..
tv not rot brain..
pi_58822193
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:38 schreef Elfletterig het volgende:
Bovendien zou je kunnen eisen dat de aanbieder van dat lidmaatschap dan inzichtelijk maakt wat de geleverde dienst is. Dat is namelijk geen enkele.
De geleverde dienst is dat je toetreed tot een club mensen die in staat worden gesteld om kaartjes te kopen. Je wordt dus in staat gesteld om kaartjes te kopen die je anders niet meer kunt kopen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58822231
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 12:35 schreef BdR het volgende:
Het moet inderdaad nog blijken hoe effectief de wet in de praktijk is.. maar iets is beter dan niets.

Vorig jaar november trad Herman Finkers in Groningen op, maar ik wist het helaas te laat pas. Nu hoorde ik dat hij a.s. september weer optreedt, maar het is alweer uitverkocht. Op marktplaats worden nu al kaartjes aangeboden en de aanbieder zet er doodleuk bij "bieden vanaf 70 euro". Parasieten zijn het! Hufters!
Voor zover ik kan nagaan is de oorspronkelijke verkoopprijs 25,95 per stuk. Dat betekent dus dat deze verkoper bijna het driedubbele vraagt. Eenvoudig strafbaar te stellen, lijkt me zo. Inmiddels heeft iemand trouwens al 85 euro geboden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')