Waarom komen ze daar nu pas mee!? Deze discussie wordt steeds bij het EK of WK voetbal weer opgerakeld. En het EK begint over 3 week al, dus ze zijn er weer nogal laat mee.quote:DEN HAAG - De SP en het CDA hebben donderdag een initiatiefwet ingediend die ervoor moet zorgen dat kaartjes voor concerten en sportevenementen niet meer tegen een woekerprijs mogen worden doorverkocht.
Niet mee eens, neem nou het WK 2006 bijvoorbeeld. Toen had een Nederlands ticketbureau 10.000 kaartjes opgekocht. Het bedrijf vroeg 500 tot 2000 euro voor de kaartjes, terwijl ze normaal tussen de 60 en 100 euro kosten (bron).quote:Op donderdag 22 mei 2008 11:40 schreef Monolith het volgende:
Wat mij betreft laten ze mensen die zo stom zijn veel geld te betalen voor een kaartje dat lekker doen. Het is niet een of ander grondwettelijk recht om naar bepaalde concerten of wedstrijden te kunnen voor een bepaalde prijs. Als de aanbieders er problemen mee hebben dat zorgen ze maar dat die kaartjes op naam dienen te worden besteld ofzo.
Ik zou niet weten waarom niet. Stel bijvoorbeeld een 10 procent-regel in. Je mag een concertkaartje dan doorverkopen voor maximaal 10 procent meer dan de toegangsprijs. Wie op Marktplaats of elders kaartjes tegen hogere prijzen aanbiedt, is dan strafbaar. Simpel een kwestie van opsporen en vervolgen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 11:33 schreef ondeugend het volgende:
Het is een goed plan lijkt me, ben alleen bang dat het niet haalbaar is.
Particulier hou je het immers toch niet tegen.
Studenten daarvoor inzetten. Laat gewoon 20 studenten in een uur in de rij staan en geef die daarvoor geld. Als je maximaal 5 kaarten mag bestellen heb je dan 100 kaarten tot je beschikking die je weer door kunt verkopen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 11:50 schreef Whatashockr het volgende:
Wat ik nou niet snap he: hoe komen die buro's aan zoveel kaarten als de max meestal op 4 of 6 per persoon staat?
Dat lijkt me nu juist een vorm die lastig door de overheid te regelen is.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Stel bijvoorbeeld een 10 procent-regel in. Je mag een concertkaartje dan doorverkopen voor maximaal 10 procent meer dan de toegangsprijs. Wie op Marktplaats of elders kaartjes tegen hogere prijzen aanbiedt, is dan strafbaar. Simpel een kwestie van opsporen en vervolgen.
Dan verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door en verkoop je die door.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Stel bijvoorbeeld een 10 procent-regel in. Je mag een concertkaartje dan doorverkopen voor maximaal 10 procent meer dan de toegangsprijs. Wie op Marktplaats of elders kaartjes tegen hogere prijzen aanbiedt, is dan strafbaar. Simpel een kwestie van opsporen en vervolgen.
Goeie vraag, volgens mij kopen ze die van particulieren. Ik las net het volgende op nujij.nlquote:Op donderdag 22 mei 2008 11:50 schreef Whatashockr het volgende:
Wat ik nou niet snap he: hoe komen die buro's aan zoveel kaarten als de max meestal op 4 of 6 per persoon staat?
quote:door Jan-Pieter
Ik heb zelf voor de kassa gelegen bij U2's Elevation tour. Er was daar een mannetje, die 6 kaartjes kocht voor (ik geloof) EUR 80 per stuk. Hij verkoopt ze door aan zo'n internetbedrijf voor EUR 160 per stuk. Hij was naar eigen zeggen geen U2 fan. Toch EUR 480 dikke winst. Het bedrijf doet er nog eens een flink percentage bovenop. En niet alleen bij U2, maar bij allerlei artiesten.
en waarom zou een student uren in de kou staan om 5 kaartjes te kopen die hij daarna afstaat voor iets van 15eu per uur terwijl hij ze zelf voor het 10voudige kan verkopen?quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:07 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Studenten daarvoor inzetten. Laat gewoon 20 studenten in een uur in de rij staan en geef die daarvoor geld. Als je maximaal 5 kaarten mag bestellen heb je dan 100 kaarten tot je beschikking die je weer door kunt verkopen.
Ach nee. Je zet hem voor 5 of 10% hoger en vervolgens gaan de biedingen in de mail verder. Dat zou allemaal zo makkelijk te omzeilen zijn. De ticketburo's zijn makkelijker aan te pakken. Maar onderhands zal je het niet in kunnen binden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een goed wetsvoorstel is ook een uitvoerbaar wetsvoorstel. Ben benieuwd hoe dit verboden gaat worden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 11:12 schreef BdR het volgende:
Ik vind het een goed wetsvoorstelzo snel mogelijk invoeren!
Lijkt me juist erg makkelijk. Wie een concertkaartje verkoopt voor meer dan 110 procent van de waarde die erop staat, is strafbaar bezig. Kost je kaartje 50 euro, dan mag je het voor maximaal 55 euro doorverkopen. Wil je het daarna doorverkopen aan een ander, dan blijft de prijs maximaal 55 euro. Vraag je 60 euro, dan ben je strafbaar.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:07 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Dat lijkt me nu juist een vorm die lastig door de overheid te regelen is.
Onderhands aanpakken is lastiger dan bovenhands, maar dat hoeft aan de strafbaarheid niks af te doen. Voorbeeld, ter vergelijking: Als een jongen van 19 verliefd wordt op een meisje van 15 en daar seks mee heeft, is hij feitelijk ook strafbaar. Wil niet meteen zeggen dat dat meisje dan meteen aangifte doet, maar ALS ze dat wil, kan dat.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:14 schreef ondeugend het volgende:
Ach nee. Je zet hem voor 5 of 10% hoger en vervolgens gaan de biedingen in de mail verder. Dat zou allemaal zo makkelijk te omzeilen zijn. De ticketburo's zijn makkelijker aan te pakken. Maar onderhands zal je het niet in kunnen binden.
Nogal krakemikkige bedrijfsvoering dus, als de core business al afhankelijk is van mazen in de wet..quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:38 schreef Elfletterig het volgende:
Vanochtend was een nogal arrogant klinkende woordvoerder van Tickets Unlimited op de radio te horen, met de opmerking dat ze de mazen in de wet wel zouden vinden.
De geleverde dienst is dat je toetreed tot een club mensen die in staat worden gesteld om kaartjes te kopen. Je wordt dus in staat gesteld om kaartjes te kopen die je anders niet meer kunt kopen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:38 schreef Elfletterig het volgende:
Bovendien zou je kunnen eisen dat de aanbieder van dat lidmaatschap dan inzichtelijk maakt wat de geleverde dienst is. Dat is namelijk geen enkele.
Voor zover ik kan nagaan is de oorspronkelijke verkoopprijs 25,95 per stuk. Dat betekent dus dat deze verkoper bijna het driedubbele vraagt. Eenvoudig strafbaar te stellen, lijkt me zo. Inmiddels heeft iemand trouwens al 85 euro geboden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:35 schreef BdR het volgende:
Het moet inderdaad nog blijken hoe effectief de wet in de praktijk is.. maar iets is beter dan niets.
Vorig jaar november trad Herman Finkers in Groningen op, maar ik wist het helaas te laat pas. Nu hoorde ik dat hij a.s. september weer optreedt, maar het is alweer uitverkocht. Op marktplaats worden nu al kaartjes aangeboden en de aanbieder zet er doodleuk bij "bieden vanaf 70 euro".Parasieten zijn het! Hufters!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |