quote:
Arnautovic, Tukker van de Balkan
Door EDDY VAN DER LEY
In het seizoen van zijn doorbraak hoopt aanvaller Marko Arnautovic zijn onbegrensde talent ook in de UEFA Cup te etaleren. Vanavond speelt de 19-jarige Oostenrijker met FC Twente tegen Olympique Marseille, de ex-club van Dragan Stojkovic, één van zijn grote idolen. ,,Een mooie sfeer, een sterke tegenstander, een vol stadion, grote belangen. Daar doe je het voor.’’
Vraag Marko Arnautovic naar zijn voorbeelden en hij komt op de proppen met Dragan Stojkovic, Dejan Savicevic en Pedrag Mijatovic. Iconen van het Servische voetbal uit de jaren negentig, genetisch behept met een grote dosis flair, een ongebreidelde eerzucht en een grote technische bagage.
Die voorkeur is geen toevallige. Als zoon van een Oostenrijkse moeder en een Servische vader mag Arnautovic dan een dubbele nationaliteit hebben, over zijn voetbal-dna kan geen misverstand bestaan: Servisch.
,,Ik koester voor beide landen sympathie, maar heb altijd meer met het Servische voetbal gehad,’’ zegt hij. ,,Ik hou nu eenmaal van speelse, technische voetballers, die veel op intuïtie doen en het publiek vermaken. Ik ben altijd fan van de Servische ploeg geweest en zal dat ook blijven.’’
Ook al verdedigt hij sinds vorig jaar de kleuren en eer van Oostenrijk, land van dravers en houthakkers. ,,Ik kon de uitnodiging niet weigeren,’’ zegt Arnautovic, ,,en hoorde pas later dat de Servische bondscoach me ook wilde selecteren. Maar spijt heb ik niet. Ik ben in Wenen geboren en geef alles voor Oostenrijk. Onlangs viel ik in tijdens Oostenrijk-Servië (1-3). Een vreemde gewaarwording, voor mij én mijn vader. Hij werd heen en weer geslingerd door gevoelens. Ik mag in die wedstrijd best van hem scoren, zolang Servië maar wint, haha.’’
Arnautovic is het prototype van een Balkanvoetballer. In houding en stijl roept hij associaties op met Zlatan Ibrahimovic, Zweedse geweldenaar met Servische roots. Zie de sleepbeweging, het hooghartige loopje, de trucjes, de onverstoorbare blik.
,,Ik hoor die vergelijking vaker.’’ weet Arnautovic, ,,en het is best vleiend, maar ik mag en kan mezelf nog niet met hem vergelijken. Hij is Zlatan, ik ben Marko Arnautovic. En wat die hooghartigheid betreft, het oogt misschien zo, maar mensen die me kennen weten dat ik niet arrogant ben. Ik ben juist heel sociaal.’’
De 19-jarige aanvaller van FC Twente beleeft dit seizoen een spectaculaire doorbraak. Hij verdrong rechterspits Romano Denneboom na vijf wedstrijden uit de basis, om zijn plek niet meer af te staan. En hoewel nog vaak wispelturig en druistig, scoorde Arnautovic in achttien duels liefst tien doelpunten, een hoog moyenne voor een - gemaakte - vleugelspeler. ,,Ik ben eigenlijk centrumspits en daar heb ik in mijn huidige rol baat bij,’’ zegt hij. ,,Ik krijg de vrijheid om veel naar binnen te trekken en op die manier heb ik tot dusverre de meeste doelpunten gescoord. Maar het belangrijkste is dát ik speel. Ik heb geen tijd te verliezen.’’
Met zijn explosiviteit, snelheid, fysieke kracht en magistrale techniek is Arnautovic voorbestemd voor de Europese top, mits hij ook mentaal de laatste stappen maakt. In zijn jeugd blonk de Oostenrijker niet zelden uit in eigenzinnigheid. Schuldbewust: ,,Ik had een grote mond, dacht dat ik alles beter wist en deed precies wat ik zelf wilde. Daardoor lag ik vaak in de clinch met mijn trainers.’’
Bij FC Twente, dat hem op 16-jarige leeftijd overnam van Floridsdorfer AC, was het aanvankelijk niet anders, maar dankzij het polijstende werk van jeugdopleiders en trainers als Fred Rutten, Erik ten Hag en de huidige oefenmeester Steve McClaren, is de storm in het hoofd van Arnautovic gaan liggen.
,,Ik kan me in het veld nog altijd opwinden over onrecht, maar over het algemeen ben ik veel rustiger geworden. Ik luister goed naar de mensen met kennis en ervaring, omdat ik weet dat ze me verder kunnen helpen.’’
Voor zichzelf heeft Arnautovic zijn route naar de toekomst al min of meer uitgestippeld. De eerzuchte Oostenrijker, intrinsiek misschien wel de beste speler van de eredivisie, wil naar de absolute top - en niets minder dan dat. ,,Dan bedoel ik clubs als Real Madrid of Manchester United. Ik ga er alles om doen om net zo goed te worden als Pedrag Mijatovic ooit, een spits naar mijn hart.’’
Vanavond krijgt Arnautovic een voorproefje van spelen op topniveau, als hij met FC Twente te gast is bij het gelauwerde Olympique Marseille. ,,Het is een mooie test, voor mezelf én FC Twente. We moeten zorgen voor een goede uitgangspositie, zodat we het in Enschede kunnen afmaken. Op papier zijn we de underdog, maar op papier worden wedstrijden niet beslist.’’