abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58797376
Staat betaalt verkeersboetes ministers

AMSTERDAM - De belastingbetaler draait op voor een deel van de boetes voor snelheidsovertredingen die worden begaan door de chauffeurs van bewindslieden en topambtenaren van drie ministeries. Het gaat om de ministeries van Financiën, Landbouw en Sociale Zaken.

Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) laten weten in antwoord op vragen van de Tweede Kamer.

Chauffeur

Landbouw en Sociale Zaken vergoeden boetes voor overtreding van de maximumsnelheid met hooguit tien kilometer per uur. Daarboven moet de chauffeur de boete betalen.

Chauffeurs van Financiën hoeven de boete niet te betalen als zij de maximumsnelheid met minder dan tien procent hebben overschreden. Ter Horst zegt niet te weten om hoeveel geld het jaarlijks gaat.

Provincies

Vorige maand bleek dat diverse provincies verkeersboetes van ambtenaren betalen als het gaat om snelheidsovertredingen van minder dan tien kilometer per uur.

Verschillende partijen in de Tweede Kamer vroegen Ter Horst naar aanleiding daarvan of deze praktijk ook bij de rijksoverheid bestaat.

Ter Horst zegt alleen gegevens te hebben over de regeling voor chauffeurs van bewindslieden en topambtenaren. Over vergelijkbare regelingen voor overige rijksambtenaren is niets bekend. Hetzelfde geldt voor vergoedingsregelingen

nu.nl

Het word dus toegestaan om 10 kilometer te hard te rijden, daarboven mogen ze de boete zelf betalen.
Een soort van gedoogbeleid.
pi_58798035
Alle rijksambtenaren hadden die ook volgens mij ...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 21 mei 2008 @ 10:53:42 #3
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58798046
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:20 schreef aloa het volgende:
.nu.nl/news/1576460/11/Staat_betaalt_verkeersboetes_ministers.html]nu.nl[/url]

Het word dus toegestaan om 10 kilometer te hard te rijden, daarboven mogen ze de boete zelf betalen.
Een soort van gedoogbeleid.
De rechter heeft een uitspraak gedaan en heeft gezegd dat een werknemer niet verantwoordelijk is voor een overschreiding van de max snelheid als die minder dan 10 km bedraagd.
Daardoor mag de werkgever op wiens naam de bedrijfsauto staat deze boetes niet doorberekenen aan zijn werknemer.

En geloof het of niet maar ook de mensen die voor de ministeries werken met een bedrijfsauto zijn werknemers.
pi_58798452
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 10:53 schreef HarryP het volgende:

[..]

De rechter heeft een uitspraak gedaan en heeft gezegd dat een werknemer niet verantwoordelijk is voor een overschreiding van de max snelheid als die minder dan 10 km bedraagd.
Daardoor mag de werkgever op wiens naam de bedrijfsauto staat deze boetes niet doorberekenen aan zijn werknemer.

En geloof het of niet maar ook de mensen die voor de ministeries werken met een bedrijfsauto zijn werknemers.
Daar zullen veel werkgevers niet blij mee zijn.
Een werknemer kan dus altijd 10 kilometer te hard rijden.... de baas betaald.
pi_58798958
Corrupt zooitje. Ik wil die lieden nooit meer over normen en waarden horen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:33:33 #6
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_58798964
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:11 schreef aloa het volgende:

[..]

Daar zullen veel werkgevers niet blij mee zijn.
Een werknemer kan dus altijd 10 kilometer te hard rijden.... de baas betaald.
Gaat wel over een bedrijfsauto, bij een prive auto kun je niet je lage boetes bij woonwerk verkeer declareren.

Daarnaast zullen de boetes op een gegeven moment wel boven die 10 km uitkomen en mag de werknemer ze weer helemaal zelf betalen.
pi_58799249
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:33 schreef JohnDope het volgende:
De werkgevers hebben helemaal geen keus hoor; dit is door de rechtbank bepaald.
pi_58799487
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:46 schreef The_End het volgende:

[..]

De werkgevers hebben helemaal geen keus hoor; dit is door de rechtbank bepaald.
Kijk wat bedrijven doen, vind ik allemaal niet erg, vanmij apart vergoeden ze alle boetes.

Maar als dit van mijn belastingcenten gaat, is dit gewoon keiharde diefstal.

En als ze zich zo graag met het bedrijfsleven willen vergelijken, dan moeten ze dat ook op alle punten doen, want als die politici en ambtenaren op dezelfde lompe wijze hadden gewerkt in het bedrijfsleven, dan waren die lieden allang ontslagen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:00:30 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58800699
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:57 schreef JohnDope het volgende:
Kijk wat bedrijven doen, vind ik allemaal niet erg, vanmij apart vergoeden ze alle boetes.

Tja, dit gaat van de vestzak naar de broekzak. Overheid onderdeel a betaalt aan overheid onderdeel b de boete. Het is niet alsof jij er echt voor moet opdraaien. Desondanks, qua voorbeeldfunctie is dit natuurlijk ontzettend stom. Ik snap ook niet dat ze dit doen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58800799
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tja, dit gaat van de vestzak naar de broekzak. Overheid onderdeel a betaalt aan overheid onderdeel b de boete.
Dat bedoel ik dus, de staat loopt geld mis. En wij maar betalen.
pi_58800937
Geen wonder dat ze telkens maar weer voor verhoging van verkeersovertredingen als snelheidoverschrijding zijn, stelletje omhooggevallen ratten.
pi_58802536
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:00 schreef Iblis het volgende:
Tja, dit gaat van de vestzak naar de broekzak. Overheid onderdeel a betaalt aan overheid onderdeel b de boete. Het is niet alsof jij er echt voor moet opdraaien.
Gedorven inkomsten door een bepaalde handeling zijn ook kosten.
  woensdag 21 mei 2008 @ 14:41:56 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58802663
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 14:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gedorven inkomsten door een bepaalde handeling zijn ook kosten.
Dat klopt natuurlijk, maar ik vind het hier niet direct dat ze mijn geld gebruiken om iemands boetes aan nog weer een derde te betalen. In die zin vind ik het minder ‘van mijn belastingcenten’. Niettemin vind ik het nog steeds stom beleid.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58803182
Wat een josties sommige hier zeg

Wat kan de overheid er nou weer aan doen dat de rechter dat bepaalt !

En blijkbaar is het dus overal zo!
pi_58805016
quote:
En als ze zich zo graag met het bedrijfsleven willen vergelijken, dan moeten ze dat ook op alle punten doen, want als die politici en ambtenaren op dezelfde lompe wijze hadden gewerkt in het bedrijfsleven, dan waren die lieden allang ontslagen.
Mwoa, dat laatste waag ik te betwijfelen. Topbestuurders die een beetje saneren en verder weinig bijzonders presteren, krijgen doorgaans vorstelijke beloningen, die al snel 10 keer zo hoog zijn als het jaarsalaris van een minister...

Wil overigens niet zeggen dat ik het betalen van verkeersboetes goedkeur. Die zouden gewoon betaald moeten worden.
pi_58805786
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 16:52 schreef Elfletterig het volgende:
Wil overigens niet zeggen dat ik het betalen van verkeersboetes goedkeur. Die zouden gewoon betaald moeten worden.
Ze worden ook gewoon betaald, door hun werkgever net als bij elk ander bedrijf.
pi_58806146
quote:
Ter Horst: ambtenaar moet boetes zelf betalen

DEN HAAG (ANP) - Ambtenaren die te hard rijden of een andere overtreding begaan, moeten de boete zelf betalen. Dat vindt minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken. Ze wil in overleg met haar collega's komen tot één richtlijn voor de rijksoverheid voor het betalen van boetes van werknemers.

Wat Ter Horst betreft, gebeurt dat laatste alleen als iemand kan aantonen dat hem niets te verwijten valt. Ze zei dat woensdag in de wandelgangen van de Tweede Kamer.

Eerder had de bewindsvrouw het parlement laten weten dat chauffeurs van ministers, staatssecretarissen en topambtenaren van drie ministeries kleine snelheidsboetes vergoed krijgen. Het gaat om de departementen van Financiën, Landbouw (LNV) en Sociale Zaken (SZW).

Speciale regelingen

Die kennen speciale regelingen. Bij LNV en SZW worden bekeuringen voor overtredingen van de maximumsnelheid tot tien kilometer per uur betaald. Bij Financiën geldt een grens van 10 procent van de toegestande snelheid. ,,Het signaal dat daarvan uitgaat is dat je de wet wel een beetje mag overtreden. Dat vind ik ongewenst'', zei Ter Horst. Ze zal de kwestie vrijdag in de ministerraad aankaarten.

Als iemand te hard rijdt, is dat volgens de minister over het algemeen verwijtbaar gedrag. Maar er kunnen bijzondere omstandigheden zijn waarbij het onterecht zou zijn dat de chauffeur moet opdraaien voor de boete, aldus Ter Horst. Hoeveel de overheid per jaar kwijt is aan de kleine snelheidsboetes van ambtenaren, weet ze niet.
Er worden al maatregelen genomen dus.
  woensdag 21 mei 2008 @ 18:25:19 #18
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_58806636
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 17:52 schreef SpaceSpiff het volgende:

[..]

Er worden al maatregelen genomen dus.
Ik geloof dat ze dit "damage control" noemen...

Enne:
quote:
Als iemand te hard rijdt, is dat volgens de minister over het algemeen verwijtbaar gedrag. Maar er kunnen bijzondere omstandigheden zijn waarbij het onterecht zou zijn dat de chauffeur moet opdraaien voor de boete, aldus Ter Horst
Ik ben benieuwd wat voor'n bijzondere omstandigheden ze in gedachten heeft... Voor normale stervelingen geldt toch ook gewoon dat je moet betalen, ongeacht de omstandigheid?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_58806818
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:25 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ik geloof dat ze dit "damage control" noemen...

Enne:
[..]

Ik ben benieuwd wat voor'n bijzondere omstandigheden ze in gedachten heeft... Voor normale stervelingen geldt toch ook gewoon dat je moet betalen, ongeacht de omstandigheid?
Als die gewone stervelingen voor de baas te hard rijden, dan kunnen ze dat vaak ook bij hun baas declareren.
pi_58807070
quote:

[..]

jij denkt dat een werkgever deze kosten niet door berekend .. dat je postzegel, je boodschappen, de voorrijkosten van de reparateur niet duurder worden door dit soort boetes ?
pleased to meet you
pi_58807139
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:50 schreef moussie het volgende:
jij denkt dat een werkgever deze kosten niet door berekend .. dat je postzegel, je boodschappen, de voorrijkosten van de reparateur niet duurder worden door dit soort boetes ?
Essentieel is het verschil dat je niet verplicht bent de diensten van een bedrijf af te nemen.
pi_58815833
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Essentieel is het verschil dat je niet verplicht bent de diensten van een bedrijf af te nemen.
Klopt, je bent niet verplicht om te eten, maar lijkt me toch wel handig om te doen als je gezond en sterk wil blijven .. je bent ook niet verplicht om je TV te laten repareren, je kan hem zo bij de vuilnis zetten, alleen heb je wel een probleem als je een nieuwe wil kopen .. en tja, je kan je post uiteraard zelf gaan rondbrengen, maar of dat goedkoper is ?
Maar idd, in principe ben je niet verplicht om die dingen af te nemen, het is alleen maar iets dat je, gezien het feit dat zowat alles wat wij tegenwoordig in een winkel kunnen kopen aangeleverd is door een beroepschauffeur in zijn vrachtwagen is, niet kan ontlopen
pleased to meet you
pi_58815957
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 01:41 schreef moussie het volgende:
Klopt, je bent niet verplicht om te eten, maar lijkt me toch wel handig om te doen als je gezond en sterk wil blijven
Lekker genuanceerd weer. Je snapt natuurlijk ook wel dat de ondernemer die heel veel aan zijn klanten doorrekent hogere prijzen heeft en dus niet veel zal verkopen.
quote:
je bent ook niet verplicht om je TV te laten repareren, je kan hem zo bij de vuilnis zetten, alleen heb je wel een probleem als je een nieuwe wil kopen
Ik heb geen TV en het bevalt prima kan ik je zeggen.
pi_58816848
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 02:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Lekker genuanceerd weer. Je snapt natuurlijk ook wel dat de ondernemer die heel veel aan zijn klanten doorrekent hogere prijzen heeft en dus niet veel zal verkopen.
Daar hebben ze kartels voor uitgevonden
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_58818393
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 08:20 schreef Seneca het volgende:

[..]

Daar hebben ze kartels voor uitgevonden
Dan nog verkoop je minder als je hoge prijzen rekent.
  donderdag 22 mei 2008 @ 10:33:52 #26
181126 MouzurX
Misschien?
pi_58818920
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 10:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan nog verkoop je minder als je hoge prijzen rekent.
Je verkoopt minder maar met een hogere prijs dus de omzet is ongeveer hetzelfde dan
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_58830783
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 10:33 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Je verkoopt minder maar met een hogere prijs dus de omzet is ongeveer hetzelfde dan
Dat hangt van de prijselasticiteit van de vraag af. Maar oke, je hebt deels wel gelijk.
  donderdag 22 mei 2008 @ 19:02:16 #28
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_58831090
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:33 schreef JohnDope het volgende:
Idd, de burger uitknijpen en zelf van onze belasting centen de boetes laten betalen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_58857398
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 02:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wie heeft het over heel veel ? Iedere ondernemer berekent het door, dus of je nou in winkel A per product 1 cent extra betaald of in winkel B, voor jou als klant maakt dat weinig verschil .. en eten moet je nu eenmaal, dus je kan het niet ontlopen
quote:
Ik heb geen TV en het bevalt prima kan ik je zeggen.
ik heb er wel eentje maar kijk amper nog, en dat bevalt me dus ook prima ..
maar je weet donders goed dat het niet specifiek om een TV gaat, of de wasmachine, droger, verwarmingsketel of whatever je in huis hebt aan groot spul, maar om het feit dat overal alle gemaakte kosten doorberekent worden aan de eind-afnemer, ongeacht het product .. dus ook met je biertje in de kroeg, je betaald net iets meer om alle boetes te betalen die ergens tijdens het hele traject uitgedeeld zijn .. of het nou de boer is die met zijn hop op tijd bij de veiling moest zijn of het bedrijf dat de fust bij de kroeg heeft afgeleverd, jij betaald mee .. het is niet veel, het zijn geen bedragen waarvan je arm wordt, gewoon omdat iedereen eraan mee betaald met iedere consumptie, maar je betaald ze dus wel
pleased to meet you
  vrijdag 23 mei 2008 @ 19:08:23 #30
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_58863299
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:35 schreef SpaceSpiff het volgende:

[..]

Als die gewone stervelingen voor de baas te hard rijden, dan kunnen ze dat vaak ook bij hun baas declareren.
Daar gaat het niet om. Nu geldt de regel dat de boete voor ministers vergoed wordt wanneer ze minder dan 10km/u te hard hebben gereden. Men vind dat deze regeling op de helling moet, behalve wanneer iemand te hard heeft gereden "vanwege bijzondere omstandigheden".

Dan ben ik wel eens benieuwd onder welke bijzondere omstandigheden te hard rijden wel toelaatbaar is.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_58863332
Belachelijk. Maar niet schokkend, dat kun je verwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')