Waarom zou jij iemand willen tegenhouden die er een einde aan wil maken?quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:56 schreef ThingFish het volgende:
Maar ik begrijp mensen die voor de trein springen eigenlijk nooit zo goed. Ik vind het prima dat je aan je leven een einde wilt maken. Als je echt zo verknipt bent, doe dat dan. Ik zou je tegenhouden waar ik dat kan, maar uiteindelijk doe je het lekker zelf! Ik ik vind deze vorm echter de meest egoïstische manier van zelfmoord die er maar bestaat. Als je dan al dood wilt, waarom zou je dan tig mensen om je heen belasten met jouw dood en mogelijk meesleuren in jouw ellende? Wat voor egocentrische ziel ben je dan? Wil je op die manier nog je betekenis op de aarde verwezenlijken? Is dat een laatste schreeuw om aandacht? Heb ik nooit begrepen. Wat mij betreft ben je dan net zo ziek als een zelfmoordterrorist.
Ik ben helemaal geen egoist die bepaalt of iemand moet blijven leven of dood mag. Hoe kom je daarbij? Wat een achterlijke manier van mijn post verdraaien.quote:Waarom zou jij iemand willen tegenhouden die er een einde aan wil maken?
Wat voor een egoist ben je dan wel niet? Bepaal jij wie er wel en niet moet leven?
Lees dikgedrukt.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:10 schreef ThingFish het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen egoist die bepaalt of iemand moet blijven leven of dood mag. Hoe kom je daarbij? Wat een achterlijke manier van mijn post verdraaien.![]()
![]()
Zoals ik zei: zodra iemand dood wil, moet die dat vooral zelf weten. Maar als ik er ook maar even achter kom dat iemand zelfmoord aan het plegen is of zou willen plegen, zal ik er alles aan doen om die persoon te stoppen. Het is een plicht in deze maatschappij: op elkaar letten. En vanuit maatschappelijk oogpunt sta ik zoiets niet toe! Ik bepaal helemaal niet of iemand wel of niet moet blijven leven, maar ik vind dat je er altijd alles aan moet doen om te voorkomen dat je dit soort gedachten stimuleert of in de hand helpt. Dat is ronduit onethisch en zelfs strafbaar. De maatschappij heeft er als geheel geen baat bij, wanneer iemand zelfmoord pleegt.
Nee, hier ben ik het echt niet mee eens.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:30 schreef Vodkadruppel het volgende:
Iedereen maakt keuzes, en hoe erg jij het er ook mee oneens bent, je dient ze te respecteren.
Bij iedereen, of alleen bij vrienden?quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Nee, hier ben ik het echt niet mee eens.
Als je het kunt voorkomen, zou ik wel al het mogelijke doen.
Sowieso bij vrienden, uiteraard.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:47 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Bij iedereen, of alleen bij vrienden?
Ik zag laatst deze documentaire over de mogelijkheden en moeilijkheden t.o.v. zelfdoding.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:28 schreef agter het volgende:
Wat ik jammer vind, is dat mensen die er bewust voor kiezen dat ze niet meer willen leven, niet officieel geholpen mogen worden.
Daar zit m.i. de kern van het probleem. Daarom doen mensen bepaalde acties, zoals het springen voor een trein etc.
En natuurlijk ben ik er voor dat de oorzaak van het feit dat iemand het niet zit zitten, grondig geanalyseerd moet worden. Psychologen erbij etc. Maar soms wil iemand echt niet meer. En soms heeft iemand daar hele goede redenen voor.
Waarom mogen deze mensen niet geholpen worden met het beeindigen van hun eigen leven?
Dat zou zo veel beter zijn. Dan kunnen mensen in alle rust afscheid van hun familie en vrienden nemen. Zo veel meer rust, en minder eenzaamheid. Ook vind ik dat een humanere dood dan het voorbeeld van dit topic.
Ik begrijp jouw redenatie echt niet hoor. Omdat ik hem tegen zou houden, wil dat nog niet zeggen dat ik egoïstisch ben? Wat heb ik er zelf aan om hem tegen te houden, vraag ik me dan af...quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:30 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Lees dikgedrukt.
Ik verdraai je post dus niet want je zegt het zelf nog een keer.
Jij zal er alles aan doen om die persoon te stoppen want het is een plicht om op elkaar te letten.
Dus jij bepaalt voor een ander wat er moet gebeuren. Jij staat het niet toe, dus redeneer je vanuit je eigenbelang.
Dan klopt mijn post nietwaar?
Iedereen maakt keuzes, en hoe erg jij het er ook mee oneens bent, je dient ze te respecteren.
Die heb ik ook gezien.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:19 schreef Sno0ze het volgende:
[..]
Ik zag laatst deze documentaire over de mogelijkheden en moeilijkheden t.o.v. zelfdoding.
Ok, nog 1 keer.quote:
Eensch.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 00:32 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Ok, nog 1 keer.
Iemand maakt een keuze, jij wil niet dat die persoon dat doet vanuit je eigen overtuiging.
Die persoon maakt die keuze uit zijn/haar eigen overtuiging. Als jij dat probeert tegen te houden
dan leg je eigenlijk jouw overtuiging aan die persoon op. Dus die persoon moet doen wat jij zegt of vindt.
Alleen maar omdat je het niet eens bent met die keuze die hij/zij maakt.
Dat is dus net zo egoistisch als zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt een egoist is.
groetjes
In principe heb je gelijk, maar hou er wel rekening mee dat die mensen zeer verward zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 00:32 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Ok, nog 1 keer.
Iemand maakt een keuze, jij wil niet dat die persoon dat doet vanuit je eigen overtuiging.
Die persoon maakt die keuze uit zijn/haar eigen overtuiging. Als jij dat probeert tegen te houden
dan leg je eigenlijk jouw overtuiging aan die persoon op. Dus die persoon moet doen wat jij zegt of vindt.
Alleen maar omdat je het niet eens bent met die keuze die hij/zij maakt.
Dat is dus net zo egoistisch als zeggen dat iemand die zelfmoord pleegt een egoist is.
groetjes
Natuurlijk zijn die mensen verward, de aanlooptijd is vaak lang maar de daad impulsief.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 00:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar hou er wel rekening mee dat die mensen zeer verward zijn.
En misschien zijn ze je eeuwig dankbaar dat je ze er van weerhouden hebt?
Ja, dit is zeker een discussie die nog lang gaat duren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 01:35 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die mensen verward, de aanlooptijd is vaak lang maar de daad impulsief.
Maar daarom moet er misschien maar eens een andere oplossing komen.
En dan niet de pil van drion invoeren, maar bijvoorbeeld zoals hier eerder is aangegeven,
stervensbegeleiding. En psychische aandoeningen ook als echte ziekte erkennen.
Maar daar ligt ook de kern van de discussie. Wanneer mag het dan?
Dat is dus het hele dubbele aan die discussie. Ik ben zelf net zo'n egoist.
Met mijn mening.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |