Het verhaal gaat iets verder, de werkeloosheidcijfers in ZA is 23 % en er wordt nu heel argwanend naar de buitenlanders gekeken (as if ze pikken onze baantjes).quote:Rellen Zuid-Afrika: 22 doden, honderden gewond
elsevier
Bij de uitbarsting van geweld tegen vreemdelingen in en rond de Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg zijn tot nu toe 22 doden en honderden gewonden gevallen.
Rellen in Zuid-Afrika
Volgens de BBC zijn inmiddels zo’n zesduizend mensen op de vlucht geslagen voor het geweld. Ze zoeken bescherming in kerken, gemeenschapscentra en politiebureaus tegen bendes.
Mbeki
President Thabo Mbeki van Zuid-Afrika deed maandagavond een dringende oproep aan zijn landgenoten het geweld te staken. ‘Burgers uit andere landen van het Afrikaanse continent en van verder weg zijn mensen zoals wij en verdienen het met respect en waardigheid behandeld te worden.’
Ook voormalig aartsbisschop Desmond Tutu heeft aangedrongen op beëindiging van de onlusten. 'Alstublieft, alstublieft, hou op,' zei Tutu volgens het Zuid-Afrikaanse dagblad Beeld.
Geweld
Sinds een week neemt het geweld tegen buitenlanders fors toe. Arme zwarte Zuid-Afrikanen zoeken gewapend met messen, ijzeren staven en vuurwapens in de getto's naar immigranten om ze te molesteren en hun huizen in brand te steken.
In de afgelopen jaren zijn honderdduizenden immigranten uit vooral Zimbabwe, Mozambique en Malawi naar het relatief welvarende Zuid-Afrika getrokken. Velen belandden in de sloppenwijken, tot groot ongenoegen van de arme zwarten die daar al woonden.
Het geweld zou vooral gericht zijn tegen Zimbabwanen van wie er zo’n 3 miljoen in Zuid-Afrika zouden wonen.
Is dat Adriaan van Dis?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:14 schreef Jarno het volgende:
Tsja, na het kijken van 'van Dis in Afrika' afgelopen seizoen kon je hier eigenlijk al een beetje bang voor zijn. En het lijkt nu idd te gaan gebeuren.
PCies dat. Mensen die het op eigen houtje gaan bekokstoven. In Afrika voorbeelden ten over. Waarbij stammenkwesties weer de boventoon lijken te voeren. Mijn tante was een ZA-se, en die had een zeer opmerkelijk wereldbeeld over de zwarte afrikaaner. (Ze was zelf donker notabene). Ken ook een zeer toffe meid die haar ICT-project daar heeft voortgezet (blanke)...omdat haar land (in opkomst was).quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:21 schreef Perrin het volgende:
Zuid-Afrika is nu zelf aan 't Zimbabwificeren.. heb de indruk dat de emancipatie die door Nelson Mandela gekatalyseerd werd nu is doorgeslagen en voor geen van de betrokken partijen constructief is.
Yup... daar zijn al een boel blogs van.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:31 schreef Adidah het volgende:
Daarbij komt ook nog eens dat Mandela op leeftijd is. Mocht hij komen te overlijden, dan zal het hek van de dam zijn...
Het was/is altijd het machtigste land in de regio, dat kan evengoed een stabiliserende als een destabiliserende factor zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:46 schreef DroogDok het volgende:
Zou volgens mij een ramp voor het continent zijn als er oorlog uitbreekt in Zuid Afrika, dat land was naar mijn idee toch altijd een stabiele factor.
Mag ik vragen waarom je dit denkt?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 13:16 schreef HarryP het volgende:
Zal nog wel een flink stuk erger worden voordat het beter wordt.
Ik zou zeggen.. Even niet naar omkijken en zien wat er over 10 jaar van Afrika is geworden.
Natuurlijke selectie....
Het WK in Zuid-Afrika gaat echt niet door als het daar een puinhoop is. Dan gaat het linea recta naar Duitsland als vervangend land verwacht ik.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 12:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat WK gaat ook nog een probleem worden, er zullen niet veel mensen op af komen als er her en der brandende negers in se straten liggen.
Ach, het weerhoudt de olympische spelen in China ook nietquote:Op dinsdag 20 mei 2008 12:52 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat WK gaat ook nog een probleem worden, er zullen niet veel mensen op af komen als er her en der brandende negers in se straten liggen.
Hmm, zou je er een goede kunnen linken? Ben geinteresseerd!quote:Op dinsdag 20 mei 2008 09:46 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Yup... daar zijn al een boel blogs van.
China en Zuid-Afrika zijn wat dat betreft toch niet echt te vergelijken.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 14:31 schreef Xith het volgende:
[..]
Ach, het weerhoudt de olympische spelen in China ook niet
Ik had zelf altijd het idee dat de stammen in Z-Afrika minder onderlinge ruzies hadden dan in (bijv) Kenya (kikiyu vs luo - er is echt een enorme spanning onder het oppervlakte), maar ik gok dan dat het gaat tussen de Zulu's en de Xhosa's?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 08:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Komt er een stammenstrijd in ZA, gaat er nog een 'democratische' dominosteen vallen in Afrika ? Daar heeft het wel weg van.
Klopt natuurlijk, was ook meer een grapjequote:Op dinsdag 20 mei 2008 14:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
China en Zuid-Afrika zijn wat dat betreft toch niet echt te vergelijken.
Uhm, ik heb daar gewoond en alles van dichtbij kunnen meemaken. Ik loop toch niet uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat er problemen met de infrastructuur zijn. Je haalt het probleem ironisch genoeg in je eigen post aan, de ongelofelijke groei. Men vergeet echter dat de voorzieningen niet mee zijn gegroeid. Zo staan er nog steeds even veel centrales voor het opwekken van energie als 20 jaar geleden. En dat terwijl de vraag exponentieel gegroeid is. En dit is niet altijd zo geweest.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 14:25 schreef Xith het volgende:
Adriaan van dis, ik volg het elke week!
---
Ik moet toch zeggen dat er een hoop onzin staat in de reacties op dit topic.
"Zuid Afrika is een tikkende tijdbom" of topics met een dergelijke strekking, zoals bijv. van de user ASroma zijn gewoon onzin. Zuid-Afrika is ongelovelijk hard aan het groeien, wat nou 'niets van overgebleven van dat land na de apartheid'?
Year - Gross Domestic Product
1980 - 62,730
1990 - 289,816
2000 - 922,148
2005 - 1,523,254
Ja, het is onveiliger geworden daar - maar dat komt vooral omdat tijdens de apartheid de zwarte wijken met hekken werden afgesloten zodat niemand ergens naartoe kon. Er was laatst iemand die http://deathofjohannesburg.blogspot.com/ quotte om te laten zien hoe erg het wel niet is in Z-A... Nou wat een onzin zeg, zeuren over het electriciteitsnet en vuilnis op straat (en lelijke gebouwen), zozo... dat zou je niet verwachten in een afrikaans 3de wereldland zeg! Welcome to Italy
Zuid Afrika heeft momenteel vooral last van groeipijnen wat druk zet op het democratisch systeem en sociale klassen.
http://www.sagoodnews.co.(...)outh_investment.html
Hey... that makes two of us! Welke stad en welk stadsdeel?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 14:53 schreef Adidah het volgende:
[..]
Uhm, ik heb daar gewoond en alles van dichtbij kunnen meemaken.
Yep, dat zeg ik dus ook - alleen geef ik het als een positief probleem (voor zoveer zoiets bestaatquote:Ik loop toch niet uit mijn nek te kletsen als ik zeg dat er problemen met de infrastructuur zijn. Je haalt het probleem ironisch genoeg in je eigen post aan, de ongelofelijke groei. Men vergeet echter dat de voorzieningen niet mee zijn gegroeid. Zo staan er nog steeds even veel centrales voor het opwekken van energie als 20 jaar geleden. En dat terwijl de vraag exponentieel gegroeid is. En dit is niet altijd zo geweest.
Ik weet niet precies wat je hier bedoelt. Het zal in de ziekenhuizen vast lastig zijn - met weinig personeel - maar hoe heeft dit (binnen 2 jaar?) invloed op het land? Ik wil niet zeggen dat ik 'nog hoop' heb, want dat zou betekenen dat het nu slecht is (...en dat het ooit wel weer beter gaat). Het is nu helemaal nog niet zo slecht, iig beter dan in de jaren '90. Of het in 2 jaar een paradijsje op aarde is, natuurlijk niet - hier gaan generaties overheen voordat het eindelijk goed in elkaar zit...quote:Verder ken ik mensen die bij de hulpdiensten werken. Die geven zelf al aan dat het nauwelijks te houden is. Dit is mede te wijten aan het wanbeleid van de overheid. Er is nu al een tekort aan personeel. Wat zal dat over twee jaar brengen? Ik heb nog steeds hoop, maar er moet nog heel veel gebeuren om over twee jaar niet gigantisch voor lul te staan.
Ik heb in Pretoria bij Hatfield gewoondquote:Op dinsdag 20 mei 2008 15:06 schreef Xith het volgende:
[..]
Hey... that makes two of us! Welke stad en welk stadsdeel?
[..]
Yep, dat zeg ik dus ook - alleen geef ik het als een positief probleem (voor zoveer zoiets bestaat): een kind met groeipijn is natauurlijk niet blij, maar het is wel positief dat hij aan het groeien is
![]()
Een stijgende welvaart brengt in elke samenleving problemen in infrastructuur/woning/sociale klassen - Het probleem met electriciteit is dus de schuld van de regering die dit niet voortijdig voorzag - maar is zeker geen indicatie van hoe slecht het met het land gaat (zoals door sommigen geclaimd).
[..]
Ik weet niet precies wat je hier bedoelt. Het zal in de ziekenhuizen vast lastig zijn - met weinig personeel - maar hoe heeft dit (binnen 2 jaar?) invloed op het land? Ik wil niet zeggen dat ik 'nog hoop' heb, want dat zou betekenen dat het nu slecht is (...en dat het ooit wel weer beter gaat). Het is nu helemaal nog niet zo slecht, iig beter dan in de jaren '90. Of het in 2 jaar een paradijsje op aarde is, natuurlijk niet - hier gaan generaties overheen voordat het eindelijk goed in elkaar zit...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |