Ik heb twee maanden geleden de nachttreinen naar Boekarest, Belgrado en Sarajevo genomen. Verwacht geen problemen. Elke wagon (of om de twee wagons) is afgesloten en bevat een eigen conducteur. Bovendien kun je je eigen compartimentje afsluiten, zodat het niet mogelijk is het van buiten af te openen. Ik ga er dan vanuit dat je Couchette (slaapwagon met 6 mensen) neemt... Wel doen als je wat wilt slapen. Je kan ook nog luxer slapen, maar dat was wel erg prijzig! Zo'n 40 euro. Couchette is ~16 euro.
Wat betreft reserveren. In mijn geval (ik ben o.a. via Nederland, Duitsland,Oostenrijk, Kroatie, Hongarije, Roemenie, Servie, Bosnie gereisd) was het absoluut niet nodig. Nachttrein is verplicht reserveren.... dit kan gewoon bij ieder NS station, met internationaal loket, in Nederland. Je kan het ook gewoon bij het station in het land zelf doen. (en dan bespaar je de reserveringskosten van NS) Maar je weet maar nooit wie je treft en dus vond ik het fijner om het vooraf al geregeld te hebben...
De nachttrein naar Belgrado was overigens niet eens zo superdruk. Probeer als je in een compartiment met Serven, Hongaren, Roemeniers, etc beland met de conducteur een deal te sluiten dat je in een ander leeg compartiment mag slapen.

Daar was ik na meer als 25 uur treinen (met tussenstops) wel aan toe en hij vond het prima.

Tijdens een andere nachtreis ben ik wel in een compartiment met verschillende nationaliteiten gaan slapen. Ook leuk om mee te maken en de drank vloeide hevig.

Je wordt trouwens 's nachts rond 3 - 5 uur wakker gemaakt door de Douane. Ook moet je voordat je gaat slapen je interrail ticket aan de conducteur afgeven. Hij gaat dan ff wat formuliertjes voor de douane invullen en geeft hem 's morgens, voordat de trein aankomt, terug. Raak niet in paniek als je je interrail ticket van een paar honderd euro ineens moet afgeven aan een gast die geen Engels praat. Je krijgt hem terug.

Ik heb het stuk Strizivojna, Doboj, Sarajevo, Mostar gedaan. (vanuit Belgrado) Dus basically helemaal vanuit het noorden van Bosnie naar het zuiden. Ontzettend mooi! ZEKER aan te raden. De lijn loopt dwars door de bergen, bossen, uitgestrekte landschappen met veel tunnels en weet ik wat niet. Ook zie je onderweg diverse spookdorpjes... overblijfselen van de oorlog.
Ik zou je geen zorgen maken om de veiligheid. Het is heel erg goed te doen.
Ik heb zelf een wrang moment meegemaakt en dat was in Sarajevo direct bij het station. Ik werd belaagd door allerlei mensen die mij een slaapplek of taxirit wilden aanbieden. Uiteindelijk gingen ze met elkaar op de vuist... niet echt prettig als het 23:00 's avonds is.

De politie is het nog op komen lossen.
Als er een ding is waar je rekening mee moet houden is dat het. Het schijnt namelijk volgens mijn vrienden in Sarajevo vaker voor te komen. Trap ook niet in taxiritjes naar je hostel vanaf het station. Die chauffeurs vragen gewoon 25 euro, terwijl het voor een Bosnier 4 euro kost. Bij het station in Sajarevo stopt tramlijn 2 (of 1) en die brengt je direct naar het centrum, Pigeon Square voor 1 euro ofzo. Let ook op andere prijzen in de Balkan. Ze willen je nogal wat graag afzetten, zodra ze merken waar je vandaan komt.... het westen.
Voor de rest, veel plezier in Bosnie. Enorm mooi land. Ik kwam er helemaal tot rust.
[ Bericht 10% gewijzigd door Raven_ op 01-07-2008 20:20:25 ]