abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58770450
Hoi,

ik kon zo niet een algemene thread vinden over fietskarren. Ik ben op zoek naar een kinderkar voor achter de fiets waar twee kinderen in kunnen (nu is er nog maar 1, maar een tweede is zeer gewensd op den duur ). Hij moet niet te zwaar maar, wel degelijk en veilig zijn, en moet ook opgebouwd kunnen worden naar een wandelkar. Wie heeft ervaringen met een bepaald merk en waar moet je eventueel op letten bij de aanschaf?
  maandag 19 mei 2008 @ 23:04:30 #2
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_58770585
http://www.fietsfabriek.nl/

Mijn buren vervoeren hun kids met fietsen van deze fabrikant.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  dinsdag 20 mei 2008 @ 00:58:47 #3
136780 Nosh
hurpdurp
pi_58773247
quote:
Op maandag 19 mei 2008 23:04 schreef tonja het volgende:
http://www.fietsfabriek.nl/

Mijn buren vervoeren hun kids met fietsen van deze fabrikant.
Accute metaalmoeheid voor elk van die ondingen. Liefst als de bestuurder net even een heuveltje afgaat.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 04:19:01 #4
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_58774069
quote:
Nosh schreef het volgende:
Accute metaalmoeheid voor elk van die ondingen. Liefst als de bestuurder net even een heuveltje afgaat.
Een bakfiets is geen onding!
Fietsfabriek is een goed & degelijk merk!
Zo ongeveer ieder ander B merk roest weg zodra je het buiten laat staan!
Verschil in kwaliteit is te zien hier in de straat!
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
  dinsdag 20 mei 2008 @ 08:37:27 #5
136780 Nosh
hurpdurp
pi_58774884
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 04:19 schreef t_igger het volgende:

[..]

Een bakfiets is geen onding!
Fietsfabriek is een goed & degelijk merk!
Zo ongeveer ieder ander B merk roest weg zodra je het buiten laat staan!
Verschil in kwaliteit is te zien hier in de straat!
En neemt belachelijk veel ruimte in, zowel op het fietspad als bij de fietsrekken, en dan heb ik het nog niet over de kamikazestijl die de gemiddelde hippe jonge moeder hanteert als ze haar twee halflang harige kindjes naar dwarsfluittraining moet brengen.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 09:19:26 #6
34891 melonovy
La Kutschie
pi_58775398
Hihi Nosh, ik ken die types ook! Toch zijn bakfietsen wel helemaal hip!

Ik heb een kidcar en ben hier erg tevreden over, de kinderen zitten droog in een robuuste bak, vast in gordels. Alle details staan hier, ik heb heel bewust voor het praktische en de veiligheid gekozen. Binnen een minuutje omgebouwd tot wandelwagen, dat lukt je niet met zo'n ding van de HEMA.
Alleen je bent 3 stoeptegels breed, je past niet in iedere winkel en om dat ding in de schuur te krijgen moet ik 'm steeds opklappen, maar dat is ook niet zo'n grote moeite.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_58784529
Over de breedte en lengte heb ik al nagedacht. Een bakfiets leek me ook wel leuk, maar ik wil t liefst ook gebruik van een fiets maken zonder alle extra lengte enzo. Bakfietsen vind ik dan lomper dan zoń afneembaar karretje. Fietszitjes vind ik beetje enger en ze zitten idd droog in een karretje
pi_58785378
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 08:37 schreef Nosh het volgende:

[..]

En neemt belachelijk veel ruimte in, zowel op het fietspad als bij de fietsrekken, en dan heb ik het nog niet over de kamikazestijl die de gemiddelde hippe jonge moeder hanteert als ze haar twee halflang harige kindjes naar dwarsfluittraining moet brengen.
Dank u.
Ik heb zo'n pokkehekel aan die dingen, maar met name aan de aso-moeders/vaders die zo'n ding dusdanig neerzetten dat je als een dronken soepstengel tussen die dingen heen moet laveren.
Moest er even uit, gaat u gerust ontopic verder.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 20 mei 2008 @ 19:08:38 #9
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_58786332
Het is ook nooit goed.. Eerst klaagt men steen en been over ouders die hun kroost met de auto bij school afzetten en ophalen. En daarmee door asociaal rij- en parkeergedrag de verkeersveiligheid in gevaar brengen.
Bedenkt iemand een bakfiets voor kinderen, dan zijn ze weer asociaal groot op het fietspad.

Gelukkig ben ik in bezit van auto, bakfiets noch kinderen. Maar ja, ik heb een scooter, dat is ook behoorlijk fout heb ik begrepen
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_58788560
Ik heb mijn fietskar alleen veel gebruikt toen Mikael nog niet in het fietsstoeltje mocht. Daarna bij slecht weer nog wel eens geprobeerd maar hij vind het helemaal niks. Hij zit hele weg ze zeuren en schreeuwen dat ie bij mama op de fiets wil. Das natuurlijk ook veel gezelliger. Daarom vorig jaar maar een voetenzak voor bobikezitje gekocht zodat ie in regen en sneeuw ook droog en warm zat
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_58799007
Ik ben dol op onze fietskar, veiliger dan een zitje en handiger dan een bakfiets (ik vind bakfietsen er bijzonder koel uitzien altijd, maar dan heb je je kinders afgezet en dan moet je die 10 km naar je werk nog met dat kreng ).
Het hangt er qua merk een beetje vanaf hoe lang en hoe vaak je hem wil gebruiken. Bij langer/intensiever gebruik ontkom je niet aan de duurdere/duurzamere karren (Burley, Winther, Chariot, Kidcar e.d.); anders kan je het ook wel af met een goedkopere (Hema b.v.).
Daarnaast hangt het een beetje van je persoonlijke voorkeuren af- licht, snel opvouwbaar, vering, e.d. Let ook op de breedte van de kar, want als tie net niet door je tuinhek of schuurdeur past is dat niet heel handig.

Wij hebben zelf een Burley D'lite, een ouwetje (gekocht in 2001), ik weet niet hoe goed het nieuwe model daarvan is maar de oude doet het al heel lang heel goed- loopt nog altijd lichter dan het gros van de nieuwe karren. Met wandelset is ie ook heerlijk voor off-the-road wandelingen (bospaden en strand gaan beter dan met welke kinderwagen dan ook, inclusief een Rambler bolderkar). Het nadeel van deze kar is dat ie met regen maar matig waterdicht is, maar ik denk dat dat met de nieuwere modellen verholpen is (zo ziet het er wel uit). In een D'lite passen met wat proppen twee zesjarigen.
Nadeel van de Dolphin vonden we dat de bak te groot en lomp is (te lang bezig met opvouwen en dan neemt ie nog veel ruimte in). Qua rij-eigenschappen en vering is die wel vergelijkbaar met onze kar. En hij is waterdichter. Sommige kinderen vinden de bankjes van de Dolphin lekkerder zitten dan het soort van hangbankje van de D'lite.
Nadeel van de Kidcars vind ik de rare as-plaatsing- bij alle andere karren zit het zwaartepunt bij belading ongeveer boven de wielen, bij de Kidcar hangt het gewicht erg op de dissel. Daarnaast hebben de oudere modellen nauwelijks bagageruimte en lopen de oudere modellen (die gele, die grijs/oranje heb ik nooit geprobeerd) een stuk minder licht dan Dolphin, Burley en Chariot.
  woensdag 21 mei 2008 @ 12:03:25 #12
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_58799611
Wij hebben de Kidcar Comfort. Om kort te zijn: geweldig ding! Het enige waar we komende zomer tegenaan gaan lopen, is dat we het niet vertrouwen om onze baby bij onze dreumes in de kar te zetten.
pi_58801014
anneja, wat voor kar zou jij kopen voor 1 dag in de week 2 gastkinderen?

En kennen jullie de Nordic Cab? Ziet er ook wel leuk uit
  woensdag 21 mei 2008 @ 13:59:56 #14
45621 Suzanna
Mama van...
pi_58801824
Wij hebben een B-merk fietskar, ooit via Marktplaats gekocht voor 150 euro, ik zag bijna dezelfde later ook bij de Halfords staan. We hadden toen geen geld voor een betere, maar hij gaat toch al een hele tijd mee hoor. Er zijn wel wat dingen kapot aan gegaan, bijv. een stuk elastiek van het 'dak' is kapot etc., maar voor 2x in de week je kinderen wegbrengen naar de peuterspeelzaal gaat 'ie prima. Ze kunnen er ook samen in.

Wat ik wel een groot nadeel vind is dat hij erg moeilijk op de fiets te bevestigen is, daar moet je echt heel sterk voor zijn (lukt mij dus niet). Hij wordt er dus nooit afgehaald omdat ik anders niet wegkom ermee. Het was eigenlijk de bedoeling dat 'ie ook als wandelwagen gebruikt kan worden, en dat KAN ook wel maar dus niet als ik alleen met ze wegga. Beetje jammer dus.

Ik zou gaan voor een duurder merk, heb wel wat onderzoek gedaan en denk dat Anneja wel goede informatieve tips heeft gegeven. Succes met het uitzoeken!

Hieronder een paar plaatjes van mijn fietskar.

pi_58803710
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 13:59 schreef Suzanna het volgende:

Wat ik wel een groot nadeel vind is dat hij erg moeilijk op de fiets te bevestigen is, daar moet je echt heel sterk voor zijn (lukt mij dus niet).
Wat voor koppeling zit er op? Bij sommige fietsenwinkels kan je redelijk universele koppelingen kopen met een piefje aan je fiets en een stuk met een veer en borgpen aan de kar. Is in verhouding tot je kar misschien wat duur (ongeveer 25 euro incl. 1 piefje) maar ik vind 'm niet moeilijk vast of los te maken.

Poemojn, ervan uitgaand dat de kar ongeveer 3 jaar gebruikt zou worden en dan 1 dag per week zou ik denk ik op een goedkope gokken. Een aantal mensen uit de buurt hebben een Hema-kar voor crecheverkeer en zijn daar tevreden over (hoewel die van de overburen na een jaar echt op was, maar dat was een beetje een maandagochtendexemplaar geloof ik). Voor mij ligt het breekpunt bij afstanden >km of 5, vakantiegebruik, weekendboodschappen (lees: structurele overbelading ), en fietskarmishandeling in het struweel (die van ons heeft zowel het abortuspaadje (achter de fiets) als het duindoornstruweel (als wandelkar) op Terschelling overleefd. Als ie een fatsoenlijke dodemansrem had zou ie ook meegeweest zijn in de bergen

En deze vind ik echt vet maar dat terzijde.
pi_58806054
Tnx voor de tips. Ik zoekm idd een die ook snel op -en af te bouwen is (naar wandelkar) en die niet te zwaar is. Leuke fotootjes btw Ziet er gezellig uit!
pi_58819598
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 17:46 schreef AidanWulf het volgende:
Tnx voor de tips. Ik zoekm idd een die ook snel op -en af te bouwen is (naar wandelkar) en die niet te zwaar is.
Bij de Burley kan je de wandelset gewoon laten zitten, daar klap je alleen het neuswiel op of neer (bij wel meer karren trouwens. Chariot volgens mij ook, Dolphin volgens mij niet). De duwstang moet er wel af trouwens als je 'm op wil vouwen.
pi_58819751
En deze zou ik ook wel willen

En als je dit ziet zou je toch spontaan naar een land met winters verhuizen
pi_58819883
Wij hebben een fietskar (grijs oranje, honderstehands en zo te zien merkloos) die we niet veel gebruiken omdat hij net niet goed door de deur van onze berging past.
Maar straks met twee kindjes die naar het KDV gaan willen we toch wel weer proberen of we de kar niet kunnen gaan gebruiken.
Misschien is het nodig een nieuwe (evt. tweedehands) te gaan zoeken, als er een bestaat die makkelijker in gebruik is.

Het probleem bij onze kar is dat hij breed is en/of dat hij niet makkelijk in te klappen is. Er moeten flink wat schroeven los om hem plat te krijgen.
Ik ben nu dus wel benieuwd welke kar óf net even wat smaller is óf welke kar met een hand in te klappen is zodat hij op die manier makkelijk opgeborgen kan worden.

edit: Heeft iemand misschien ervaring met een instep? Zo ja, zijn deze echt zo makkelijk in te klappen als op de site aangegeven wordt?

[ Bericht 15% gewijzigd door owlet op 22-05-2008 11:23:16 ]
pi_58820538
(ik zou tegenwoordig overigens, voor een intensief gebruikte fietskar, een chariot cougar kopen)

qua opvouwen is mijn ervaring dat het, hoe snel het ook gaat, toch irritant blijft. Ik kan onze kar in minder dan een halve minuut van kar in plat pakket omtoveren en vice versa, maar heb daar zo'n hekel aan dat ie bijna altijd in de achtertuin blijft staan ipv in de schuur waar hij minder snel zou slijten (doek van de Burley is trouwens niet van heel beste kwaliteit wat dat aangaat, maar dat is in de nieuwere modellen misschien beter)

En wat handig werkt of niet zou je in een winkel eigenlijk even moeten uitproberen. Er zijn wel winkels met veel karren in de showroom, ook met budgetmodellen.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 07:45:50 #21
34891 melonovy
La Kutschie
pi_58872881
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 12:03 schreef Coelho het volgende:
Wij hebben de Kidcar Comfort. Om kort te zijn: geweldig ding! Het enige waar we komende zomer tegenaan gaan lopen, is dat we het niet vertrouwen om onze baby bij onze dreumes in de kar te zetten.
Ik had altijd nog een zitje op de fiets waar ik 1 van de kinderen in zette als er weer een drama was. En ik heb ook wel eens overwogen om een schot op maat te maken en die in de kar te plaatsen (Ja het is echt zo erg geweest) Maar gelukkig ging het meestal wel goed hoor
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † zaterdag 24 mei 2008 @ 16:08:13 #22
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_58878588
Ja, wij hebben vanochtend een fietskar gekocht! Een derdehands Chariot Comfort Deluxe
Naar aanleiding van dit topic in het algemeen en de eerste posts van Anneja in het bijzonder
Ons budget is niet zo groot, en bij afwegen bleken een kunststof kuip en makkelijk ombouwen belangrijker voor ons te zijn dan mooi nieuw en het kleinste pakket om op te bergen. Morgen halen we een tweedehands babyschaal, en dan kan ik voortaan ook alleen op pad met mijn twee dametjes

wegens een zichtprobleem zijn een rijbewijs of twee fietststoeltjes op de fiets voor mij geen optie, dus lang leve de fietskar
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_58882866
Wij hebben een tweedehands Chariot cougar 2.
Met hangmatje voor de kleine, ideaal . Ben er erg blij mee, het scheelt me toch best wat tijd 's morgens nu ik op de fiets kan ipv lopend.
Fake it till you make it...
  zaterdag 24 mei 2008 @ 20:33:22 #24
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_58883222
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 07:45 schreef melonovy het volgende:

[..]

Ik had altijd nog een zitje op de fiets waar ik 1 van de kinderen in zette als er weer een drama was. En ik heb ook wel eens overwogen om een schot op maat te maken en die in de kar te plaatsen (Ja het is echt zo erg geweest) Maar gelukkig ging het meestal wel goed hoor
[ afbeelding ]
Leuk zeg! Je kinderen lijken in ieder geval aan elkaar gewaagd, maar om de baby te beschermen, ben ik ook iets van een schotje aan het overwegen. Geen idee of het realiseerbaar is...
  zaterdag 24 mei 2008 @ 20:41:14 #25
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_58883394
Dreumes (16 mnd) en baby (6 weken) in Hema-kar:

Overigens ook een Burley Cub in bezit... allebei z'n voor- en nadelen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')