Dat hangt van je opleiding af.quote:Op maandag 19 mei 2008 11:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
Een masterscriptie moet iig in 't Engels geschreven worden (verplicht), de rest niet altijd. Een masterscriptie moet iets unieks onderzoeken.
Mijn eigen opleiding (communicatiemanagement HBO) niet. En in de handleidingen die ik heb verzameld kan ik ook geen concrete verschillen ontdekken tussen bachelor & masterscripties, misschien het niveau maar that's it.quote:Op maandag 19 mei 2008 11:26 schreef TNA het volgende:
Biedt je opleiding geen handleiding dan?
juistquote:Op maandag 19 mei 2008 11:55 schreef Pool het volgende:
Masterscripties hoeven niet altijd in het Engels. Het verschil zit hem vooral in het feit dat wetenschappelijke verdieping moet worden aangebracht in de masterscriptie.
Mijn WO-bachelorscriptie is puur literatuuronderzoek.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:01 schreef Floripas het volgende:
Het hangt er van af.
Een HBO-scriptie is meestal een probleem van een bedrijf of een organisatie dat je vervolgens goed beredeneerd op papier oplost.
Een WO-bachelorscriptie is doorgaans een "werkstuk plus", dus wel met eigen onderzoek aan komen zetten, maar niet een uitgebreide dataset aanleggen, bijvoorbeeld. Het is minder punten, dus minder uur, dus een kleiner onderzoek.
Een WO-masterscriptie is echt de kroon op je studie: een origineel eigen onderzoek van behoorlijke omvang.
Maar kijk even in je OER of je scriptieregelement, daar vind je doorgaans wel het één en ander.
Dat kan. Ook literatuur kun je als dataset gebruiken.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:10 schreef TNA het volgende:
[..]
Mijn WO-bachelorscriptie is puur literatuuronderzoek.
En bij mij een combinatie van een vergelijking van de (beperkte) bestaande literatuur en een onderzoek op een online-panel. Zo is het allemaal wat. Ik denk dat de rode draad is dat de Bachelorscriptie gewoon kleiner en minder diepgaand hoeft te zijn.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:10 schreef TNA het volgende:
[..]
Ja, het rare is dat men altijd zei dat het dan "beter aansluit" terwijl het in Angelsaksische landen ook niet eenduidig is, en dan heb ik het nog niet eens over het verschil tussen de verschillende universiteiten.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 16:05 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik vermoed dat er nog wel eens een opinieblad of krant met een alarmerende kop op de poppen komt: OMG BACHELOR IS OVERAL ANDERS!! WAT BETEKENT EEN BACHELORDIPLOMA EIGENLIJK!! KAMER WIL STANDAARDIISERING!!![]()
Een Master scriptie van 37ECTS! Is dat bij een eenjarig master van 60ECTS of een twee-jarige van 120ECTS? Ik gok het laatste..quote:Op dinsdag 20 mei 2008 16:34 schreef Fastmatti het volgende:
Wat zijn jullie masterscripties klein zeg. Hier is de bachelor 11 ECTS en master 37 ECTS. Bij ons is trouwens het verschil dat het bachelor-deel eigenlijk een soort literatuurstudie is terwijl de master thesis een echt onderzoek is waar je bij een bedrijf aan gaat werken.
Ik bedoelde zwemmerseczeemquote:Op dinsdag 20 mei 2008 17:16 schreef hello_moto1992 het volgende:
Lees eens het topic, communicatiemanagement op het HBO dus.
Ik vind het belachelijk; zeker als je bedenkt dat de thesis in het gebied van de variant geschreven moet worden (in mijn geval dus Geschiedenis). Als je bedenkt dat papers voor geschiedenis altijd rond de 5000 woorden moeten hebben en 5 ECTs opleveren icm werkgroepopdrachten, dan is de bachelorscriptie van Europese studies imho slechts een veredelde paper. Als student Europese studies variant Geschiedenis volg je namelijk ook geschiedenisvakken.quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:39 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom is dat jammer? Het is gewoon een vreemde regel om een minimaal een aantal woorden te verlangen. Inclusief inhoudsopgave, literatuurlijst komt mijn thesis (12 ECTS) aan nog geen 3000 worden.
Als je op je werk of voor een journal iets schrijft, heb je doorgaans een nog veel strengere woordenrestrictie. Dan wordt het "5000 woorden, give or take 5%". Dus dat je moet leren om zowel bondig te zijn als goed alles uit te leggen begrijp ik wel.quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:50 schreef ThE_ED het volgende:
Tsja, die woorden restricties zijn altijd een beetje raar. Het gaat toch meer om de kwaliteit van je werk, en als je dat goed kort weet te verwoorden, tsja...
"Groter" wil niet zeggen "meer werk". Als je bij Europese geschiedenis bijvoorbeeld een heel jaar aan notulen van het Euopees Parlement moet doorlezen (ik zeg maar iets), dan kost je dat meer tijd dan het transcriberen van twee oorkonden die je vervolgens moet analyseren.quote:Op woensdag 21 mei 2008 11:32 schreef Ewelina het volgende:
Dat kan nog eens behoorlijk verschillen. Zo zijn de bachelorscripties van Europese studies en geschiedenis beide 10 ECTs waard, alleen moet die van geschiedenis wel 2 x zo groot zijn (resp. 6000-8000 woorden voor Europese studies vs. 10.000-12.000 woorden voor geschiedenis).
Zelfde geldt voor de master, is bij beide studies 20 ECTs waard. Alleen bij Europese studies is die masterscriptie net zo groot als de bachelorscriptie van geschiedenisBeetje jammer.
Ja, ik bedoel ook eigenlijk dat ik het raar vind dat als je bijv. 5000 woorden hebt het kan zijn dat je alleen om de regels er 7000 van moet maken ofzo. Iets in veel woorden zeggen vind ik geen probleem, doorgaans, maar schrappen is een hele kunst.quote:Op woensdag 21 mei 2008 13:25 schreef Floripas het volgende:
[..]
Als je op je werk of voor een journal iets schrijft, heb je doorgaans een nog veel strengere woordenrestrictie. Dan wordt het "5000 woorden, give or take 5%". Dus dat je moet leren om zowel bondig te zijn als goed alles uit te leggen begrijp ik wel.
Waarom leg je een relatie tussen het aantal uren dat ergens ingestoken moet worden en het aantal woorden van het resultaat? Als klein onderdeel van een vak heb ik wel eens een paper van 2500 woorden geschreven, maar van mijn bachelor thesis, waar 12x zoveel tijd in gestoken moet worden, van 3000 woorden ziet iedere medestudent dat daar veel meer energie ingestoken is.quote:Op woensdag 21 mei 2008 12:19 schreef Ewelina het volgende:
Ik vind het belachelijk; zeker als je bedenkt dat de thesis in het gebied van de variant geschreven moet worden (in mijn geval dus Geschiedenis). Als je bedenkt dat papers voor geschiedenis altijd rond de 5000 woorden moeten hebben en 5 ECTs opleveren icm werkgroepopdrachten, dan is de bachelorscriptie van Europese studies imho slechts een veredelde paper. Als student Europese studies variant Geschiedenis volg je namelijk ook geschiedenisvakken.
Idd, het gaat meer om wat er achter zit dan het aantal woorden dat er op papier staan.quote:Op woensdag 21 mei 2008 13:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom leg je een relatie tussen het aantal uren dat ergens ingestoken moet worden en het aantal woorden van het resultaat? Als klein onderdeel van een vak heb ik wel eens een paper van 2500 woorden geschreven, maar van mijn bachelor thesis, waar 12x zoveel tijd in gestoken moet worden, van 3000 woorden ziet iedere medestudent dat daar veel meer energie ingestoken is.
Het gaat me eigenlijk er meer om dat Europese studies eigenlijk een slap aftreksel van geschiedenis is. Dat blijkt niet uit mijn post over de scripties, maar ik vind het wel een beetje tekenend voor beide studies. Ik heb 2 x een aantal papers ingeleverd bij Europese studies die zonder problemen goedgekeurd werden, terwijl die bij geschiedenis zeer zeker afgekeurd zouden zijn. Hetzelfde geldt voor tentamens: bij Europese studies kun je wegkomen als je het boek een keertje doorleest, bij geschiedenis lukt me dat echt niet. Het algehele niveau ligt gewoon een stuk lager bij Europese studies.quote:Op woensdag 21 mei 2008 13:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarom leg je een relatie tussen het aantal uren dat ergens ingestoken moet worden en het aantal woorden van het resultaat? Als klein onderdeel van een vak heb ik wel eens een paper van 2500 woorden geschreven, maar van mijn bachelor thesis, waar 12x zoveel tijd in gestoken moet worden, van 3000 woorden ziet iedere medestudent dat daar veel meer energie ingestoken is.
Daar hebben wij aan deze kant van de streep gewoon FTE's voor. Als jij binnenkomt met een scriptie van 500 pagina's dan ben jij waarschijnlijker iemand die mijn tijd gijzelt dan iemand die mij briljant inzicht voorschotelt.quote:Op woensdag 21 mei 2008 13:34 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel ook eigenlijk dat ik het raar vind dat als je bijv. 5000 woorden hebt het kan zijn dat je alleen om de regels er 7000 van moet maken ofzo. Iets in veel woorden zeggen vind ik geen probleem, doorgaans, maar schrappen is een hele kunst.
Maar van beide kanten af vind ik een stricte regels overdreven, als jij met een heel tractaat zou aankomen, mag dat dan niet omdat je max X woorden moet hebben...
Nouja, het is niet alsof je niet zonder voorbespreking ineens met een werk komt aanzetten natuurlijk, en het was ook maar een extreem voorbeeld. Regels zijn wel handig als richtlijn, maar zou een docent een enorm sterk werk gaan weigeren als het wat meer is dan gebruikelijk? (En andersom; een werk weigeren omdat het wat te weinig woorden heeft.) Een heel boek ligt buiten de opdracht natuurlijk, als je dat wilt moet je maar promoveren, en dan nog moet het maar binnen het onderzoekstraject passen tenzij je zelf leuk wat geld mee kan nemen.quote:Op woensdag 21 mei 2008 16:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Daar hebben wij aan deze kant van de streep gewoon FTE's voor. Als jij binnenkomt met een scriptie van 500 pagina's dan ben jij waarschijnlijker iemand die mijn tijd gijzelt dan iemand die mij briljant inzicht voorschotelt.
Bij ons is 60 ects echt een heel jaar., en ik kan me niet voorstellen dat je in Delft opeens twee keer zo veel moet doen Bedoel je niet 30?quote:Op zondag 25 mei 2008 17:57 schreef alongwalker het volgende:
Ik studeer aan de TU in Delft, technische bestuurskunde.
Ik ben momenteel bezig met de bachelorscriptie ( 9 ects dus 9 * 28 = 252 uur werk)
Na de zomer begin ik direct met de masterscriptie, dit is 60 ects (half jaar werk).
Lekker zwart/wit. Nu bezig met WO-bachelorscriptie, maar ik heb dus zelf een heel onderzoek op moeten zetten.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:10 schreef TNA het volgende:
[..]
Afstuderen aan de TU duurt ook gewoon een jaarquote:Op zondag 25 mei 2008 21:19 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Bij ons is 60 ects echt een heel jaar., en ik kan me niet voorstellen dat je in Delft opeens twee keer zo veel moet doen Bedoel je niet 30?
Ik heb onderzoek gedaan naar de internationalisering van sportverslaggevingen. Behandelde kranten zijn NRC/Nieuwe Rotterdamse Courant en de Telegraaf. Om twee uitersten in het segment te nemen zeg maarquote:Op dinsdag 27 mei 2008 18:17 schreef Ewelina het volgende:
Lennox, waar gaat je scriptie over?
Ik mag volgend jaar aan de bak voor Europese studies, Geschiedenis denk ik een half jaartje later...
Ik ben wel benieuwd hoe hij dan meteen aan zijn masterscriptie begint, zijn er aan de TU eenjarige masters?quote:Op dinsdag 27 mei 2008 18:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Afstuderen aan de TU duurt ook gewoon een jaar
Nee, maar misschien heeft hij al een groot deel of alles uit het 1e jaar van de master gedaan...quote:Op dinsdag 27 mei 2008 20:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe hij dan meteen aan zijn masterscriptie begint, zijn er aan de TU eenjarige masters?
Dan moet ie niet zeggen dat het voor een half jaar werk is...quote:Op dinsdag 27 mei 2008 18:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Afstuderen aan de TU duurt ook gewoon een jaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |