abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58706023
Ik had net een goed idee. Ik woon in het centrum van Brussel maar ik zoek voor een dag of 2 werk per week. Nu zat ik te denken om op het centraal station mensen aan te spreken om ze gewoon een dag rond te leiden naar wat ze zélf leuk vinden. Ik heb het centrum van Brussel inmiddels aardig goed leren kennen, spreek vloeiend Engels, wat Duits enzo. Het enige dat je nodig hebt is visitekaartjes en een vlotte babbel.

Maar goed, ik wil dus weten of dit inderdaad een goed idee is wat mogelijk aan zou slaan. En ik snap dat niet iedereen op de hoogte is van de Belgische wetgeving maar kun je dit zomaar zwart doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door MLI op 16-05-2008 14:52:30 ]
  vrijdag 16 mei 2008 @ 15:24:56 #2
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_58707474
je kan het doen, maar als je het in het zwart doet is het niet legaal als je volgens de wetgeving wilt werken.
De vraag is alleen of er iemand op zal reageren (wsl niet).

En zelf vraag ik me af of het zou lukken om dit te doen, ik denk dat je dan beter jezelf inschrijft bij een gidsenvereniging (die zijn er) en op die manier gidsopdrachten binnenhaalt. De meeste toeristen die een gids willen gaan vanzelf naar zo'n instantie, en de toeristen die het niet doen zullen wsl ook niet ingaan op jouw aanbod als ze de trein afstappen.
pi_58707538
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 15:24 schreef Jack. het volgende:
je kan het doen, maar als je het in het zwart doet is het niet legaal als je volgens de wetgeving wilt werken.
De vraag is alleen of er iemand op zal reageren (wsl niet).

En zelf vraag ik me af of het zou lukken om dit te doen, ik denk dat je dan beter jezelf inschrijft bij een gidsenvereniging (die zijn er) en op die manier gidsopdrachten binnenhaalt. De meeste toeristen die een gids willen gaan vanzelf naar zo'n instantie, en de toeristen die het niet doen zullen wsl ook niet ingaan op jouw aanbod als ze de trein afstappen.
Ik denk eigenlijk wel dat het kan lukken. Maar dat is wel afhankelijk van je tarieven. Hoeveel zou je kunnen vragen?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 15:42:48 #4
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_58707830
Goh geen idee wat de tarieven zoal zijn voor een gids in brussel. Dat kan je ongetwijfeld wel opvragen bij zo'n bureau (doe alsof je een gids zoekt bv en informeer naar de prijzen)

Wel twee zaken waar ik nog aan denk:
- Je zegt "kan wel wat duits", als duitser verwacht ik een gids die perfect (of toch vlot) duits spreekt. Dus stel jezelf de vraag of je duits goed genoeg is om als troef te gebruiken bij het gidsen (anders beperken tot NL/EN)
- Volgens mij moet je een toelating krijgen om te mogen gidsen. Daarmee bedoel ik als je echt wil gidsen, dus niet voor vrienden/familie ofzo. Als men ziet dat je echt met toeristen (dus vreemden voor jou) op stap gaat kunnen ze dit vragen en heb je dus een probleem.

Eventueel ander puntje, als een officiele gids (dus met toelating en niet in het zwart) jou opmerkt en daarbij ziet dat je zonder toelating aan het gidsen bent en in het zwart heb je een reeele kans dat deze je aangeeft bij eoa instantie en je dus ook een probleem hebt.
Heb totaal geen idee hoe het er in dat wereldje aan toe gaat, of het zo'n "doe maar op" houding is of dat ze echt zulke mensen proberen te pakken. Aangezien je toeristen wil gaan gidsen kom je dus ook op dezelfde plaatsen als de officiele gidsen, dus je kan niet low profile blijven wat dat betreft, en als dat zo'n clubje is van iedereen kent iedereen val je al snel op natuurlijk.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 15:47:00 #5
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_58707896
Informeer trouwens ook een keer naar de officiele weg om te mogen gidsen, dus dat je jezelf aansluit bij zo'n bureau en dat je ook erkend wordt als gids.

Ik weet dat ze dit in Antwerpen op die manier doen (alles wat ik hier post is ook gebaseerd daarop), en dat dit samen gaat met een examen (over de bezienswaardigheden, weetjes etc). Je wordt dan ook betaald, en het is ook geen enkel probleem om dan bv slechts 2 dagen per week dit te gaan doen (je geeft gewoon je beschikbare data door aan het bureau).

Misschien dat dit wel veel makkelijker is dan het in het zwart te doen.
pi_58708513
Maar ik wil juist mensen meenemen waarmee raakvlakken zijn, niet mensen die ik zelf niet kan inschatten voor ik ze op sleeptouw neem. Ik wil wel zeker weten dat ik ze iets kan bieden, ik wil mensen het gevoel geven dat ze Brussel echt ontdekt hebben. Daarvoor moet je mensen toch wel een klein beetje leren kennen, en daarvoor is de propperbenadering wel geschikt. Je moet het meer beschouwen als de behandeling die ik iemand zou geven als ik bezoek krijg uit Nederland. Ik bedoel een echt persoonlijke tour, kopje koffie hier, misschien zelfs het nachtleven, leuke restaurantjes aanwijzen en zo.

Ik zal dan wel mijn kennis van Brussel op moeten krikken en snel beginnen met nieuwe plekken ontdekken. Ik richt me dan vooral op een jonger publiek (20-30 jaar) van mijn eigen leeftijd die niet persé geïnteresseerd zijn in Manneke Pis en de Grote Markt.

Voordeel is ook, op die manier heb je zelf ook meer in de hand hoe je eigen planning eruit ziet en met welke mensen je op stap gaat. Ik zou ook een wat subtielere benadering kunnen kiezen, namelijk op een terrasje contact maken met een klein groepje en onder het genot van een wijntje bespreken wat ze nou echt willen zien in Brussel, ze enthousiast maken voor de mooie parken en het uitgaansleven en als de glazen bijna leeg zijn, vertellen dat je voor jezelf werkt als persoonlijke gids. Vervolgens ga je weg zodat mensen er eens rustig over na kunnen denken, ik hou niet zo van die aggressieve tactieken. Je kunt sowieso een kaartje afgeven en zeggen dat ze mogen bellen als ze eens het leuke deel van Brussel willen zien.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 19:41:22 #7
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_58712217
Bonjour MLI,

Hier staan de verschillende "officiële" gidsen genoemd.

Het lijkt mij dat je inderdaad problemen kan krijgen als je niet geregistreerd staat als gids.

En zeg nou zelf: ga jij met de eerste de beste (zelfs als het een lekker ding is) mee, die jou op het station aanspreekt?

En niet het onbelangrijkste: je spreekt Nederlands, Engels en een beetje Duits, mais ton Français? C'est quand même une ville ou le plus part des gens parler le français...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_58713141
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:41 schreef Mr_Moon het volgende:
Bonjour MLI,

Het lijkt mij dat je inderdaad problemen kan krijgen als je niet geregistreerd staat als gids.

En zeg nou zelf: ga jij met de eerste de beste (zelfs als het een lekker ding is) mee, die jou op het station aanspreekt?

En niet het onbelangrijkste: je spreekt Nederlands, Engels en een beetje Duits, mais ton Français? C'est quand même une ville ou le plus part des gens parler le français...
Mijn winkel en uitgaansfrans is uitstekend.

Er zit maar 1 ding op en dat is proberen of ik mensen zo gek krijg. Ze verwachten de Marokkanen bij het station maar niet het vriendelijke meisje dat aan het tafeltje naast je zit.
pi_58713333
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 19:41 schreef Mr_Moon het volgende:
Bonjour MLI,

En niet het onbelangrijkste: je spreekt Nederlands, Engels en een beetje Duits, mais ton Français français? C'est quand même une ville ou le la plus part des gens parler parlent le français...
  vrijdag 16 mei 2008 @ 22:17:30 #10
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_58715753
waaruit blijkt dat ik dus nog wat moet oefenen...
  vrijdag 16 mei 2008 @ 22:20:08 #11
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_58715812
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 20:23 schreef MLI het volgende:

[..]

Mijn winkel en uitgaansfrans is uitstekend.

Er zit maar 1 ding op en dat is proberen of ik mensen zo gek krijg. Ze verwachten de Marokkanen bij het station maar niet het vriendelijke meisje dat aan het tafeltje naast je zit.
Of ze denken dat je iets "anders" hebt te bieden (hello stranger... wanna have some fun)
pi_58715841
Goh als je me daarmee aan zou spreken op het station zou ik denken dat je me een steegje in zou willen trekken om me daar van mn portomonee te beroven en me bruut anaal te verkrachten...

Dus misschien beter je slachtoffers online zoeken ofzo? Niet dmv advertenties oid, want je wil het wel zwart houden natuurlijk. Maar bijvoorbeeld op reisfora, topics over stedentrips naar Brussel ed.?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_58723379
Hehehe, slachtoffers? OK, dus er moet nog even nagedacht worden over de vertrouwens-issue.
  zaterdag 17 mei 2008 @ 12:55:12 #14
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_58724591
Gaat dus niet werken TS. Beter laat je je officieel registreren als gids en benader je hippe reisbureaus, websites ed met je dienst. Daarnaast kun je online en via de vvv promotie gaan maken voor je diensten. Op deze wijze lukt het misschien wel.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')