Soepstengel, hoeveel kan ze eigenlijk nu nog horen? Ik begrijp dat het moeilijk is, dat ze nu al in een hoekje geduwt wordt. Terwijl dat nu misschien nog niet nodig is. Zijn er eigenlijk opvangen speciaal voor dove/slechthorende kindjes, of kom je dan uit bij een medisch kinderdagverblijf (met veel verschillende medische issues)?
ticootje, Heb toevallig deze week een boek (van Linda Acredolo) uit de bieb gehaald daarover.. 
Er zit nog wel een verschil tussen babygebaren en echte gebarentaal.. Echte gebarentaal, is zoals de naam het zegt, een echte taal. Je kunt er alles mee uitbeelden. Babygebaren zijn een aantal gebaren, vaak 10-20 waarmee baby's dingen aan kunnen geven. Volgens dat boek vanaf een maand of 9, of als ze bijvoorbeeld zelf gaan gebaren (zwaaien, wijzen etc). Maar dan heb je dus het gebaar 'vingers tegen lip' = 'honger'. Terwijl je in gebarentaal dus 'ik heb honger en zin in een boterham met pindakaas' kunt uitbeelden. Natuurlijk in het begin wel hetzelfde, maar het grote verschil: waar babygebaren verdwijnen voor woorden, worden de gebarentaal juist uitgebreider. Nog een verschil: babygebaren mag je zelf verzinnen, er staan in dat boek wel suggeties, maar niks moet. Bij gebarentaal ben je verplicht vaststaande gebaren te gebruiken, anders kan niemand je gebaren lezen. 
Ik wil die gebaren ook gaan gebruiken als Chris daar klaar voor is.. Al zijn het maar een paar kleine dingen zoals dorst, honger, slaap, op.
De Ikea bal is hier een succes 

Chris kan in zijn wipstoel de bal hooghouden met armen en benen, en een lol dat hij heeft