abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58678189
Mijn PC staat in de trapkast. Dat is op zich niet zo erg, maar ook de radiatorverdeler en de pomp voor de vloerverwarming staan in dezelfde kast.
Nu zit er zowel beneden als boven een luchtinvoer/uitlaat richting huiskamer en er is een redelijke kier onder de deur, maar dat is niet voldoende koeling.
Er is een min-of-meer open verbinding naar de zolder via zo'n schuin stuk langs de trap. De zolder is 2 verdiepingen hoger.
Ik zat zelf te denken om op zolder een ventilator te maken en dan koelere lucht naar de trapkast te blazen. Maar ook op zolder kan er rond deze tijd flink warm zijn. Dus misschien beter proberen om wat warme lucht van de trapkast naar de zolder te zuigen?
Een extra probleem is dat de opening van de schacht in de trapkast helemaal onderaan zit. Moet ik dan nog een buis in de trapkast hebben om de lucht goed te verdelen? En moet ik in de schacht ook een buis gebruiken? (Kan niet zo erg dik zijn, vrees ik)

Please advise me!
  donderdag 15 mei 2008 @ 09:01:48 #2
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_58678406
Neem een airco voor op kamers, moet je alleen de slang een heel stuk verlengen..
  donderdag 15 mei 2008 @ 09:04:15 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_58678444
Wat noem je warm? 30 graden?
Je vloerverwarming/radiatorspul staat neem ik aan uit momenteel, dus dat mag niet uitmaken. Als je PC zelf goed gekoeld is, is het toch geen probleem dat de kast wat warmer is? Tenzij je er ook etenswaren in hebt staan.
Elke ventilator die naar buiten blaast zal voor een luchtstroom zorgen, foto's zeggen veel!
censuur :O
pi_58678844
Je kan beginnen om de cv verdeler te isoleren door er een ombouw omheen te maken voorzien van glas of steenwol. Alleen een ombouw, zonder isolatiemateriaal, scheelde bij mij al veel.
Omdat warme lucht stijgt is het ook effectief om naast de kier onder de deur een tweede ventilatiemogelijkheid te maken bovenin de kast. Roostertje bovenin de deur oid?
pi_58679105
Gat in de muur maken en middels een goedkope fan lucht aanzuigen. Mag niet meer kosten dan 20 euro + stroom voor de fan
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_58682079
Dank voor het meedenken!
De kast kan zo rond de 35 graden warm worden. Dan wordt de pc al flink veel warmer.
CV en verdeler zijn al geisoleerd (hout met aan de binnenzijde piepschuim)
En een airco lijkt me wat erg veel stroom kosten. In de muur heb ik al een gat, maar als ik daar een ventilator in plaats, dan maakt dat teveel herrie voor in de kamer.
Eigenlijk blijft dan alleen een aan- of afvoer ventilator op zolder over die dan met een buis of zo lucht van die kast wegzuigt of koelere lucht ernaartoe. (Wat is beter...)
pi_58682700
Afzuigen uiteraard, anders blaas je de warme lucht van zolder terug je richting je trapkast. Tenslotte is bovenste verdieping in een huis altijd het warmste.
pi_58682746
koele lucht onder je huis vandaan toveren
pi_58682970
Is de geforceerde ventilatie alleen nodig om in de zomer de extreme temperaturen te beperken in de kast of is dit ook in de winter nodig? Heeft de trapkast deur een dorpel of loopt de vloerbedekking door? Is er een kruipruimte onder de kast aanwezig?
pi_58683496
Wat een vragen Goed hoor!
's Winters moet er ook worden geventileerd (omdat dan de kachel aan staat)
We hebben tegels liggen en onder de deur is wel een ruimte van een 1/2 cm vrij, zonder dorpel.
Er is een kruipruimte, maar ik denk niet dat hiervandaan wat koude lucht kan worden gehaald (te vochtig/muf)

En afzuigen is in zoverre lastig, dat het gat naar de zolder helemaal onderin de kast zit. Dus moet ik een buis gebruiken, maar breder dan 6 cm kan die niet worden.

Hoeveel afzuiging kun je hebben door een buis van die lengte en slechts 6cm dik?
pi_58684400
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 13:21 schreef Bright het volgende:
Wat een vragen Goed hoor!
's Winters moet er ook worden geventileerd (omdat dan de kachel aan staat)
We hebben tegels liggen en onder de deur is wel een ruimte van een 1/2 cm vrij, zonder dorpel.
Er is een kruipruimte, maar ik denk niet dat hiervandaan wat koude lucht kan worden gehaald (te vochtig/muf)

En afzuigen is in zoverre lastig, dat het gat naar de zolder helemaal onderin de kast zit. Dus moet ik een buis gebruiken, maar breder dan 6 cm kan die niet worden.

Hoeveel afzuiging kun je hebben door een buis van die lengte en slechts 6cm dik?
Hmm lastige combinatie van factoren. Als je op zolder een afzuiger plaatst zal die in de winter veel extra warmte van de beneden verdieping naar boven op zolder forceren. Als je lucht zou gaan inblazen vanaf zolder zul je veel stof verplaatsing onder de deur door over de vloer krijgen. Als je uit de kruipruimte koele lucht haalt en de warme naar zolder afvoert heb je de muffe en vochtige situatie (nog een probleem om op te gaan lossen).

Waarschijlijk zou het het beste werken om op zolder een ventilator te plaatsen en 2 buizen naar de ruimte. 1 onderin en 1 bovenin. Een andere oplossing is om de deur heel goed afsluitend te maken en toch lucht vanuit de kruipruimte te halen en naar de zolder af te voeren.

Maar dan heb je nog de wienig ruimte voor de buis. Bij 6cm dikke buis over de aantal meter naar zolder toe (en ook weer in de kast omhoog) heb je veel statische druk. Een beetje buis ventilator kan dat wel hebben maar de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt is veel minder en het geluid van de ventilator neemt toe.

Wat dat betreft toch waarschijnlijk de beste oplossing om boven in de kast een stille lage toeren ventilator te plaatsen die boven langs het plafond naar buiten blaast naar de trap toe. Via de opening onder de deur kan dan de koelere lucht naar binnen.
pi_58685018
Een lage toeren ventilator, dat betekent dus een grotere? Ik heb nu even naar muurventilatoren gezocht, maar het minimum aan geluid is 33dB.
pi_58696185
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je PC zelf goed gekoeld is, is het toch geen probleem dat de kast wat warmer is?
Ja, want als je je pc in een ruimte zet waar het 500° is en ze koelt goed op zich gaat die natuurlijk nog perfect werken.

Je pc heeft frisse lucht nodig om te kunnen afkoelen, en een computer in een volledig afgesloten ruimte gaat onvermijdelijk oververhit raken en dat op zijn minst de levensduur verkorten zoniet voor een stevige vonk zorgen
pi_58698771
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 00:02 schreef Archont het volgende:

[..]

Ja, want als je je pc in een ruimte zet waar het 500° is en ze koelt goed op zich gaat die natuurlijk nog perfect werken.

Je pc heeft frisse lucht nodig om te kunnen afkoelen, en een computer in een volledig afgesloten ruimte gaat onvermijdelijk oververhit raken en dat op zijn minst de levensduur verkorten zoniet voor een stevige vonk zorgen
Precies, koele lucht...
Ik heb de ventilator gemeten die nu al onderin de muur zit (om koelere lucht aan te voeren); die heeft een volume van ong. 56dB en op z'n zachtst nog rond de 45dB, dus een ventilator van 33dB is misschien toch een goed idee
* gaat op zoek en dankt fok!
pi_58700336
Ik heb in de trap kast de kattenbakken staan, hiervoor moest dus ook afzuiging komen. In de schuine wand bij de trap zit bij ons naast de waterleiding en afvoer van de douche ook de buis van de centrale afzuiging.
deze heb ik afgetapt op de verdeelbak toilet/woonkamer. Er loopt nu een flexibele buis helemaal naar beneden met een stoffilter aan het eind. Dit werkt perfect, afzuiging is gewoon via de schakelaar te regelen en ik hoef nog maar één keer in de week de bakken te legen (5 katten) soms vergeet ik het zelfs en duurt het nog langer.
Enige nadeel is dat ik een gat in de wand bij de trap moest maken, maar dat is nu niet meer te zien.
pi_58702862
Estate, daar heb ik ook heel even aan gedacht, maar zo'n centrale afzuiging zuigt niet voldoende, denk ik. En om die hoger te zetten lijkt me voor de rest niet zo fijn. (De afzuigers worden namelijk geknepen, dus gaan ze meer herrie maken)
pi_58703448
Estate zijn oplossing is wel de meest praktische.
En als je een opening in de buis in de trapkast maakt, dan zal die flink lucht aanvoeren, zeker als je die niet afknijpt. Dan is de kans wat kleiner dat de andere ventilatie roosters veel lawaai gaan maken.
Over de herrie bij andere ventilatie roosters: Die moet je verder open kunnen zetten. Heb je zo'n ding met een ronde dop in het midden: die kun je openschroeven of er gewoon uit trekken. Als je hem er uit moet trekken dan zie je nokjes zitten en door hem een slag te draaien kun je een nokje kiezen waarmee hij verder open blijft staan.
Wat ik verder met de MV doe is hem overdag op zijn hardst zetten en 's nachts op zijn zachtst of in elk geval een stand die niet te veel herrie maakt.
pi_58776716
Hmm.. het probleem is dan dat ik bij de trap de muur moet slopen... (Er zit nu granol overheen)
Ik zal eens kijken wat er mogelijk is, maar het is wel een idee, ja.
Het blijft wel lastig dat er dan een buis vanaf plafondhoogte eerst door de zijkant van de trap helemaal naar beneden moet en daarna weer omhoog, ik zie geen andere mogelijkheid.
(En eigenlijk ook jammer dat dan de warmte verloren gaat i.p.v. in de kamer...)

Ik heb bij de gamma een grote fan gehaald die volgens de beschrijving 47dB zou geven. Ik dacht, met wat dimmen (want het zuigt meer dan nodig, volgens mij) dan zakt de herrie nog.
Wel, het verbaasde me, maar bij controleren gaf dat ding 59dB! En aan de uitgang nog meer. Dus die gaat terug. Waarom zetten ze zoiets op de doos, het klopt niet eens!
pi_58777227
kan wel kloppen, er zijn zowat oneindig veel mogelijke dB schalen, ook afstand tot geluidsbron bepaalt mee welke waarde je krijgt hé, als jij meet vlak bij blazer en zij houden een meter afstand met micro dan ga je heel wat minder krijgen

(geluid neemt af volgens een derde graad van de afstand)
pi_58779114
Een goed opgegeven geluids niveou is gemteen op 1 meter afstand en in dBa (gecorrigeerd naar toonhoogte, het menselijk oor is niet evenveel geoleig voor elke toon hoogte en ervaren een geluid van de zelfde intensiviteit maar andere toonhoogte anders)
pi_58795043
De meter kun je ook instellen op 'het menselijke oor', zodat er wel veel wegvalt.
En inderdaad een meter ervandaan is het minder, ja, logisch. 10 meter ervandaan nog minder. Maar in een huiskamer blijft het geluid toch indringend aanwezig, dus deze fan is hiervoor niet goed.

Als een fabrikant dus aangeeft dat een fan maar 33 dB geeft, dan zegt dat niks; het is dan afhankelijk van de afstand waarop die meet? Lekker handig, dus vergelijken kan niet. Dit betere-kwaliteitsfans kun je ook niet zomaar even meenemen om te testen. Hoe kan ik dan weten wat goed is?

(Trouwens, in wat voor soort winkel moet je die geluidsarme muurventilatoren eigenlijk zoeken?)
pi_58803010
Kijk eens bij http://www.soler-palau.nl/i verkrijgbaar bij de betere elektrotechnische speciaalzaak,
pi_58803064
Ik heb op hun site gekeken en daar wordt het volume gemeten op 3 meter afstand!! Ja, zo kan ik het ook!
Dus ook die dingen maken veel herrie, helaas.
  woensdag 21 mei 2008 @ 15:08:51 #24
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_58803126
Waterkoeling installeren op je PC is waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')