quote:
Op woensdag 14 mei 2008 15:21 schreef DemonCleaner het volgende:[..]
Over Van Nistelrooy worden we het niet eens denk ik

Madrid draait prima met combinerende en snelle spelers in één team met Van Nistelrooy, waaronder ook Oranje-collega's Robben en Sneijder. En topscorer wordt je niet zomaar, ook niet bij de beste teams, dat blijkt uit de huidige topscorers in Italië en Spanje. Van Nistelrooy is een speler die goed is in wat hij doet, namelijk doelpunten maken, bij al zijn teams inclusief Oranje. Maargoed, genoeg over Van Nistelrooy, het gaat hier over het bedanken van Seedorf natuurlijk.
Het ging er mij om dat je de kwaliteiten krijgt die je als volk en trainer waardeert, en de kwaliteiten mist die je niet weet te waarderen. Als je dan de kwaliteit om grote wedstrijden te beslissen en prijzen te pakken waardeert, is Seedorf een vaste waarde en staat Van Nistelrooij allerminst op een voetstuk. Als je techniek, teamgeest, combinatievoetbal en wedstrijdmentaliteit als belangrijke kwaliteiten ziet, waren we nu nog met zijn allen aan het jammeren dat Kluivert helaas niet meer de vorm heeft en we het helaas maar met Van Nistelrooij moeten doen.
Maar er is in dit land ontzettend veel waardering voor de egoistische goaltjesdief die zijn eigen statistieken heel goed in de gaten houdt en het in de grote wedstrijden structureel laat afweten, omdat hij het zo goed doet op tv en in die statistiekjes. Dan krijgen we ook een spits die het goed doet op tv en goed in de statistiekjes, maar met wie je geen kans maakt op de prijzen.
quote:
Dat blijkt inderdaad uit het interview. Van der Vaart staat vele wedstrijden rechtsbuiten, wat ook niet zijn positie is. Zelfde gold voor Kuyt. En die blijven gewoon voor Oranje spelen.
Helaas wel ja. Het is namelijk de normaalste zaak van de wereld om een vaste kern van je beste spelers te hebben die aan de bel trekt bij de trainer. Van Basten heeft die kern systematisch verwijderd, en een klimaat gecreeerd waarin niemand zijn positie zeker was, met name de ervaren spelers met een mening niet. Ga dan maar even lekker de confrontatie met de trainer aan, terwijl je weet dat het je selectie of plek in het team kan kosten. Daar moet je de persoonlijkheid voor hebben, maar ook de carriere. Want voor spelers als Sneijder en Van der Vaart is (of was) het heel belangrijk om international te zijn voor de rest van hun carriere. Het lijkt me dan ook niet heel toevallig dat pas na de komst van Seedorf de spelers de trainer op andere gedachten hebben gebracht.
quote:
Seedorfs status als clubvoetballer mag dan erg groot zijn, in het Nederlands elftal heeft hij het nooit echt kunnen bewijzen, terwijl hij lang niet altijd op een vreemde positie stond. Als je het interview erop naleest krijg je sterk de indruk dat Seedorf het team graag om heen gebouwd wil zien worden.
Wat geeft jouw die indruk dan? Ik het het interview niet bij de hand.
quote:
Zijn prestaties bij Oranje geven daar absoluut geen aanleiding toe. Verder is het aan de trainer om te bepalen op welke positie een speler speelt, en hoe lang hij daar speelt. Er is geen reden waarom Seedorf niet 5 minuten zou kunnen invallen en pak m beet Vennegoor wel.
Je moet voetballers wel laten voetballen zoals ze kunnen. Van Basten dacht met zijn magie van Van Nistelrooij een echte balvaste midvoor te kunnen maken, van Vlaar een ervaren verdediger en van Boateng een creatieve middenvelder. Seedorf met zijn dominante spel en dominante karakter in een recessieve rol dwingen werkt niet. Dan geef je hem of een reserve rol als dominante voetballer, of een hoofdrol, of helemaal geen rol. Seedorf heeft dat door, Van Basten niet, dus is het Seedorf die de beslissing neemt, waar Van Basten nog dacht weer wat te moeten uitproberen.
quote:
Een lekker ingespeeld nationaal team is een utopie. Het aantal interlands is zeer beperkt en elke keer ontbreken er wel mensen. Als ik je opmerking over Makaay zo moet opvatten dat jij het liefst op dit EK met Makaay als spits zou spelen, geeft dat voor mij wel aan dat je er weinig kijk op hebt.
Dat zeg ik niet, wat ik zeg is dat als je Makaay niet meeneemt, je dus een betere voorhoede hebt dan eentje met Makaay. Daar komt dan automatisch de lat te liggen voor de trainer. Verder lijkt mij Makaay veel beter in een dominant aanvallend combinerend elftal dan Van Nistelrooij of Huntelaar. Niet omdat hij beter is dan Van Nistelrooij maar omdat hij geschikter is. Hij is immers heel balvast, sterk en heeft meer technische klasse en een goed overzicht.
Maar hij heeft een lelijke kop en volgens de beeldvorming is het nog steeds "Das Phantom", de speler die je de hele wedstrijd niet ziet terwijl bij Feijenoord en bij Bayern de hele aanval vaak om hem heen draaide. Een veel mindere pr dan Van Nistelrooij dus. En het gaat voor het Nederlands elftal alleen maar om beeldvorming. Wat spelers daadwerkelijk laten zien speelt slechts zijdelings mee.
Een ingespeeld team krijgen is wel een utopie als je het elftal én de selectie 3 jaar lang door mekaar blijft husselen en dan ook nog spelers op een positie zet waar ze zich niet thuisvoelen. Van Basten heeft er echt alles aan gedaan om het elftal niet ingespeeld te laten. Dan moet alles in de toernooivoorbereiding zelf nog gebeuren, dat is aan de korte kant, maar hij kon in het Duitsland ook niet.
quote:
Over de verdediging ben je zeer mild, met zo'n matige verdediging als de onze zou het een regelrecht wonder zijn om een titel te halen. Daarom zijn we ook sowieso geen titelkandidaat, maar een outsider. Zeker vijf ploegen hebben beter materiaal, twee daarvan zitten in onze poule.
Er zijn altijd ploegen met beter materiaal, Nederland is te kleine voor een brede selectie en er zitten altijd een paar zwakke schakels tussen. Nederland wist daarvoor altijd te compenseren door beter samen te spelen. Het blijft een zwak punt, maar als je bal goed rondtikt en in de ploeg houdt en veel aanvalt, komt je tegenstander niet zo snel en zo vaak aan je zwakte toe. De kracht van een elftal is niet de optelling van de kracht van de spelers, kijk maar naar teams van Hiddink, van Rehhagel, van Beenhakker, Bilic, Mulitinovic, Klinsmann, Brückner. Tjechië heeft ook altijd maar een paar toppers, de rest is middelmaat of minder.
quote:
Ik kan me van Van Basten voorstellen dat hij het vreemd vindt dat iemand die geen basisplaats heeft vrijaf vraagt voor een interland. Een gemiste kans om Van Basten te overtuigen. Van Basten gaat zeker niet altijd perfect met spelers om, maar ik vind dit overdreven van Seedorf.
Seedor is denk ik van mening dat hij een bijdrage kan leveren als dominante middenvelder, reserve dominante middenvelder en dominante persoonlijkheid. Hij heeft zo onderhand een beeld van zijn eigen kwaliteiten en zwakke punten, en hij ziet dat Van Basten hem niet op zijn kwaliteiten gaat gebruiken maar zijn zwakheden wel bloot komen te leggen. Dan heeft hij dus goede redenen om aan te nemen dat hij geen positieve bijdrage zal kunnen leveren, en dus gaat hij niet. Als Van Basten het niet snapt moet er één de wijste zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.