Wow, ik denk dat jij wel een geval apart bent: pas 20 diverse operaties, gedotterd... Jeetje. Nogal uitzonderlijk. Pittig ook, lijkt me, als je zo jong bent. Gaat het nu goed met de medicijnen die je hebt?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 03:28 schreef Ewaldus het volgende:
ik slik al zo lang ik heug medicijnen tegen een te hoge bloeddruk. Ik ben nu 20.
Heb diverse operaties gehad, vlak na mijn geboorte en toen ik 6 was, heb ik een operatie gehad aan mijn aorta, deze was vernauwd, ben ook 2x gedotterd.
Ik slik ook metoprololtartraat (selokeen ZOC), een betablokker. Heb nergens last van, weet ook niet wat mijn bloeddruk met en zonder is, volgens mij is het zonder 160/100 oid.
Geen bijwerkingen (misschien koude handen).
Ik ken geen verschlilen na bepaalde etenbestanddelen of dranken. Alcohol wordt gewoon verwerkt, en ik heb er geen andere ervaring mee dan niet-gebruikers van het medicijn. Ik drink in vlagen 10 koppen koffie per dag, maar nergens last van. Heb ook nooit te horen gekregen dat ik niets man of zo..
Tot mijn 18e bi-jaarlijkse controle bij de cardiloog en maar minder dan 5x geopereerd hoorquote:Op donderdag 15 mei 2008 23:42 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Wow, ik denk dat jij wel een geval apart bent: pas 20 diverse operaties, gedotterd... Jeetje. Nogal uitzonderlijk. Pittig ook, lijkt me, als je zo jong bent. Gaat het nu goed met de medicijnen die je hebt?
Ik nam als uitgangspunt eigenlijk meer personen die nooit eerder problemen hadden gehad en nu aan de medicijnen moeten. Jonger dan men gewoonlijk ziet, want gewoonlijk ziet men de problemen pas na 55+.
Voor mezelf, na bijna een week lijken de medicijnen hun werk te doen, en begint de duizeligheid af te nemen. Gaat goed dus
Nee, geen koude handen of voeten, wel droom ik intensiever... Een keer had ik een duidelijke verhoging na hier de 'kokekaffe' gedronken te hebben. Water wat men kookt en koffie op gooit en laat trekken... Het is sterker. Geen idee of dat de oorzaak was, maar ik kan niks anders bedenken.
Verder lijkt mijn man ook problemen te hebbenHij houdt het nu wat meer bij, maar gaat wel een afspraak maken bij de dokter...
Ik zei ook niet dat je al 20x geopereerd was, maar wel dat je pas 20 was en al diverse keren geopereerd (komma vergeten)quote:Op dinsdag 20 mei 2008 02:17 schreef Ewaldus het volgende:
[..]
Tot mijn 18e bi-jaarlijkse controle bij de cardiloog en maar minder dan 5x geopereerd hoor
Met medicijnen gaat het goed, behalve laatste 3 dagen want ik ben er door heen.. Voel dan nu bij de minste inspanning (traplopen bijv) letterlijk mijn bloeddruk omhoog schieten...
Deels klopt het wel wat je zegt, maar deels ook niet... Een verkeerde bloeddruk is inderdaad een sluipmoordenaar, omdat je er vaak geen erg in hebt. Dat is ZO WAAR!quote:Op dinsdag 20 mei 2008 08:55 schreef zoeperzazke het volgende:
Je zult misschien de gevolgen van een hoge bloeddruk voelen, maar een hoge bloeddruk an sich voel je dus niet. Dat is nou net waarom het zo levensgevaarlijk is!!!! van een te lage bloeddruk kun je duizelig worden en flauwvallen, een hoge bloeddruk he geen voelbare gevolgen. Het is daarom ook wel een sluipmoordenaar!
Mijn bloeddruk is gelukkig keurig (110-75) maar wanneer je boven de 130-85 komt als je thuis meet is het toch niet verkeerd om met je huisarts te overleggen. Het is wel belangrijk dat je je bloeddruk meet met de juiste meter. Polsbloeddrukmeters moeten linea recta de prullenbak in! Daar meet je niets mee. Je kunt je bloeddruk alleen nauwkeurig meten met een bloeddrukmeter van Microlife of enkele modellen van Omron (zie ook website Nederlandse hartstichting). Een thuismeting is veel nauwkeuriger dan een meting bij de huisarts, die kun je nooit 100% vertrouwen omdat je op dat moment niet in rust bent. Je bloeddruk meet je het best een uur na het opstaan en vlak voo rhet naar bed gaan op vaste tijden.
In Nederland zijn er geen polsbloeddrukmeters die voldoen aan de strenge protocollen van de ESH (european Society for Hypertension) en een citaat van de Nederlandse Hartstichting:quote:Op woensdag 21 mei 2008 00:11 schreef Musje456 het volgende:
Wat je zegt over polsmeters is onzin (waar heb je die info vandaan?). Ik heb een polsmeter die geijkt is en die geeft ca dezelfde waarde aan als een armmeter (is getest). Punt is dat je een medisch goedgekeurde meter hebt, en die elk jaar laat nakijken (eiken).
quote:Op woensdag 21 mei 2008 06:33 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
In Nederland zijn er geen polsbloeddrukmeters die voldoen aan de strenge protocollen van de ESH (european Society for Hypertension) en een citaat van de Nederlandse Hartstichting:
"Pols- of vinger bloeddrukmeters worden dus niet aanbevolen, vanwege de vele onnauwkeurigheden tijdens de metingen." {link)
Enkel deze bloeddrukmeters zijn medisch goedgekeurd, er zijn zó veel bloeddrukmeters die van alles roepen, maar uiteindelijk helemaal geen certificaten hebben! Bv inventum, die roept 'hoevel keurmerken moet een bloeddrukmeter hebben?' en komen dan aanzetten met 'beste koop duitse consumentenbond'. Nou, daar heb je écht geen drol aan. Het enige keurmerk dat een bloeddrukmeter moet hebben is van de ESH
130/85 is een grens in rust hoor, echt 's ochtends vroeg bij het meten. Hoger dan dat begint het twijfelachtig te worden en is het iets om in de gaten te houden.
En mijn bloeddruk is gewoon van mezelf zonder medicijnen
Lees alle sites eens over hypertensie: nergens praat men over een grens van 130/85... waar haal je dat vandaan? Ik ben jaren bloeddonor geweest en zat elke keer op 160/100 vanwege zenuwen: Ja, dat was te hoog maar bij dokters controle zat ik te laag voor medicijnen: ze dachten stress vanwege werk etc...quote:Op woensdag 21 mei 2008 06:33 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
130/85 is een grens in rust hoor, echt 's ochtends vroeg bij het meten. Hoger dan dat begint het twijfelachtig te worden en is het iets om in de gaten te houden.
En mijn bloeddruk is gewoon van mezelf zonder medicijnen
Volgens de ESH (Eruopean Society of Hypertension) is alles tussen de 120/80 en 130/85 goed. Boven de 130/85 tot 140/90 spreken we van iets verhoogd en boven de 140/90 is er sprak evan een te hoge bloeddruk.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 04:52 schreef Musje456 het volgende:
Lees alle sites eens over hypertensie: nergens praat men over een grens van 130/85... waar haal je dat vandaan? Ik ben jaren bloeddonr geweest en zat elke keer op 160/100 vanwege zenuwen: Ja, dat was te hoog maar bij dokters controle zat ik te laag: stress vanwege werk etc...
Thee dronk ik niet zoveel, meestal zoethoutthee. Daar ben ik gelijk mee gekapt. Ik ben wel een echte koffieleut, ik moest minderen naar maximaal 5 koppen per dag. Af en toe zit ik er wel boven hoor, krijg ik ook geen last meequote:Op dinsdag 13 mei 2008 02:18 schreef Musje456 het volgende:
Hoe ben jij met koffie en thee? En hoe was het in het begin voor jou? Ik weet dat je na drie dagen nog niks kan zeggen, maar jij kreeg wel behoorlijke bijverschijnselen na een half jaar...
Ik lijk goed te reageren, maar was gisteren wel verrast over een plotseling hoge waarde, na alle lage waardes (160/103 waar die daarvoor telkens op ca 125/83 lagen).
Merk jij verschillen na bepaalde etensbestanddelen of dranken?
Hou het gewoon in de gaten. Ik was 20 en had een onderdruk van 100. Was je bij een dokter dat je die onderdruk kreeg? Met mijn ervaring: vraag je familie (ouders, ooms en tantes in de directe lijn) eens of ze dit hebben. Dit kan moeilijk zijn... Ik had gelukkig ouder die open waren en beiden jong aan deze kwaal geholpen zijn (maw pillen slikken). De rest van de familie weigert een dokter te zien :Squote:Op woensdag 21 mei 2008 16:05 schreef Anubis1984 het volgende:
Mijn onderdruk is hoog. Schommelt rond de 90, met als hoogste tot nog toe 99.
Ben 23. Artsen vinden het niet gezond maar willen me ook geen medicatie geven omdat ik te jong ben.
Morwen: een ding mag je weten: als je eenmaal aan de bloeddrukmedicijnen zit kom je er nooit van je lev en meer van af. Ja: jouw mannetje is gelukkigquote:Op vrijdag 30 mei 2008 02:32 schreef Morwen het volgende:
Mijn mannetje had altijd een hoge bloeddruk, ook wel erfelijk maar voornamelijk door stress. Hij zat en zit nog weleens in therapie, leert omgaan met zijn emoties en onverwerkte trauma's. Nu ligt zijn bloeddruk keurig binnen de grenzen (zonder medicatie sinds kort) en hij let echt niet op zijn voeding.........wel op zijn gedrag. Tip misschien?
Mijn bloeddruk is soms te laag waardoor ik flauw/duizelig word, ga ik gewoon even iets doen (niet op een trapje) Misschien moet ik koffie gaan drinken en net doen alsof ik gestressed ben
Jawel hoor, hij is er al vanaf, allebei zijn ouders dus niet maar die zitten vol met stress. In hoeverre is iets erfelijk en in hoeverre dat er gewoon een hoop mis zit in een hoop families. En maar bij elkaar blijven en maar pillen slikken. Misschien iets om over na te denken?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 02:39 schreef Musje456 het volgende:
[..]
Morwen: een ding mag je weten: als je eenmaal aan de bloeddrukmedicijnen zit kom je er nooit van je lev en meer van af. Ja: jouw mannetje is gelukkig
Laat maar: Jouw reactie geeft aan dat jij al jouw oordeel al klaar hebt. Leer meer en ja: lees meer over hypertensie... mensen die jaren hebben gesport, actief hebben gedaan, geleerd enz. zoals ik met extra belasting zit; ik wist het al jaren en heb alles eraan gedaan met extra sporten, ben slank etc. etc.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 02:50 schreef Morwen het volgende:
[..]
Jawel hoor, hij is er al vanaf, allebei zijn ouders dus niet maar die zitten vol met stress. In hoeverre is iets erfelijk en in hoeverre dat er gewoon een hoop mis zit in een hoop families. En maar bij elkaar blijven en maar pillen slikken. Misschien iets om over na te denken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |