abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58635223
De werknemers in het streekvervoer leggen woensdag en donderdag het werk neer. Dat betekent dat in het grootste deel van Nederland geen bussen rijden. Dat heeft Janny Koppens, bestuurder van FNV Bondgenoten, vanavond meegedeeld.

De werkgevers hebben niet gereageerd op de publieksvriendelijke acties die het personeel van de openbaarvervoersbedrijven met Hemelvaartsdag en de twee pinksterdagen voerde. De buschauffeurs controleerden die dag niet op het bezit van een geldig vervoersbewijs. Alleen in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Dordrecht, in de Achterhoek en in een deel van Friesland wordt het openbaar vervoer niet door de staking getroffen. De buschauffeurs daar vallen niet onder de cao openbaar vervoer.

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 13.000 werknemers in het streekvervoer liepen in april vast. De bonden eisen een loonsverhoging van 3,5 procent en een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,5 procent. Ook eisen zij onder meer een betere beloning voor jonge chauffeurs. Volgens Koppens voelen de chauffeurs zich misbruikt door de werkgevers. Die zouden door arbeidsonrust te creëren de politiek onder druk willen zetten om meer geld voor het openbaar vervoer uit te trekken. Als werkgevers problemen hebben met de politiek, moeten zij die aanpakken en niet de werknemers en de reizigers de dupe laten worden, zei Koppens.

Bron: FP

Zal voor mij met auto of brommer worden naar school, dus heb gelukkig nog ander vervoer.
Ook al zou 2 daagjes extra vrij ook geen kwaad kunnen

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 12-05-2008 23:13:34 ]
............................
pi_58635269
ah, de syntus rijdt gelukkig wel
You dream it, I live it.
  maandag 12 mei 2008 @ 23:06:06 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_58635453
Mooi kut is dat
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 12 mei 2008 @ 23:24:08 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58635860
Weet iemand waar ik kan kijken welke bussen wel rijden? En de tram in van nieuwegein en ijsselstein naar utrecht rijd die wel?
pi_58636188
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:26 schreef vliegende_olifant het volgende:
Weet iemand waar ik kan kijken welke bussen wel rijden? En de tram in van nieuwegein en ijsselstein naar utrecht rijd die wel?
GVU rijdt wel Connexxion niet, dus tram dus ook niet.
............................
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:51:14 #7
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_58639702
Achja, voor de verandering maar 's fietsen naar m'n werk. 13 km oid, minuutje of 40
pi_58640407
dat gezeik met al die stakingen iedereen tekent toch een contract als je ergens aan de slag gaat? Als je dan niet tevreden bent over je salaris moet je het dan zeggen of iets anders zoeken maar achteraf niet gaan zeiken.

Stakersss
Even a broken clock is right twice a day.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 10:43:23 #9
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_58640515
En natuurlijk is de rest van Nederland er weer de dupe van Ga dan tenminste naar Den Haag om het Binnenhof te blokkeren met je grote bussen ofzo.
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 10:43:26 #10
15869 gr8w8
Better by design.
pi_58640516
Wie heeft er verder nog betaalde pauzes eigenlijk?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_58640581
Iemand enig idee hoe het zit met de waterbus die tussen dordrecht en papendrecht vaart?

Lijkt mij een andere CAO, maar wil 't graag ff zeker weten!
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:20:21 #12
178553 loving_mama
Ik ben ik,.... daarom,...
pi_58645460
Alle respect voor het staken voor je eigen boterham hoor.
Maar kan ik een deel van mijn abonnements kosten nu verhalen bij connexxion?
Iemand enig idee?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:28:58 #13
99755 button4ever
Go Button Go!!!
pi_58645657
Lekker dan, natuurlijk net weer als ik belangrijk gesprek heb vroeg in de ochtend en mn ouders allebei de auto meehebben...

Maar bij iemand proberen te slapen...stel honden
Yesterday is History, Today is a Gift, Tomorrow is a Mystery
pi_58645832
En de interliners? Rijden die nog wel?
pi_58646199
http://www.9292ov.nl/9292ov1380.asp
Hier staat veel informatie.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 16:14:28 #16
15869 gr8w8
Better by design.
pi_58646671
arriva.nl:
quote:
WAARSCHUWING
Onbegrip van vervoerbedrijven over stakingen

De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging te geven in ruil voor een kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om – zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers - grote groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.
Na de "gratis vervoeracties" tijdens de afgelopen feestdagen, hebben vakbonden stakingen aangekondigd. Volledig staken tijdens de eindexamens is dankzij een dringend beroep van vervoerders aan de bonden omgezet in staken buiten de spits. Vervoerders blijven de stakingen buitenproportioneel vinden gezien het loonbod dat zij enkele weken geleden hebben gedaan.

De vakbonden hebben de volgende dagen stakingen en acties aangekondigd:
14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te reizen! *
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
Dat houdt in dat op 20, 21, 22 mei en 27, 28 en 29 mei onderstaand schema gehanteerd kan worden:
Tot 9.00 uur ’s ochtends**: geen kaartcontrole en –verkoop
Van 9.00 uur tot 16.00 uur: staking
Van 16.00 uur tot 19.00 uur***: geen kaartcontrole en –verkoop
Vanaf 19.00 uur: staking
* In het gebied Groningen/drenthe zullen de lijntaxi's en sommige servicebussen, waaronder Hoogezand en Assen wel rijden.
** Dit houdt in dat de ritten die eindigen na 09.00 uur zullen worden afgereden.
** De ritten zullen omstreeks 16.00 uur weer vanaf het station opgepakt worden.
Vanaf zondag 1 juni wordt overgegaan tot een algemene staking tot nader order.

Stakingsgebieden
De treinen van Arriva rijden wel en ook in Dordrecht wordt er gewoon met de stadsbussen gereden. Dit komt omdat deze werkgevers onder andere CAO’s vallen dan een groot deel van de streekmedewerkers in ons land. Tevens is het aan de werknemer zelf of hij wel of niet wil deelnemen aan de stakingen.
Loonbod
In het loonbod bieden vervoerders 11,5% loonsverhoging in 3 jaar en een eenmalige uitkering van 0.5%. Dit bod is – ondanks de bezuinigingen die het kabinet heeft doorgevoerd in het streekvervoer - mogelijk door het inleveren van een kwartier van de betaalde pauze. Vakbonden vinden dit onaanvaardbaar, ook al heeft het gros van de Nederlandse beroepsbevolking een volledig onbetaalde pauze en een langere werkweek.

Ondanks herhaalde verzoeken van de vervoerders, hebben vakbonden tot nu toe geen gesprek willen aangaan. In de ogen van de vervoerders grijpen bonden wel erg snel en onnodig naar het stakingsmiddel en duperen zij daarmee grote groepen reizigers. Reizigers die grotendeels zelf helemaal geen betaalde pauze kennen en gewoon dagelijks naar hun werk of school willen kunnen reizen zonder betrokken te worden in dit conflict.

Een mogelijke reden voor deze ongemeen harde opstelling van de bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders reeds vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer geduurd.
Waarom wij geen ander vervoer in kunnen zetten
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het loonbod.
Excuses
Uiteindelijk moet de burger betalen voor het openbaar vervoer of het nu via de strippenkaart of via een rijksbijdrage is.

Wij vinden dat een medewerker passend betaald moet worden voor de verantwoordelijkheid die hij of zijn draagt, maar wel binnen de grenzen die gebruikelijk zijn in Nederland. In vergelijking daarmee is dit bod een keurig bod.

Toch betreuren wij dat de reiziger in dit geval gedupeerd wordt en wij kunnen dan helaas ook niets anders doen dan waarschuwen voor de stakingen.
Dat verhaal over loonbod staat ook zo op de sites van veolia & connexxion. Hermes houdt het bij de info over wanneer de stakingen zijn.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_58648698
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 10:36 schreef danos het volgende:
dat gezeik met al die stakingen iedereen tekent toch een contract als je ergens aan de slag gaat? Als je dan niet tevreden bent over je salaris moet je het dan zeggen of iets anders zoeken maar achteraf niet gaan zeiken.

Stakersss
1) moet dan niet dat contract jarenlang steeds verslcehterd worden he
2) dit rommelt al jaren, en wordt echt heel vuil uitgespeeld soms (overleggen met OR en dan de helft van de OR die tegen gaat stemmen niet uitnodigen enzo, dat soort dingetjes)

en tis niet zo dat je als buschauffeur even elders een andere baan zoekt weet je. veel mensen zitten nu eenmaal vast aan iig dezelfde provincie, en juist die zijn per maatschappij zo ongeveer opgedeeld.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58648748
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 16:14 schreef gr8w8 het volgende:
arriva.nl:
[..]

Dat verhaal over loonbod staat ook zo op de sites van veolia & connexxion. Hermes houdt het bij de info over wanneer de stakingen zijn.
dat van geen overleg is niet eens waar hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_58652148
Op de site van connexxion staat dat waarschijnlijk geen van hun bussen rijden, terwijl op verschillende nieuwsbronnen (en de FNV-site) staat dat de vier grote steden niet getroffen worden... Heeft iemand meer info?
pi_58652253
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:37 schreef Maverick_tfd het volgende:
Op de site van connexxion staat dat waarschijnlijk geen van hun bussen rijden, terwijl op verschillende nieuwsbronnen (en de FNV-site) staat dat de vier grote steden niet getroffen worden... Heeft iemand meer info?
Dat hoorde ik ook. Maar welke steden het precies zijn en wat er wel en niet rijdt, daar hoor je niets over. Ik ga er maar vanuit dat alles plat ligt en pak voor de zekerheid de metro.
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:46:03 #21
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58652354
Ook in Friesland ????????????????????????????????
Morgen toets dus moet ik die missen
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_58652366
Ik heb voor morgen in ieder geval vervoer kunnen regelen maar donderdag wordt een probleem. Vrijdag rijden ze weer gewoon zoals ik uit de berichten begrijp?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_58652444
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:46 schreef Slappy het volgende:
Ook in Friesland ????????????????????????????????
Morgen toets dus moet ik die missen
Jij hebt de OP niet gelezen! Foei!
Zus van -Magnolia- *O*
pi_58652465
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:46 schreef Cyan het volgende:
Ik heb voor morgen in ieder geval vervoer kunnen regelen maar donderdag wordt een probleem. Vrijdag rijden ze weer gewoon zoals ik uit de berichten begrijp?
Ja
Zus van -Magnolia- *O*
  dinsdag 13 mei 2008 @ 21:09:28 #25
138914 Slappy
ambtenaar
pi_58652797
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:50 schreef Seventees het volgende:

[..]

Jij hebt de OP niet gelezen! Foei!
Welke deel niet?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')