abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 mei 2008 @ 16:47:55 #1
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58628783
Afgelopen woensdag heb ik gehoord dat ik toegelaten ben tot een master aan de oudste Scandinavische universiteit, namelijk de Universiteit van Uppsala, in Zweden. Opgericht in 1477, en is daarmee ouder dan de Universiteit van Leiden, de oudste universiteit van Nederland.



Vanaf September dit jaar ga ik daar een master volgen in Peace and Conflict Studies. (zie http://www.pcr.uu.se/) Dit is een twee-jarige master, wat betekend dat ik dus voor minstens 2 jaar naar Zweden verhuis. Gelukkig ben ik hier in Nederland aan niets en niemand gebonden! Wat ik daarna ga doen is zeker niet zeker, ik denk niet dat ik gebonden ben aan naar Nederland terugkeren, ik sta overal voor open.

Hoewel ik al eerder in het buitenland gewoond heb (een jaar in Alaska, op highschool exchange, op m'n 16-17e), wil ik in dit topic graag advies vragen, en m'n progress bijhouden.

Wat moet ik allemaal regelen? Hoe kan ik het beste een kamer vinden? Moet ik me uitschrijven in Nederland? Hoe zit het met belastingen, eventuele studiefinanciering, verzekeringen etc. Zijn er dingen die ik absoluut niet moet vergeten? Wat moet ik absoluut meenemen?

Wat het nog lastiger maakt is dat ik tot begin augustus fulltime werk, en dus overdag weinig tijd heb om iets te regelen. En dat ik daar ook niet heen kan.

Ik ben nog nooit van m'n leven in Zweden geweest. Hoe zijn de Zweedse mensen? is het makkelijk contacten te leggen, vriendschappen te maken. Hoe kan ik het beste Zweeds leren? Zijn de mannen allemaal zo lang en blond als ik mezelf voorhoud? Op dit vlak ook belangrijk: hoe vind ik een goede volleybalvereniging? Tijdens m'n tijd in Alaska heb ik gemerkt dat sport een hele belangrijke manier is om mensen te ontmoeten, en volleybal is echt mijn sport. Ik zou niet zonder kunnen denk ik.

Wat voor stad is Uppsala? Het ziet er wel gemoedelijk uit op foto's.




Is het OV echt zo duur in Zweden? Wat zijn goede manieren om het land te zien?

Kortom, ik hoop hier in dit topic (sommige van) m'n vragen beantwoord te krijgen , en tegelijk een soort dagboekje "ik-verhuis-voor-een-ongedefinieerde-tijd-naar-een-ver-koud-land" bij te houden.

Ik hoop op goede tips! ik denk dat verhuizen naar Zweden niet erg andres is dan verhuizen naar een ander EU land, dus dat mensen ervaringen met me willen delen!

Op dit moment vind ik het erg spannend. Toen ik me opgaf voor de master had ik nog zoiets van 'we zien wel', en nu is het er echt, en moet ik over pakweg drie maanden al verhuizen! Maar, ik vind het wel erg tof. Een nieuwe uitdaging, een nieuwe studie, nieuwe mensen ontmoeten en een nieuw land ontdekken!

[ Bericht 0% gewijzigd door AKnynke op 12-05-2008 16:53:34 ]
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 12 mei 2008 @ 16:51:08 #2
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_58628818
Gefeliciteerd Nynke!!!

Lastig is ook dat ze nog geen Euro's hebben in Zweden, dus bij de financien zul je ook nog het een en anders slim moeten omrekenen en regelen.
Confidence through competence
pi_58628825
Wat onwijs gaaf

Kan je informatie verzamelen via blogs van mensen die je voor gegaan zijn misschien?
  maandag 12 mei 2008 @ 16:51:54 #4
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58628827
argh, quote ipv. edit!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 12 mei 2008 @ 16:59:05 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_58628929
zorg dat je de taal beheerst, daar kom je het verst mee (maargoed, dat had je zelf ook kunnen bedenken).
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_58628934
Klinkt gaaf zeg! Wow.

Ik heb zelf geen ervaring met studeren in het buiteland, en ben nog nooit in Zweden geweest, maar misschien dat deze site je op weg kan helpen

Klik
  maandag 12 mei 2008 @ 17:03:12 #7
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58628975
quote:
Op maandag 12 mei 2008 16:59 schreef dr.dunno het volgende:
zorg dat je de taal beheerst, daar kom je het verst mee (maargoed, dat had je zelf ook kunnen bedenken).
Ja. Maar, ik heb geen kans om de taal te leren voordat ik die kant op ga. Als ik daar zit ga ik natuurlijk m'n stinkende best doen om zo snel mogelijk vloeiend Zweeds te spreken!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_58629010
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:03 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Ja. Maar, ik heb geen kans om de taal te leren voordat ik die kant op ga. Als ik daar zit ga ik natuurlijk m'n stinkende best doen om zo snel mogelijk vloeiend Zweeds te spreken!
Misschien is dit een ideetje:
quote:
De Cursus Zweeds Talk Now Zweeds is ontworpen voor mensen die snel een taal willen leren. Het is verslavend, erg leuk en maakt leren makkelijk.

U wilt de basisbeginselen van de Zweedse Taal met spoed onder de knie krijgen, maar u heeft geen tijd om de taal vloeiend te leren spreken ?
Talk Now! is het programma dat u nodig heeft.

Talk Now Zweeds is een interactieve
cursus Zweeds op CD-ROM die u zelf thuis vanuit o.a. het Nederlands kunt volgen op uw PC of Mac.
Meer info hierrrr
  maandag 12 mei 2008 @ 17:08:40 #9
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58629048
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:06 schreef sunmoonstar het volgende:

[..]

Misschien is dit een ideetje:
[..]

Meer info hierrrr
Dat is een goed idee zeg!

Zouden alle Zweedse vrouwen trouwens zo blond zijn als op die foto? Dna pas ik er goed tussen!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 12 mei 2008 @ 17:10:40 #10
139330 TNA
For the stars that shine
pi_58629075
Ik ben afgelopen zomer in Zweden geweest, ik vond de mensen opvallend aardig. Wel erg politiek correct, maar daardoor ook erg vriendelijk. Uppsala voelde als een soort sprookjesdorp, mooie gebouwen en parkjes, gemoedelijke sfeer.
pi_58629091
Leuk om te volgen
pi_58629112
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:08 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Dat is een goed idee zeg!

Zouden alle Zweedse vrouwen trouwens zo blond zijn als op die foto? Dna pas ik er goed tussen!
Geen idee
pi_58629119
En misschien alvast contacten aanleggen via http://chat.snyggast.se/ zo heb ik beetje zweeds geleerd
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 mei 2008 @ 17:20:51 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_58629217
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
En misschien alvast contacten aanleggen via http://chat.snyggast.se/ zo heb ik beetje zweeds geleerd


leuk topic om te volgen
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 12 mei 2008 @ 17:38:15 #15
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58629482
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
En misschien alvast contacten aanleggen via http://chat.snyggast.se/ zo heb ik beetje zweeds geleerd
K ben niet zo'n chatter, eigenlijk. Enne, snyggast.se lijkt me niet de meest ideale plaats om zweeds te leren!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_58630502
quote:
Op maandag 12 mei 2008 16:51 schreef Stereotomy het volgende:
Gefeliciteerd Nynke!!!

Lastig is ook dat ze nog geen Euro's hebben in Zweden, dus bij de financien zul je ook nog het een en anders slim moeten omrekenen en regelen.
Omrekenen valt wel mee, als je rekent 1 euro = 10 kronen dan heb je een aardige richtlijn. En delen door 10 is een stuk makkelijker dan delen door 8,6338 (aankoopkoers) als je in een zweedse supermarkt staat.
  maandag 12 mei 2008 @ 18:56:39 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_58630728
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:43 schreef Light het volgende:

[..]

Omrekenen valt wel mee, als je rekent 1 euro = 10 kronen dan heb je een aardige richtlijn. En delen door 10 is een stuk makkelijker dan delen door 8,6338 (aankoopkoers) als je in een zweedse supermarkt staat.
Mmm, volgens Google en mijn bank is de SEK minder waard. Weet jij hoe dat zit?
  maandag 12 mei 2008 @ 18:59:08 #18
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58630765
ik gebruik altijd XE.com als reference:

1 SEK = 0.107736 EUR 1 EUR = 9.28196 SEK
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_58631279
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:56 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Mmm, volgens Google en mijn bank is de SEK minder waard. Weet jij hoe dat zit?
Je hebt een aankoopkoers en een verkoopkoers. Als je met je euro's bij de bank komt dan krijg je 8,63 SEK voor 1 euro. Als je met SEK komt aanzetten dan krijg je 1 euro voor 10,13 SEK (Bron: TT 543). De bank moet er immers ook aan verdienen

En het gemiddelde van die twee is 9,38, dat ligt vast in de buurt van de waardes die jij ook hebt gevonden. Maar dan nog, in de supermarkt is delen door 9,nogwat een stuk minder handig dan delen door 10.

Update: Ik zie nu ook dat mijn bank het anders berekent:
1 EUR = 9,19753 SEK bij bestellen. Hoe dat zit bij inleveren weet ik niet, dat staat er niet bij.

[ Bericht 7% gewijzigd door Light op 12-05-2008 19:42:11 ]
pi_58632720
Wat leuk dat je in zweden gaat wonen tvp
was vandaag op bezoek bij mn vader en een vriendin van hem was er , en die vertelde dat ze in Zweden heeft gewoond. Taal was best wel raar vond ze , maar het viel prima te leren. Alcohol is extreem duur en het uitgaansleven is niet te betalen. Maar daar kom jij natuurlijk niet voor.
  maandag 12 mei 2008 @ 20:44:29 #21
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_58632738
Gefeliciteerd AKnynke. Ik zit in precies dezelfde situatie als jij, ik ben namelijk aangenomen voor een 2-jarige master aan de KTH in Stockholm. Ik heb al redelijk wat dingen uitgezocht, en zal binnenkort mijn bevindingen posten in dit topic. Je mag me ook op MSN bereiken, adres staat in profiel

Ik denk dat we elkaar wel kunnen helpen.
  maandag 12 mei 2008 @ 20:47:44 #22
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_58632789
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:43 schreef Cone het volgende:
Wat leuk dat je in zweden gaat wonen tvp
was vandaag op bezoek bij mn vader en een vriendin van hem was er , en die vertelde dat ze in Zweden heeft gewoond. Taal was best wel raar vond ze , maar het viel prima te leren. Alcohol is extreem duur en het uitgaansleven is niet te betalen. Maar daar kom jij natuurlijk niet voor.
Nee, bah, uitgaan. Ik ga me daar 2 jaar opsluiten in m'n kamer en keihard studeren!

@ Stepho: Ben benieuwd wat je al hebt uitgezocht.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 12 mei 2008 @ 21:16:45 #23
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_58633260
dingen als studie-financiering, zo krijg je een jaar extra prestatiebeurs voor een master opleiding, en krijg je in plaats van een OV jaarkaart een OV vergoeding van 80 euro p/m.

Verder regel je de verzekering vanuit nederland maar heb je een soort van europese kaart nodig, mijn verzekeraar zoekt het momenteel uit voor mij .

En de zweden zijn wat minder open en je wordt er wat moeilijker goede vrienden mee.
pi_58635524
Leuk voor je joh!! Ik wens je alvast heel veel plezier (en succes!) daar!

Ben erg benieuwd hoe je avontuur gaat verlopen! Geniet er maar van!!


Je vroeg iets over de belastingen: zolang je daar gewoon gaat studeren, krijg je daar ter plaatse volgens mij verder niet mee te maken. Wil je er ook nog naast gaan werken, dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.
 FR
pi_58635833
Mijn broer heeft een huis in Zweden TVP, want verder weet ik er niets vanaf maar wil je zéker blijven volgen natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')