abonnement Unibet Coolblue
pi_58632976
Is hij nou dezelfde Jan Smit die een nieuw clublied van Volendam gaat schrijven?

Meer serieus: Ik geef TerroRobbie niet snel gelijk, maar nu heeft-ie wel een punt. Jan Smit is mediageil, wil graag sociaal bewogen en geïnteresseerd-in-mensen overkomen, maar smijt net zo makkelijk een trainer op straat als het effe wat tegenzit. En dat hij voorzitter van een klein clubje werd in een tijd dat niemand naar Heracles omkeek, zegt me niks. Waarom doet hij dat dan? Voor het cluppie? Of toch meer om zijn eigen ego te strelen?
pi_58633178
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:59 schreef Beschouw het volgende:
Is hij nou dezelfde Jan Smit die een nieuw clublied van Volendam gaat schrijven?

Meer serieus: Ik geef TerroRobbie niet snel gelijk, maar nu heeft-ie wel een punt. Jan Smit is mediageil, wil graag sociaal bewogen en geïnteresseerd-in-mensen overkomen, maar smijt net zo makkelijk een trainer op straat als het effe wat tegenzit. En dat hij voorzitter van een klein clubje werd in een tijd dat niemand naar Heracles omkeek, zegt me niks. Waarom doet hij dat dan? Voor het cluppie? Of toch meer om zijn eigen ego te strelen?
Dat is jouw mening en daar die respecteer ik, maar dat hij makkelijk een trainer op straat gooit als het effe wat tegenzit gaat natuurlijk wel erg ver. Hoelang heeft hij Brood wel niet de hand boven het hoofd gehouden? Ik denk niet dat een trainer bij een andere club zolang mag aanknooien hoor. Brood joeg veel spelers tegen zich in het harnas. Hij schold Hirayama helemaal verrot, kleineerde Bosnar als hij een keer fuck zei terwijl een andere speler een paar seconden daarvoor net zo goed aan het vloeken was (daar zei hij niets van). Verder keek hij niet om naar de spelers die buiten de basis vielen ennegeerde hij jeugdspelers die met de eerste selectie mee mochten trainen. Daarnaast waren het spel en de resultaten niet echt best, hij heeft hem meer dan een jaar de hand boven het hoofd gehouden en pas ingegrepen toen het echt uit de hand liep en er geen redden meer aan was.

Over al deze zaken heb je nooit wat gelezen, de berichtgeving over Heracles van de media die Heracles niet erg veel volgden buiten de wedstrijden is erg eenzijdig en zou krijg je al snel een publieke opinie als 'Smit is een mediageile, kille egoïst. Als dat daadwerkelijk zo zou zijn, dan zou er toch veel meer modder naar hem gegooid worden? Zo goed als iedereen werkte met plezier bij het Heracles van Jan Smit.

En waarom hij voorzitter is geworden dat weet ik uiteraard niet, het kan natuurlijk net zo goed zijn dat hij als geboren Almeloër wel echt wat met de club heeft. Maar het is wel een mediageil mannetje, daar ben ik het mee eens.

Ik heb dit stuk juist geschreven omdat veel mensen nogal een negatief beeld hebben over hem, hij heeft ook zeer zeker zijn minpunten en niet alles wat hij heeft gedaan is goed, maar hij mag ook wel eens positief neergezet worden toch?

[ Bericht 4% gewijzigd door Blawh op 12-05-2008 21:38:18 ]
pi_58633540
Edit: Wat off-topic geblaat (ook van mezelf) verwijderd. Mijn excuses voor mijn off-topic posts (richting TR).
pi_58633807
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:11 schreef Blawh het volgende:

[..]

Dat is jouw mening en daar die respecteer ik, maar dat hij makkelijk een trainer op straat gooit als het effe wat tegenzit gaat natuurlijk wel erg ver. Hoelang heeft hij Brood wel niet de hand boven het hoofd gehouden? Ik denk niet dat een trainer bij een andere club zolang mag aanknooien hoor. Brood joeg veel spelers tegen zich in het harnas. Hij schold Hirayama helemaal verrot, kleineerde Bosnar als hij een keer fuck zei terwijl een andere speler een paar seconden daarvoor net zo goed aan het vloeken was (daar zei hij niets van). Verder keek hij niet om naar de spelers die buiten de basis vielen ennegeerde hij jeugdspelers die met de eerste selectie mee mochten trainen. Daarnaast waren het spel en de resultaten niet echt best, hij heeft hem meer dan een jaar de hand boven het hoofd gehouden en pas ingegrepen toen het echt uit de hand liep en er geen redden meer aan was.

Over al deze zaken heb je nooit wat gelezen, de berichtgeving over Heracles van de media die Heracles niet erg veel volgden buiten de wedstrijden is erg eenzijdig en zou krijg je al snel een publieke opinie als 'Smit is een mediageile, kille egoïst. Als dat daadwerkelijk zo zou zijn, dan zou er toch veel meer modder naar hem gegooid worden? Zo goed als iedereen werkte met plezier bij het Heracles van Jan Smit.

En waarom hij voorzitter is geworden dat weet ik uiteraard niet, maar dan moet je ook niet zo nadrukkelijk de vraag stellen of het niet is om zijn ego te strelen. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat hij als geboren Almeloër wel echt wat met de club heeft. Maar het is wel een mediageil mannetje, daar ben ik het mee eens.

Ik heb dit stuk juist geschreven omdat veel mensen nogal een negatief beeld hebben over hem, hij heeft ook zeer zeker zijn minpunten en niet alles wat hij heeft gedaan is goed, maar hij mag ook wel eens positief neergezet worden toch?
Ik ben niet zo goed ingevoerd in Heracles als jij, maar overdrijf je niet een beetje met het omschrijven van het gedrag van Brood? Ik bedoel, als de resulaten beter wat geweest had je nu niet met die voorbeelden aan komen zetten maar het geaccepteerd als nukken van een succesvolle trainer. Als de voorzitter iets te klagen had over het gedrag van Brood, dan had hij hem op het matje moeten roepen. Daarover heb ik nooit iets vernomen en dat komt echt niet alleen omdat de pers de media erg eenzijdig volgt, zoals jij zegt. Welke belang zouden de media daar dan mee hebben? Volgens mij is die bewering dan ook onzin. Meneer Smit ontslaat Brood en dat had volgens mij alles met het uitblijven van overwinningen te maken. Dus Smit doet zoals bijna elke voorzitter: zijn macht gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beschouw op 12-05-2008 22:01:10 ]
  maandag 12 mei 2008 @ 21:55:32 #30
10197 Zapper
Zapperdeflap
pi_58634013
Blawh overdrijft allerminst over Brood, die man was (met name in zijn eerste seizoen) een tiran.
Damn dude that sucks goat balls. I wonder if you'll ever be able to look at your mom in the face again, lol
pi_58634284
Ik was vanaf het begin al geen fan van Brood, ook niet toen we in het begin winnen met 3-0 van FC Twente en gelijkspeelden in de kuip. Zijn manier van voetballen stond me namelijk niet aan, in eigen huis op de counter blijven spelen tegen 10 man van FC Twente is namelijk niet iets wat ik kan waarderen.

En ik vind niet dat ik het wat overdreef, Het zijn geen verhalen die ik via via heb gehoord, ik heb het met eigen ogen gezien. Damzkieee heeft ook wel een paar van die incidenten gezien als ik het me goed herinner. Ook was de sfeer al niet super toen de resultaten nog redelijk waren, in het begin.

En Brood is echt wel tot de orde geroepen hoor, de kracht van Heracles is alleen juist dat er korte lijnen zijn binnen de organisatie, het is geen Ajax waarbij alle informatie op straat komt. Zeker de ervaring jongens als Maas en Piecke waren destijds al ontevreden over de gehanteerde speelstijl, die werd in het eerste seizoen na de winterstop al niet voor niets aangepast.

Maar goed, Brood heeft in anderhalf jaar tijd zelf nooit het boetekleed aangetrokken. Het lag altijd aan de scheidsrechter, spelers die de afspraken niet na kwamen of het stond wel aardig maar we waren voorin niet gevaarlijk (niet verwonderlijk als je met 1 spits begint). Bovendien maakt Smit niet alleen de beslissing om Brood te ontslaan, zoiets gaat in overleg met Hoogma, Krüzen en de ervaren spelers. Natuurlijk is dit geen vrijbrief voor Smit, hij blijft de eindverantwoordelijke en als hij nee zegt dan zou hij natuurlijk niet ontslagen zijn.

Het is jammer, want buiten het voetballende gedeelte was Brood gewoon een toffe gast. Verder heeft de media nooit echt aandacht gehad voor de situatie rond Brood, alleen na zijn ontslag werden er opeens negatieve columns geschreven over de houding van Heracles.
quote:
Meneer Smit ontslaat Brood en dat had volgens mij alles met het uitblijven van overwinningen te maken. Dus Smit doet zoals bijna elke voorzitter: zijn macht gebruiken.
Soms is de koek op, als je als trainer een ploeg niet aan de praat krijgt en er genoeg incidenten zijn voorgevallen in 1,5 jaar dan kan er een moment komen waarop er een keer een druppel valt die de emmer doet overlopen.
Als iemand op zijn werk niet presteert en de werksfeer negatief is dan wordt je ontslagen, ook als je baas je een goede gozer vindt. Ik vind het juist getuigen van menselijkheid dat je zo lang mogelijk wacht met iemand te ontslaan en dat je hoopt dat je 'gewoon' het seizoen met elkaar afmaakt, helemaal als de persoon in kwestie bij de achterban al een jaar onder vuur ligt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Blawh op 12-05-2008 22:16:48 ]
pi_58634613
Zit Smit eigenlijk ook met (veel) eigen geld in Heracles? En zoja is bekend met hoeveel ongeveer? Bijv. als je naar AZ kijkt is het bekend dat eigenlijk alles van Scheringa komt, van het stadion tot de transferbedragen voor spelers. Maar hoe zit dat eigenlijk bij Heracles <> Smit? En dan bedoel ik natuurlijk niet een extra winstpremie bij slachting van Twente enzo.
pi_58634795
quote:
Op maandag 12 mei 2008 22:26 schreef TerroRobbie het volgende:
Zit Smit eigenlijk ook met (veel) eigen geld in Heracles? En zoja is bekend met hoeveel ongeveer? Bijv. als je naar AZ kijkt is het bekend dat eigenlijk alles van Scheringa komt, van het stadion tot de transferbedragen voor spelers. Maar hoe zit dat eigenlijk bij Heracles <> Smit? En dan bedoel ik natuurlijk niet een extra winstpremie bij slachting van Twente enzo.
Het enige wat duidelijk is dat hij er zelf pas centen instopt als er ook een aantal andere investeerders geld in Heracles stoppen. Hoeveel hij er heeft ingestoken is mij niet bekend, volgens mij heeft hij ooit eens geroepen dat hij een bepaald bedrag aan extra schenkingen van sponsoren zou verdubbelen.
pi_67341816
quote:
Irritatie na donderpreek preses Smit
Door EDDY VAN DER LEY

ALMELO - Nu de resultaten tegenvallen en het degradatiespook naderbij komt, neemt bij Heracles de stress toe. Na de verloren wedstrijd tegen Sparta (1-0) hield voorzitter Jan Smit in de kleedkamer een donderpreek, tot irritatie en boosheid van een aantal spelers.

Het ritueel is bijkans zo oud als de weg naar Rome: voorzitter annex supporter Jan Smit die de kleedkamer van Heracles binnenstapt voor het uitdelen van schouderklopjes danwel kritische opmerkingen. Gepast of niet, het tafereel hoort bij de clubcultuur en zegt veel over de emotionele betrokkenheid van de preses, die ziel en zaligheid in de club steekt. Niemand bij Heracles die doorgaans een punt maakt van Smits nadrukkelijke inmenging.

Tot zaterdagavond, Rotterdam. In de cruciale wedstrijd tegen Sparta loopt Heracles twee rode kaarten en een kostbare nederlaag op. Tot razernij van Smit, die de kloof met de nummer zestien tot twee punten ziet slinken. Na afloop meldt hij zich met vuurspuwende ogen en verheven stem in de kleedkamer. Smit vertelt zijn spelers op niet mis te verstane wijze de waarheid en rept van een 'Heracles-onwaardige prestatie'.

De preek valt niet bij iedereen in goede aarde. Off the record reageren sommige spelers ontstemd en beledigd. Zij betitelen de actie van de voorzitter als ongepast. ,,Alsof we hierdoor beter gaan spelen,'' luidt de teneur.

Smit is niet onder de indruk van de anonieme kritiek. ,,Als spelers problemen hebben met mijn manier van optreden, kunnen ze zich bij me melden,'' zegt de voorzitter. ,,Als ze geschrokken zijn van mijn woorden, heb ik nieuws voor ze: ik ben heel erg geschrokken van het spel tegen Sparta. Het was niet om aan te zien, en dan pakken we nog twee rode kaarten ook, waardoor we tegen Heerenveen drie van onze vier verdedigers missen.''

Reageert u niet te veel vanuit de emotie?
,,Niets emotie! Ik baseer me gewoon op de feiten. We hadden in de vier wedstrijden tegen mededegradatiekandidaten op zeven punten gerekend, we hebben er maar vier gehaald. We verliezen onnodig van De Graafschap, pakken op het nippertje een punt tegen Volendam en leveren een wanprestatie tegen Sparta. Mag ik daar niets van zeggen? Als ik ze niet meer op prestaties mag aanspreken, wie moet het dan doen?''

De trainer, Gert Heerkes.
,,Dat doet hij ook wel, maar als bestuur en directie betalen wij het salaris van de spelers, in die zin sta ik in mijn recht. Spelers moeten niet denken dat ik alleen in de kleedkamer kom om premies uit te delen, dat zou wel heel gemakkelijk zijn. Ik meld me ook als het slecht gaat. Dan wijs ik ze op hun verantwoordelijkheden. Overigens zonder dat ik onwelvoeglijke taal gebruik. Dat wil ik benadrukken.''

Kennelijk hebben spelers toch problemen met de manier waarop u dingen zegt.
,,In de ruim tien jaar dat ik voorzitter ben van Heracles Almelo, heb ik me altijd in de kleedkamer gemeld. Niemand heeft dat als vervelend ervaren, ook de trainers niet. Gertjan Verbeek niet, Peter Bosz niet. Dat zijn toch niet de minsten.''

Trainer Gert Heerkes zegt geen probleem te hebben met de bemoeienis van zijn voorzitter. ,,Als we winnen, ook al is het onverdiend, is hij de eerste om de spelers te feliciteren,'' weet hij. ,,Ik stoor me er niet aan. Na de wedstrijd tegen Sparta vond hij dat de spelers niet alles gegeven hadden om de club op een goede wijze te representeren. Dat mag.''

Niettemin heeft Heerkes moeten praten als Brugman om de actie van Smit te vergoelijken. ,,Ik heb de woede bij een paar jongens moeten sussen. 'Als je er niet mee kunt leven, moet je in gesprek gaan met Smit', heb ik ze geadviseerd. Geen idee of dat gebeuren gaat.''
pi_67344132
Smit Wat een belachelijke actie zeg. En dan probeert ie het nog recht te praten ook...
pi_67344171
Ik geef Jan groot gelijk.

Slecht spelen oke, maar met zo'n instelling het veld in gaan in cruciale wedstrijden tegen De Graafschap en Sparta is schandalig.
pi_67344439
Ik vind het behoorlijk ongepast. Dit is geen taak van een voorzitter maar van de trainer. En ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 trainer is die zich kan vinden in de manier waarop Smit nu te werk is gegaan. Daarnaast doet hij ook nog alsof het bestuur en de directie het salaris van de spelers uit eigen zak betalen....

Maar hij was een tijdje niet in het nieuws geweest... Het werd blijkbaar weer tijd..
  dinsdag 24 maart 2009 @ 08:37:43 #38
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67346879
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 00:11 schreef TerroRobbie het volgende:
Ik vind het behoorlijk ongepast. Dit is geen taak van een voorzitter maar van de trainer. En ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 trainer is die zich kan vinden in de manier waarop Smit nu te werk is gegaan. Daarnaast doet hij ook nog alsof het bestuur en de directie het salaris van de spelers uit eigen zak betalen....

Maar hij was een tijdje niet in het nieuws geweest... Het werd blijkbaar weer tijd..
Noem het traditie dat Jan de kleedkamer binnenkomt na de wedstrijd. Als de trainers er geen moeite mee hebben, zie ik het niet echt als een probleem. En zoals gezegd, hij is er ook altijd als eerste om de spelers persoonlijk te feliciteren na een overwinning. De hoge heren bij andere clubs blijven lekker op het pluche zitten, om vervolgens champagne te gaan drinken met hun bobo-vrienden in de businessclub.

Dat Jan soms overkomt als een botte boer, ja, daar doe je niks aan.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_67348150
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 08:37 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Noem het traditie dat Jan de kleedkamer binnenkomt na de wedstrijd. Als de trainers er geen moeite mee hebben, zie ik het niet echt als een probleem. En zoals gezegd, hij is er ook altijd als eerste om de spelers persoonlijk te feliciteren na een overwinning. De hoge heren bij andere clubs blijven lekker op het pluche zitten, om vervolgens champagne te gaan drinken met hun bobo-vrienden in de businessclub.

Dat Jan soms overkomt als een botte boer, ja, daar doe je niks aan.
Dat dus. Jan heeft de selectie ook weleens 1000 euri pp gegeven na een goede overwinning (en zo geeft hij wel vaker wat), dan hoor je ze ook niet zeggen dat ze het niet kunnen aannemen.

De man is, in tegenstelling tot de meeste voorzitters, bij vele trainingen aanwezig en toont zich enorm betrokken bij de selectie en TS. Dan mag er ook weleens gezegd worden als het hem niet aanstaat vind ik, zeker in dit geval.
pi_67348391
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 08:37 schreef Damzkieee het volgende:
Als de trainers er geen moeite mee hebben
Dat geloof je toch zelf niet he. Ze zullen het niet snel uitspreken omdat ze geen ruzie willen met de (invloed)rijke voorzitter. Maar ik kan me niet voorstellen dat Heerkes (wat me een rustige en verstandige man lijkt) hier gelukkig mee is. Hij heeft al een groep die waarschijnlijk niet overloopt van vertrouwen... En als er dan ook nog op deze manier voor extra onrust gezorgd wordt.... Dit wordt onderstreept door de laatste alinea van dat bericht.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 09:49:41 #41
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67348500
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 09:45 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Dat geloof je toch zelf niet he. Ze zullen het niet snel uitspreken omdat ze geen ruzie willen met de (invloed)rijke voorzitter. Maar ik kan me niet voorstellen dat Heerkes (wat me een rustige en verstandige man lijkt) hier gelukkig mee is. Hij heeft al een groep die waarschijnlijk niet overloopt van vertrouwen... En als er dan ook nog op deze manier voor extra onrust gezorgd wordt.... Dit wordt onderstreept door de laatste alinea van dat bericht.
Als je wel ballen hebt om anoniem te zeuren over Smit, dan moet je ook de ballen hebben dat recht in zijn gezicht te doen. Ik denk dat je daar bij Jan meer mee bereikt dan dit achterbakse. Smit weet precies over wie het hier gaat hoor, neem dat maar van mij aan.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_67348603
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 09:49 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Als je wel ballen hebt om anoniem te zeuren over Smit, dan moet je ook de ballen hebben dat recht in zijn gezicht te doen. Ik denk dat je daar bij Jan meer mee bereikt dan dit achterbakse. Smit weet precies over wie het hier gaat hoor, neem dat maar van mij aan.
Peter Bosz heeft Smit in z'n eerste seizoen weleens op zijn plek gezet door hem flink pubielkelijk af te zeiken en weg te sturen, die heeft vervolgens nog 1,5 jaar bij Heracles gewerkt en zou ook niet weggestuurd zijn als Feyenood niet langs was gekomen.

Ik denk dat iedereen ook wel kan raden welke spelers het zijn geweest, vast geen Wuytens, Pieckenhagen, Quansah, ...
pi_67362030
Beetje overtrokken, die reactie van Jan Smit. Maar het pleit in zijn voordeel dat hij als het goed gegaan is hij ook altijd van zich laat horen. Als speler zou ik er trouwens mijn schouders over ophalen.
pi_67362972
Niet echt iets waar je op zit te wachten als spelersgroep + trainer na een verloren wedstrijd.
Een door emoties overmande voorzitter die even in de kleedkamer spelers de oren komt wassen met dooddoener als: "Dit is een Heracles-onwaardige prestatie"
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:27:10 #45
10197 Zapper
Zapperdeflap
pi_67365376
Smit zal dat vast niet van iedere speler hebben gevonden. Hij had de spelers waarvan hij vond dat ze slecht speelden apart moeten nemen, maar niet de hele groep kleineren. Overigens is hij er zelf grotendeels verantwoordelijk voor
Damn dude that sucks goat balls. I wonder if you'll ever be able to look at your mom in the face again, lol
  woensdag 25 maart 2009 @ 12:18:51 #46
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_67388422
quote:
Bij Heracles zijn enkele voetballers kwaad op voorzitter Jan Smit omdat hij zich na de wedstrijd tegen Sparta heeft laten gaan in de kleedkamer.

Hij zegt daar geen onwelvoeglijke taal gebruikt te hebben, maar geeft toe dat hij nogal tekeerging.

Gelijk had hij. Uit bij Sparta verliezen, wil geen enkele degradatiekandidaat.

Bij Jan Smit moet ik vaak aan een bepaalde collega van me denken. Het was nog een journalist die het voetbal volgde ook. Toen die aan het begin van dit seizoen vernam dat Jan Smit aan tafel zat bij Studio Voetbal, vroeg hij zich af of Jack van Gelder gek geworden was om die zanger uit te nodigen.

Het zegt iets over de status van zowel de Volendamse artiest als van die van de Twentse voorzitter. De laatste kon op dat moment kennelijk nog wel wat performance gebruiken. Het betaald voetbal is gebaat bij het type voorzitter dat Jan Smit is. Het zijn bevlogen mannen, die zelf behoorlijk wat van voetbal en de economie daar omheen weten en die het hart op de juiste plaats hebben; op hun tong dus.

Eric Gudde was vorige week ook goed bezig, hoorde ik. De algemeen directeur van Feyenoord liep na een training de kleedkamer binnen en hield een verhaal over de financiële rampspoed waaronder zijn club lijdt. Het betoog ging over reorganiseren, bezuinigen, aanpassen en inleveren.

Geen Feyenoorder zou hebben geprotesteerd tegen inleveren van salaris. Er waren er wel die vonden dat de voorbereiding op de uitwedstrijd tegen AZ was verstoord. De vraag luidde of Gudde niet beter afgelopen maandag zijn verhaal had kunnen doen, omdat na deze week een weekeinde volgt zonder clubvoetbal. Drie dagen na zijn speech zag Gudde Feyenoord 0-0 spelen in Alkmaar.

De winnaar heeft altijd gelijk. En in dit geval telt een gelijkspel als een overwinning.

@vannijnatten AD
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')