Dag allen, update van mij hiero.
6 maanden na verhuist te zijn naar Bergen, Noorwegen kan ik niks anders zeggen dan wat een fantastisch land zeg. De natuur hier is geweldig, de voorzieningen zijn goed, en de mensen aardig. Er ligt hier buiten al ruim 2 maanden een flinke pak sneeuw, waar de afgelopen 2 dagen ongeveer 50cm bij bovenop is gekomen. Erg mooi, al is het natuurlijk niet heel praktisch. Heb op deze manier wel een spoedcursus rijden in de sneeuw, want we wonen bovenaan een berg buiten Bergen, genaamd Eidsvåg en dat betekend omhoog rijden naar 200m hoogte. Niet zo'n heel pretje wanneer er zoveel sneeuw ligt.
Overigens, het is hier zo veel beter geregeld met betrekking tot vervoer; in nederland sneeuw het 5cm en bussen/treinen gaan plat, mensen komen te laat, files overal, strooien/sneeuwschuiven gaat sloom... nou hier is het allemaal routine hoor! Er valt 's nachts 40 cm, en voor ik in mijn auto stap om naar mn werk te gaan is zelfs de weg naar beneden van de berg al volledig sneeuw geschoven. Nou moeten ze ook wel.. anders komen we letterlijk nergens daar niet van. Maar bussen zijn gewoon op tijd, treinen rijden gewoon.. alsof zoveel sneeuw normaalste zaak van de wereld is. Ik heb wel wat mooie foto's van de directe omgeving met zoveel sneeuw, PM me maar met een emailadres als je ze wilt zien.
Voorzieningen hier zoals Fogel al zei is beter geregeld. Minder gezeur met rekeningen van verschillende bedrijven, alles wordt gewoon ingehouden van je loon, of is gratis als je niet werkt maar wel geregistreerd bent. Ik herinner me nog dat ik aan mijn vriendin vroeg wat ik moest regelen mbt uitvaartverzekering, ziektekosten verzekering etc etc wanneer ik naar Noorwegen zou vertrokken... ze keek me met een vreemd gezicht aan, ze had nog nooit gehoord van al die dingen haha, gaat allemaal automatisch hier

Lonen zijn vrij hoog, maar levensonderhoud is ook duur. Ik denk dat aan het einde van de rit je hier nog wel meer overhoudt dan in nederland. Er zijn zoveel verschillende nutteloze belastingen in NL waar ze je hier in noorwegen niet zo mee doodgooien.
Al met al, vermaak me hier prima, beste besluit van mijn leven om hierheen te emigreren. Hartstikke blij met mijn noorse liefje