FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / China gaat eigen jumbojets ontwikkelen
Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 02:05
quote:
China gaat eigen jumbojets ontwikkelen

nieuws

(Novum/AP) - China wil zijn eigen jumbojets gaan maken om in de toekomst niet langer afhankelijk te zijn van Boeing of Airbus. Om die reden is in Shanghai een bedrijf in het leven geroepen, China Commercial Aircraft, met een startkapitaal van omgerekend 1,75 miljard euro. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua gemeld.

Volgens het Europese concern Airbus, dat samen met Boeing marktleider is in de productie van toestellen met een capaciteit van meer dan honderd passagiers, kan China voor 2026 een vervijfvoudiging van het binnenlandse luchtverkeer tegemoet zien.

Xinhua meldde dat het onlangs opgestarte bedrijf zich gaat richten op de productie van vliegtuigen met een capaciteit van boven de 150. Behalve de centrale en regionale overheid, horen ook twee Chinese vliegtuigbouwers tot de grootste aandeelhouders van het nieuwe bedrijf. Een van deze fabrikanten moest vorige maand de proefvlucht van zijn eerste passagiersvliegtuig, met een capaciteit van 85, wegens technische problemen uitstellen.
[Copyright 2008, Novum]
Erg moedig, of het slim is betwijfel ik.
Als je de aanloop problemen ziet van het ontwikkelen van een auto voor de Europeese markt hou ik mijn hart vast.

Ze kunnen dan nog beter de matrijzen van Fokker overkopen.
Peppi-en-Kokkimaandag 12 mei 2008 @ 02:09
Bedrijfsspionage. .
Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 02:11
quote:
Op maandag 12 mei 2008 02:09 schreef Peppi-en-Kokki het volgende:
Bedrijfsspionage. .
Zo'n operatie doe je niet zomaar ff. Dat zijn telefoonboeken vol aan data.
SpecialKmaandag 12 mei 2008 @ 02:15
Zat er aan te komen. Commerciele luchtvaart is een typisch triompf van het private ondernemerschap (lees kapitalisme) aangezien het om hoogwaardige en dure techniek gaat die "goedkoop" gemaakt moest worden. Het bedenken van goedkopere, efficientere productieprocessen e.d. is iets wat typisch niet aan overheden is besteed. Dus nu wil china laten zien dat ze dat wel kan.

Wordt een uitdaging om ambtenaren te stimuleren een winstgevende industrie op dit niveau op te zetten.

Ik zag zelf liever dat china z'n geld ging "verspillen" aan het ontwikkelen van techniek voor de stimulance van commerciele ruimtevaart.

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 12-05-2008 02:32:24 ]
NorthernStarmaandag 12 mei 2008 @ 02:16
Rusland heeft uitstekende technologie plus ervaring. Als ze knowhow in gaan kopen zullen ze het daar wel doen. Net zoals ze dat met hun ruimtevaartprogramma doen. Wat overigens een indicatie is van dat ze wel degelijk succesvol kunnen zijn.

En de ontwikkeling van een jumbojet heeft net als dat ruimteprogramma ook een militair aspect natuurlijk. Iets wat een opkomende supermacht nodig heeft.
Peppi-en-Kokkimaandag 12 mei 2008 @ 02:27
quote:
Op maandag 12 mei 2008 02:11 schreef Drugshond het volgende:
Zo'n operatie doe je niet zomaar ff. Dat zijn telefoonboeken vol aan data.
Koekje, links en rechts is genoeg weg te jatten. Je hebt er alleen de doekoes en de wil voor nodig.

Ze doen het al jaren, die J-10 van ze lijkt ook een beetje op de liefdesbaby van een door een Eurofighter genomen F16.

En op dezelfde manier waren de Iraniers donders trots toen ze een oud F5 bouwden en er voor de vorm een extra staartvlak opzetten. .


http://www.flightglobal.c(...)ans-new-fighter.html

Laat ze maar lekker vernieuwend doen en een nieuw supersonische passagierstoestel bouwen ofzeu.
Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 02:50
quote:
Op maandag 12 mei 2008 02:16 schreef NorthernStar het volgende:
Rusland heeft uitstekende technologie plus ervaring. Als ze knowhow in gaan kopen zullen ze het daar wel doen. Net zoals ze dat met hun ruimtevaartprogramma doen. Wat overigens een indicatie is van dat ze wel degelijk succesvol kunnen zijn.

En de ontwikkeling van een jumbojet heeft net als dat ruimteprogramma ook een militair aspect natuurlijk. Iets wat een opkomende supermacht nodig heeft.
Als ze daarmee gaan samenwerken, zal het technisch wel slim/vernuft zijn. Maar op het gebied van onderhoud en afwerking heb ik mijn vraagtekens. Kijk maar eens voor de grap naar de japanners hoelang zij in het donky-toy tijdperk zijn blijven hangen. Daar gaat decenia over heen.
LordNemephismaandag 12 mei 2008 @ 02:52
Zal wel een bijster origineel vliegtuig worden.. zoiets waarschijnlijk

Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 03:04

Dat word weer lekker feesten in het vliegtuig.
Die link is echt heel grappig, legendarisch
Basp1maandag 12 mei 2008 @ 11:39
Een zeer vooruitstrevende beslissing van de chinese leiders.

Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren vorodat de eerste echt de lucht in gaat, en dan nog meer naar hoe lang het duurt voordat de eerste weer uit de lucht komt vallen. Ik kan me niet voorstellen dat ze de kwaliteit en het onderhoud goed kunnen borgen.
icecreamfarmer_NLmaandag 12 mei 2008 @ 11:49
quote:
Op maandag 12 mei 2008 11:39 schreef Basp1 het volgende:
Een zeer vooruitstrevende beslissing van de chinese leiders.

Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren vorodat de eerste echt de lucht in gaat, en dan nog meer naar hoe lang het duurt voordat de eerste weer uit de lucht komt vallen. Ik kan me niet voorstellen dat ze de kwaliteit en het onderhoud goed kunnen borgen.
Dat soort problemen zie je eigenlijk bij bijna elk niet westers of japans bedrijf.
Maar voordat er een vliegtuig uit die fabriek komt rollen zijn we 10 jaaar verder.
BaraCudamaandag 12 mei 2008 @ 11:51
Als ze net zo veilig zijn als al die copyen van auto's dan reis ik liever met een boeing of airbus
TubewayDigitalmaandag 12 mei 2008 @ 12:11
zal airbus leuk vinden. Wat is er trouwens mis mee om voor grote vliegtuigen afhankelijk te zijn van buitenlandse bedrijven?
Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 13:27
* dubbel *

[ Bericht 98% gewijzigd door Drugshond op 12-05-2008 13:55:36 ]
Drugshondmaandag 12 mei 2008 @ 13:42
quote:
Op maandag 12 mei 2008 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat soort problemen zie je eigenlijk bij bijna elk niet westers of japans bedrijf.
Maar voordat er een vliegtuig uit die fabriek komt rollen zijn we 10 jaaar verder.
Huh de laatste decenia staan de Japanners hier op eenzame hoogte.
Betrouwbaarheid en afwerking van de auto's is in Japan toppie.
Ze hebben het woordje kwaliteit zelfs op eenzame hoogte gebracht, door verfijning van de industrialisatie en productietechnieken.
Xithmaandag 12 mei 2008 @ 14:44
volgens mij bedoelt iceccream dat ook
zwemmerseczeemmaandag 12 mei 2008 @ 15:17
quote:
Op maandag 12 mei 2008 11:51 schreef BaraCuda het volgende:
Als ze net zo veilig zijn als al die copyen van auto's dan reis ik liever met een boeing of airbus
Als hun kisten echt als bakstenen uit de lucht pleuren mogen ze toch niet landen hier in Europa, dus ik denk dat ze wel wat tijd en moeite in veiligheid steken.
icecreamfarmer_NLmaandag 12 mei 2008 @ 19:55
quote:
Op maandag 12 mei 2008 13:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Huh de laatste decenia staan de Japanners hier op eenzame hoogte.
Betrouwbaarheid en afwerking van de auto's is in Japan toppie.
Ze hebben het woordje kwaliteit zelfs op eenzame hoogte gebracht, door verfijning van de industrialisatie en productietechnieken.
dat zeg ik, overigens komt de duitse kwaliteit er dicht bij in de buurt
zakjapannertjemaandag 12 mei 2008 @ 20:08
quote:
Op maandag 12 mei 2008 12:11 schreef TubewayDigital het volgende:
zal airbus leuk vinden. Wat is er trouwens mis mee om voor grote vliegtuigen afhankelijk te zijn van buitenlandse bedrijven?
China heeft de strategie te investeren waar het meeste geld te verdienen valt, de binnenlandse luchtvaart is volop in ontwikkeling en daarom is er een grote behoefte aan nieuwe vliegtuigen, vliegtuigbouwers kunnen daarom een flink groeiende omzet verwachten in China en daar wil China zelf nu een graantje van meepikken
HiZdinsdag 13 mei 2008 @ 00:44
Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat de Chinezen willen overwegen hun eigen gigantische markt te gaan voorzien van vliegtuigen. We kunnen er maar beter aan wennen dat iets van één op de vijf mensen op deze wereld in de Volksrepubliek woont, werkt en consumeert. Als die ook maar half zoveel gaan vliegen als wij dan kunnen Airbus en Boeing de vraag niet eens aan. Er is ruimte zat voor een derde producent van dat formaat.
henkwaydinsdag 13 mei 2008 @ 01:33
zal wel een amerikaan een database met tekeningen doorgestuurd hebben, we weten alleen niet waar al die kerosine vandaan zal komen, als 1,3 miljard mensen gaan vlliegen van het eene end van china naar het andere.

Het ontbreekt er maar aan dat ze hun eigen microsoft oprichten