abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58608659
Hallo allemaal

Misschien kunnen jullie me helpen. In de tuin heb ik een boom, waarvan ik denk dat het een Prunus cerasifera nigra is. De boom is nu zo'n 3,5-4 meter hoog (schat ik). We hebben het huis in september gekocht en zijn er in oktober (toen de blaadjes dus al gingen vallen) gaan wonen. Hoe de boom er vorig jaar precies uit zag weet ik dus niet. Dit voorjaar kwamen er allemaal mooie roze bloesempjes aan. Het leek dus allemaal goed te gaan met de boom. Toen de bloesem uitgebloeid was, kwamen de blaadjes.

Vanaf daar ging het bergafwaarts. De blaadjes lijken zich niet volledig te ontwikkelen. Ze blijven heel klein en zien er ook verfrommeld uit. Bovendien zitten ze vol gaatjes, er zit dus een vretertje in. Ik heb nog geen rupsjes enzo gezien, alleen de gaatjes. De laatste twee weken vallen er ook steeds meer blaadjes af. Een klein briesje en het lijkt of me midden in de herfst zitten. De boom ziet er ook zeer zielig en kaal uit (zeker vergeleken bij een boom van dezelfde soort, een paar tuinen verder, die prachtig in het blad staat).

Wat ik tot nu toe heb gedaan: de plant bijgemest met tuinplantenmest (kan vast geen kwaad dacht ik, zeker omdat de ondergrond hier niet al te best is, namelijk het zand van de bouwgrond). Iedere avond geef ik hem water (flink met de tuinslag erbij). De hele tuin sproei ik 's avonds flink, want het is behoorlijk droog.

Wat kan er mis zijn met mijn boom en wat kan ik doen om hem beter te maken?
pi_58609800
ben je je boom nu niet aan het verzuipen? Ik zou hem eens onder handen nemen een een insectendodend middel. Lijkt wel of ie last heeft vn bladluis of spint oid. Je weet zeker dat je geen beestjes kunt vinden op de boom?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_58610169
Prachtig plaatje, maar mijn boom ziet er toch net iets anders uit

Ik denk niet dat ik hem aan het verzuipen ben. Het begon namelijk al voordat ik water begon te geven. En zo ontzettend veel water geef ik nou ook weer niet.

Insekten of andere beestjes kan ik niet zo goed zien, omdat het gebladerte (wat er nog van over is) pas boven mijn hoofd begint (ben niet zo lang, helaas). Maar ik zal eens een trapleer erbij pakken, kijken of ik iets kan zien.
pi_58627842
Nou, de ladder erbij gepakt, maar geen rupsje of ander ongedierte te zien. Wel een paar mieren die op de stam op en neer wandelen, maar dat lijkt me niet zo heel schadelijk.
pi_58633017
Ben (ook) zeer benieuwd wat het is, want ik heb hier zelfde boom met zelfde probleem.
pi_58633095
plaats eens foto's
ik verdenk bladluis
was het blad niet zwart aan de onderkant of plakt het heel erg
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_58635760
Zal morgen proberen wat foto's te plaatsen. Het blad is niet zwart aan de onderkant (maarja, het blad is van zichzelf al erg donker). En het plakt ook niet.
pi_58636888
Hmz... we schijnen niet de enigen te zijn. Las op tuin.startpagina dat meer mensen dit probleem hebben. Daar wordt gezegd dat het ieder jaar wel gebeurt, maar dit jaar heviger dan anders. En inderdaad, het is hier voor het eerst in 12 jaar dat 'ie zo veel blad verliest. Schijnt na flinke regen weer helemaal te herstellen, maar even afwachten dus.
pi_58649345
Die foto's op die link van jou, BeejEm, zo ziet het er hier dus precies uit. Inderdaad wel wat gerust gesteld dat het vaker voorkomt. Alleen dan wel lullig dat het mijn boom treft en niet die van een paar huizen verder
pi_58708448
Omdat het me toch niet helemaal lekker zat, heb ik advies gevraagd aan dhr. Lieftink uit Neede, die deze bomen kweekt, en kreeg van hem het geruststellende antwoord:

quote:
Wanneer een boom veel water verdampt en dit niet direct kan compenseren door het opzuigen van een zelfde hoeveelheid water, zal de boom uit gaan drogen en uiteindelijk doodgaan.
De boom voorkomt dit op een slimme manier, simpelweg door een deel van zijn blad te laten vallen waardoor de aangevoerde hoeveelheid vocht in balans is met de hoeveelheid te verdampen vocht.
Om deze reden worden bij veel bomen bij het verplanten de kroon voor een deel ingesnoeid om de verdamping te verminderen, bij het verplanten raakt de boom altijd een stukje van zijn wortels kwijt.(dit is dan beter in balans) en heeft hij tijd om de wortels te herstellen.
Bij uw boom (maar ook andere soorten)zou de oorzaak weleens in het afgelopen natte jaar kunnen zitten.
De grond was afgelopen jaar vaak veel en langer nat waardoor weleens een klein deel van de wortelmassa afgestorven zou kunnen zijn.

Deze onbalans komt aan het licht, op het moment dat de verdamping plotseling erg groot wordt met bladval als gevolg.

Ongerust hoeft u zich niet te maken want de boom herstelt zich vanzelf, door weer nieuwe wortels te maken.
Ik zou hem geen water geven , want op eigen kracht komt hij er beter uit dan wanneer die verwent raakt.(ze zoeken zelf het water wel op).

Geen zorgen maken, het komt allemaal weer op zijn pootjes terecht.
Het is geen ziekte, laat u niet van de wijs maken door al die verhalen.
Het heeft gewoon met de vochtvoorziening (zie uitleg)te maken (werd vanmiddag toevallig door een oude vakgenoot nogeens bevestigd).
Helaas wil de moderne mens van tegenwoordig 100% perfecte planten, die bestaan natuurlijk niet.
Zij hebben ook weleens een slechte dag, in een plantenleven duurt dit wat langer bijv enkele maanden of 1 groeiseizoen.
Het is bij de natuur gewoon een kwestie van geduld hebben, het laat zich niet dwingen door ons mensen.
pi_58723792
Oh wat goed. Geen zieke boom dus. En nu met de regen kan hij weer een beetje bijkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')