GBA | vrijdag 9 mei 2008 @ 17:05 |
Vandaag in de Elsevier:quote:Midden-Oosten: Christenen 10 mei 2008
Een kerk in Qatar, maar uitzettingen in Algerije
Door Oene van der Wal
Christelijke Irakezen die willen terugkeren naar hun land zijn hun leven niet zeker. Maar ook voor christenen die ondanks het geweld zijn gebleven, is het land zeer bedreigend. Afgelopen maart werd de aartsbisschop van Mosul ontvoerd en vermoord door islamitische extremisten. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble (CDU), wil daarom met voorrang Irakese christenen opvangen in de Europese Unie, maar EU-voorzitter Slovenië wil geen onderscheid maken tussen vluchtelingen op grond van religie.
De afgelopen maanden waren er meer berichten over de positie van christenen in het Midden-Oosten. In Jordanië en Algerije heeft de christelijke minderheid het moeilijk. In beide landen werden christenen om hun geloofsactiviteiten uitgezet.
Maar uit andere landen kwam opmerkelijk positief nieuw. Zo werd in het Golfstaatje Qatar voor het eerst een katholieke kerk geopend. Een Grieks-orthodoxe, Anglicaanse en Koptische kerk volgen. Het extreem-conservatieve Saoedie-Arabië, een religieuze apartheidsstaat waar de sharia geldt, sprak met het Vaticaan over de opening van een kerk. En in Egypte mogen moslims die eerder christelijk waren, zich opnieuw bekeren tot het christelijke geloof. Turkije gaat door de staat geconfisqueerde bezittingen van christelijke organisaties teruggeven. Weliswaar voldeed het land hiermee slechts aan een voorwaarde van Brussel in het kader van zijn toetredingsonderhandelingen, maar toch.
Er lijken scheurtjes te ontstaan in het islamitische bastion, hoewel van godsdienstvrijheid op zijn westers nog lang geen sprake is. Van harte gaat de omgang met christenen doorgaans ook niet. Terwijl christenen toch al eeuwen deel uitmaken van de geschiedenis van het Midden-Oosten. In hun gewoonten staan ze vaak dichter bij moslims dan bij christenen in het Westen. Ook hun god heet 'Allah'. In totaal leven er tussen de zes en negen miljoen in de Arabische wereld. Dat aantal loopt sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw terug als gevolg van discriminatie en de regionale instabiliteit.
Een overzicht van recente ontwikkelingen rond christenen in het Midden-Oosten.
Bahrein In hoofdstad Manama werd in 1939 de eerste christelijke kerk van de Golfstaten geopend.
Marokko Twee bisdommen zijn toegestaan (Rabat en Tanger) en missionarissen wisten in 2007 - volgens de World Christian Database - 3.000 tot 3.500 Marokkanen te bekeren. Daartegenover is het openlijk belijden van een ander geloof vrijwel onmogelijk en worden missionarissen vervolgd. Op 31 maart werden twee Fransen aangehouden; zij hadden christelijke boeken en cd-roms bij zich.
Algerije Het wordt christenen steeds moeilijker gemaakt hun religie uit te dragen. In 2006 werd er een wet aangenomen om de 'christianisering' tegen te gaan: christenen mogen alleen nog kerken bezoeken die de goedkeuring hebben van de staat. Het bekeren van mensen is ook strafbaar. De laatste maanden moesten twintig kerken sluiten en werden verscheidene christenen het land uitgezet.
Jordanië De druk op buitenlandse christenen om het land te verlaten nam het afgelopen jaar toe. In 2007 werden minstens 27 aanvragen voor verblijfsvergunningen geweigerd. Ook moesten christenen die al geruime tijd in Jordanië woonden het land verlaten. Volgens de regering predikten deze christenen hun geloof en schonden ze daarmee de wet.
Egypte Het Hooggerechtshof bepaalde begin dit jaar dat ambtenaren de geloofsovertuiging van christenen die moslim zijn geworden en daarna teruggekeerd zijn naar het christelijke geloof, op hun identiteitskaart moeten veranderen. Voorheen bleven deze christenen moslims voor de staat. Voor moslims is het niet toegestaan om over te stappen naar een ander geloof.
Saoedi-Arabië Ondanks het ontbreken van godsdienstvrijheid, lijken de banden met christenen te verbeteren. In november 2007 bracht Koning Abdullah een bezoek aan het Vaticaan. Ook zei aartsbisschop Paul Mounged El-Hachem, pauselijke vertegenwoordiger op het Arabisch Schiereiland, dat er gesprekken zijn geweest over het openen van een kerk.
Irak Een groot deel van de christelijke bevolking is gevlucht na het uitbreken van de oorlog in 2003. Honderden Iraakse christenen die familie hebben in de Verenigde Staten, wachten in Jordanië op een verblijfsvergunning. Door administratieve problemen tussen de Amerikaanse ambassade en de UNHCR duurt dit soms jaren, waardoor de christelijke vluchtelingen in Jordanië geen kant op kunnen. Terug naar Irak is te gevaarlijk.
Turkije Het parlement nam in februari een wet aan die de teruggave van in bezit genomen goederen van christelijke stichtingen mogelijk maakt. Deze wet is een van de voorwaarden van de Europese Unie voor de toetreding van Turkije. De Turkse overheid legde de afgelopen decennia beslag op kerken, scholen en weeshuizen. Het is nog onduidelijk wat er zal gebeuren met bezittingen die zijn doorverkocht.
Qatar De eerste katholieke kerk werd een week voor Pasen geopend. Emir sjeik Khalifa al-Thani schonk het stuk land waar de Onze-Lieve-Vrouw-van-de-Rozenkranskerk werd gebouwd. Op hetzelfde terrein komen ook een Grieks-orthodoxe, Anglicaanse en Koptische kerk. De 150.000 christenen in het oliestaatje zijn voornamelijk Aziatische immigranten. Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn?
En wat zou er eigenlijk gebeuren als je als atheïst met Dawkins' The God Delusion rondloopt, zou je dan ook opgepakt worden?  |
Telecaster | vrijdag 9 mei 2008 @ 17:21 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:05 schreef GBA het volgende:Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn? Niet als ze de koran letterlijk nemen... en als ze dat niet doen zijn het geen moslims meer. ;-) quote:En wat zou er eigenlijk gebeuren als je als atheïst met Dawkins' The God Delusion rondloopt, zou je dan ook opgepakt worden? Ongetwijfeld. Ik heb het net uit, ik kan je ook "God Is Not Great" van Hitchens aanraden. Meer met de botte bijl dan Dawkins, maar zeer vermakelijk. |
Papierversnipperaar | vrijdag 9 mei 2008 @ 17:24 |
Als er daar ook godsdienstvrijheid was waren we in het westen niet meer superieur. Ik vind dit wel een goede situatie. |
Telecaster | vrijdag 9 mei 2008 @ 17:26 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:Als er daar ook godsdienstvrijheid was waren we in het westen niet meer superieur. Het is andersom - omdat we hier alweer een tijdje relatieve godsdienstvrijheid hebben (nog wel..) zijn we superieur. |
Alicey | vrijdag 9 mei 2008 @ 17:45 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:05 schreef GBA het volgende:Vandaag in de Elsevier: [..] Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn? En wat zou er eigenlijk gebeuren als je als atheïst met Dawkins' The God Delusion rondloopt, zou je dan ook opgepakt worden?  Het artikel belicht eigenlijk vooral christenen in het MO. Hoe is het gesteld met boeddhisten, hindoeisten, atheisten, pastafari etc.? |
#ANONIEM | vrijdag 9 mei 2008 @ 18:09 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:21 schreef Telecaster het volgende:[..] Niet als ze de koran letterlijk nemen... en als ze dat niet doen zijn het geen moslims meer. ;-) Als ze de Koran letterlijk namen lieten ze anders gelovigen dus wel met rust. |
Modus | vrijdag 9 mei 2008 @ 18:25 |
Zelfs dat letterlijk nemen blijkt nogal multi-interpretabel. |
#ANONIEM | vrijdag 9 mei 2008 @ 18:48 |
quote: Sure, de Koran stelt Mohammed in verlegenheid te zeggen dat hij geen autoriteit heeft mensen te dwingen, maar de normale moslim mag de ander natuurlijk wel dwingen. en dat ieder maar zijn eigen godsdienst moet aanhangen, erg multi interpretabel. |
Telecaster | vrijdag 9 mei 2008 @ 22:01 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:09 schreef Triggershot het volgende:[..] Als ze de Koran letterlijk namen lieten ze anders gelovigen dus wel met rust. Uhuh. Mits je er als anders- of, nog erger!, nietgelovige geen bezwaar hebt tegen het feit dat je jizya moet betalen, dat je getuigenis minder waard is dan die van een mohammedaan, etc. etc. etc.
De niet-moslim komt er in de koran, hadith en sharia niet bepaald leuk vanaf. |
#ANONIEM | vrijdag 9 mei 2008 @ 22:23 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:01 schreef Telecaster het volgende:[..] Uhuh. Mits je er als anders- of, nog erger!, nietgelovige geen bezwaar hebt tegen het feit dat je jizya moet betalen, dat je getuigenis minder waard is dan die van een mohammedaan, etc. etc. etc. In welke land is er momenteel sprake van Jizya of waarheidsgehalte van je getuigenis beoordeeld op basis van je geloof?quote:De niet-moslim komt er in de koran, hadith en sharia niet bepaald leuk vanaf. De niet moslim bestaat niet. Noch spreekt de Koran over DE niet-moslim. De geschriften spreken altijd over groepen en niet 'de niet-moslims' |
koningdavid | vrijdag 9 mei 2008 @ 22:56 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:Als er daar ook godsdienstvrijheid was waren we in het westen niet meer superieur. Ik vind dit wel een goede situatie. Jij vindt het wel goed dat christenen daar onthoofd en gestenigd worden omdat jij je lekker superieur wilt voelen? Wat een kansloos figuur ben je toch ook.
De situatie van christenen in Islamitische landen is nog steeds schrijnend. Als Islamitische landen christenen nou eens zo zouden behandelen als 'christelijke' landen Moslims behandelen, dan zou het er al een stuk beter uitzien. Het is trouwens opvallend dat veel moslims tot geloof komen d.m.v. visioenen waarin ze Jezus zien met het kruis. Dat zijn verhalen die vaak terugkomen onder moslims, zowel in Nederland als in het buitenland. |
Iblis | vrijdag 9 mei 2008 @ 23:57 |
Om Saoedie-Arabië eens te nemen, ik zou zeggen, eerst zien, dan dan geloven, wat die kerk betreft. Gesprekken kunnen er genoeg zijn, ik acht de kans eerlijk gezegd erg klein dat er binnen afzienbare termijn een kerk komt. Eind maart is er nog een voorstel voor meer respect voor andere religieuze symbolen weggestemd, aangezien dit ook polytheïsme zou toestaan. En polytheïsme is écht een stap te ver voor veel Moslims.
De religieuze apartheid in Saoedie-Arabië gaat echter nog veel verder, aangezien ook Shi'itische moslims geen enkele status hebben; voor hen zijn geen hoge banen in het leger of in de regering weggelegd.
Eerlijk gezegd heb ik niet echt het gevoel dat er scheurtjes in het Islamitische bastiljon ontstaan, aangezien de historie veel meer Christenen kende die in het MO woonden. De laatste tijd is de religieuze oppressie, zeker de facto, steeds sterker aan ’t worden. In Egypte is een sterke Islamisering op gang in de zin dat Moslims steeds meer ‘respect’ afdwingen voor hun religie (verkoop van alcohol wordt steeds moeilijker); in Irak is na de inval van Bush de situatie slechter geworden voor Christenen, en ook de religieuze spanningen tussen Shi'ieten en Soennieten zijn toegenomen. Tarik Aziz, was bijvoorbeeld een Christen.
Wat dat betreft neemt de wederzijdse tolerantie absoluut niet toe, helaas. |
SpecialK | zaterdag 10 mei 2008 @ 01:24 |
- edit : niet doen. -
[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2008 13:24:07 ] |
Flashwin | zaterdag 10 mei 2008 @ 01:27 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:[..] In welke land is er momenteel sprake van Jizya of waarheidsgehalte van je getuigenis beoordeeld op basis van je geloof? Aha, dus dan is opeens niet de theorie (Koran) leidend, maar de dagelijkse praktijk.
Handig hoor  |
koningdavid | zaterdag 10 mei 2008 @ 01:28 |
- reactie op edit -
[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2008 13:25:18 ] |
SpecialK | zaterdag 10 mei 2008 @ 01:32 |
- reactie op edit -
[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2008 13:26:12 ] |
Papierversnipperaar | zaterdag 10 mei 2008 @ 01:45 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:56 schreef koningdavid het volgende:[..] Jij vindt het wel goed dat christenen daar onthoofd en gestenigd worden omdat jij je lekker superieur wilt voelen? Wat een kansloos figuur ben je toch ook. Ik ben gewoon realistisch. quote:De situatie van christenen in Islamitische landen is nog steeds schrijnend. Als Islamitische landen christenen nou eens zo zouden behandelen als 'christelijke' landen Moslims behandelen, dan zou het er al een stuk beter uitzien. Het is trouwens opvallend dat veel moslims tot geloof komen d.m.v. visioenen waarin ze Jezus zien met het kruis. Dat zijn verhalen die vaak terugkomen onder moslims, zowel in Nederland als in het buitenland. Er zijn ook verhalen over engelen die Jomanda helpen bejaarden te beroven. |
Alicey | zaterdag 10 mei 2008 @ 08:30 |
Zo, zullen we vanaf hier weer eens on-topic gaan? Posts die als doel hebben te bekeren of overtuigen van het christendom zijn niet nodig. Discussies over de interpretatie van de Koran ook niet.
Het onderwerp is christenen in het Midden-Oosten.
Dank aan allen voor de aandacht!  |
Viking84 | zaterdag 10 mei 2008 @ 08:35 |
quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:56 schreef koningdavid het volgende:Het is trouwens opvallend dat veel moslims tot geloof komen d.m.v. visioenen waarin ze Jezus zien met het kruis. Dat zijn verhalen die vaak terugkomen onder moslims, zowel in Nederland als in het buitenland. Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan? . Zo van: Zie je wel, Jezus heeft echt bestaan, want zelfs moslims zien hun in hun visioenen .
Echt, ik schaam me soms voor de goedgelovigheid van mijn medemens en ik vind het christendom, evenals het jodendom en de islam, een smet op onze geschiedenis. Die religies hebben de mens voorgoed verpest. |
Iblis | zaterdag 10 mei 2008 @ 08:40 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:35 schreef Viking84 het volgende:Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan?  . Zo van: Zie je wel, Jezus heeft echt bestaan, want zelfs moslims zien hun in hun visioenen  . Blijkens zijn reactie in de feedback-topic wilde hij daarmee volgens hem aangeven dat bekeringen vaak geschieden zonder tussenkomst van andere Christen; proseliteren is inderdaad vaak een hachelijke zaak in het MO. Degenen die zich desondanks bekeren doen dit omdat ze een visioen gehad menen hebben.quote:Echt, ik schaam me soms voor de goedgelovigheid van mijn medemens en ik vind het christendom, evenals het jodendom en de islam, een smet op onze geschiedenis. Die religies hebben de mens voorgoed verpest. Och gossie. |
koningdavid | zaterdag 10 mei 2008 @ 11:20 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:35 schreef Viking84 het volgende:[..] Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan?  . Zo van: Zie je wel, Jezus heeft echt bestaan, want zelfs moslims zien hun in hun visioenen  . Nou dat Jezus bestaan heeft hoef ik niet te bewijzen met visioenen, dat is namelijk historisch-wetenschappelijk al zo klaar als een klontje.
Ik wilde er dit mee zeggen (Iblis legde het al vrij goed uit): Daarmee geef ik dus aan dat moslims zich nog steeds bekeren tot het christendom (relevant), maar dat het vaak zonder tussenkomst van christenen is omdat dit vaak te gevaarlijk voor hen is (zeer relevant). |
koningdavid | zaterdag 10 mei 2008 @ 11:33 |
Er stond trouwens wel een interessant interviewn in de Visie (TV-gids van de EO) met een 80-jarige zendingswerker van Open Doors (stichting ten behoeve van vervolgde christenen).
Deze man gaat al tientallen jaren enorm vaak naar het Midden-Oosten om daar christenen te helpen. Hij heeft daar ook bijbels naartoe gesmokkeld o.a. Ook heeft hij nauwe contacten met de Taliban en Hamas.quote:Het Westen jaagt al jaren op de grootste terrorist ter wereld: Osama Bin Laden. Maar als iemand hem kan vinden, dan bent u het wel. Ooit pogingen ondernomen? "Jazeker! Ik zit actief achter hem aan. Ze weten het daar ook, in het Pakistaanse Noord-Waziristan, waar Osama vermoedelijk zit. Misschien kan ik hem via de school van Taliban-leider Mullah Omar wel bereiken. Ik heb daar heel goede contacten. Het is als een tweede huis. Ik ben er altijd welkom, zeggen die mannen. Toch ben ik daar vooral als evangelist om over Jezus te spreken en ik merk een enorme openheid onder de Taliban. Later dit jaar ga ik die kant weer op, dus wie weet, tref ik Osama wel aan en kan ik hem een bijbel geven." Ik vond het wel opvallend. Christenen worden daar vervolgd maar die 80-jarige evangelist kan gewoon evangeliseren onder de Taliban. |
Papierversnipperaar | zaterdag 10 mei 2008 @ 11:35 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:33 schreef koningdavid het volgende:Ik vond het wel opvallend. Christenen worden daar vervolgd maar die 80-jarige evangelist kan gewoon evangeliseren onder de Taliban. Keep your friends close, but keep your enemies closer. |
koningdavid | zaterdag 10 mei 2008 @ 11:38 |
quote: Ik denk niet dat de Taliban die vriendelijke, vredelievende 80-jarige oude man als hun vijand zien. Daarvoor is de Taliban teveel politiek en te weinig religieus denk ik. |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 13:30 |
Topic is opgeruimd, offtopic, flames ed weg en nog altijd niet welkom. quote:Op zaterdag 10 mei 2008 01:27 schreef Flashwin het volgende:[..] Aha, dus dan is opeens niet de theorie (Koran) leidend, maar de dagelijkse praktijk. Handig hoor Je reageert op een vraag van me, geef dan ook eens antwoord op mijn vraag gepaard met je statement.  |
Viking84 | zaterdag 10 mei 2008 @ 16:24 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:20 schreef koningdavid het volgende:[..] Nou dat Jezus bestaan heeft hoef ik niet te bewijzen met visioenen, dat is namelijk historisch-wetenschappelijk al zo klaar als een klontje. .quote:Ik wilde er dit mee zeggen (Iblis legde het al vrij goed uit): Daarmee geef ik dus aan dat moslims zich nog steeds bekeren tot het christendom (relevant), maar dat het vaak zonder tussenkomst van christenen is omdat dit vaak te gevaarlijk voor hen is (zeer relevant). Dat had ik onderhand al in het feedbacktopic gelezen idd . |
Super7fighter | zaterdag 10 mei 2008 @ 17:24 |
Moslim bekeren zich tot het christendom?
Natuurlijk zullen de Moslims op Fok beamen dat christenen dezelfde rechten moeten hebben als Moslims. Dat is namelijk een vereiste in het Islamitische geloof. Het is dus vragen naar de bekende weg.
Zonder vrijheid kun je niet geloven. Anders is het immers dwang. De Islam gaat dus niet tegen het gevoel, de ratio en de mensenrechten in. |
koningdavid | zaterdag 10 mei 2008 @ 17:28 |
quote: Wat is daar ' ' aan? Geloof je niet dat het gebeurt?
In mijn eigen kennisenkring zijn er al een aantal, waaronder gevluchte Iraniërs. Het probleem is dat d.m.v. vervolging van overheidswege of zelfs familieleden veel (ex-)moslims er niet mee te koop lopen. Of ze moeten vluchten. |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 18:01 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 17:24 schreef Super7fighter het volgende:Natuurlijk zullen de Moslims op Fok beamen dat christenen dezelfde rechten moeten hebben als Moslims. Dat is namelijk een vereiste in het Islamitische geloof. Het is dus vragen naar de bekende weg. Als het 'de bekende weg' en 'natuurlijk' is, waarom maken (nieuw-Nederlandse) moslims zich dan niet hard voor (meer) vrijheden voor religieuze minderheden in moslimlanden? |
Haushofer | zaterdag 10 mei 2008 @ 18:20 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:35 schreef Viking84 het volgende:Echt, ik schaam me soms voor de goedgelovigheid van mijn medemens en ik vind het christendom, evenals het jodendom en de islam, een smet op onze geschiedenis. Die religies hebben de mens voorgoed verpest. Dat vind ik een bijzonder éénzijdige en ongenuanceerde blik Daarbij, mensen zullen waarschijnlijk altijd religieuze denkbeelden erop na houden, en deze misbruiken. |
Iblis | zaterdag 10 mei 2008 @ 18:28 |
quote: Natuurlijk, vaak genoeg. Al was het maar om niet uitgezet te worden naar het land van herkomst.  quote:Natuurlijk zullen de Moslims op Fok beamen dat christenen dezelfde rechten moeten hebben als Moslims. Dat is namelijk een vereiste in het Islamitische geloof. Het is dus vragen naar de bekende weg. Waar doel je op? Op de dhimmi-status valt nog wel een en ander af te dwingen. Ze hebben sowieso andere rechten qua belastingplicht, proseliteren, bouw van kerken etc. quote:Zonder vrijheid kun je niet geloven. Anders is het immers dwang. De Islam gaat dus niet tegen het gevoel, de ratio en de mensenrechten in. Maar, het woord ‘onderdanig’ in Soera 9, vers 29 is natuurlijk wel veelzeggend:quote:Strijdt tegen hen die niet in God geloven en niet in de laatste dag en die niet verbieden wat God en Zijn gezant verboden hebben en die niet de godsdienst van de waarheid aanvaarden uit het midden van hen aan wie het boek gegeven is, totdat zij naar vermogen onderdanig de schatting betalen. Over Islam en de mensenrechten valt nog een andere discussie op te stellen, maar doorgaans is de Islam niet zo’n voorstander van het afzweren van je religie. Apostasie is niet bepaald iets wat toegejuicht wordt, sterker nog, van oudsher staat er de doodstraf op. |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 18:44 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 18:01 schreef GBA het volgende:[..] Als het 'de bekende weg' en 'natuurlijk' is, waarom maken (nieuw-Nederlandse) moslims zich dan niet hard voor (meer) vrijheden voor religieuze minderheden in moslimlanden? Omdat mensen zich hebben afgewend van de oorspronkelijke boodschap van de Islam? |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 18:57 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 18:44 schreef Triggershot het volgende:[..] Omdat mensen zich hebben afgewend van de oorspronkelijke boodschap van de Islam? Alle moslims? |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:02 |
quote: Er is naar mijn weten in de moslimwereld alleen totalitaire dictatuur of schoothondje van VS politiek, geen Sharia aan de macht, wel? |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:06 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:02 schreef Triggershot het volgende:[..] Er is naar mijn weten in de moslimwereld alleen totalitaire dictatuur of schoothondje van VS politiek, geen Sharia aan de macht, wel? Het gaat mij niet om sticker-plakken. Als in Marokko Christenen worden opgepakt, waarom zie je daar dan geen verzet van nieuwe Nederlanders met Marokkaanse roots tegen, terwijl - volgens jou althans - hun geloof hen dit wel voorschrijft? Alle nieuw-Nederlandse Marokkanen zijn, wat dit betreft, van god los? |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:12 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:06 schreef GBA het volgende:[..] Het gaat mij niet om sticker-plakken. Als in Marokko Christenen worden opgepakt, waarom zie je daar dan geen verzet van nieuwe Nederlanders met Marokkaanse roots tegen, terwijl - volgens jou althans - hun geloof hen dit wel voorschrijft? Alle nieuw-Nederlandse Marokkanen zijn, wat dit betreft, van god los? Je beantwoordt mijn vraag niet. Terwijl ik net wel al een antwoord op je vraag heb gegeven, mensen zijn van hun geloof afgewend geraakt. De Koran is heel duidelijk in het niet vervolgen van Joden en Christenen als ze een verbond hebben gesloten, dat mensen niet protesteren en ook niet mee helpen is omdat ze er niets mee te maken willen hebben en over Marokko gesproken het is een van de landen waar men het minst met religie bezig is, de regime, het volk staat ook niet echt bekend om zuiverheid.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2008 19:13:45 ] |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:24 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:12 schreef Triggershot het volgende:[..] Je beantwoordt mijn vraag niet. Terwijl ik net wel al een antwoord op je vraag heb gegeven, mensen zijn van hun geloof afgewend geraakt. De Koran is heel duidelijk in het niet vervolgen van Joden en Christenen als ze een verbond hebben gesloten, De theologische discussie is niet aan mij besteed - je kan elke boodschap uit geloofsboeken halen die je wil, voor mij geldt dan ook: moslims zijn de islam, en als ik wil weten wat de islam voorschrijft kijk ik naar hoe moslims zich gedragen. quote: dat mensen niet protesteren en ook niet mee helpen is omdat ze er niets mee te maken willen hebben Dat is wel heel makkelijk. Ze hebben hier in het Westen de vrijheid en veiligheid om iets tegen de onrechtvaardigheid van hun land van afkomst te doen, en m.i. is het hun morele plicht. quote: en over Marokko gesproken het is een van de landen waar men het minst met religie bezig is, de regime, het volk staat ook niet echt bekend om zuiverheid. Zuiverheid in jouw opinie. |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:29 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:24 schreef GBA het volgende:[..] De theologische discussie is niet aan mij besteed - je kan elke boodschap uit geloofsboeken halen die je wil, voor mij geldt dan ook: moslims zijn de islam, en als ik wil weten wat de islam voorschrijft kijk ik naar hoe moslims zich gedragen. Daar bega je dan meteen je eerste fout, de moslims komen bijvoorbeeld in NL vooral in het nieuws rondom criminaliteit, zuipen, drugshandel, slaan van vrouwen etc, terwijl de Islam geen van deze dingen voorschrijft. quote:Dat is wel heel makkelijk. Ze hebben hier in het Westen de vrijheid en veiligheid om iets tegen de onrechtvaardigheid van hun land van afkomst te doen, en m.i. is het hun morele plicht. Ja is wel heeel knap jezelf te vergelijken met iemand die niet vrij is, zowel moslim als christen is in een moslimland niet vrij om te doen wat ze willen, alles wat buiten de overheids centrale doctrine valt is per definitie fout en een dreiging, wij in NL hebben de vrijheid om er tegen te protesteren.
Net zoals de film van Wilders, de moslims hebben relatief rustig gereageerd op de moslim en komen ook niet opdagen bij zijn debatavonden, meeste mensen willen gewoon niets te maken hebben met beide extremen. quote:Zuiverheid in jouw opinie. Ja net zoals iedereen spreekt volgens zijn opinie.. Alleen zal ik qua mening niet afwijken van de Soennah interpretaties. |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:37 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:29 schreef Triggershot het volgende:[..] Daar bega je dan meteen je eerste fout, de moslims komen bijvoorbeeld in NL vooral in het nieuws rondom criminaliteit, zuipen, drugshandel, slaan van vrouwen etc, terwijl de Islam geen van deze dingen voorschrijft. Met wat creativiteit en goede/foute bedoelingen kan je het er ongetwijfeld uit halen. quote:Ja is wel heeel knap jezelf te vergelijken met iemand die niet vrij is, zowel moslim als christen is in een moslimland niet vrij om te doen wat ze willen, alles wat buiten de overheids centrale doctrine valt is per definitie fout en een dreiging, wij in NL hebben de vrijheid om er tegen te protesteren. Ik zie je punt niet. Daar waar moslims onderdrukt worden door bv. de Marokkaanse overheid daar zouden Marokkaanse Nederlanders ook tegen op mogen treden. Zij hebben immers de toegang tot het land, kennis van taal en cultuur, en kritiek van hen zal anders opgevat worden dan kritiek van 'blanke niet-islamitische buitenlanders'. Zij kunnen dus daadwerkelijk iets veranderen. Dit topic gaat dan specifiek over het onderdrukken van Christenen, maar het kan doorgetrokken worden naar elke onrechtvaardigheid in het Midden-Oosten. quote:Net zoals de film van Wilders, de moslims hebben relatief rustig gereageerd op de moslim en komen ook niet opdagen bij zijn debatavonden, meeste mensen willen gewoon niets te maken hebben met beide extremen. Veel Nederlanders die zich niet konden vinden in de film van Wilders hebben het anders niet nagelaten om afstand te nemen van de film van Wilders. Je kan je wel altijd afzijdig opstellen, maar dat is ook niet meer dan luiheid of onverschilligheid. |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:44 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:37 schreef GBA het volgende:[..] Met wat creativiteit en goede/foute bedoelingen kan je het er ongetwijfeld uit halen. Als je de hadith waarin Mohammed expliciet verbiedt vrouwen te slaan negeert vast wel ja, maar zuipen, drugs en criminaliteit kan je niet verzoenen met de leer van de Islam. quote:Ik zie je punt niet. Daar waar moslims onderdrukt worden door bv. de Marokkaanse overheid daar zouden Marokkaanse Nederlanders ook tegen op mogen treden. Zij hebben immers de toegang tot het land, kennis van taal en cultuur, en kritiek van hen zal anders opgevat worden dan kritiek van 'blanke niet-islamitische buitenlanders'. Zij kunnen dus daadwerkelijk iets veranderen. Dit topic gaat dan specifiek over het onderdrukken van Christenen, maar het kan doorgetrokken worden naar elke onrechtvaardigheid in het Midden-Oosten. Je bent beperkt binnen de grenzen van de overheid wat voor jou is weggelegd, om iets te veranderen moet het leger van mening veranderd worden, want het leger en de officieren staan namelijk achter de koning, ga gerust op de Dam protesteren, maar om dingen te veranderen is dat lang niet genoeg.
Om even terug te komen op Christenen in het Midden Oosten, regime van Syrie en Libanon is fijner tegenover Christenen dan tegen moslims, moslims worden als een gevaar gezien door regime van Damascus, Christenen hebben ook een hele goeie positie in Libanon. Over SA heb ik sowieso geen goed woord en Iran is niet van mijn stroming, dus heb ik daar weinig over te zeggen. [..]quote:Veel Nederlanders die zich niet konden vinden in de film van Wilders hebben het anders niet nagelaten om afstand te nemen van de film van Wilders. Je kan je wel altijd afzijdig opstellen, maar dat is ook niet meer dan luiheid of onverschilligheid. Waarom, waarom zou je in Allahsnaam bevestigen aan Hassan X dat je niet met de film te maken hebt / wilt hebben, zodat Hassan niet boos wordt? Je kan en je mag afstand nemen, dat ik zwijg over 11/9 voor jou of achter jou heeft niet veel te betekenen, is ook niet genoeg munitie om iemand in een bepaalde hokje te plaatsen. |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 19:53 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:44 schreef Triggershot het volgende:[..] Als je de hadith waarin Mohammed expliciet verbiedt vrouwen te slaan negeert vast wel ja, maar zuipen, drugs en criminaliteit kan je niet verzoenen met de leer van de Islam. Het zou zowaar kunnen dat de islam vrij ondubbelzinnig is over het drinken van alcohol. Maar om bij het onderwerp van religieuze vrijheid te blijven:quote:What do Muslims believe regarding freedom of religious choice? A Koranic verse (2:256) answers: "There is no compulsion in religion"(in Arabic: la ikrah fi'd-din). That sounds clear-cut and the Islamic Center of Southern California insists it is, arguing that it shows how Islam anticipated the principles in the U.S. Constitution. The center sees the First Amendment ("Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof") as based on concepts in the Koran's no-compulsion verse. In a similar spirit, a former chief justice of Pakistan, S.A. Rahman, argues that the Koranic phrase contains "a charter of freedom of conscience unparalleled in the religious annals of mankind." To a Western sensibility, this interpretation makes intuitive sense. Thus does Alan Reynolds, an economist at the CATO Institute, write in the Washington Times that the verse signifies the Koran "counsels religious tolerance." Were it only so simple. In fact, this deceptively simple phrase historically has had a myriad of meanings. Here are some of them, mostly premodern, deriving from two outstanding recent books, Patricia Crone's God's Rule: Government and Islam (Columbia University Press) and Yohanan Friedman's Tolerance and Coercion in Islam (Cambridge University Press), augmented by my own research. Proceeding from least liberal to most liberal, the no-compulsion phrase is considered variously to have been: Abrogated: The passage was overridden by subsequent Koranic verses (such as 9:73: "O Prophet! Struggle against the unbelievers and hypocrites and be harsh with them"). Purely symbolic: The phrase is a description, not an imperative. Islam's truth is so obvious that to coerce someone to become a Muslim does not amount to "compulsion"; or else being made to embrace Islam after defeat in war is not viewed as "compulsion." Spiritual, not practical: Governments may indeed compel external obedience, though they of course cannot compel how Muslims think. Limited in time and place: It applied uniquely to Jews in Medina in the seventh century. Limited to non-Muslims who live under and accept Muslim rule: Some jurists say it applies only to "Peoples of the Book" (Christians, Jews and Zoroastrians); others say it applies to all infidels. Excludes some non-Muslims: Apostates, women, children, prisoners of war, and others can indeed be compelled. (This is the standard interpretation that has applied in most times and places). Limited to all non-Muslims: Muslims must abide by the tenets of Islam and may not apostatize. Limited to Muslims: Muslims may shift from one interpretation of their faith to another (such as from Sunni to Shia), but may not leave Islam. Applied to all persons: Reaching the true faith must be achieved through trial and testing, and compulsion undercuts this process. Massive disagreement over a short phrase is typical, for believers argue over the contents of all sacred books, not just the Koran. The debate over the no-compulsion verse has several important implications. First, it shows that Islam - like all religions - is whatever believers make of it. The choices for Muslims range from Taliban-style repression to Balkan-style liberality. There are few limits; and there is no "right" or "wrong" interpretation. Muslims have a nearly clean slate to resolve what "no compulsion" means in the 21st century. Conversely, nonspecialists should be very cautious about asserting the meaning of the Koran, which is fluid and subjective. When Alan Reynolds wrote that the no-compulsion verse means the Koran "counsels religious tolerance," he intended well but in fact misled his readers. Further, many other areas of Islam have parallels to this debate. Muslims can decide afresh what jihad signifies, what rights women have, what role government should play, what forms of interest on money should be banned, plus much else. How they resolve these great issues affects the whole world. Finally, although Muslims alone will make these decisions, Westerners can influence their direction. Repressive elements (such as the Saudi regime) can be set back by a reduced dependence on oil. More liberal Muslims (such as the Atatürkists) can be marginalized by letting an Islamist-led Turkey enter the European Union. What non-Muslims do also has potentially a great impact on whether "no compulsion in religion" translates into religious tolerance or permits (as in the case of Salman Rushdie) a license to kill. http://www.danielpipes.org/article/2110 Deze column beschrijft hoe ik er ook over denk; 't is net wat je wil met de islam, je kan er datgene uit halen wat je wil. En een hoop factoren bepalen wat moslims er uiteindelijk uit halen, 1 daarvan zijn moslims in het Westen, die dus ook de kans hebben om de vrijheden in hun land van afkomst te verbeteren. quote:Je bent beperkt binnen de grenzen van de overheid wat voor jou is weggelegd, om iets te veranderen moet het leger van mening veranderd worden, want het leger en de officieren staan namelijk achter de koning, ga gerust op de Dam protesteren, maar om dingen te veranderen is dat lang niet genoeg. Alle kleine beetjes helpen. Als het Marokkaanse volk overtuigd is van de noodzaak en de mogelijkheid van meer vrijheid, dan zal het snel genoeg veranderen. quote:Om even terug te komen op Christenen in het Midden Oosten, regime van Syrie en Libanon is fijner tegenover Christenen dan tegen moslims, moslims worden als een gevaar gezien door regime van Damascus, Christenen hebben ook een hele goeie positie in Libanon. Over SA heb ik sowieso geen goed woord en Iran is niet van mijn stroming, dus heb ik daar weinig over te zeggen. In Libanon is 1/3e van de bevolking Christen, dus daar mag je inderdaad wel hopen dat ze wat meer vrijheid hebben. quote: Waarom, waarom zou je in Allahsnaam bevestigen aan Hassan X dat je niet met de film te maken hebt / wilt hebben, zodat Hassan niet boos wordt? Je kan en je mag afstand nemen, dat ik zwijg over 11/9 voor jou of achter jou heeft niet veel te betekenen, is ook niet genoeg munitie om iemand in een bepaalde hokje te plaatsen. Ik heb werkelijk geen idee wat je hier allemaal zegt. Het enige wat ik stelde was dat je i.p.v. je afzijdig op te stellen, je ook in discussie kan gaan met iemand, al is het maar om jouw standpunt te verduidelijken.
[ Bericht 0% gewijzigd door GBA op 10-05-2008 20:03:31 ] |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 20:02 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 19:53 schreef GBA het volgende:[..] Het zou zowaar kunnen dat de islam vrij ondubbelzinnig is over het drinken van alcohol. Maar om bij het onderwerp van religieuze vrijheid te blijven: Nee hoor, verbod op de genoemde zaken is heel simpel in de Koran en commentaren van Mohammed terug te vinden, als je de woorden van Mohammed vergelijkt met de daden van iemand nu en niet weet wat bij de Islam hoort, tsjah, dan heb ik je niet veel meer te zeggen. quote:Deze column beschrijft hoe ik er ook over denk. Ik heb zo een beetje het idee dat ik meer columns van moslim apolegeten kan plaatsen die het weerleggen, maar ik houd het graag op een discussie in onze eigen woorden ipv c/p, als je het in je eigen woorden wilt doen kom ik er op terug. quote:Alle kleine beetjes helpen. Als het Marokkaanse volk overtuigd is van de noodzaak en de mogelijkheid van meer vrijheid, dan zal het snel genoeg veranderen. Het volk is te verdeeld in belangen en overtuiging, in ras en in cultuur om een vuist te zijn tegen een gevestigde regime met alle resources van dien. quote:In Libanon is 1/3e van de bevolking Christen, dus daar mag je inderdaad wel hopen dat ze wat meer vrijheid hebben. Irak is voor 83% Shietisch en onder Saddam hadden ze het errug kut, dus statistieken zeggen echt niets. quote:Ik heb werkelijk geen idee wat je hier allemaal zegt. Het enige wat ik stelde was dat je i.p.v. je afzijdig op te stellen, je ook in discussie kan gaan met iemand, al is het maar om jouw standpunt te verduidelijken. Goed, jij je zin, ik en de meeste moslims die zich niet houden met terreur, bij verre na de meerderheid van de moslims in Nederland willen niets met terreur te maken hebben en dat ze passief tot niet reageren op provocatie is hier een grote bewijs voor, dat het gedrag van een minderheid wordt geassocieerd en verspreid over een groep van meer dan 1,5 miljard vind ik onterecht en dat je dan in een discussie moet benadrukken dat je ertegen bent vind ik krom. Zo beter? |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 20:15 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 20:02 schreef Triggershot het volgende:[..] Nee hoor, verbod op de genoemde zaken is heel simpel in de Koran en commentaren van Mohammed terug te vinden, als je de woorden van Mohammed vergelijkt met de daden van iemand nu en niet weet wat bij de Islam hoort, tsjah, dan heb ik je niet veel meer te zeggen. Vermoeiend... quote:Ik heb zo een beetje het idee dat ik meer columns van moslim apolegeten kan plaatsen die het weerleggen, maar ik houd het graag op een discussie in onze eigen woorden ipv c/p, als je het in je eigen woorden wilt doen kom ik er op terug. In mijn woorden: 't is net wat je wil met de islam, je kan er datgene uit halen wat je wil, zeker m.b.t. religieuze vrijheid. En een hoop factoren bepalen wat moslims in het Midden-Oosten er uiteindelijk uit halen, 1 daarvan zijn moslims in het Westen, die dus ook de kans hebben om de vrijheden in hun land van afkomst te verbeteren. quote:Het volk is te verdeeld in belangen en overtuiging, in ras en in cultuur om een vuist te zijn tegen een gevestigde regime met alle resources van dien. Haat tegen de onderdrukking van de overheid en een gedeeld belang (meer vrijheid) verbroedert. quote:Irak is voor 83% Shietisch en onder Saddam hadden ze het errug kut, dus statistieken zeggen echt niets. Da's waar, het is niet afdoende, maar 't helpt wel als je met velen bent. quote:Goed, jij je zin, ik en de meeste moslims die zich niet houden met terreur, bij verre na de meerderheid van de moslims in Nederland willen niets met terreur te maken hebben en dat ze passief tot niet reageren op provocatie is hier een grote bewijs voor, dat het gedrag van een minderheid wordt geassocieerd en verspreid over een groep van meer dan 1,5 miljard vind ik onterecht en dat je dan in een discussie moet benadrukken dat je ertegen bent vind ik krom. Zo beter? Je kan helemaal niet reageren, of je kan selectief reageren (wel demonsteren tegen Deense cartoons, niet tegen 9/11)... En dat mensen een geluid van distantiëring verwachten is dat zo raar? Het wordt niet alleen van moslims verwacht, ook van, om maar iets te noemen, de SP (m.b.t. Mao), voetbalsupporters (m.b.t. hooligans), Wilders (m.b.t. extreem-rechts), etc. |
#ANONIEM | zaterdag 10 mei 2008 @ 20:48 |
quote: Hier heb ik vrij weinig aan. quote:In mijn woorden: 't is net wat je wil met de islam, je kan er datgene uit halen wat je wil, zeker m.b.t. religieuze vrijheid. En een hoop factoren bepalen wat moslims in het Midden-Oosten er uiteindelijk uit halen, 1 daarvan zijn moslims in het Westen, die dus ook de kans hebben om de vrijheden in hun land van afkomst te verbeteren. Iets zegt mij dat jij je niet hebt verdiept in zaken zoals Tafsir en Hadith, als ik het bij het verkeerde einde hebt, mijn excuses, maar het is niet zomaar voor de gewone moslim weggelegd om de Koran te interpreteren naar eigen belang, wens of op eigen inzicht, als je dit al doet mag het niet in strijd zijn met de Hadith. Wat religieuze vrijheid in het Midden Oosten betreft, in Turkije, Syrie wordt Islamisme ook zwaar vervolgd en hebben de elite vrije weinig met de Islam. AKP ( moslims ) het beste op politiek niveau wat de Turken ooit is overkomen na Ataturk dreigt ook gesloten te worden, in Syrie zijn de bewindslieden strenger tegen moslims dan christenen etc. quote:Haat tegen de onderdrukking van de overheid en een gedeeld belang (meer vrijheid) verbroedert. Integendeel, men ziet elkaar als handlanger van de regime, Berbers en Arabieren moeten niets van elkaar hebben, enige stabiele factor tussen hen komt dan ook door de marokkaanse overheid. quote:Da's waar, het is niet afdoende, maar 't helpt wel als je met velen bent. Het is niet zo dat kansen niet worden gegrepen ofzo. [..]quote:Je kan helemaal niet reageren, of je kan selectief reageren (wel demonsteren tegen Deense cartoons, niet tegen 9/11)... En dat mensen een geluid van distantiëring verwachten is dat zo raar? Het wordt niet alleen van moslims verwacht, ook van, om maar iets te noemen, de SP (m.b.t. Mao), voetbalsupporters (m.b.t. hooligans), Wilders (m.b.t. extreem-rechts), etc. Ik heb echt nooit een voetbal fan horen zeggen van, eej, die hooligans zijn geen ware supporters, ze horen niet echt bij Ajax oid, ook nooit dat het werd verwacht, want men associeert het niet met de bezoeker, men associeert het met vandalen en relschoppers. Overigens zijn er genoeg demonstraties geweest van de moslimwereld op 9/11, veel meer dan de cartoonrellen. Nasrallah van de hezbollah had zelfs een fatwa uitgeroepen over Bin Laden en wat de Cartoonrellen betreft, gezien het rustig is gebleven met Fitna, misschien hebben de moslims wel begrepen dat die rellen niets nuttigs heeft veroorzaakt waardoor ze gewoon verder zijn gegaan met hun leven. |
GBA | zaterdag 10 mei 2008 @ 21:02 |
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 20:48 schreef Triggershot het volgende:[..] Hier heb ik vrij weinig aan. [..] Iets zegt mij dat jij je niet hebt verdiept in zaken zoals Tafsir en Hadith, als ik het bij het verkeerde einde hebt, mijn excuses, maar het is niet zomaar voor de gewone moslim weggelegd om de Koran te interpreteren naar eigen belang, wens of op eigen inzicht, als je dit al doet mag het niet in strijd zijn met de Hadith. En wat wel of niet in strijd is met de Hadith, ook dat is een kwestie van interpretatie. Zie de column die ik citeerde; alleen al over 1 Koranvers kan je tig verschillende opvattingen hebben. quote:Wat religieuze vrijheid in het Midden Oosten betreft, in Turkije, Syrie wordt Islamisme ook zwaar vervolgd en hebben de elite vrije weinig met de Islam. AKP ( moslims ) het beste op politiek niveau wat de Turken ooit is overkomen na Ataturk dreigt ook gesloten te worden, in Syrie zijn de bewindslieden strenger tegen moslims dan christenen etc. Ik begrijp niet waarom je steeds onderdrukking van anderen erbij haalt. Het lijkt me evident dat elke vorm van onderdrukking van vreedzame mensen fout is, of het nou onderdrukking van Christenen of van moslims is. quote:Integendeel, men ziet elkaar als handlanger van de regime, Berbers en Arabieren moeten niets van elkaar hebben, enige stabiele factor tussen hen komt dan ook door de marokkaanse overheid. Zoals gezegd: overtuig hen ervan dat de Marokaanse overheid hen beiden onderdrukt en dat ze er beiden op vooruitgaan als er meer vrijheid is. Zal ongetwijfeld niet makkelijk gaan, maar 't is 't wel waard, lijkt me. quote: Het is niet zo dat kansen niet worden gegrepen ofzo. [..]
Ik heb echt nooit een voetbal fan horen zeggen van, eej, die hooligans zijn geen ware supporters, ze horen niet echt bij Ajax oid, ook nooit dat het werd verwacht, want men associeert het niet met de bezoeker, men associeert het met vandalen en relschoppers. Dan let je niet goed op. Er zijn tal van acties geweest van normale voetbalsupporters tegen geweld en racisme door hooligans. En dat werd wel degelijk van hen verwacht, al was het maar omdat maatregelen tegen alle voetbalsupporters dreigden.
Zoals Marijnissen tot op de dag van vandaag in interviews afstand neemt van Mao, en Wilders afstand neemt van extreem-rechts. quote:Overigens zijn er genoeg demonstraties geweest van de moslimwereld op 9/11, veel meer dan de cartoonrellen. In Nederland is men de Dam op gegaan om te demonsteren tegen de Deense cartoons en in Maastricht zijn zelfs Deense vlaggen verbrand. Op 9/11 daarentegen kwam geen reactie (behalve wat tuig dat juichend de straat op ging).
En dat er in de Arabische wereld meer demonstraties tegen 9/11 dan tegen de Deense cartoons waren daar geloof ik helemaal niks van. quote:Nasrallah van de hezbollah had zelfs een fatwa uitgeroepen over Bin Laden en wat de Cartoonrellen betreft, gezien het rustig is gebleven met Fitna, misschien hebben de moslims wel begrepen dat die rellen niets nuttigs heeft veroorzaakt waardoor ze gewoon verder zijn gegaan met hun leven. In Nederland is het inderdaad, op wat kleine dingen na, rustig gebleven. Wat inderdaad positief is. Geen bijzondere prestatie, wel positief.
[ Bericht 0% gewijzigd door GBA op 10-05-2008 21:08:21 ] |