Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn?quote:Midden-Oosten: Christenen
10 mei 2008
Een kerk in Qatar, maar uitzettingen in Algerije
Door Oene van der Wal
Christelijke Irakezen die willen terugkeren naar hun land zijn hun leven niet zeker. Maar ook voor christenen die ondanks het geweld zijn gebleven, is het land zeer bedreigend. Afgelopen maart werd de aartsbisschop van Mosul ontvoerd en vermoord door islamitische extremisten. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble (CDU), wil daarom met voorrang Irakese christenen opvangen in de Europese Unie, maar EU-voorzitter Slovenië wil geen onderscheid maken tussen vluchtelingen op grond van religie.
De afgelopen maanden waren er meer berichten over de positie van christenen in het Midden-Oosten. In Jordanië en Algerije heeft de christelijke minderheid het moeilijk. In beide landen werden christenen om hun geloofsactiviteiten uitgezet.
Maar uit andere landen kwam opmerkelijk positief nieuw. Zo werd in het Golfstaatje Qatar voor het eerst een katholieke kerk geopend. Een Grieks-orthodoxe, Anglicaanse en Koptische kerk volgen. Het extreem-conservatieve Saoedie-Arabië, een religieuze apartheidsstaat waar de sharia geldt, sprak met het Vaticaan over de opening van een kerk. En in Egypte mogen moslims die eerder christelijk waren, zich opnieuw bekeren tot het christelijke geloof. Turkije gaat door de staat geconfisqueerde bezittingen van christelijke organisaties teruggeven. Weliswaar voldeed het land hiermee slechts aan een voorwaarde van Brussel in het kader van zijn toetredingsonderhandelingen, maar toch.
Er lijken scheurtjes te ontstaan in het islamitische bastion, hoewel van godsdienstvrijheid op zijn westers nog lang geen sprake is. Van harte gaat de omgang met christenen doorgaans ook niet. Terwijl christenen toch al eeuwen deel uitmaken van de geschiedenis van het Midden-Oosten. In hun gewoonten staan ze vaak dichter bij moslims dan bij christenen in het Westen. Ook hun god heet 'Allah'. In totaal leven er tussen de zes en negen miljoen in de Arabische wereld. Dat aantal loopt sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw terug als gevolg van discriminatie en de regionale instabiliteit.
Een overzicht van recente ontwikkelingen rond christenen in het Midden-Oosten.
Bahrein
In hoofdstad Manama werd in 1939 de eerste christelijke kerk van de Golfstaten geopend.
Marokko
Twee bisdommen zijn toegestaan (Rabat en Tanger) en missionarissen wisten in 2007 - volgens de World Christian Database - 3.000 tot 3.500 Marokkanen te bekeren. Daartegenover is het openlijk belijden van een ander geloof vrijwel onmogelijk en worden missionarissen vervolgd. Op 31 maart werden twee Fransen aangehouden; zij hadden christelijke boeken en cd-roms bij zich.
Algerije
Het wordt christenen steeds moeilijker gemaakt hun religie uit te dragen. In 2006 werd er een wet aangenomen om de 'christianisering' tegen te gaan: christenen mogen alleen nog kerken bezoeken die de goedkeuring hebben van de staat. Het bekeren van mensen is ook strafbaar. De laatste maanden moesten twintig kerken sluiten en werden verscheidene christenen het land uitgezet.
Jordanië
De druk op buitenlandse christenen om het land te verlaten nam het afgelopen jaar toe. In 2007 werden minstens 27 aanvragen voor verblijfsvergunningen geweigerd. Ook moesten christenen die al geruime tijd in Jordanië woonden het land verlaten. Volgens de regering predikten deze christenen hun geloof en schonden ze daarmee de wet.
Egypte
Het Hooggerechtshof bepaalde begin dit jaar dat ambtenaren de geloofsovertuiging van christenen die moslim zijn geworden en daarna teruggekeerd zijn naar het christelijke geloof, op hun identiteitskaart moeten veranderen. Voorheen bleven deze christenen moslims voor de staat. Voor moslims is het niet toegestaan om over te stappen naar een ander geloof.
Saoedi-Arabië
Ondanks het ontbreken van godsdienstvrijheid, lijken de banden met christenen te verbeteren. In november 2007 bracht Koning Abdullah een bezoek aan het Vaticaan. Ook zei aartsbisschop Paul Mounged El-Hachem, pauselijke vertegenwoordiger op het Arabisch Schiereiland, dat er gesprekken zijn geweest over het openen van een kerk.
Irak
Een groot deel van de christelijke bevolking is gevlucht na het uitbreken van de oorlog in 2003. Honderden Iraakse christenen die familie hebben in de Verenigde Staten, wachten in Jordanië op een verblijfsvergunning. Door administratieve problemen tussen de Amerikaanse ambassade en de UNHCR duurt dit soms jaren, waardoor de christelijke vluchtelingen in Jordanië geen kant op kunnen. Terug naar Irak is te gevaarlijk.
Turkije
Het parlement nam in februari een wet aan die de teruggave van in bezit genomen goederen van christelijke stichtingen mogelijk maakt. Deze wet is een van de voorwaarden van de Europese Unie voor de toetreding van Turkije. De Turkse overheid legde de afgelopen decennia beslag op kerken, scholen en weeshuizen. Het is nog onduidelijk wat er zal gebeuren met bezittingen die zijn doorverkocht.
Qatar
De eerste katholieke kerk werd een week voor Pasen geopend. Emir sjeik Khalifa al-Thani schonk het stuk land waar de Onze-Lieve-Vrouw-van-de-Rozenkranskerk werd gebouwd. Op hetzelfde terrein komen ook een Grieks-orthodoxe, Anglicaanse en Koptische kerk. De 150.000 christenen in het oliestaatje zijn voornamelijk Aziatische immigranten.
Niet als ze de koran letterlijk nemen... en als ze dat niet doen zijn het geen moslims meer. ;-)quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:05 schreef GBA het volgende:
Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn?
Ongetwijfeld. Ik heb het net uit, ik kan je ook "God Is Not Great" van Hitchens aanraden. Meer met de botte bijl dan Dawkins, maar zeer vermakelijk.quote:En wat zou er eigenlijk gebeuren als je als atheďst met Dawkins' The God Delusion rondloopt, zou je dan ook opgepakt worden?
Het is andersom - omdat we hier alweer een tijdje relatieve godsdienstvrijheid hebben (nog wel..) zijn we superieur.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als er daar ook godsdienstvrijheid was waren we in het westen niet meer superieur.
Het artikel belicht eigenlijk vooral christenen in het MO. Hoe is het gesteld met boeddhisten, hindoeisten, atheisten, pastafari etc.?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:05 schreef GBA het volgende:
Vandaag in de Elsevier:
[..]
Wat vinden de FOK!moslims, zou er ook in het Midden-Oosten vrijheid van godsdienst moeten zijn?
En wat zou er eigenlijk gebeuren als je als atheďst met Dawkins' The God Delusion rondloopt, zou je dan ook opgepakt worden?
Als ze de Koran letterlijk namen lieten ze anders gelovigen dus wel met rust.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Niet als ze de koran letterlijk nemen... en als ze dat niet doen zijn het geen moslims meer. ;-)
Sure, de Koran stelt Mohammed in verlegenheid te zeggen dat hij geen autoriteit heeft mensen te dwingen, maar de normale moslim mag de ander natuurlijk wel dwingen. en dat ieder maar zijn eigen godsdienst moet aanhangen, erg multi interpretabel.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:25 schreef Modus het volgende:
Zelfs dat letterlijk nemen blijkt nogal multi-interpretabel.
Uhuh. Mits je er als anders- of, nog erger!, nietgelovige geen bezwaar hebt tegen het feit dat je jizya moet betalen, dat je getuigenis minder waard is dan die van een mohammedaan, etc. etc. etc.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als ze de Koran letterlijk namen lieten ze anders gelovigen dus wel met rust.
In welke land is er momenteel sprake van Jizya of waarheidsgehalte van je getuigenis beoordeeld op basis van je geloof?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:01 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Uhuh. Mits je er als anders- of, nog erger!, nietgelovige geen bezwaar hebt tegen het feit dat je jizya moet betalen, dat je getuigenis minder waard is dan die van een mohammedaan, etc. etc. etc.
De niet moslim bestaat niet. Noch spreekt de Koran over DE niet-moslim. De geschriften spreken altijd over groepen en niet 'de niet-moslims'quote:De niet-moslim komt er in de koran, hadith en sharia niet bepaald leuk vanaf.
Jij vindt het wel goed dat christenen daar onthoofd en gestenigd worden omdat jij je lekker superieur wilt voelen? Wat een kansloos figuur ben je toch ook.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als er daar ook godsdienstvrijheid was waren we in het westen niet meer superieur. Ik vind dit wel een goede situatie.
Aha, dus dan is opeens niet de theorie (Koran) leidend, maar de dagelijkse praktijk.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In welke land is er momenteel sprake van Jizya of waarheidsgehalte van je getuigenis beoordeeld op basis van je geloof?
Ik ben gewoon realistisch.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij vindt het wel goed dat christenen daar onthoofd en gestenigd worden omdat jij je lekker superieur wilt voelen? Wat een kansloos figuur ben je toch ook.
Er zijn ook verhalen over engelen die Jomanda helpen bejaarden te beroven.quote:De situatie van christenen in Islamitische landen is nog steeds schrijnend. Als Islamitische landen christenen nou eens zo zouden behandelen als 'christelijke' landen Moslims behandelen, dan zou het er al een stuk beter uitzien.
Het is trouwens opvallend dat veel moslims tot geloof komen d.m.v. visioenen waarin ze Jezus zien met het kruis. Dat zijn verhalen die vaak terugkomen onder moslims, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:56 schreef koningdavid het volgende:
Het is trouwens opvallend dat veel moslims tot geloof komen d.m.v. visioenen waarin ze Jezus zien met het kruis. Dat zijn verhalen die vaak terugkomen onder moslims, zowel in Nederland als in het buitenland.
Blijkens zijn reactie in de feedback-topic wilde hij daarmee volgens hem aangeven dat bekeringen vaak geschieden zonder tussenkomst van andere Christen; proseliteren is inderdaad vaak een hachelijke zaak in het MO. Degenen die zich desondanks bekeren doen dit omdat ze een visioen gehad menen hebben.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:35 schreef Viking84 het volgende:
Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan?.
Zo van: Zie je wel, Jezus heeft echt bestaan, want zelfs moslims zien hun in hun visioenen![]()
![]()
.
Och gossie.quote:Echt, ik schaam me soms voor de goedgelovigheid van mijn medemens en ik vind het christendom, evenals het jodendom en de islam, een smet op onze geschiedenis. Die religies hebben de mens voorgoed verpest.
Nou dat Jezus bestaan heeft hoef ik niet te bewijzen met visioenen, dat is namelijk historisch-wetenschappelijk al zo klaar als een klontje.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat wil je dáár nou weer mee zeggen dan?.
Zo van: Zie je wel, Jezus heeft echt bestaan, want zelfs moslims zien hun in hun visioenen![]()
![]()
.
Ik vond het wel opvallend. Christenen worden daar vervolgd maar die 80-jarige evangelist kan gewoon evangeliseren onder de Taliban.quote:Het Westen jaagt al jaren op de grootste terrorist ter wereld: Osama Bin Laden. Maar als iemand hem kan vinden, dan bent u het wel. Ooit pogingen ondernomen?
"Jazeker! Ik zit actief achter hem aan. Ze weten het daar ook, in het Pakistaanse Noord-Waziristan, waar Osama vermoedelijk zit. Misschien kan ik hem via de school van Taliban-leider Mullah Omar wel bereiken. Ik heb daar heel goede contacten. Het is als een tweede huis. Ik ben er altijd welkom, zeggen die mannen. Toch ben ik daar vooral als evangelist om over Jezus te spreken en ik merk een enorme openheid onder de Taliban. Later dit jaar ga ik die kant weer op, dus wie weet, tref ik Osama wel aan en kan ik hem een bijbel geven."
Keep your friends close, but keep your enemies closer.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:33 schreef koningdavid het volgende:
Ik vond het wel opvallend. Christenen worden daar vervolgd maar die 80-jarige evangelist kan gewoon evangeliseren onder de Taliban.
Ik denk niet dat de Taliban die vriendelijke, vredelievende 80-jarige oude man als hun vijand zien. Daarvoor is de Taliban teveel politiek en te weinig religieus denk ik.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Keep your friends close, but keep your enemies closer.
Je reageert op een vraag van me, geef dan ook eens antwoord op mijn vraag gepaard met je statement.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 01:27 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Aha, dus dan is opeens niet de theorie (Koran) leidend, maar de dagelijkse praktijk.
Handig hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |