abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58556104
Afgelopen weekend hebben mijn huisgenoot en ik een nieuwe wasmachine gekocht, omdat de oude defect is. Deze is bedoeld voor gezamenlijk gebruik in het huis (waar 5 mensen wonen). Het is de bedoeling dat de rest van onze huisgenoten er alleen mee mogen wassen als ze mee delen in de kosten van de aanschaf van de machine. Dit lijkt me vrij logisch. Het ziet er naar uit dat er 3 mensen mee willen doen (mijn 2 huisgenoten en ik zelf).

Sindskort is het zo dat de vriendin van een van onze huisgenoten (die mee wil delen in de kosten) haar was voortaan ook bij ons doet. Echter, zij betaald NIET mee. (Gisteren hoorde ik haar toevallig zeggen dat ze de helft van het bedrag wil betalen dat mijn huisgenoot bijdraagt. Wat wil zeggen dat zij dus samen de kosten delen. Hier hebben ik en mijn andere huisgenoot natuurlijk niets aan. Wij zijn het er daarom ook niet mee eens, omdat:

- de wasmachine extra belast wordt
- weer extra energiekosten
- de wasmachine vaker bezet zal zijn
- zij in principe niet bijdraagd aan de aanschaf van de wasmachine
- huisbaas wil niet dat er samengewoond wordt. (wat nu dus in principe wel een beetje gebeurd)

Nu ben ik benieuwd hoe jullie erover denken. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Direct de huisbaas bellen of eerst met die huisgenoot gaan praten? En hoe zou je dit dan brengen zonder een 'fight' in het huis te krijgen?

Ik ben benieuwd!
pi_58556140
Voor elke was die gedraaid wordt een streepje achter de naam zetten en naar rato betalen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:54:39 #3
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_58556157
Eerst met de huisgenoot natuurlijk
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
pi_58556205
Een muntautomaat erop zetten 3 euro per keer en anders niet wassen. Heb je ook geen gedoe met mensen die wel en niet mee willen delen in de kosten, want dat is dan niet relevant.
(een wasbeurt is een wasbeurt dus)

Let er ook op hoe jullie het willen gaan doen als je het studentenhuis verlaat: waarschijnlijk is hij dan nog zo goed dat iemand 'm mee wil nemen.
Het mooi kotsende meisje.
pi_58556213
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:54 schreef Cuegirllie het volgende:
Eerst met de huisgenoot natuurlijk
Naar alle waarschijnlijkheid zal hij (en zij) daar niet mee akkoord gaan.

Wat zou je dan in het vervolg doen?
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:57:45 #6
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58556232
1 pijpbeurt per wasbeurt lijkt mij een redelijk tarief
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:59:20 #7
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_58556263
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:56 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

waarom niet? als jullie al zoveel besloten hebben over gelijkheid van betaling, dan zal hij dat toch wel begrijpen.
En ik vond dat idee van die streepjes wel goed, denk alleen dat er dan wel veel mee gesjoemeld gaat worden
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  donderdag 8 mei 2008 @ 15:59:27 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58556267
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:56 schreef Dipstaart het volgende:

[..]

Inkt in de machien stoppen als haar was erin zit
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58556305
Wasmachines leven langer met calgon!

Beetje rara situatie, aan de ene kant snap ik jullie wel, maar aan de andere kant haar ook wel.
Hangt ook een beetje van de aanschaf prijs af. Als het niet te veel is, zou ik haar gewoon als individu
mee laten betalen. En anders gewoon laten gaan.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:02:18 #10
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_58556323
Gewoon de huurprijs verhogen.. bij ons zit het in het g/w/e en iedereen betaald datzelfde bedrag.. of ze nu wel of niet gebruik maken van de wasmachine
pi_58556424
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:02 schreef Cuegirllie het volgende:
Gewoon de huurprijs verhogen.. bij ons zit het in het g/w/e en iedereen betaald datzelfde bedrag.. of ze nu wel of niet gebruik maken van de wasmachine
Dan heeft de huisbaas de wasmachine ook gekocht lijkt me.
Dat je de aanschafkosten deelt is dus lastig bij vertrekken, dat ding heeft hopelijk een langere levensduur dan een student een kamer bezet.
Het makkelijkste is als een iemand hem aanschaft en anderen een bepaald vast bedrag aan afschrijving terugbetalen aan diegene.Gewoon elke wasbeurt evenveel. Energiekosten reken je hierbij niet mee, want die komen toch bij de huur in. Het wordt onnodig ingewikkeld de mensen die geen gebruik maken ervan hierbij tegemoet te komen.

Hier is ook een wasmachine trouwens die andere huisgenoten voor niets kunnen gebruiken.
Het mooi kotsende meisje.
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:07:25 #12
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_58556431
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:54 schreef Biancavia het volgende:
Voor elke was die gedraaid wordt een streepje achter de naam zetten en naar rato betalen.

Dat dus, hou je alleen het probleem van de aanschafkosten die nu niet eerlijk verdeeld worden. Misschien kan je uit de naar rato betaling een soort potje maken voor de jou en de andere huisgenoot die nu in princiepe benadeeld worden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58556536
Het komt er dus op neer dat die "vriendin" gratis wil wassen, dat wil iedereen wel . Betalen of opbokken .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_58556540
Ik blijf dit topic volgen. Moet nu helaas even in overleg en daarna weer een lange weg terug naar huis.
Mijn andere huisgenoot blijft het topic iig wel volgen
pi_58556608
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het komt er dus op neer dat die "vriendin" gratis wil wassen, dat wil iedereen wel . Betalen of opbokken .
Dat dus..

Wij hebben het hele gebeuren laatst ook gehad.. Nieuwe wasmachine aangeschaft maar gewoon van te voren al bepaald dat de 4 man (van de 5) die meedoen de wasmachine betalen.. Het schijnt dat die vriendin van die andere huisgenoot hier ook wel eens een wasje draait maar dat is echt zelde.. aangezien die gozer er zelf ook amper is dus Maar het is wel een heel gedoe altijd En zeker om het ook zonder ruzie te organiseren..

Dat van die muntautomaat erop is ook een goed idee
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:23:58 #16
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_58556712
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:54 schreef Biancavia het volgende:
^^^
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_58556791
Wij hebben toen der tijd ook een nieuwe wasmachine moeten aanschappen en wij hadden een soort van afschrijfmethode. Iedereen die hem gebruikt betaald mee. En als je het huis uitgaat krijg je je deel min afschrijving terug van de nieuwe bewoner (als deze de wasmachine wil gebruiken natuurlijk).
pi_58556951
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:27 schreef Brain23 het volgende:
Wij hebben toen der tijd ook een nieuwe wasmachine moeten aanschappen en wij hadden een soort van afschrijfmethode. Iedereen die hem gebruikt betaald mee. En als je het huis uitgaat krijg je je deel min afschrijving terug van de nieuwe bewoner (als deze de wasmachine wil gebruiken natuurlijk).
Maar wat doe je dan als deze het niet wilt gebruiken? krijg je het dan van je andere huisgenoten?
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:36:12 #19
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_58556974
Eerst praten uiterraard gewoon ermee confronteren. Ook hangt het er een beetje vanaf hoevaak ze wast in mijn ogen. maar het is natuurlijk van de zotte dat de rest wel moet betalen en zij niet (of met haar vriend de kosten is gaan 'delen').

Wanneer er niet geluisterd wordt en alles is mislukt, nog geen contact opnemen met de huisbaas maar gebruik maken van vrienden en vriendinnen. Deze hebben vast wel was die ze bij jouw thuis kunnen wassen. Oog om oog tand om tand, werkt altijd en het heeft humor want je kan altijd zeggen dat de vriendin in kwestie ook bij jullie wast.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_58557011
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:35 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Maar wat doe je dan als deze het niet wilt gebruiken? krijg je het dan van je andere huisgenoten?
Dat is toen der tijd niet gebeurd, maar ik denk wel dat we het zo gedaan hadden dan ja.
  donderdag 8 mei 2008 @ 16:54:51 #21
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58557316
Betalen moet natuurlijk per persoon, niet per huishouden. Als ze hem gebruikt moet ze ervoor betalen.
pi_58557368
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 16:36 schreef Gewoonik het volgende:
Eerst praten uiterraard gewoon ermee confronteren. Ook hangt het er een beetje vanaf hoevaak ze wast in mijn ogen. maar het is natuurlijk van de zotte dat de rest wel moet betalen en zij niet (of met haar vriend de kosten is gaan 'delen').

Wanneer er niet geluisterd wordt en alles is mislukt, nog geen contact opnemen met de huisbaas maar gebruik maken van vrienden en vriendinnen. Deze hebben vast wel was die ze bij jouw thuis kunnen wassen. Oog om oog tand om tand, werkt altijd en het heeft humor want je kan altijd zeggen dat de vriendin in kwestie ook bij jullie wast.
Ghehe, dat is ook een goede, met al je vrienden afspreken dat je zogenaamd de kosten deelt en dus allemaal daar gaat wassen :
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_58557726
Met die huisgenoot overleggen lijk me handig.
Is het zo dat ze de wasmachine net zoveel zal gebruiken als ieder van jullie of maar 1 keer in de zoveel tijd als ze bij die huisgenoot is? Als ze er net zoveel gebruik van zal maken kan ik me heel goed voorstellen dat ze daarvoor moet betalen. Als het maar enkele keren hoeft zou je het zo kunnen laten. Of een prijs vaststellen die schappelijk is.

Als ze daar niet mee akkoord gaat kan je natuurlijk haar verzoeken de was ergens anders te doen. Het komt haar goed uit dat ze de was bij jullie kan doen, maar ik vind dat het wel van twee kanten moet komen. Hoe het voorstel nu is slaat nergens op. Dat zijn gewoon de kosten van die huisgenoot.

Ik zou het wel allemaal met die huisgenoot overleggen. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet mee wil werken.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_58557925
Inderdaad gewoon per persoon betalen, en als je heel veel wast dan betaal je nog meer (om te voorkomen dat ze ineens 4x per week was gaat draaien 'omdat ze er immers voor betaalt' ). Graag of niet, anders gaat ze maar in haar eigen huis de was doen. Als je hier vanaf het begin niet hard in bent dan zal er alleen maar meer geparasiteerd worden van jullie voorzieningen omdat het vanzelfsprekend wordt...

Heb zelf overigens ook een eigen wasmachine (eens goedkoop op de kop getikt) die een van mn huisgenoten ook af en toe gebruikt. Had geen zin in administratief gedoe met betalingen omdat het ding me praktisch niks heeft gekost, maar we hebben de afspraak dat als ie kapot gaat dat we de reparatiekosten delen. Met meer personen wordt dit alleen wat lastiger te handhaven denk ik. Ik heb ook nog een huisgenote die hier zo ongeveer samenwoont met haar vriendje. Hoe die nu de was doen weet ik niet, maar als mn huisgenote ook van de wasmachine gebruik wil maken wordt het denk ik ook maar maandelijks betalen en dan alleen voor haar en mn andere huisgenoot, niet haar vriend. Ik ben geen wasserette oid. Hoe minder gebruik hoe beter. Bijv. max. 2 keer per week pp. gebruiken lijkt me een aardige richtlijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Palomar op 08-05-2008 17:41:46 ]
  donderdag 8 mei 2008 @ 20:50:13 #25
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_58561266
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 15:57 schreef sungaMsunitraM het volgende:
1 pijpbeurt per wasbeurt lijkt mij een redelijk tarief
en je meent het ook nog.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')