abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 22:31:27 #1
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58520971
De stucadoor was heel erg enthousiast bezig, en heeft al mn inbouwdozen dicht gesmeerd. Gelukkig had ik al die dingen afgeplakt, maar nu moet ik dus stucwerk weg gaan halen om mn stopcontacten weer terug te zetten.

Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik de halve muur sloop? Een gatenzaag? Of met een schroevendraaier prikken?

En op welke wijze droogt stucwerk het snelste? Gewoon wachten, of zo'n droger huren bij de Boels?
pi_58521004
kwam de goede man uit Polen?
  Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 22:33:36 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58521021
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 22:32 schreef JoPiDo het volgende:
kwam de goede man uit Polen?
De manager uit Nederland, maar de man met de spatel uit Turkije. Maar goed, dat is geen antwoord op mijn vraag.
pi_58521045
dat is waar, maar het is wel relevant!
  Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 22:35:39 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58521316
Gewoon wachten tot het gedroogd is, en dan met een platte 4,5mm schroevendraaier (oid) heel voorzichtig uitsteken.
Mocht de inbouwdoos nu te diep zitten, bij de betere bouwmarkt (Bouwhof in Zoetermeer bv) hebben ze opzet ringen in oplopende dikte om de afstand tussen de inbouwdoos en het oppervlakte van je muur op te vullen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 22:56:36 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_58521451
Mijn stucadoor sneed met een aardappelmesje direct al het stucwerk voor de dozen weg .
disclaimer
  dinsdag 6 mei 2008 @ 23:01:38 #8
89848 Quacker
Don't call me gringo!
pi_58521572
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 22:31 schreef jitzzzze het volgende:
De stucadoor was heel erg enthousiast bezig, en heeft al mn inbouwdozen dicht gesmeerd. Gelukkig had ik al die dingen afgeplakt, maar nu moet ik dus stucwerk weg gaan halen om mn stopcontacten weer terug te zetten.

Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik de halve muur sloop? Een gatenzaag? Of met een schroevendraaier prikken?

En op welke wijze droogt stucwerk het snelste? Gewoon wachten, of zo'n droger huren bij de Boels?
Als het te snel droogt, dan is de kans op scheuren groter, imo. Dus gewoon wachten, voor rest zie herboven.
"Camarón que se duerme, se lo lleva a la chingada" - Willem-Alexander (2009)
pi_58521704
Intikken met een hamertje.... zo heb ik het ook gedaan.

Het is overigens vrij gebruikelijk dat ze dat doen, anders kost het ze heel veel moeite en tijd.
  Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 23:37:02 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58522357
Maar een ander vraagje, in het huis ligt mijn houten vloer te wachten tot alles geverfd is. Nu is dat onbehandeld hout. En echt alles is vochtig in het huis; zelfs mn post is vochtig.

Volgens de man waar ik mn vloer kocht kan het best, maar ik ben echt als de dood dat er vocht in al die planken trekt.
  Moderator dinsdag 6 mei 2008 @ 23:38:52 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58522402
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:01 schreef Quacker het volgende:

[..]

Als het te snel droogt, dan is de kans op scheuren groter, imo. Dus gewoon wachten, voor rest zie herboven.
Maar goed, het oppervlakte (wat je direct ziet) is al zo goed als droog. Het gaat mij erom dat mn houten vloer niet vol met vocht gaat zitten.

En nee, die kan ik niet ergens anders opslaan.
pi_58525642
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:37 schreef jitzzzze het volgende:
Maar een ander vraagje, in het huis ligt mijn houten vloer te wachten tot alles geverfd is. Nu is dat onbehandeld hout. En echt alles is vochtig in het huis; zelfs mn post is vochtig.

Volgens de man waar ik mn vloer kocht kan het best, maar ik ben echt als de dood dat er vocht in al die planken trekt.
Ik zou zo'n droger voor in huis huren bij Boels of zo.....
Zoveel vocht icm een houten vloer lijkt me geen goede combo
pi_58525674
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:45 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Goed advies! Help je hem ook met de stukken losgekomen stucwerk opruimen?
pi_58525756
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:47 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Goed advies! Help je hem ook met de stukken losgekomen stucwerk opruimen?
Waarom?
pi_58526073
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:45 schreef Rekkie het volgende:

[..]

vocht moet je niet geforceerd weg willen halen, maar gewoon het stucwerk de tijd geven om te drogen, anders krijg je droogtescheuren en hecht je stucwerk minder goed.

Veel beter is gewoon de ramen tegen elkaar open te zetten, met dit weer droogt je stucwerk hartstikke goed en snel.

Over de vloer, ik zou bij de vloerenboer een hygrometer lenen / huren, zodat je kunt bepalen wat de vochtigheid van het hout en je woning is. Als je hout nu te vochtig is, zal ie straks als ie ligt gaan krimpen wat kromtrekken en kieren tot gevolg kan hebben.
Liggen de vloerdelen strak op elkaar opgestapeld, en in het plastic? Dan zsm de delen loshalen en met latjes ertussen netjes opstapelen, dan kan het hout de vochtigheid van de woning aannemen.
pi_58526193
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:13 schreef Gurb het volgende:

[..]

vocht moet je niet geforceerd weg willen halen, maar gewoon het stucwerk de tijd geven om te drogen, anders krijg je droogtescheuren en hecht je stucwerk minder goed.

Veel beter is gewoon de ramen tegen elkaar open te zetten, met dit weer droogt je stucwerk hartstikke goed en snel.

Over de vloer, ik zou bij de vloerenboer een hygrometer lenen / huren, zodat je kunt bepalen wat de vochtigheid van het hout en je woning is. Als je hout nu te vochtig is, zal ie straks als ie ligt gaan krimpen wat kromtrekken en kieren tot gevolg kan hebben.
Liggen de vloerdelen strak op elkaar opgestapeld, en in het plastic? Dan zsm de delen loshalen en met latjes ertussen netjes opstapelen, dan kan het hout de vochtigheid van de woning aannemen.
Als je stucwerk niet tegen een droger kan heb je verkeerde stucwerk
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 09:30:49 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58526433
het hout ligt nu (op advies van de verkoper) in het plastic (wat een beetje beschadigd is) strak opgestapeld. Als t stucwerk droog is moest ik t uitpakken en een week laten liggen.
pi_58526663
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:18 schreef Rekkie het volgende:

Als je stucwerk niet tegen een droger kan heb je verkeerde stucwerk
stucwerk is het aanbrengen van een laag gips, dat gemengd wordt met water.

Als je droge gips nat maakt en vervolgens weer laat drogen (het water verdampt uit het gips/water mengsel) heeft het de bijzondere eigenschap dat het in plaats van poeder ineens een vaste stof is.geworden.
Als je dat gips niet op een normale manier laat drogen, maar het vocht eruit gaat trekken, verstoor je dat chemische proces, en is het ineens niet meer diezelfde vaste stof als hierboven genoemd, maar is het een vaste stof met daartussenin nog los poeder wat niet de mogelijkheid heeft gehad om te reageren met water, omdat dat water weggehaald is. Dus kwalitatief een stuk slechter materiaal.

Daarbij heeft gips de nare eigenschap om te krimpen als het droogt (water verdwijnt, dus volume wordt minder). Dit is geen probleem, want als het langzaamaan droogt dan vervormt dat gips zo minimaal dat je er niets van merkt. Maar als je het water er geforceerd uit gaat halen, dan krimpt dat gips zo snel, dat er scheuren in komen.

Als je midden in de winter bij een buitentemperatuur van -5 en een luchtvochtigheid van 90% in een onverwarmde, net gestucte woning een luchtdroger op de laagste stand neerzet zal het geen ernstige problemen opleveren, omdat het stucwerk anders erg slecht of niet zal drogen. Maar in de overige gevallen is het geforceerd drogen van stucwerk (eigenlijk gewoon alle bouwmaterialen) slecht voor het materiaal.
pi_58526720
Wij mochten van 'onze' stucadoor ook absoluut niet geforceerd drogen. Gewoon een raampje open en met rust laten.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_58526752
En wij hebben het afgelopen jaar 3 woningen "geforceerd" gedroogd en het zit er gewoon superstrak in hoor.
pi_58526786
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:30 schreef jitzzzze het volgende:
het hout ligt nu (op advies van de verkoper) in het plastic (wat een beetje beschadigd is) strak opgestapeld. Als t stucwerk droog is moest ik t uitpakken en een week laten liggen.

Ik zou dan tussen elke laag vloerdelen een dun latje doen om te zorgen dat alle vloerdelen goed kunnen "ademen"

En om je originele vraag te beantwoorden, die inbouwdozen kun je gewoon met een oude schroevendraaier, een oude rasp (geen kaasrasp, maar een houtrasp ) of met een klein beiteltje wegtikken.
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 09:50:50 #22
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58526825
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:48 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ik zou dan tussen elke laag vloerdelen een dun latje doen om te zorgen dat alle vloerdelen goed kunnen "ademen"

En om je originele vraag te beantwoorden, die inbouwdozen kun je gewoon met een oude schroevendraaier, een oude rasp (geen kaasrasp, maar een houtrasp ) of met een klein beiteltje wegtikken.
dat latje komt er als t stucwerk droog is en de vloerdelen uitgepakt zijn.
pi_58526956
Het extra vocht wat nu enkele weken iun je huis is heeft weinig tot geen effect op de hout voor de vloer, vooral als het nog ingepakt is. Wel is het belangrijk om het uit de verpakking te halen en 'op te latten'. In ons klimaat is ongeveer enkele dagen tot een week in de verpakking meer dan voldoende. Daarna ongeveer 3 a 4 weken opgelat laten acclimatiseren.

Zoveel mogelijk ramen openhouden (is toch lekker weer) om het stucwerk te laten drogen. mortels die tegenwoordig meestal toegepast worden zijn hydraulisch. Behalve dat de snel krimpt met scheuren of los zittende delen tot gevolg hebt je bij een hydraulische mortel geen goede uitharding als deze te snel droogt. Het uitharden is nl een chemische reactie met water.

Wordt de vloer gelegt of ga je dit zelf doen? Leyt vooral op het vochtgehalte van de constructievloer.
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 10:07:24 #24
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58527640
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:43 schreef Gurb het volgende:
Als je midden in de winter bij een buitentemperatuur van -5 en een luchtvochtigheid van 90% in een onverwarmde, net gestucte woning een luchtdroger op de laagste stand neerzet zal het geen ernstige problemen opleveren, omdat het stucwerk anders erg slecht of niet zal drogen.
Da's waar, en dan kun je weer schimmel krijgen. Dan moet het wel erg ver gaan trouwens.
pi_58527997
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 22:48 schreef Sakura het volgende:
Gewoon wachten tot het gedroogd is, en dan met een platte 4,5mm schroevendraaier (oid) heel voorzichtig uitsteken.
Mocht de inbouwdoos nu te diep zitten, bij de betere bouwmarkt (Bouwhof in Zoetermeer bv) hebben ze opzet ringen in oplopende dikte om de afstand tussen de inbouwdoos en het oppervlakte van je muur op te vullen.
Goeie tip, ik heb dit probleem (stopcontacten passen niet meer) en woon in Zoetermeer. Thanks!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_58528074
Ik heb onlangs mijn tweede huis laten stucken en de droogtijd is afhankelijk van de luchtvochtigheid en natuurlijk de dikte van de laag.Op dit moment is het vrij droog buiten dus droogt het best snel. Als het een dunne laag is dan moet je rekenen op anderhalve á twee dagen. Als het een dikkere laag is, is dit langer.
Wij hebben in november met veel regen laten stucken, dan is de lucht vrij vochtig en is stoken geen overbodige luxe.
Wat jij moet doen is zoveel mogelijk ramen open zetten en een paar ventilatoren. Dan kan het vocht tenminste naar buiten en forceer je het drogen niet te veel.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_58528399
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 10:07 schreef jitzzzze het volgende:
de vloer moest na het uitpakken 1 week acclimatiseren. De vloer word gelegd door een timmerman.
Veel te kort, Bj een temperatuur van 20 a 25 graden en een relatieve vochtigheid (mei) 70 a75 % is de EMC vor hout voor buiten ongeveer 13% en binnen ongeveer 12%. Om reeds na 1 week in evenwicht te zijn moeten de planken niet veel dikker zijn dan ongeveer 5mm.
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 12:51:48 #29
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58530621
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:14 schreef tnimble het volgende:

[..]

Veel te kort, Bj een temperatuur van 20 a 25 graden en een relatieve vochtigheid (mei) 70 a75 % is de EMC vor hout voor buiten ongeveer 13% en binnen ongeveer 12%. Om reeds na 1 week in evenwicht te zijn moeten de planken niet veel dikker zijn dan ongeveer 5mm.
de planken zijn 22mm dik. Denk dat ze uiteindelijk 2 tot 3 weken blijven liggen voordat we gelegd worden.
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 17:22:52 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58536638
Zijn de inbouwdozen compleet weggesmeerd ? Of zaten er nog dekseltjes op de dozen ?

Als er dekseltjes op zaten en de dikte van het stucwerk is niet overdreven dik dan kan je na dat het stucwerk goed gedroogd is over het algemeen de omtrek van de dozen zien. Kleine moeite om ze dan op te sporen.

Heel voorzichtig kloppen met een hamer of de achterkant van een schroevendraaier er op slaan voorkomt dat er stukken uit de pas gestucte muur komen
  Moderator woensdag 7 mei 2008 @ 21:32:00 #31
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58541555
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn de inbouwdozen compleet weggesmeerd ? Of zaten er nog dekseltjes op de dozen ?

Als er dekseltjes op zaten en de dikte van het stucwerk is niet overdreven dik dan kan je na dat het stucwerk goed gedroogd is over het algemeen de omtrek van de dozen zien. Kleine moeite om ze dan op te sporen.

Heel voorzichtig kloppen met een hamer of de achterkant van een schroevendraaier er op slaan voorkomt dat er stukken uit de pas gestucte muur komen
De inbouwdozen zijn dichtgeplakt met schilderstape. Het stucwerk is volgens mij niet heel dik. Overigens zit er bij elke inbouwdoos die gebruikt gaat worden een gaatje in de muur. Ik weet dus wel waar ze zitten, maar ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe ik ze het beste open kan maken.
pi_58548384
Ik heb van een stuccer wel eens de tip gekregen om weggesmeerde contactdozen op te sporen met een plantenspuit. Even op de muur spuiten waar je ongeveer een contactdoos verwacht en na enige tijd zie je de WCD zitten.

Voor wat betreft het drogen: het is vooral belangrijk om goed te ventileren. Ons huis is net compleet gestuukt en we houden constant alles overdag open. Verder wil een gewone huis-tuin-keuken ventilator (zo'n staand ding die je voor een krats bij de Lidl koopt ofzo) ook heel goed helpen om het droogproces te helpen zonder het te forceren
Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
  Moderator vrijdag 9 mei 2008 @ 08:58:34 #33
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58569118
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 09:19 schreef Cyruse het volgende:
Ik heb van een stuccer wel eens de tip gekregen om weggesmeerde contactdozen op te sporen met een plantenspuit. Even op de muur spuiten waar je ongeveer een contactdoos verwacht en na enige tijd zie je de WCD zitten.

Voor wat betreft het drogen: het is vooral belangrijk om goed te ventileren. Ons huis is net compleet gestuukt en we houden constant alles overdag open. Verder wil een gewone huis-tuin-keuken ventilator (zo'n staand ding die je voor een krats bij de Lidl koopt ofzo) ook heel goed helpen om het droogproces te helpen zonder het te forceren
Nog een keer: ik weet waar al die dingen zitten. Ik heb gaten in de muur geprikt. Mijn vraag is dus, hoe krijg ik die dingen weer netjes open zonder de halve muur te slopen?

Met de luchtvochtigheid gaat het wel oke. Ik was er gisteravond; toen was het 77 procent. Na een half uurtje met de deuren open was het 71 procent. Terwijl het buiten 54 procent was. Vandaag gaat mn vader klussen, dus dan moet het nog verder dalen hoop ik.
De houten vloer houdt ( ) zich vrij goed. Voelt niet vochtig aan ofzo, en ziet er ook niet krom uit.
pi_58578003
Zoals Vonkenboer al zei; met de achterkant van een schroevendraaier eerst grofweg de doos open tikken, en dan met een (oude) platte schroevendraaier de doos 'rond' gaan en ieder keer een stukje weg 'hakken'.

Vaak hoeft de doos niet 100% 'open' te zijn, zolang je de M3 boutjes er maar in kan draaien.
pi_58589789
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:24 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Zoals Vonkenboer al zei; met de achterkant van een schroevendraaier eerst grofweg de doos open tikken, en dan met een (oude) platte schroevendraaier de doos 'rond' gaan en ieder keer een stukje weg 'hakken'.

Vaak hoeft de doos niet 100% 'open' te zijn, zolang je de M3 boutjes er maar in kan draaien.
Exact zo heb ik het ook eerder gedaan. Het is geen glas dat compleet breekt als je begint te hakken. Zeker met jonge kalk is het geen probleem om te hakken.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 11:22:17 #36
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_58591285
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:22 schreef Vonkenboer het volgende:

Precies! Niks om je zorgen over te maken, gewoon voorzichtig te werk gaan en dan is er niks aan de hand. Heb dit tientallen keren gedaan. Zie je de omtrek niet, zachtjes kloppen met je vuist om te horen of er een holle ruimte achter zit. Vervolgens zachtjes met een schroevendraaier en hamer de omtrek van de doos uittikken. De afdekkap van een wantcontactdoos of schakelaar na plaatsing dekt ook wat meer ruimte dan alleen het 'gat', dus je hebt zelfs nog een buffer mocht je iets uit schieten bij het uit tikken.
pi_58637337
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 22:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Want in Turkije smeert iedereen de inbouwdozen dicht?
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat de stucadoors daar totaal niet nadenken over wat hun werk in negatieve zin kan opleveren als ze geen rekening houden met dat soort details. Als jij niet verteld had dat die dozen vrij moesten blijven, dan had jij het maar moeten vertellen.

Overigens is het óók mijn ervaring dat ze mooi stucwerk leveren.
  Moderator dinsdag 13 mei 2008 @ 18:59:55 #38
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58650173
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:56 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat de stucadoors daar totaal niet nadenken over wat hun werk in negatieve zin kan opleveren als ze geen rekening houden met dat soort details. Als jij niet verteld had dat die dozen vrij moesten blijven, dan had jij het maar moeten vertellen.

Overigens is het óók mijn ervaring dat ze mooi stucwerk leveren.
Natuurlijk heb ik ze dat wel verteld. Leuk hé, zomaar conclusies trekken..

Maar goed, ondertussen ben ik even een uurtje met een schroevendraaier aan de gang gegaan. En alle inbouwdozen zijn weer keurig vrij gemaakt.
Binnenkort even naar de bouwmarkt om van die ringen te halen, want de inbouwdozen zitten nu een halve cm (of meer) in de muur
pi_58661040
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef jitzzzze het volgende:
Maar goed, ondertussen ben ik even een uurtje met een schroevendraaier aan de gang gegaan. En alle inbouwdozen zijn weer keurig vrij gemaakt.

en is je stucwerk al droog, zal wel opschieten denk ik met dit fantastische weer?
  Moderator woensdag 14 mei 2008 @ 17:50:00 #40
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_58668433
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 10:50 schreef Gurb het volgende:

[..]

en is je stucwerk al droog, zal wel opschieten denk ik met dit fantastische weer?
Het droogt echt super hard.
Ben ondertussen begonnen met het verven van de plafonds. Dan hebben de muren nog een paar dagen extra om te drogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')