De manager uit Nederland, maar de man met de spatel uit Turkije. Maar goed, dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:
Als het te snel droogt, dan is de kans op scheuren groter, imo. Dus gewoon wachten, voor rest zie herboven.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:31 schreef jitzzzze het volgende:
De stucadoor was heel erg enthousiast bezig, en heeft al mn inbouwdozen dicht gesmeerd. Gelukkig had ik al die dingen afgeplakt, maar nu moet ik dus stucwerk weg gaan halen om mn stopcontacten weer terug te zetten.
Hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik de halve muur sloop? Een gatenzaag? Of met een schroevendraaier prikken?
En op welke wijze droogt stucwerk het snelste? Gewoon wachten, of zo'n droger huren bij de Boels?
Maar goed, het oppervlakte (wat je direct ziet) is al zo goed als droog. Het gaat mij erom dat mn houten vloer niet vol met vocht gaat zitten.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:01 schreef Quacker het volgende:
[..]
Als het te snel droogt, dan is de kans op scheuren groter, imo. Dus gewoon wachten, voor rest zie herboven.
Ik zou zo'n droger voor in huis huren bij Boels of zo.....quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:37 schreef jitzzzze het volgende:
Maar een ander vraagje, in het huis ligt mijn houten vloer te wachten tot alles geverfd is. Nu is dat onbehandeld hout. En echt alles is vochtig in het huis; zelfs mn post is vochtig.
Volgens de man waar ik mn vloer kocht kan het best, maar ik ben echt als de dood dat er vocht in al die planken trekt.
Goed advies! Help je hem ook met de stukken losgekomen stucwerk opruimen?quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:45 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik zou zo'n droger voor in huis huren bij Boels of zo.....
Zoveel vocht icm een houten vloer lijkt me geen goede combo
Waarom?quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:47 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Goed advies! Help je hem ook met de stukken losgekomen stucwerk opruimen?
vocht moet je niet geforceerd weg willen halen, maar gewoon het stucwerk de tijd geven om te drogen, anders krijg je droogtescheuren en hecht je stucwerk minder goed.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:45 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik zou zo'n droger voor in huis huren bij Boels of zo.....
Zoveel vocht icm een houten vloer lijkt me geen goede combo
Als je stucwerk niet tegen een droger kan heb je verkeerde stucwerkquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:13 schreef Gurb het volgende:
[..]
vocht moet je niet geforceerd weg willen halen, maar gewoon het stucwerk de tijd geven om te drogen, anders krijg je droogtescheuren en hecht je stucwerk minder goed.
Veel beter is gewoon de ramen tegen elkaar open te zetten, met dit weer droogt je stucwerk hartstikke goed en snel.
Over de vloer, ik zou bij de vloerenboer een hygrometer lenen / huren, zodat je kunt bepalen wat de vochtigheid van het hout en je woning is. Als je hout nu te vochtig is, zal ie straks als ie ligt gaan krimpen wat kromtrekken en kieren tot gevolg kan hebben.
Liggen de vloerdelen strak op elkaar opgestapeld, en in het plastic? Dan zsm de delen loshalen en met latjes ertussen netjes opstapelen, dan kan het hout de vochtigheid van de woning aannemen.
stucwerk is het aanbrengen van een laag gips, dat gemengd wordt met water.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:18 schreef Rekkie het volgende:
Als je stucwerk niet tegen een droger kan heb je verkeerde stucwerk
quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:30 schreef jitzzzze het volgende:
het hout ligt nu (op advies van de verkoper) in het plastic (wat een beetje beschadigd is) strak opgestapeld. Als t stucwerk droog is moest ik t uitpakken en een week laten liggen.
dat latje komt er als t stucwerk droog is en de vloerdelen uitgepakt zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:48 schreef Gurb het volgende:
[..]
![]()
Ik zou dan tussen elke laag vloerdelen een dun latje doen om te zorgen dat alle vloerdelen goed kunnen "ademen"
En om je originele vraag te beantwoorden, die inbouwdozen kun je gewoon met een oude schroevendraaier, een oude rasp (geen kaasrasp, maar een houtrasp) of met een klein beiteltje wegtikken.
Da's waar, en dan kun je weer schimmel krijgen. Dan moet het wel erg ver gaan trouwens.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:43 schreef Gurb het volgende:
Als je midden in de winter bij een buitentemperatuur van -5 en een luchtvochtigheid van 90% in een onverwarmde, net gestucte woning een luchtdroger op de laagste stand neerzet zal het geen ernstige problemen opleveren, omdat het stucwerk anders erg slecht of niet zal drogen.
Goeie tip, ik heb dit probleem (stopcontacten passen niet meer) en woon in Zoetermeer. Thanks!quote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:48 schreef Sakura het volgende:
Gewoon wachten tot het gedroogd is, en dan met een platte 4,5mm schroevendraaier (oid) heel voorzichtig uitsteken.
Mocht de inbouwdoos nu te diep zitten, bij de betere bouwmarkt (Bouwhof in Zoetermeer bv) hebben ze opzet ringen in oplopende dikte om de afstand tussen de inbouwdoos en het oppervlakte van je muur op te vullen.
Veel te kort, Bj een temperatuur van 20 a 25 graden en een relatieve vochtigheid (mei) 70 a75 % is de EMC vor hout voor buiten ongeveer 13% en binnen ongeveer 12%. Om reeds na 1 week in evenwicht te zijn moeten de planken niet veel dikker zijn dan ongeveer 5mm.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:07 schreef jitzzzze het volgende:
de vloer moest na het uitpakken 1 week acclimatiseren. De vloer word gelegd door een timmerman.
de planken zijn 22mm dik. Denk dat ze uiteindelijk 2 tot 3 weken blijven liggen voordat we gelegd worden.quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:14 schreef tnimble het volgende:
[..]
Veel te kort, Bj een temperatuur van 20 a 25 graden en een relatieve vochtigheid (mei) 70 a75 % is de EMC vor hout voor buiten ongeveer 13% en binnen ongeveer 12%. Om reeds na 1 week in evenwicht te zijn moeten de planken niet veel dikker zijn dan ongeveer 5mm.
De inbouwdozen zijn dichtgeplakt met schilderstape. Het stucwerk is volgens mij niet heel dik. Overigens zit er bij elke inbouwdoos die gebruikt gaat worden een gaatje in de muur. Ik weet dus wel waar ze zitten, maar ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe ik ze het beste open kan maken.quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn de inbouwdozen compleet weggesmeerd ? Of zaten er nog dekseltjes op de dozen ?
Als er dekseltjes op zaten en de dikte van het stucwerk is niet overdreven dik dan kan je na dat het stucwerk goed gedroogd is over het algemeen de omtrek van de dozen zien. Kleine moeite om ze dan op te sporen.
Heel voorzichtig kloppen met een hamer of de achterkant van een schroevendraaier er op slaan voorkomt dat er stukken uit de pas gestucte muur komen
Nog een keer: ik weet waar al die dingen zitten. Ik heb gaten in de muur geprikt. Mijn vraag is dus, hoe krijg ik die dingen weer netjes open zonder de halve muur te slopen?quote:Op donderdag 8 mei 2008 09:19 schreef Cyruse het volgende:
Ik heb van een stuccer wel eens de tip gekregen om weggesmeerde contactdozen op te sporen met een plantenspuit. Even op de muur spuiten waar je ongeveer een contactdoos verwacht en na enige tijd zie je de WCD zitten.
Voor wat betreft het drogen: het is vooral belangrijk om goed te ventileren. Ons huis is net compleet gestuukt en we houden constant alles overdag open. Verder wil een gewone huis-tuin-keuken ventilator (zo'n staand ding die je voor een krats bij de Lidl koopt ofzo) ook heel goed helpen om het droogproces te helpen zonder het te forceren
Exact zo heb ik het ook eerder gedaan. Het is geen glas dat compleet breekt als je begint te hakken. Zeker met jonge kalk is het geen probleem om te hakken.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 16:24 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Zoals Vonkenboer al zei; met de achterkant van een schroevendraaier eerst grofweg de doos open tikken, en dan met een (oude) platte schroevendraaier de doos 'rond' gaan en ieder keer een stukje weg 'hakken'.
Vaak hoeft de doos niet 100% 'open' te zijn, zolang je de M3 boutjes er maar in kan draaien.
Precies! Niks om je zorgen over te maken, gewoon voorzichtig te werk gaan en dan is er niks aan de hand. Heb dit tientallen keren gedaan. Zie je de omtrek niet, zachtjes kloppen met je vuist om te horen of er een holle ruimte achter zit. Vervolgens zachtjes met een schroevendraaier en hamer de omtrek van de doos uittikken. De afdekkap van een wantcontactdoos of schakelaar na plaatsing dekt ook wat meer ruimte dan alleen het 'gat', dus je hebt zelfs nog een buffer mocht je iets uit schieten bij het uit tikken.quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn de inbouwdozen compleet weggesmeerd ? Of zaten er nog dekseltjes op de dozen ?
Als er dekseltjes op zaten en de dikte van het stucwerk is niet overdreven dik dan kan je na dat het stucwerk goed gedroogd is over het algemeen de omtrek van de dozen zien. Kleine moeite om ze dan op te sporen.
Heel voorzichtig kloppen met een hamer of de achterkant van een schroevendraaier er op slaan voorkomt dat er stukken uit de pas gestucte muur komen
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat de stucadoors daar totaal niet nadenken over wat hun werk in negatieve zin kan opleveren als ze geen rekening houden met dat soort details. Als jij niet verteld had dat die dozen vrij moesten blijven, dan had jij het maar moeten vertellen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 22:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Want in Turkije smeert iedereen de inbouwdozen dicht?
Natuurlijk heb ik ze dat wel verteld. Leuk hé, zomaar conclusies trekken..quote:Op dinsdag 13 mei 2008 00:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan je uit eerste hand vertellen dat de stucadoors daar totaal niet nadenken over wat hun werk in negatieve zin kan opleveren als ze geen rekening houden met dat soort details. Als jij niet verteld had dat die dozen vrij moesten blijven, dan had jij het maar moeten vertellen.
Overigens is het óók mijn ervaring dat ze mooi stucwerk leveren.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:59 schreef jitzzzze het volgende:
Maar goed, ondertussen ben ik even een uurtje met een schroevendraaier aan de gang gegaan. En alle inbouwdozen zijn weer keurig vrij gemaakt.![]()
Het droogt echt super hard.quote:Op woensdag 14 mei 2008 10:50 schreef Gurb het volgende:
[..]
en is je stucwerk al droog, zal wel opschieten denk ik met dit fantastische weer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |