Oh, nee! Geen melk!
Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar echt, geloof mij, je wilt absoluut geen melk door je milkshake doen. Ik heb al menig milkshake mogen maken, maar melk heb je echt niet nodig! Wat dan wel? Dat hangt er helemaal van af wat voor milkshake je wilt maken. In ieder geval heb je ten alle tijden een blender nodig of iets wat daarvoor door kan gaan. Maar met een blender is wel het meest ideaal.
Verder heb je nodig:
1) ijs. Het haalt niet uit wat voor ijs, net waar je zin in hebt. Ik zelf hou met name wel van slagroomijs, maar je kan natuurlijk ook chocoladeijs, aardbeienijs, vanilleeis, wat jij lekker vindt.
2) een bakje ongeklopte slagroom
3) een zakje vanillesuiker (optioneel)
4) fruit o.i.d. Bijvoorbeeld aardbeien, banaan, mango, perzikken, of een mix daarvan. Maar ook gesmolten chocola kan natuurlijk. Alles is mogelijk, gewoon doen wat jij lekker vindt. Zo ben ik gewoon het meeste fan van aardbeien, maar ieder zijn eigen smaak. Uiteraard is dit ook optioneel, ik kan me voorstellen dat als je iets met chocola doet dat je weer geen fruit erbij wilt hebben. Of misschien juist wel? Ik zelf hou niet zo van chocola.
Bereidingswijze:
1) Doe de slagroom in de blender en klop deze tot het voldoende hard is. Klop het niet te hard! Want je gaat het nog langer kloppen met alle andere ingredienten en je kan de slagroom dood kloppen! Dus liever te zacht dan te hard.
2) Gooi het ijs erbij. Meestal kan er wel gewoon 1 literbak ijs in een blender van 1500ml. Gooi het ijs er echter niet in 1x bij, maar telkens in blokjes. Snij een blokje ijs uit de bak en gooi die erbij en zet de blender aan, telkens als de blender het ijs helemaal 'geblenderd' heeft gooi je een nieuw blokje erbij totdat het ijs op is. Probeer wel een beetje het tempo erin te houden, anders begint je ijs alweer te smelten.
3) Gooi het fruit, of de chocola of iets dergelijks, erbij en blendeer weer tot het 1 egale vloeistof is.
4) Gooi tot slot nog, indien je wenst (het is vooral lekker bij fruit milkshakes) een zakje vanillesuiker erbij, blendeer nog even.
En klaar!
Ik zelf maak altijd een milkshake met 1 liter bak slagroomijs, 1 bak aardbeien van 500gram, 1 zakje vanillesuiker en 1 bakje ongeklopte slagroom van 250ml. Hiermee heb je een milkshake voor 3-4 personen.
Succes!