abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58491514
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:00 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dat vind ik dus zo kansloos aan Linux. Heb je het werkend, installeer je bijvoorbeeld een videodrivertje (op een uiterst primitieve manier door in allerlei bestanden te gaan editten) en dan heb je opeens een kernel panic te pakken ofzo, waardoor het hele systeem niet start.

Misschien moeten die Linuxers eens naar Windows gaan kijken. Dat werkt tenminste.
Flauw hoor, veldmuis.
De laatste 3 maanden van berichten over drivers die niet werkten in Vista heb je zeker bewust genegeerd?
Grafische drivers installeer ik tegenwoordig met een aantal muiskliks.
Een groot voordeel is ook dat er voor zo'n potentieel destructieve actie altijd een systeembeheerder nodig is. Systeem en gebruikers zijn goed gescheiden. En dat scheelt bij mij (met een nieuwschierige tiener in huis die overal op klikt) vele uren herstelwerk. Hij kan eenvoudigweg het systeem niet kapot maken. Heeft-ie geen rechten voor.
Kom daar eens om bij windows, hm?
pi_58491555
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:54 schreef DennisMoore het volgende:
En na op goed geluk een sudo-toverformule in een terminalvenster te hebben geplakt, maakt ALSA weer geluid .
Als je nog niet al te veel hebt ingesteld zou je kunnen overwegen om de install nog een keertje schoon te doen. Weet je zeker dat je een systeem zonder toverformules hebt (waar Veldmuis zo tegen is).

Tip: Maak een 6-10 GB partitie aan voor de directory /. Dan een halve tot hele gig aan swap. De rest maak je een partitie van die je laat mounten onder /home.
Als je dat doet kun je altijd het systeem herinstalleren terwijl je alle gebruikersinstellingen (shortcuts, downloads, foto's, bookmarks, files) laat staan.
pi_58491694
quote:
Op maandag 5 mei 2008 14:54 schreef DennisMoore het volgende:

En na op goed geluk een sudo-toverformule in een terminalvenster te hebben geplakt, maakt ALSA weer geluid .
Maar na een reboot (weer met Kubuntu-scherm ) van Ubuntu, is ALSA weer doodstil .
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:00 schreef mgerben het volgende:

Als je nog niet al te veel hebt ingesteld zou je kunnen overwegen om de install nog een keertje schoon te doen. Weet je zeker dat je een systeem zonder toverformules hebt (waar Veldmuis zo tegen is).
Mja... ik overweeg dat maar te doen ja... Vast te veel verneukt nu.
quote:
Tip: Maak een 6-10 GB partitie aan voor de directory /. Dan een halve tot hele gig aan swap. De rest maak je een partitie van die je laat mounten onder /home.
Als je dat doet kun je altijd het systeem herinstalleren terwijl je alle gebruikersinstellingen (shortcuts, downloads, foto's, bookmarks, files) laat staan.
Hmm, dat kan vast niet met de guided install he? Dat wordt manual? Kan ik tijdens installeren de huidige linux-partities verwijderen enzo? Of kan ik nu onder linux al dingen doen met die partitioner?
pi_58491869
quote:
Op maandag 5 mei 2008 15:11 schreef DennisMoore het volgende:
Mja... ik overweeg dat maar te doen ja... Vast te veel verneukt nu.
Zie het maar als experimenteren. Als het niet meteen goed gaat gooi je het weg en begin je opnieuw.
quote:
Hmm, dat kan vast niet met de guided install he? Dat wordt manual? Kan ik tijdens installeren de huidige linux-partities verwijderen enzo? Of kan ik nu onder linux al dingen doen met die partitioner?
Het verschil is de partitioner tijdens de installatie - stap 5 dacht ik.
Daar kies je 'manual' en dan maak je de partitieindeling die ik geschetst heb.
pi_58492047
Mja, want de partitioner krijg ik nu in linux niet meer werkend, omdat ik blijkbaar geen superuser meer ben. De reboot en shutdown-knoppen zijn weg, en switch user geeft een foutmelding. Blijkbaar ben ik ook niet als mezelf ingelogd (zie geen user bovenaan staan), terwijl ik dat wel intypte bij 't inlogscherm.

!

*ouderwets cd'tje in ouderwetse cd-speler doe*
  maandag 5 mei 2008 @ 15:49:05 #31
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58492335
Dennis toch

- Partitioner moet je altijd met root opstarten

Maar doe eens een goede manual partitionering.
AANVULLING: ik heb de volgende indeling
/ 10 Gb
swap 2 Gb
/home 15 Gb
/discworld restant.

her-install met instellingen bewaren: /home niet formatteren.
her-install met instellingen niet bewaren: /home formatteren.

Omdat er maximaal 27 Gb gefomatteert wordt is het relatief snel klaar en duurt mijn installatie ongeveer 20 minuten.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_58492578
En je kunt dus tijdens het manual installeren aangeven dat ie de verschillende partities op die manier moet gebruiken? En hoe 'mount' je de niet-te-formatteren partitie aan /home? Wijst dat zichzelf?
  maandag 5 mei 2008 @ 16:07:12 #33
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58492705
1. ja. In kort:
partitie 1: format=ja naam=/
partitie 2: swap (format wordt hier altijd uitgevoerd en de naam is altijd /swap).
partitie 3: format=nee naam=/home
partitie 4: format=nee naam=/discworld

Bij de eerste keer indelen zul je wel alles moeten formateren maar daarna kun je bovenstaande manier gebruiken.

2. je kiest altijd manual en kunt dan aan een partitie de naam /home koppelen en de checkbox 'formateren?' uit laten staan (zoals bij 1). Indien je er GEEN naam aan geeft (bijv. je zet geen naam bij partitie 4) zal dit niet automatisch worden toegevoegd meen ik. Maar achteraf is het ook best makkelijk

Vergeet je een / of /home als naam op te geven zal het partitioneren gaan zeuren dat je dat niet hebt gedaan dus dat kijk je natuurlijk meteen ook naar partitie 4, toch?

En altijd de recap achteraf even doorlezen.
pi_58494313
Okay . Misschien vanavond eens proberen.
  maandag 5 mei 2008 @ 18:37:31 #35
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58495412
  maandag 5 mei 2008 @ 22:49:09 #36
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_58501617
quote:
Op maandag 5 mei 2008 16:07 schreef wdn het volgende:
Vergeet je een / of /home als naam op te geven zal het partitioneren gaan zeuren dat je dat niet hebt gedaan dus dat kijk je natuurlijk meteen ook naar partitie 4, toch?
Als je /home niet invult, zet hij hem dan niet automatisch op de partitie waar je ook / op zet?

Oh, hier draait Ubuntu 8.04 na een update vanuit Gutsy prima. Kreeg wel wat foutmeldingen tijdens de upgrade maar ik experimenteer nogal veel op deze bak. Bovendien werkt alles alsnog Wil op den duur nog weleens naar kde4 kijken. Ook op de laptop standby en 3d effecten allemaal aan de praat gekregen, ditmaal vanuit een clean install.
pi_58501866
'k Heb de nieuwe install nu ook voor elkaar, geen rare dingen verder.
Maar nu is dus de gevaarlijke tijd aangebroken om dingen 'in te regelen' .

'k Zit bijvoorbeeld met twee geluidskaarten, eentje voor de pc, de ander met een kabeltje naar de woonkamer (films kijken). Weet nog niet hoe ik met smplayer de andere geluidskaart kan selecteren.

Geluid testen (bij Preferences) met ALSA of OSS doet niets, alleen Pulse geloof ik. Video krijg ik alleen met x11 aan de praat. Lijkt me niet de beste kwaliteit, gaat wat schokkerig soms.

Oh, en youtube zou met geluid ook wel leuker zijn denk ik... en m'n back/forward-knoppen op de trackball zouden 't eigenlijk ook moeten doen...

[ Bericht 10% gewijzigd door DennisMoore op 05-05-2008 23:09:01 ]
pi_58501977
Ik heb em een tijdje geleden al geïnstalleerd op een USB schijf, alles werkte ok, behalve mijn geluidskaart (SB X-Fi). Ik ben verder ook nog geen distributie tegengekomen die de drivers al ingebouwd heeft. Het installeren van de driver is uiteindelijk wel gelukt, maar was echt een doorn in het oog.

Ik blijf nog gewoon even bij Sabayon, hoop echter wel dat die bij de volgende distro ook even KDE4 erinbakken.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 09:56:29 #39
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_58506911
Binnenkort maar weereens updaten... Ik moet alleen tot 20 mei wachten voordat ik internet heb thuis
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  dinsdag 6 mei 2008 @ 12:24:16 #40
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_58509646
Weet iemand wat Ununtu doet qua belasting van een systeem, ik wil dit namelijk gaan draaien op P3 730Mhz met 196MB geheugen, en wil zo min mogelijk belasting van het OS hebben.

Kan ik dan trouwens beter voor Ubuntu of Kubuntu kiezen, ook omdat ik een complete n00b nog ben op Linux gebied.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 12:26:09 #41
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_58509687
Mooi, heb mijn KVM switch. Maakt het gebruik van een Ubuntu bak weer wat chiller.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 6 mei 2008 @ 13:05:41 #42
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_58510451
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:24 schreef JortK het volgende:
Weet iemand wat Ununtu doet qua belasting van een systeem, ik wil dit namelijk gaan draaien op P3 730Mhz met 196MB geheugen, en wil zo min mogelijk belasting van het OS hebben.

Kan ik dan trouwens beter voor Ubuntu of Kubuntu kiezen, ook omdat ik een complete n00b nog ben op Linux gebied.
Xubuntu is het meest geschikt voor oudere hardware.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_58510481
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 12:24 schreef JortK het volgende:

Ik zou voor Xubuntu gaan, Xfce is een stuk lichter dan Gnome of KDE en kan met minder RAM overweg.