abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58457982
Beste mensen,

wat houdt het syndroom van Asperger in? Een vriend van mij heeft het maar kan het zelf niet uitleggen. Op sociaal gebied merk ik niets aan hem, hij versiert het ene wijf na het andere.

Op wikipedia leggen ze het ook niet goed uit. Kortom, wat mankeert zo iemand dan?

Dank voor jullie info
Gaap Goals rulezzz!
  zaterdag 3 mei 2008 @ 18:58:38 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_58458011
helemaal niets
*Hosselcopter*
pi_58458035
Ja precies, dan was het geen stoornis dus. Kom op man, even serieus, of heb je zelf Asperger?

Gaap Goals rulezzz!
pi_58458086
Ja sociale beperkingen ja, maar dat heeft hij dus totaal niet. Wat dat betreft zou je honderd keer eerder van mij verwachten dat ik Asperger heb, maar ik heb het dus niet.
Gaap Goals rulezzz!
pi_58458115
je kan daarvoor beter dsmiv doorlezen: http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm en dan nog is het zo dat autsitisch-spectrum stoornissen bij iedereen anders zijn. Er zijn veel overeenkomsten maar ook enorm veel verschillen. Iets wat voor mensen met asperger over algemeen belangrijk is is vastigheid, moeite met tijd(indeling) hebben, slecht besluiten kunnen nemen etc.
pi_58458282
Hhm, ik herken mezelf zeer sterk in een aantal punten, zou bijna denken dat ik zelf nu asperges kweek...

Vreemd, ik herken echt weinig van die lijst in hem.
Gaap Goals rulezzz!
pi_58458359
Heeft je vriend een officiele diagnose gehad, en door wie is die destijds gesteld?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_58458401
Ja, de psychologe heeft Asperger bij hem vastgesteld. De aanleiding daarvoor weet ik niet, hij vindt het op de een of andere manier moeilijk om uit te leggen wat hem nu precies mankeert.

Ik weet wel dat hij zeer veel moeite met autoriteit heeft.
Gaap Goals rulezzz!
pi_58458405
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:14 schreef M_Schtoppel het volgende:
Hhm, ik herken mezelf zeer sterk in een aantal punten, zou bijna denken dat ik zelf nu asperges kweek...

Vreemd, ik herken echt weinig van die lijst in hem.
Ik vind het ook frapant dat hij zelf zegt niet uit te kunnen leggen waar ie last van heeft. Hij is immers de persoon die tegen problemen aan loopt dus je zou denken dat hij dat dan ook kan aangeven. Er is toch een moment geweest waarop zijn ouders naar het ggz zjin gegaan omdat ze het vermoeden hadden dat er wat was. Dus er zal toch iets moeten zijn wat erg genoeg is om de stempel asperger te krijgen. Meeste mensen die ik spreek met deze aandoeningen weten ontzettend goed aan te geven waar ze tegen aan lopen.

Overigens in veel punten jezelf herkennen doet bijna iedereen, om echt in "aanmerking" te komen moet je er gigantisch veel en vaak last van hebben. Meestal in combi met een disharmonisch perforaal iq.
pi_58459346
Een vriend van mij heeft dezelfde diagnose gekregen terwijl hij ook niet te herkennen is in de beschrijving. Ik vraag mij af hoe zo'n diagnose wordt gesteld. Weet iemand dat?
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:18:28 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_58459434
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 18:56 schreef M_Schtoppel het volgende:
Op wikipedia leggen ze het ook niet goed uit. Kortom, wat mankeert zo iemand dan?
quote:
verder nog een toffe opmerking of blijf je voortaan maar gewoon weg?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:21:13 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_58459482
misschien hier wat meer info?

http://www.medicinfo.nl/%(...)9686-c846bebb1bfc%7D

verder hebben we nog een leuk PDD topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_58459528
Typo, Syndroom van Asperges.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_58460407
Dat een asperger op sociaal vlak niet zo sterk is wil niet zeggen dat 'ie geen contact kan maken. Sommigen kunnen dat juist erg goed. Jouw vriend zal waarschijnlijk iets hebben dat overkomt als zijnde 'arrogant' (een andere eigenschap van een asperger). Niet dat hij echt egocentrisch is, maar daar zit de sociale stoornis juist. Het niet zien van je eigen gedrag dus.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_58460863
Ah, het niet zien van je eigen gedrag, nou komen we verder.

Nou ja zoals ik al zei, op sociaal gebied is'ie 100x beter dan ik.
Gaap Goals rulezzz!
pi_58461921
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 21:32 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ah, het niet zien van je eigen gedrag, nou komen we verder.

Nou ja zoals ik al zei, op sociaal gebied is'ie 100x beter dan ik.
Is wat hij doet op sociaal gebied ook "logisch" voor zijn leeftijd? Of gebruikt een aangeleerd taalpatroon, dus een niet natuurlijk taalpatroon maar veel moeilijke woorden die niemand gebruikt in je vriendenkring behalve hij. Sociaal niet helemaal handig hoeft niet persee praten te betekenen, kijkt hij je aan als ie tegen je praat? Of kijkt ie meer langs je, en als jij hem aankijkt kijkt hij dan weg? Het niet snappen van grapjes/moppen kan daar ook nog bij horen.. Weet niet of je daar wat van herkent.

Dat zou dan namelijk een disharmonisch profiel betekenen met een hoog verbaal en vermindert perforaal betekenen. Dat is typisch asperger.
pi_58462238
Asperger is een aandoening die valt onder ASS. Mocht je contact willen met personen die ASS, of asperger hebben, kan je beter even op dat forum van Autsider kijken. Daar zitten alleen maar ASSérs.
pi_58462325
Ik had op de basisschool een klasgenoot met asperger. Rare knul om eerlijk te zijn.
Hij was geniaal, cito 550 enzo, hij kreeg moeilijkere dingen als huiswerk etc. Sociaal was hij veel minder, altijd maar praten over wetenschappelijke dingen, lijstjes maken, boeken lezen... Toen ik hem versloeg met schaak (het was een rage bij ons op school ), liep hij huiled weg. Als hij kwaad werd sloeg hij met zijn 30cm liniaal om zich heen, en wanneer hij zich schaamde ging hj onder zijn tafel zitten en trok zijn trui over zich heen.

Weet eigenlijk niet of alles nou asperger was, of dat het gewoon in zijn karakter zat.
pi_58466855
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 23:02 schreef Ballistic het volgende:
Ik had op de basisschool een klasgenoot met asperger. Rare knul om eerlijk te zijn.
Hij was geniaal, cito 550 enzo, hij kreeg moeilijkere dingen als huiswerk etc. Sociaal was hij veel minder, altijd maar praten over wetenschappelijke dingen, lijstjes maken, boeken lezen... Toen ik hem versloeg met schaak (het was een rage bij ons op school ), liep hij huiled weg. Als hij kwaad werd sloeg hij met zijn 30cm liniaal om zich heen, en wanneer hij zich schaamde ging hj onder zijn tafel zitten en trok zijn trui over zich heen.

Weet eigenlijk niet of alles nou asperger was, of dat het gewoon in zijn karakter zat.
Je hebt hem verslagen op intelectueel vlak, en dat maakt hem pissig. Misschien is hem vroeger verteld dat hij een speciaal geval is. (zie film:'Ben-X', daar weten ze ook niet hoe ze die jongen moeten vertellen dat hij anders is dan anderen, dus gebruiken ze maar het woord 'speciaal', voor de positieve draai.) en dat hij dus gedesillusioneerd is vanwege het feit dat een gewone jongen hem heeft verslagen met iets ongelooflijk moeilijks.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 4 mei 2008 @ 12:00:59 #21
147134 matige_muis
mijn grote voorbeeld:
pi_58468759
Ik heb op jonge leeftijd de diagnose gekregen. Kon niet goed tegen druktes, kon niet goed met mensen omgaan, etc.

Nu is dat behoorlijk veranderd. Schijnt vaker te gebeuren dan mensen met deze diagnose op latere leeftijd toch beter mee kunnen draaien.
  zondag 4 mei 2008 @ 12:24:56 #22
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58469127
Het is sowieso de vraag of zo'n diagnose betrouwbaar is. Kan je iemand op uiterlijke gedragingen diagnoseren? Om echt zeker te zijn moet je toch cognitief onderzoek doen, lijkt me.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 4 mei 2008 @ 12:25:31 #23
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_58469139
quote:
Op zondag 4 mei 2008 12:00 schreef matige_muis het volgende:
Ik heb op jonge leeftijd de diagnose gekregen. Kon niet goed tegen druktes, kon niet goed met mensen omgaan, etc.

Nu is dat behoorlijk veranderd. Schijnt vaker te gebeuren dan mensen met deze diagnose op latere leeftijd toch beter mee kunnen draaien.
Och 't blijkt toch weer waar te zijn wat m'n oma ( ) altijd zei: 'ze worden ieder jaar 'n jaar ouder & wijzer'. Ik merk zelf ook dat naarmate ik ouder word ik a. meer schijt krijg aan way anderen van me denken b. k beter word in socializen en andere zaken die nuttig zijn om 'n gelukkig leven te leiden.

M.
Hallon!
pi_58469209
Wat toevallig dat er juist vandaag een draadje over geopend is. Ik heb zelf Asperger: geen vermoeden, maar een officiële diagnose.

Met één-op-één communicatie heb ik niet zoveel moeite. Een contact binnen een groep is vaak ook nog te doen. Dit is wel afhankelijk van het gespreksonderwerp: met Asperger hebben over het algemeen een beperkt interessegebied. Tijdens het praten over koetjes en kalfjes haken veel mensen met Asperger af.

Soms slaan gesprekken ineens over. Als zich bijvoorbeeld een nieuwe persoon bij een groep voegt, verandert plotseling het gesprek en de interactie tussen de mensen. Dat vind ik nog het moeilijkste.

Het vinden van werk is door de communicatieve beperking al helemaal moeilijk, ook als je een opleiding hebt afgerond. Dat ervaar ik zelf in ieder geval en het niet hebben van vast werk is een forse beperking. Mensen met Asperger zijn vaak uitgewezen op een bijstands- of Wajong-uitkering, soms na vele mislukte sollicitatierondes. Extra begeleiding bij het vinden en behouden van werk is noodzakelijk.

Iemand die ongeschoold is en geen Asperger (of een andere stoornis binnen het autismespectrum) heeft, heeft het meestal een stuk breder en kan daardoor een stuk gemakkelijker op eigen benen staan.
  zondag 4 mei 2008 @ 12:31:21 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58469263
Een diagnose wordt niet gesteld door een psycholoog maar door een heel team aan AS deskundigen.
In mijn geval een psychiater + team
Ik heb ook geen moeite met versieren; sterker nog, dat is het enige wat ik wel kan. Contacten leggen gaat heel natuurlijk, contact onderhouden daarentegen is een drama. Ik kan het niet/wil het niet/durf het niet.
Er is geen stereotype Asperger, iedereen worstelt met zijn eigen problemen.
Ik heb dat met contacten onderhouden; lichaamstaal lezen; dubbelzinnigheden en met interpretatie van taal.
( Ik neem nog steeds teveel dingen letterlijk )
Verder is het niets wereldschokkends; als je het niet weet is er ook prima mee te leven. Je moet gewoon wat aan je onhandigheidjes doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')