abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 14 mei 2008 @ 22:48:53 #26
45833 crew  Fogel
pi_58674724
quote:
Op maandag 12 mei 2008 03:01 schreef Musje456 het volgende:

[..]

Feit is, dat in Noorwegen je ALTIJD een eige bijdrage moet betalen bij de huisarts of het ziekenhuis. Pas als je 'geclassifieerd' bent als een pasient die langdurig medicijnen nodig hebt krijg je een speciale kaart waardoor je een korting krijgt op die eigen bijdrage. Kom je boven een bepaald bedrag per jaar, dan krijg je bezoeken aan de dokter of medicijnen gratis (wat ze hier noemen een blauw recept).
Je betaald hier standaard voor alles: tandarts controle, een røntgenfoto, erste hulp: altijd is er een eigen bijdrage die gewoonlijk ca 2,5 euro kost.

Wat ik nog steeds vaag vind is dat je een vast bedrag aan belasting betaald van je loon. In Nederland kan je zien wat is wat... hier niet... Het is gewoon een bedrag en hoe dat verdeeld wordt blijft een raadsel. Die vaste bijdrage heb je gewoon, tenzij je iets hebt wat langdurig is (zoals ik nu standaard aan bepaalde pillen vast zit: ik moet betalen (een lager bedrag) voor mijn medicijnen en doktersbezoeken tot ik tot een max per jaar misschien kom)
Niet ALTIJD. Zwangere vrouwen betalen niets tijdens de zwangerschap en ook niet voor de bevalling, en kinderen ook niet.
Ik weet niet waar je woont, maar 2.5¤ is ca 20NOK, en dat is wel heel erg laag voor een eigen bijdrage...
Wat maakt het uit of er 5 of 20% van je belasting naar post A of B gaat zolang je maar 30-40% kwijt bent in totaal. In Nederland ben je veel meer kwijt aan loonbelasting + alle sociale dingen die ze geen belasting noemen maar waar je niet onderuit kan. (maar dat is meer iets voor een ander topic)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_58677395
Voor de Fok!kers die bezorgd waren over mijn gezondheid: het gaat een stuk beter. Slechts een klein hoestje af en toe.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 15 mei 2008 @ 03:30:10 #28
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_58677442
Ik ben nog niet ziek geweest hier, op een kleine infectie na die met wat sinaasappelsap ook wel over ging.

Ik heb trouwens sinds januari eindelijk een huisarts, maar behalve het intakegesprek van een uur heb ik haar niet meer gezien

Gaat goed dus hier

[ Bericht 62% gewijzigd door wonderer op 15-05-2008 03:39:34 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_58695843
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:48 schreef Fogel het volgende:

[..]

Niet ALTIJD. Zwangere vrouwen betalen niets tijdens de zwangerschap en ook niet voor de bevalling, en kinderen ook niet.
Ik weet niet waar je woont, maar 2.5¤ is ca 20NOK, en dat is wel heel erg laag voor een eigen bijdrage...
Wat maakt het uit of er 5 of 20% van je belasting naar post A of B gaat zolang je maar 30-40% kwijt bent in totaal. In Nederland ben je veel meer kwijt aan loonbelasting + alle sociale dingen die ze geen belasting noemen maar waar je niet onderuit kan. (maar dat is meer iets voor een ander topic)
Sorry, ik bedoelde 25 euro...En dat betaal je dus voor elk doktersbezoek of ziekenhuisbezoek...
Tandartscontrole is standaard 110 euro (en ja, ook als je zwanger bent)
Hier ben je dus meer dan 50% kwijt aan belasting over je loon, en je hebt geen idee waar dat naar toe gaat, dus ja: het maakt wel uit vind ik.
  Moderator donderdag 15 mei 2008 @ 23:56:59 #30
45833 crew  Fogel
pi_58696060
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:48 schreef Musje456 het volgende:

[..]

Sorry, ik bedoelde 25 euro...En dat betaal je dus voor elk doktersbezoek of ziekenhuisbezoek...
Tandartscontrole is standaard 110 euro (en ja, ook als je zwanger bent)
Hier ben je dus meer dan 50% kwijt aan belasting over je loon, en je hebt geen idee waar dat naar toe gaat, dus ja: het maakt wel uit vind ik.
Dokter en ziekenhuis worden door de staat geregeld, tandartsen (over het algemeen) niet vandaar dat de laatstgenoemden zo ontiegelijk duur zijn.
Je bent maximaal 50% van je inkomen kwijt indien je meer dan 682.500NOK per jaar verdient en echt he-le-maal niets af kan trekken (als je alles na wil lezen kan je dat hier doen http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/L-ABC2007.pdf ... maar da's meer voor dit topic Belastingen in je nieuwe thuisland
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_58696303
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:56 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dokter en ziekenhuis worden door de staat geregeld, tandartsen (over het algemeen) niet vandaar dat de laatstgenoemden zo ontiegelijk duur zijn.
Je bent maximaal 50% van je inkomen kwijt indien je meer dan 682.500NOK per jaar verdient en echt he-le-maal niets af kan trekken (als je alles na wil lezen kan je dat hier doen http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/L-ABC2007.pdf ... maar da's meer voor dit topic Belastingen in je nieuwe thuisland
Je eigen bijdrage moet je zonder meer betalen bij elk dokters of ziekenhuis bezoek. Als je (zoals ik nu ben) een langdurig patient bent, krijg je korting, maar betaal je vengoed nog een evenredig deel tot een bepaald maximum. Ik ken de regels: ben zowel tandartspatient met teruggave hier geweest en nu inmiddels een langdurig patient bij de dokter. Neemt niet weg dat ik inmiddels meer kosten heb gehad
(belasting, dokters- en tandartskosten) dan ooit in Nederland, terwijl ik minder verdiende..

[ Bericht 0% gewijzigd door Musje456 op 16-05-2008 00:53:34 ]
pi_58696345
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 23:56 schreef Fogel het volgende:

[..]
maar da's meer voor dit topic Belastingen in je nieuwe thuisland
Nee, waarom? Dit topic gaat toch over ziek zijn in het buitenland?
pi_58794808
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:24 schreef Gaoxing het volgende:
Ach, what doesn't kill you.....
Oei... had je wel het idee dat je, bij eventuele complicaties tijdens de bevalling, goed geholpen zou worden?
  woensdag 21 mei 2008 @ 11:49:34 #34
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_58799323
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 06:30 schreef femmeChantal het volgende:

Oei... had je wel het idee dat je, bij eventuele complicaties tijdens de bevalling, goed geholpen zou worden?
Owww, dat is nog een heel ander verhaal

Mijn gynaecoloog was zonder meer goed en ervaren, maar de omstandigheden eromheen waren dus niet geweldig. Ik maakte me daarom met name zorgen over ukkie: de kinderartsen waren prima, maar heel algemeen. Stel nou dat er een groot probleem zou zijn, dan zouden we waarschijnlijk naar Tokyo of Osaka gevlogen moeten worden.

Maarrrr...... ons visum was 'op'. En de Amerikanen hadden in al hun wijsheid bedacht dat er (inmiddels post-9/11) twee mogelijkheden waren: je gaat naar een Amerikaanse ambassade buiten de VS, levert je paspoort in, en wacht een week of 6 (ja, en dan? 6 weken vakantie ergens lijkt me niet helemaal haalbaar he? Met name voor hub, die moest werken. Bovendien mocht ik na 7 mnd niet meer vliegen). Of je stuurt je paspoort naar Washington, en dan wacht je 3 tot 4 maanden (ik twijfel nu eigenlijk of het niet 4 tot 5 was) tot je het weer terug krijgt.

Oftewel: alleen optie nr 2 was mogelijk, maar dat liet mij zonder paspoort, op een eiland in de middle of nowhere, midden in 'typhoon alley', in de kwetsbaarste tijd van m'n zwangerschap en rond de geboorte. Dat heeft me aardig was slapeloze nachten gekost Onze paspoorten vertrokken mid-januari, uk werd mid-februari geboren, en ergens mid-mei kregen we ze weer terug.

Maar het was niet anders. Met 7 maanden naar NL vliegen en daar samen met een bijna tweejarige bij familie gaan bivakkeren, met een goede kans dat hub de bevalling niet zou halen, vond ik ook geen goede optie. Soms kun je gewoon niet alle mogelijke problemen bij voorbaat al oplossen. Ik denk (hoewel ik daar als hormonaal monster heel anders over dacht ) dat dat een deel is van in het buitenland wonen.
  donderdag 22 mei 2008 @ 03:21:27 #35
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_58816192
Ik heb in Tanzania 2 dagen aan het infuus heb gelegen in een prive ziekenhuis van een Zwitser. Ik weet nog steeds niet exact wat het geweest is, maar ze dachten dat het waarschijnlijk een parasiet was.
De genezing is ook niet echt bevorderd doordat de zwarte zustertjes het wel leuk vonden om een blanke jongeman te behandelen.
Dokter komt aanlopen met een spuit antibiotica, dus ik zeg: "Alweer? Die twee zustertjes hebben me er ook al allebei 1 gegeven vandaag". Waarop de dokter reageerde: "Twee?!!?" En haastig weer wegliep met zijn spuit

Gelukkig was het wel hygienisch, ze haalden de spuiten uit de verpakking waar je bij stond. Al met al was het eigenlijk best een leuke ervaring (achteraf dan). En dat voor 20 euro .
If you can't beat them, join them.
pi_58817375
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 11:49 schreef Gaoxing het volgende:
< knip>
Soms kun je gewoon niet alle mogelijke problemen bij voorbaat al oplossen. Ik denk (hoewel ik daar als hormonaal monster heel anders over dacht ) dat dat een deel is van in het buitenland wonen.
Wat een verhaal! Ik moet, ook als momenteel-niet-hormonaal-monster , toch even slikken hoor (maar ik ken een paar mensen met 'kindjes-problemen', dus zie hierbij misschien iets te snel leeuwen en beren op de weg). Ik kan me je keuze echter goed voorstellen. Mooi dat alles goed is gegaan bij jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')