Leidsch Dagbladquote:'Quick Boys - Katwijk naar doordeweeks'
Door GertJan van Geen
Katwijk - Als het aan de gemeente Katwijk ligt dan worden de derby's in de Hoofdklasse A tussen Quick Boys en Katwijk voortaan niet meer op zaterdag gespeeld. De laatste twee keer troffen rivaliserende supportersgroepen elkaar voorafgaand aan het duel met ernstige ongeregeldheden tot gevolg.
Voorzitter Jaap Kuijt van Quick Boys bevestigt dat de gemeente dat voorstel heeft gedaan aan beide clubs, maar dat de zaak nog heel prematuur is. Gedacht wordt aan een woensdag. ,,We zijn aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe zich dat in het dorp gaat verhouden. Het is twee keer faliekant misgegaan. Door wat voor oorzaak dan ook.''
Niet alleen aanhangers van de clubs uit het dorp waren bij de ongeregeldheden betrokken. De gemeente heeft aanwijzingen dat er mensen op afkomen die zich afficheren met ADO Den Haag, Ajax en Feyenoord. Burgemeester Jos Wienen kondigde in februari in deze krant al maatregelen aan. Dat was daags na het onderlinge duel op Nieuw Zuid. Groepen supporters waren elkaar te lijf gegaan in de Tramstraat, waarbij een gewonde viel. Eerder in het seizoen ging het mis op het Hoornesplein, nabij sportpark De Krom waar Katwijk zijn thuiswedstrijden speelt. Wienen opperde toen de mogelijkheid de risicowedstrijd te verbieden of beide ploegen niet meer in competitieverband tegen elkaar te laten spelen. Dat zou betekenen dat één van de twee clubs in een andere hoofdklasse zou moeten uitkomen. Voor beide clubs is dat echter geen optie, hoewel Quick Boys op eigen verzoek in het seizoen 2006/2007 in de Hoofdklasse B werd geplaatst. Kuijt: ,,Iedereen is het erover eens dat we bijelkaar in dezelfde hoofdklasse moeten spelen."
Doordeweeks voetballen zou enerzijds mensen van buiten kunnen ontmoedigen naar Katwijk te komen en zou kunnen voorkomen dat er enorme hoeveelheden alcohol voor de wedstrijd genuttigd worden. Vaak zijn er drank en/of drugs in het spel.,,In het verleden hadden ze de hele zaterdag om zich in te drinken'', zegt Kuijt. ,,We zouden wel heel Katwijk droog kunnen leggen, maar daar tref je de kroegen mee."
Volgens persvoorlichter Rob de Leede van de KNVB bestaan er geen vaste richtlijnen voor het verplaatsen van een wedstrijd naar een doordeweekse dag. Wel spelen zondagclubs uit Rotterdam of Eindhoven soms op zaterdag. ,,Dat is om concurrentie tegen te gaan als Feyenoord of PSV op zondagmiddag thuis spelen. Ik zie op dit moment geen bezwaren of voordelen van een wedstrijd op woensdag, maar kan er niets over zeggen. Als er een brief van de burgemeetser komt met het verzoek, zullen wij er op ons gemak naar kijken."
De eerste derby staat op 27 september gepland. De woensdag ervoor is geen mogelijkheid voor Quick Boys, omdat op die dag ook de tweede ronde van de betaalde beker op het programma staat en de Katwijkers daaraan deelnemen. Kuijt verwacht geen actie op korte termijn. ,,We tillen het over de vakantie heen."
Nieuwe hoofdsponsor qua bedrijfsnaam, de persoon is dezelfde. Moet zeggen dat ik de visgerelateerde sponsoring mooier vond ja. Die donkere shirts zijn overigens uitshirts, volgens mij trekken de keepers iets anders aan.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 10:45 schreef Insistor het volgende:
Ik m oet zeggen dat ik die print (nieuwe hoofdsponsor?) ook behoorlijk lelijk vindt. Bij Katwijk worden de foto's overigens pas over een maand gemaakt.
Volgens mij bestaat die niet meerquote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:21 schreef methodmich het volgende:
Geen idee, jij bent de Barendrechter. Heb die nieuwsbrief van jullie niet meer ontvangen, daar stond het vorig jaar in. Niks op de site te vinden?
Die geruchten worden wel sterker, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar die zijn. Maar dat hij vertrekt lijkt wel zeker. Dat wordt toch lastig op te vangen, het belangrijke dynamische middenveld is komend seizoen weg. We hebben Rik Vermeulen natuurlijk nog, maar ik denk niet dat hij nu al de leider op het middenveld kan worden zoals Van der Heijden en Winter dat waren.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:21 schreef methodmich het volgende:
Overigens zou volgens een Lisse-fan op QB-forum Michael van der Heijden naar Swansea gaan... Weet Lissov er iets van?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |